[WN] Zadel op maat laten maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chiba

Zadel op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 10:31

Mijn huidige zadel is te groot (te breed) voor mijn paard. Ik zou graag een andere zadel willen kopen. Eentje dat past voor mij en mijn paard. Aangezien ik een 15 inch-zadel nodig heb is dat niet zo eenvoudig. Meestal hebben ze in deze maat niet veel zadels op voorraad.
Nu dacht ik er aan om een zadel op maat te laten maken. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik zag dat Triple horn zadels op maat maakt en Vaquero. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Het zou zijn om een reining/working cowhorse zadel te laten maken. Zijn er nog andere adressen om zadels op maat te laten maken?

troi

Re: Zadel op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:42

Ik ken alleen de vaquero zadels, ik vind ze prachtig en hoor goede verhalen qua kwaliteit. Enige punt kan zijn dat ze qua stijl uniek zijn en daardoor bij doorverkopen wellicht wat minder in de markt kunnen liggen dan een dertien in een dozijn zadel. De maker is wel wat uhh uniek van karakter maar dt hoeft geen probleem te zijn natuurlijk.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:57

Triple Horn zadels zijn hele fijne zadels, vergelijkbaar met Billy Cook. :j
Ik zou persoonlijk voor een Triple Horn gaan, mede omdat deze makkelijker doorverkoopbaar zijn (zie bovenstaand bericht).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:50

Zelf zou ik gaan voor een Triple horn, ik heb op meerdere zadels van hun gereden en de kwaliteit is super.
@blanket, ga ze asjublieft niet vergelijken met bv. Billy Cook, want dan sla je de plank een beetje mis. Helaas zijn de zadels van BC niet allemaal van dezelfde kwaliteit. Er zijn goede, zeker de ouwetjes, maar Billy Cook heeft jaren geleden zijn naam verkocht, en sindsdien is de kwaliteit achteruit gegaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:56

Ik heb zelf een vaquerozadel tweedehands gekocht en mijn ervaringen zijn goed met de zadelmaker. Helaas is mijn pony onwijs veel afgevallen en het zadel was al aangepast en meer aanpassingen zijn niet meer mogelijk. Het ligt nu dus niet helemaal lekker meer, dus ik verkoop hem. Wel al een aantal geïnteresseerden gehad en nu is het even afwachten of het bij de nieuwe geïnteresseerde wel past. Maar dat heb je bij ieder zadel.

En Louis staat altijd klaar als je ergens over twijfelt of er is iets met het zadel, dus over de service ben ik tevreden. De zadels vind ik sowieso erg gaaf, dus ik baal wel dat ik mijn zadel nu moet verkopen, maar aan het in de kast laten liggen heb ik ook niets. Helaas heb ik als student niet zomaar het geld liggen om een nieuw zadel te laten maken, anders zou ik dat zeker in overweging nemen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:03

crazycactus schreef:
Zelf zou ik gaan voor een Triple horn, ik heb op meerdere zadels van hun gereden en de kwaliteit is super.
@blanket, ga ze asjublieft niet vergelijken met bv. Billy Cook, want dan sla je de plank een beetje mis. Helaas zijn de zadels van BC niet allemaal van dezelfde kwaliteit. Er zijn goede, zeker de ouwetjes, maar Billy Cook heeft jaren geleden zijn naam verkocht, en sindsdien is de kwaliteit achteruit gegaan.

Ik bedoel de Billy Cooks uit Sulphur en niet die door Longhorn/Simco worden gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:24

@Chiba : hoe kom je er bij dat een 15" zadel een probleem zou zijn?? Dat is een hele normale maat hoor. Dat wij hier in NL nu eenmaal allemaal in 16" en 17" willen rijden... ;)
Laat Evellien eens langs komen met enkele zadels, die heeft ook kleinere maten en als er echt niets past kun je altijd nog via haar bij Triple Horn iets laten maken.

@troi: je hebt het mooi verwoord, maar als TS een reiningzadel wil zal ze denk ik bij Triple Horn beter af zijn.

Billy Cook heeft een wijde range van zadels in kwaliteit en prijs. Bij de betere ben je net zo duur uit als met een op maat gemaakte Triple Horn.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:44

Ik heb zelf nu al mn 2e Triplehorn en vind ze echt super!!! Ze zijn niet goedkoop, maar een super kwaliteit, fijne service en erg aardige mensen ook. Zadel wat ik nu heb is nu ongeveer 5 jaar oud en nog steeds in super staat :)
Zodra mijn jonge paard eens stopt met groeien krijgt hij er ook weer eentje :o

Vaquero heb ik zelf geen ervaring mee. Hoor goede en minder goede verhalen. Persoonlijk zijn de zadels die hij maakt niet helemaal mijn stijl, nadeel eraan vind ik ook zoals troi en blanket zeggen dat ze vaak wat aparter zijn en dus minder makkelijk weer door te verkopen mocht dit eens nodig zijn.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:25

Voor een maatwerk zadel moet je wel diep in de buidel tasten. Wellicht is een gebruikt merkzadel een optie. Die kun je kopen inclusief een uitgebreid pasconsult. Dan weet je dat je een kwalitatief goed zadel hebt, die niets mankeert en past op je paard.
Bij interesse, een pb.

Succes!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:58

Heb alleen ervaring met Triple Horn, maar die is ronduit goed. Heb rechtstreeks door hun laten aanmeten en het zijn erg vriendelijke maar ook kundige mensen.
Ben ook van mening dat je Billy Cook niet met Triple Horn kunt vergelijken. Ik heb een Sulphur Billy Cook voor mijn arabier maar vind de Triple Horn toch echt een klasse beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:05

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:51

Chiba schreef:
Mijn huidige zadel is te groot (te breed) voor mijn paard. Ik zou graag een andere zadel willen kopen. Eentje dat past voor mij en mijn paard. Aangezien ik een 15 inch-zadel nodig heb is dat niet zo eenvoudig. Meestal hebben ze in deze maat niet veel zadels op voorraad.
Nu dacht ik er aan om een zadel op maat te laten maken. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik zag dat Triple horn zadels op maat maakt en Vaquero. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Het zou zijn om een reining/working cowhorse zadel te laten maken. Zijn er nog andere adressen om zadels op maat te laten maken?

Jazeker, mijn buurman maakt westernzadels!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:56

Ik ben benieuwd hoe die heet dan, want zoveel westernzadelmakes zijn er niet in NL :D

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:27

Bedankt voor jullie reacties.
Triple horn zitten in Duitsland dacht ik? Mijn Duits is niet zo goed, versta er echt niet veel van. Komen zij ook aan huis voor de metingen van het paard?
Ik ga er nog eens over nadenken.
Ik heb al ooit eens op een zadel van hen gezeten en vond dat zadel fijn zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:28

Evelien verkoopt Triple Horn op maat en zij is gewoon Nederlands :D

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:29

DubbelDun schreef:
@Chiba : hoe kom je er bij dat een 15" zadel een probleem zou zijn?? Dat is een hele normale maat hoor. Dat wij hier in NL nu eenmaal allemaal in 16" en 17" willen rijden... ;)
Laat Evellien eens langs komen met enkele zadels, die heeft ook kleinere maten en als er echt niets past kun je altijd nog via haar bij Triple Horn iets laten maken.

@troi: je hebt het mooi verwoord, maar als TS een reiningzadel wil zal ze denk ik bij Triple Horn beter af zijn.

Billy Cook heeft een wijde range van zadels in kwaliteit en prijs. Bij de betere ben je net zo duur uit als met een op maat gemaakte Triple Horn.

Ik heb mijn zadel in de Country Store gehaald. Het is een super zadel, maar past jammer genoeg niet meer voor mijn paard :( Zowel van de nieuwe als 2de hands zadel hadden ze maar één 15 inch zadel liggen... dat verkoopt blijkbaar niet zo goed. Ook 2de hands op internet zijn het bijna altijd 16 en 17 inch zadels. Veel keuze is er niet qua maten voor mijn paard in een 15 inch.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:33

Evelien is al eens lang geweest. Ik was tevreden met haar uitleg.
Maar zo viavia...vind ik altijd wat raar. Wie is er vernatwoordelijk/aansprakelijk bij miscommunicatie? Het gaat toch over veel geld in zo'n geval.
Als je het rechtstreeks doet is het veel duidelijker wie de aanspreekfiguur is. (zo bekijk ik het ;) ) maar het is inderdaad wel een oplossing voor het taalprobleem :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:38

Of iemand zoeken die goed duits spreekt :D Als dat wat mag kosten dan zijn die er vast wel.

Sascha_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:16

Ik heb het zadel van bokker capopjekop gepast maar helaas was het zadel nog te groot voor mijn pony. Mijn pony heeft een korte rug.. Ik heb gelijk bij Vaquero een zadel laten aanmeten zodat ik zeker weet dat het straks past !! Super goede ervaring, en ze hebben er echt wel verstand van !! Nu alleen nog even wachten tot mijn zadel klaar is.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:39

Triplehorn zit 5 minuten van de NL grens en ze hebben ook erg veel klanten uit NL dus denk dat t taalprobleem niet zo groot zal zijn ;) mij lijkt dat als je een zadel via Evelien koopt dat zij ook het aanspreekpunt is, maar van haar heb ik ook alleen maar positieve dingen gehoord.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:45

DubbelDun schreef:

Volgens mij heb ik het over een Billy Cook, niet over een Circle Y....

Maar weer even voor TS: Evelien zou ik rustig laten komen voor triple horn zadels. Heb bij haar een tweedehands zadel laten aanpassen voor mijn jonge quarter en ik geloof niet dat ze triple horn zadels zou mogen aanmeten als triple horn zelf daar niet tevreden over zou zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:57

Het merk is even niet zo belangrijk...de grote merken hebben allemaal diverse kwaliteits en prijslijnen. Zeggen dat één van de zadels minder zou zijn dan een Triple Horn is gewoon té zwart/wit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:05

ik heb ook een Vaquero zadel laten maken op mijn paard en ben zeer tevreden!

mijn appie had ook een Vaquero, deze was nog nieuw maar wel 2de hands ,ik had de mazzel dat dit zadel paste en helemaal naar mijn zin was

voor mijn nieuwe paard heb ik een eigen idee zadel laten maken, het tegenover gestelde van wat ik eerst had

Louis maakt wat jij mooi vind, op zijn site kan je de vele verschillende zadels zien die hij gemaakt heeft.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:20

Ik heb door Evelien van Euro-Horse een Triple Horn laten maken. Super tevreden over. Paard heeft een nogal ouderwetse bouw, maar uiteindelijk bij Triple Horn toch de goede boom gevonden!
En als er al problemen zouden zijn, dan lost Evelien die absoluut voor je op.
Ze heeft ook een heel aantal tweedehands zadels bij zich. Daar kun je ook altijd tussen kijken of je wat vind.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:37

Vaquero is zeker een aanrader. Je zadel kan gemaakt worden hoe jij het mooi vindt, met kwaliteitsmateriaal en zeker passend omdat er grondig gemeten wordt. Als je bijvoorbeeld een bepaald type zadel erg mooi vindt, kan hij in die stijl het zadel maken. Vraag maar eens aan Wranglerbutt een foto van haar Vaquero zadel.