Zadel voor een fries met smalle rug en hoge schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liekemel

Zadel voor een fries met smalle rug en hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:16

Hallo bokkers.

Ik open dit topic omdat ik hoop op tips voor een merk/model zadel voor ons paard.
Voorop staat dat wij niet zomaar een zadel kopen zonder er een deskundige naar te laten kijken.

We hebben al contact gehad met meerdere zaken die ook in gebruikte zadels handelen maar hebben nog geen een zadel kunnen vinden wat én goed op het paard ligt én waar wij goed/ fijn in zitten.

Tjalling is een fries met een grote koffer , smalle rug en hoge schoft.
Wij ( mijn moeder en ik) zoeken een dressuurzadel met een wat diepere zit en wat meer wrong.
Op dit moment hebben wij een Ideal zadel voor hem, medium boom, maar deze ligt niet goed meer en is ook niet goed liggend te krijgen. Bovendien heb ik daar zelf nooit fijn in kunnen zitten (mn moeder rijd hem het meest en die vond t wel fijn zitten daarom is dat zadel er toen nieuw gekomen).

We zijn niet op zoek naar een heel duur zadel (alles bij elkaar moet eigenlijk wel onder de 1400,- blijven, liefst onder de 1200,-, hangt er vanaf of het zadel nieuw is of gebruikt en het kwaliteit van het zadel zelf weegt daar natuurlijk ook in mee).

Voor onze andere fries hebben wij een Fryso zadel wat ons erg goed bevalt op dat paard. Wij zitten goed recht op het paard zonder dat wij problemen krijgen met de rug/bekken.
Helaas heeft de andere fries een fit 5 kwa boommaat (extra wijd) en Tjalling is een fit 3 nog te breed ( en een fit 2 kom ik niet tegen op internet). Een duurder zadel combineren is dus ook geen optie.

Heeft er iemand naar aanleiding van dit verhaal ook tips voor ons naar welk merk/model wij kunnen uitkijken om eens te proberen?
We hebben een deskundige op stal die bij een particuliere verkoper meekijkt en beoordeeld of het zadel wel of niet goed ligt.
De deskundige verkoopt zelf ook een aantal modellen van een bepaald merk maar ook hier wéér niet een zadel dat echt goed op het paard ligt.

Elke tip is welkom.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:19

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:19

Thanks Daks, ga er gelijk even naar kijken.

Nieuwprijs valt me nog mee eerlijk gezegt, had m hoger verwacht..

*Edit

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:30

bij mijn weten bestaat dat merk niet meer.
Dat is over genomen door stal murer, daarna door mr ruiterhuis
en nu is het een onderdeel van macrider.
Zadeltjes kosten nu geloof ik 1450,- 1550,- als het niet nog duurder is geworden.

Ik heb ooit eens eenzelfde vraag gesteld en toen werd mij een euroriding titan geadviseerd.

liekemel

Re: Zadel voor een fries met smalle rug en hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:31

hmm oke neem ik ook mee in de zoektocht Barvrouwke

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:33

Kent & Master en dan de speciale S serie voor de hoge schoft. Ik geloof met alles erop en eraan 1200€. Wel exclusief beugels etc.

Zit goddelijk, heerlijke wrong :)

Edit: en dan wel de leren versie natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Selka op 30-10-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:34

ik heb een stubbel liggen op mijn (sportieve)fries en ben er ontzettend tevreden van

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:35

Fryso Legato? (danwel tweedehands?). Dit zadel heb ik zelf ook en heeft een extreem diepe zit en stevige wrongen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:43

Fryso zadels ja...

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:44

Selka, Kent en Master was volgens mij het merk wat onze kennis ook verkocht, ze had alleen niet de juiste maat voor ons paard en ze vroeg zich alsnog af of de "juiste" maat wel goed op dit paard zou liggen..

Mayflower_ Wij hebben voor ons andere paard ook een Fryso en dat bevalt ons echt heel goed. Probleem is alleen dat we ze nieuw te duur vinden en Tjalling een fit 2 nodig heeft, die kan ik op internet al niet vinden in het meest verkochte model dus ben bang dat dit luxere type dan helemaal onvindbaar is..

Ik ga nog even zoeken naar een stubbel of dat wat is

Top dat jullie zo meedenken :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:45

Ik heb ook een fit 2 voor mijn paard vanwege zijn hoge, smalle schoft en zijn lange rug. Ik snap dat de nieuwprijs te veel geld is. :j het zijn ook niet de goedkoopste zadels. :D

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:47

Op de fries van mijn zus ligt een passier Corona. Ik had op mijn fries de Fryso Legacy en daarvoor een KN symphonie

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:58

Mayflower_ schreef:
Ik heb ook een fit 2 voor mijn paard vanwege zijn hoge, smalle schoft en zijn lange rug. Ik snap dat de nieuwprijs te veel geld is. :j het zijn ook niet de goedkoopste zadels. :D

Oké, niet de enigste fries met een fit 2 dus haha :P .

Probleem met een nieuwe Fryso is niet alleen dat de aanschafprijs zo hoog is maar ook dat we voor ons eigen zadel veel te weinig voor terug krijgen voor mijn gevoel.
Aan de ene kant snap ik het ook wel, hun moeten ons oude zadel dan ook weer doorverkopen, maar het verschil is dan gewoonweg tè groot. Ik geloof dat we 300 euro terug krijgen voor een zadel van 2,5 jaar oud wat nieuw 1400 heeft gekost en waar onlangs dus een nieuwe boom + standaardfabrieks opvullen in zit.. >;)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:01

liekemel schreef:
Selka, Kent en Master was volgens mij het merk wat onze kennis ook verkocht, ze had alleen niet de juiste maat voor ons paard en ze vroeg zich alsnog af of de "juiste" maat wel goed op dit paard zou liggen..

Mayflower_ Wij hebben voor ons andere paard ook een Fryso en dat bevalt ons echt heel goed. Probleem is alleen dat we ze nieuw te duur vinden en Tjalling een fit 2 nodig heeft, die kan ik op internet al niet vinden in het meest verkochte model dus ben bang dat dit luxere type dan helemaal onvindbaar is..

Ik ga nog even zoeken naar een stubbel of dat wat is

Top dat jullie zo meedenken :)

Probeer aub niet te bezuinigen op zadels! Echt niet doen!!!!!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:04

Kieffer, of als je iets goedkoper wilt Kentaur misschien? Beide zadels zijn geschikt voor een hoge schoft. Ik weet ook niet hoe oud het paard is TS, hoelang hij al in training staat?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:05

liekemel schreef:
Mayflower_ schreef:

Oké, niet de enigste fries met een fit 2 dus haha :P .

Probleem met een nieuwe Fryso is niet alleen dat de aanschafprijs zo hoog is maar ook dat we voor ons eigen zadel veel te weinig voor terug krijgen voor mijn gevoel.
Aan de ene kant snap ik het ook wel, hun moeten ons oude zadel dan ook weer doorverkopen, maar het verschil is dan gewoonweg tè groot. Ik geloof dat we 300 euro terug krijgen voor een zadel van 2,5 jaar oud wat nieuw 1400 heeft gekost en waar onlangs dus een nieuwe boom + standaardfabrieks opvullen in zit.. >;)

Het zadel was ook een rib uit mijn lijf.. En voor mijn oude zadel kreeg ik geen enkele euro! Sterker nog, die wilde ze niet eens in de verkoop. :P
Ik heb zelf een Hannoveraan met een hoge, smalle schoft waar geen enkel goed zadel op paste. Toen Tweespan laten komen en dit zadel lag gelijk als gegoten! Echt een fijn zadel waar ik erg blij mee ben.
Ja hij is duur.. Hij kost bijna een maandsalaris.. Maar hij is het wel dubbel en dwars waard. Paard happy = baasje ook happy.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 16:06

[/quote]

Probeer aub niet te bezuinigen op zadels! Echt niet doen!!!!!![/quote]

Is ook niet de bedoeling, we zoeken naar een zadel wat goed op het paard ligt, dat is het belangrijkste, laten we ook een deskundige naar kijken. Al zit t zadel voor ons nog zo fijn en is t mooi goedkoop, als het niet goed op t paard ligt gebeurd t gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door liekemel op 30-10-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 16:09

Paard kwam bij ons met 3,5 jaar is nu bijna 6. Word op het moment niet mee gereden omdat we merken dat hij met het huidige zadel niet kan ontspannen, ligt gewoon niet goed meer.
Hij wordt wel 3/4 x per week getraint dmv longeren/ mennen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:14

Ik heb nu trouwens een KWPN merrie met een heel hoge schoft. Ik heb mijn Fryso ingeruild op een KM Worldriding de Luxe. Dit is echt een wereldzadel!! De enige merken die op mijn paard goed lagen waren Prestige (+/- €1650 nieuwprijs), Kentaur (+/- € 1450 nieuwprijs) en de KM worldriding die ik gekocht heb (+/- € 2000 nieuwprijs).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:15

Dan zou ik nu nog kijken voor een goed passend tweedehands zadel. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar 6 zadels op mijn fries gehad, omdat ze zo ontzettend veranderd kwa model. Nu is ze 7 en ik hoop nu langer als een paar maanden met mijn zadel te kunnen doen.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 16:22

Princesj dat is inderdaad ook nog een reden waarom we niet een nieuwe fryso kopen.
Gezien het feit dat hij al een poosje niet meer goed getraint word onder het zadel, huidige zadel zijn we in totaal 3 maand kwijt geweest omdat het terug moest naar de fabriek in engeland, we dachten dat het zadel goed opgevuld moest worden, bleek de boom gewoon scheef te zijn afgeleverd..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:25

Ik heb in 9 jaar tijd maar 3 zadels gehad waaronder twee Frysos :) de de 1e konde we mooi inruilen toen we de 2e bij hun kochten. Misschien kan je je huidig zadel bij hun inruilen ( misschien nemen ze ook geen Frysos aan) wat wel belangrijk is is dat je het regelmatig op laat vullen

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:30

Ik heb zelf een goede ervaring met Wintec isabell werth dressuurzadel, deze kun je ook makkelijk aanpassen aan het paard en voor jezelf dmv dikke wrongen, die heb je ook in lederen variant, van Bates geloof ik.
MSFC zijn ook hele fijne zadels, liggen ook op veel paarden goed, maar zijn nieuw wel prijzig (rond 1850 geloof ik), maar zijn ook nog wel eens 2e hands te verkrijgen tussen de 1000 en 1400 euro.

Veel stalgenoten van mij zijn fan van de zadels van Albion (Van Rijs doet daar veel zaken mee), die kun je al "op maat laten maken" voor geloof rond de 1300. Maar goed zelf heb ik dus geen ervaring met dit merk.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 16:33

Annekeee schreef:
Ik heb in 9 jaar tijd maar 3 zadels gehad waaronder twee Frysos :) de de 1e konde we mooi inruilen toen we de 2e bij hun kochten. Misschien kan je je huidig zadel bij hun inruilen ( misschien nemen ze ook geen Frysos aan) wat wel belangrijk is is dat je het regelmatig op laat vullen

We hebben contact met Fryso gehad wat betreft het inruilen van ons huidige zadel. Ze namen ons zadel ( Ideal dressuur 18 inch 2,5 jaar oud, recent nieuwe boom + fabrieksopvulling erin, nieuwprijs 1400,-) liever niet aan. Na een goed gesprek konden ze tegen inlevering van ons huidige zadel 250/300 (afhankelijk van hoe het zadel er uit zou zien) van de nieuwprijs van een luxere fryso afdoen.

Dan wordt het ons gewoon te gek met de prijs.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:38

Hmm...