Springen met slof

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met slof, do or dont?

gewoon doen, dat t niet veilig is is gepraat.
13 (6%)
nee man, echt gevaarlijk!
95 (45%)
ik spring niet
1 (0%)
ik gebruik überhaupt geen slof.
101 (48%)

Totaal aantal stemmen: 210

AnoukNijhuis

Springen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:43

Springen met slofteugel, wat vinden jullie hiervan?
ik zelf ben hier strict tegen, je paard kan zijn nek niet volledig vrij beweging en kan zo over de kop gaan, dus veiligheid is het niet!

Doubtless

Re: Springen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:53

Nee, ik spring niet met slof. Paard gaat niet nagevelijk over de sprong heen, wat het mogelijk maakt om het voorbeen in de slofteugel te verstrikken. Levensgevaarlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:54

levensgevaarlijk.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:55

Nooit doen! Paard moet zijn nek kunnen gebruiken.
Een martingaal kan je gebruik van maken mocht het paard zijn hoofd erg hoog doen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:55

Een slofteugel is geen hulpteugel die gebruikt hoort te worden bij het spingen, en ik vind persoonlijk je stelling een beetje raar.
Volgens mij weet elke normaal paardrijdend mens dit namelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:56

Waarom maak je deze poll?
Het is wat HTM zegt, ieder normaal iemand die er iets van weet, springt niet met slofteugel.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:57

ik heb het wel gebruikt bij een haflinger, deed de slof door de martingaal, puur om na de sprong rust en ontspanning te krijgen, wanneer hij naar de sprong liep kreeg hij ruimte en na de sprong kon ik hem makkelijk ontspannen rijden, en op een duur kon ik ook gewoon zonder slof springen zonder als een kip zonder kop weg te racen, maar nu was hij heel fijn te springen en vond hij echt rust :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:57

Helaas word deze teugel door de (sub)topruiters vaker gebruikt dan je denk tijdens het springen. Zelf vind ik het een luie en dwingende manier van werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:58

Ik heb een combi zo te hindernis door zien knallen omdat de ruiter de slof strak had en de teugels niet. Zelf zou ik nooit zo gaan springen, veel te link.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:58

Is bij ons niet toegestaan :j

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:59

hoi, ik vind zelf dat het ook echt niet kan, maar een manege bij mij in de buurt doet het wel, ik vind het levensgevaarlijk enzo, en vind ook niet dat een manege dat kan flikken..... vandaar dat ik vraag hoe jullie hier over denken.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:00

het is niet levens gevaarlijk, dat word het pas als jij je paard geen ruimte meer bied! zolang je met beleid rijd en ruimte geeft met de sprong kan het gewoon, maarja je moet wel nadenken wat je doet..

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:01

Ik gebruik met springen gewoon een martingaal ;)
Moet zeggen dat ik wel een tijd in het bos met thiedemann heb gereden, en daar echt wel is een hupsje van 30cm heb gemaakt, dat was meer een kwestie van een klein galopsprongetje, en wel goed meegeven, dat kan dan nog, maar daar blijft het ook wel bij vind ik.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:04

ik heb nog nooit met slofteugel gereden, en was het ook niet van plan.

maar ermee springen lijkt me wel heel erg dom, je moet hem dan met het gewone rijden wel zo los hebben om je paard er niet mee in de weg te zitten tijdens de sprong dat je hem toch niet kan gebruiken.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:05

Joolien schreef:
Helaas word deze teugel door de (sub)topruiters vaker gebruikt dan je denk tijdens het springen. Zelf vind ik het een luie en dwingende manier van werken.

_/-\o_ _/-\o_
Amen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:08

Joolien schreef:

Jap.. Zo heb ik ruim 2 jaar geleden stage gelopen bij iemand (bekend van de eventing) die dat ook deed, heb het uiteindelijk niet langer dan twee dagen uitgehouden, deels vanwege de manier van omgaan tegenover de paarden maar ook tegenover mij. Gelukkig later wel betere ervaringen gehad, maar dit soort mensen zijn er dus echt. En die zijn héél overtuigt dat ze goed bezig zijn, anders zouden ze niet op dat niveau zijn.. -O- hoezo bord voor de kop..

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:09

ZusJacobs schreef:
Joolien schreef:

Jap.. Zo heb ik ruim 2 jaar geleden stage gelopen bij iemand (bekend van de eventing) die dat ook deed, heb het uiteindelijk niet langer dan twee dagen uitgehouden, deels vanwege de manier van omgaan tegenover de paarden maar ook tegenover mij. Gelukkig later wel betere ervaringen gehad, maar dit soort mensen zijn er dus echt. En die zijn héél overtuigt dat ze goed bezig zijn, anders zouden ze niet op dat niveau zijn.. -O- hoezo bord voor de kop..

kijk en nu komt het verstand :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:11

ZusJacobs schreef:
Joolien schreef:

Zelfde ervaring maar dan bij 2 internationale springruiters. Helaas...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:13

ik vind het dwingend en gevaarlijk voor het paard. trekt hij z'n hoofd hart omhoog dan ligt hij op de grond..

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:15

Anouk weetje als je zo mensen zwart probeert te krijgen is dit niet de manier hoor.. Jij weet niet wat de reden hier voor is.. Dus ik zou maar gewoon stoppen met dit soort dingen en anders zeg je het gewoon tegen hun zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:16

cayenne123 schreef:
Anouk weetje als je zo mensen zwart probeert te krijgen is dit niet de manier hoor.. Jij weet niet wat de reden hier voor is.. Dus ik zou maar gewoon stoppen met dit soort dingen en anders zeg je het gewoon tegen hun zelf.

Oh vertel?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:17

Je paard kan zo toch makkelijk in de knoop komen te zitten met zijn benen en de slof? of is dat nu mijn idee, nee ik gebruik gewoon een martingaaltje tijdens het springen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:19

Alsof dat zou helpen :+ Die mensen trekken zich niks aan van menig mens.. Deze manier hebben ze altijd zo geleerd/gedaan, waarom ergens over na gaan denken? Het is al jaren goed gegaan, dus dan zal het toch werken?

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:19

ik maak niemand zwart, dat kan helemaal niet zolang je geen namen noemt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:20

heb het ook regelmatig gezien. zou het zelf never nooit niet doen. keren dat ik het zag kreeg paard genoeg ruimte en maakte ze de gesp aan het uiteinde niet vast zodat als paard zn benen derin kreeg alles zo los was.