ik schaam me kapot maar wie wil me helpen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

ik schaam me kapot maar wie wil me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:58

Hoi bokkers,

julie eerste reactie na dit te lezen zal wss zijn ' omg die rijd al zolang paard maar kan dit nog niet ?! '
En ik vind het ook belachelijk van me zelf en durf niet goed aan iemand vanop stal te vragen om me dit te leren.. :\

Maar oke hier gaan we dan,

Hoe weet je of een bandage niet te strak of te los zit ? ik heb al horen zeggen dat er dan 2 tal vingers tussen moeten kunnen.
Ik heb het nog nooit geprobeerd omdat ik het zo belachelijk vond om aan iemand te vragen van mag ik je paard even lenen om te leren bandageren 8)7
maar ik ga altijd naar de winkel met het gedacht van laat ik maar getten kopen dat is niet zo ingewikkeld.
Maar is het nu ook beter om getten of bandages te gebruiken ? en dan fleece of acryl (rekstof ) bandages of de combinatie ervan ?

FriesWytske

Re: ik schaam me katop maar wie wil me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:59

Je kunt beter helemaal niks gebruiken voor de benen. Heeft geen nut. En bandages al helemaal niet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:03

Inderdaad, bandages richten meer kwaad dan goeds aan.. Dus verstandiger is om helemaal niets te gebruiken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:04

ED --> HAR

Sjors

Re: ik schaam me kapot maar wie wil me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:07

Waarom zou je je kapot schamen? Ik zou echt niet weten hoe ik bandages om moet doen.
Heb eens gehad dat ik mijn chaps verkeerd om aan deed, dat ziet er helemaal niet uit :+

Maar even on-topic: Zoals gezegd, bandages zijn niet nodig :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:08

gewoon lekker peesbeschermers gebruiken is veel makkelijker ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:09

Als je twee vingers tussen de bandage en het been kunnen, blijven de bandages vast niet lang zitten. :P

Bandages zijn leuk voor foto's hoor, maar om dat elke dag te doen. Wat een werk. Ik ga liever voor gewone peesbeschermers.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:11

oef ! dan hoef ik het helemaal niet moeilijker te maken! :+
bij ons op stal is het de ene na de andere die de piste dan binnenkomt met bandages, ze rijden bijna allemaal hoog dressuur dus dacht dat het mss wel kon helpen voor god weet wat, niet dus.
Zoveel te beter, dan kan ik geld uitsparen of voor andere spulletjes gebruiken :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:14

Lien01 schreef:
bij ons op stal is het de ene na de andere die de piste dan binnenkomt met bandages, ze rijden bijna allemaal hoog dressuur dus dacht dat het mss wel kon helpen voor god weet wat, niet dus.
Zoveel te beter, dan kan ik geld uitsparen of voor andere spulletjes gebruiken :)

Ga er maar vanuit dat:
1. Z ruiters geen hoog dressuur doen
2. ook echte 'hoog dressuur' rijders vaak de massa maar nadoen.

Iemand die echt nadenkt over het (niet bestaande) nut van bandages zal er snel mee op houden. Het geeft geen steun, het is veel werk, het maakt de pezen veel te warm, en als er al iets tegenaan komt dempt het niet of nauwelijks dus heb je nog beschadigingen.
Peeskappen zijn tenminste hard, en die beschermen nog enigzins.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:18

vandaar dat ik me ook afvroeg of het egt nut heeft omdat de halve stal ermee rond rijd :p

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:20

Lien01 schreef:

Zo eentje hebben wij ook op stal, alleen denkt deze goed te kunnen rijden. :D
Maar vaak hebben ze weinig verstand van het houden cq verzorgen van een paard.
Mocht je toch iets om de benen willen doen dan zijn peesjes beter dan bandages.

Maar domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;)

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:23

Oke, das is egt wel even een opluchting dat ik het niet moet beginng oefenen ed
Ik zag er al wat tegen op om dat tussen die andere ruiters te gaan proberen en opnieuw en opnieuw doen tot het lukt :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:26

Meestal worden bandages vooral gebruikt voor de show; evenals veel ander materiaal wat je aan/op/over paarden ziet hangen.
Bandageren kan wel nuttig zijn (bijv. bij bepaalde blessures). Bandageren leer je in de praktijk, van iemand die ervaren is en weet wat het doel er van is. (wat een goede drukverdeling is, hangt af van het doel).
Goed willen leren bandageren is een goede vraag. Niks om je voor te schamen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:27

Lien01 schreef:
Oke, das is egt wel even een opluchting dat ik het niet moet beginng oefenen ed
Ik zag er al wat tegen op om dat tussen die andere ruiters te gaan proberen en opnieuw en opnieuw doen tot het lukt :P

Je moet niks, behalve doen waar jij jezelf prettig bij voelt.

En soms zijn andere ruiters en paarden erg indrukwekkend, maar kom je er later achter dat schijn bedriegt ;)

givette

Hahah, je hoeft je niet te schamen ik sta op en manege met weet ik veel hoeveel mensen.. en daar kan ook niemand het maar ik heb het me zelf geleerd gewoon blijven oefenen.. en wat de meeste mensen zeggen over dat het geen nut heeft... vind ik beetje raar want sowiso zoveel dingen bij paarden hebben geen nut! en ik vind het leuk en mooi staan dus doe bandages aan. Dus doe ze lekker aan en vogel wat uit.. je komt er van zelf achter.. en als ze afzaken dan weet je dat ze te los zitten (;

Sky_As

FriesWytske schreef:
Je kunt beter helemaal niks gebruiken voor de benen. Heeft geen nut. En bandages al helemaal niet.

Nee klopt, als een -paard ontzettend met zijn benen strijkt heeft het totaal geen nut :S .....schiefels staan best mooi
Het hangt ontzettend van het paard af, maar peesbeschermers kunnen zeer zeker wel nut hebben, net zoals springschoenen en strijklappen.
Bandages zijn inderdaad het slechtste om om de benen te doen, maar als je dit al wilt leren, vraag eens aan iemand met verstand van bandageren om het voor te doen, en laat diegene ook eens meekijken als jij bandageert. Verder altijd onderlappen gebruiken, dat is beter voor de benen dan zo bandageren. Vanaf een computer is er helaas niemand kan zien of jij juist bandageert....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:28

givette schreef:
Hahah, je hoeft je niet te schamen ik sta op en manege met weet ik veel hoeveel mensen.. en daar kan ook niemand het maar ik heb het me zelf geleerd gewoon blijven oefenen.. en wat de meeste mensen zeggen over dat het geen nut heeft... vind ik beetje raar want sowiso zoveel dingen bij paarden hebben geen nut! en ik vind het leuk en mooi staan dus doe bandages aan. Dus doe ze lekker aan en vogel wat uit.. je komt er van zelf achter.. en als ze afzaken dan weet je dat ze te los zitten (;

met de kans op ongelukken.

Verder doen bandages gewoon niet goed. Pezen worden veel te warm. Heb je dat allemaal over voor de 'mooi'? Ook al weet je (nu) beter?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:32

Bandages beschermen niet echt.

Ik gebruik altijd peeskapjes.
Veel makkelijker en beschermt ook beter.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:33

Ik heb geen bandages liggen maar nu weet ik dat ik ze ook niet hoef te kopen eh ;)
En als het geen nut heeft zou ik niet weten wrm je je geld eraan zou hangen , sommigen kunnen dat mooi vinden en dat wel gebruiken , maar ik spaar dan liever men centjes om iets te kopen dat wel nodig is, het word allemaal toch duurder !

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:33

Och, ik weet ook niet hoe ik moet bandageren, en sowieso zie ik er het nut niet van in, behalve bijvoorbeeld koude bandages bij het koelen o.i.d
Voor het rijden zou ik het sowieso al nooit doen .. -n-

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:48

senna21 schreef:
Meestal worden bandages vooral gebruikt voor de show; evenals veel ander materiaal wat je aan/op/over paarden ziet hangen.
Bandageren kan wel nuttig zijn (bijv. bij bepaalde blessures). Bandageren leer je in de praktijk, van iemand die ervaren is en weet wat het doel er van is. (wat een goede drukverdeling is, hangt af van het doel).

Zo'n schapenwolletje voor onder je zadel, heeft dat dan wel nut of is het ook meer voor het uitzicht ?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:53

Lien01 schreef:
senna21 schreef:

Zo'n schapenwolletje voor onder je zadel, heeft dat dan wel nut of is het ook meer voor het uitzicht ?

Als je zadel te groot is :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 06-11-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:55

Sjors schreef:
Als je zadel te klein is :)

Voor zowel je eigen kont als voor de rug van het paard, is een bontje erg onhandig als het zadel te klein is.

Voor je eigen kont: Nog minder bewegingsruimte in je zadel.
Voor de rug van het paard: Een nog krapper zadel op je rug, wat zorgt voor drukplekken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:57

Janine1990 schreef:
Sjors schreef:
Als je zadel te klein is :)

Voor zowel je eigen kont als voor de rug van het paard, is een bontje erg onhandig als het zadel te klein is.

Voor je eigen kont: Nog minder bewegingsruimte in je zadel.
Voor de rug van het paard: Een nog krapper zadel op je rug, wat zorgt voor drukplekken.

Of te groot joh ;)

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:00

Dus als het zadel goed past ect is het helemaal niet nodig ?
Want velen zeggen dat het de druk verlicht of 'zachter' maakt omdat en dan nog een wolletje tss het zadel en dekje ligt.

Maakt het dan nog uit of je een dun of dik dekje hebt ? Want ik heb nu een veelzijdigheidszadel, wel met allemaal dikke dekjes, maar ik zou graag een dressuurzadel erbij willen, en om niet nog paar duren dikke dr dekjes te kopen had ik gedacht om zo dunne dekjes ( die met kleine ruitjes) te kopen en om een wolletje daarbij te leggen zodat het zachter is