Help! Zadel slaat groen uit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hartjeulja

Help! Zadel slaat groen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:00

Op advies van de zadelmaker was ik elke twee weken mijn zadel met zadelzeep, laat hem dan een dag drogen en vet hem daarna helemaal in.
Maar nu slaat mijn zadel ineens helemaal groen uit?! Heeft iemand tips om dit groene weg te krijgen? Of is het überhaupt nog wel weg te krijgen?!

MirandaMalik

Re: Help! Zadel slaat groen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:04

Dat is denk ik gewoon schimmel?
Dat kun je er gewoon afvegen met een lapje.
Maar vet je hem elke twee weken in?
Dat vind ik veel te veel, je leer kan ook teveel gevet worden en te zacht worden en de naden worden dan volgens mij best week/zwak.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:21

Elke twee weken invetten lijkt me voor het leer ook een beetje te veel.
Wat betreft de uitslag.. Misschien dat je teveel zeep gebruikt hebt? dat het niet goed afgewassen is ofso? Heb het zelf nog nooit eerder gezien. Misschien dat je een foto kunt plaatsen, misschien dat iemand het dan herkent :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:26

Dat is inderdaad schimmel. Heb het al veel vaker gezien.
Komt er snel op als je je zadel in een al vochtige omgeving houd.
Eraf halen met doekje is voldoende.
Snap alleen niet waarom je het zadel een dag laat drogen? Maak je het dan zó nat?
Dat is niet de bedoeling van zadelzeep.
De spons die je gebruikt (hoop ik) moet vochtig zijn, niet zeiknat.

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:35

Afbeelding
Niet echt precies om de twee weken. Deze keer zat er zo'n 3/4 weken tussen. Ik heb al eerder gehad dat er groene vlekjes op kwamen en heb dit tegen de zdelmaker verteld, maar die verklaarde me voor gek. Dan zou ik hem wel gewassen hebben met een groene doek zei hij.. ik maak de spons inderdaad wel goed nat. En doe stukje voor stukje, dus heb ik een stukje gesopt, dan gooi ik er gelijk water overheen. Het begon echter al groen te worden toen ik er net met de spons overheen ging. Ik krijg het er niet met een doekje vanaf, het lijkt er echt in te zitten.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:37

Ik vette mijn zadels om het half jaar... En waste ze eigenlijk al nooit met zeep en ze bleven hartstikke mooi...
Denk dat jij je zadel veelte nat gemaakt heb en daar kunnen ze echt niet tegen... Dus ik denk dat je ook maar opzoek moet naar een zadelmaker die er wel verstand van heeft ;)

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:40

@ Tat_jana : Ik heb na het ontdekken van die groene vlekjes ook niet weer gepoetst met zadelzeep. Was veel te bang dat het weer zou gebeuren, maar laatst heb ik mn zadel laten controleren en toen werd mij geadviseerd dit toch weer te doen, omdat mijn zadel wat schraal werd volgens hun. Ik vette hem toen ook om de 4 maanden ongeveer. Maar dit was volgens hun ech te weinig

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:42

Ja dat komt door het water met zeep even afnemen met een vochtige doek ( vochtig NIET nat ) en dan invetten,,, het vetten lijkt me nu even belangrijker dan het wassen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:43

Die van mij doe ik altijd lichtjes met zadelzeep wassen,(spons vochtig maken en dan insmeren)
zodat ie lekker schoon is. En daarna invetten. Dat zou ik zo'n 1x per 2 maanden doen. Verder heb ik vochtige leerdoekjes op stal liggen waarmee ik het zadel na het rijden nawrijf zodat het zadel schoon blijft (van de action voor een paar cent :-D )

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:44

De porieën zullen verstopt zijn door het teveel vetten of inzepen...leder vet zichzelf als je hem veel gebruikt....1 x per jaar doe ik het hier, nooit geen schimmel meer gehad.

Ooit een nieuw zadel eens stevig ingevet (omdat men dit ook aanraadde) heb nog nooit zoveel schimmel gehad daarna, ni normaal ;)

MirandaMalik

Is het niet gewoon slijtage dan, dan kan de kleur van het leer eraf gaan.
Bij mijn zadel wordt het dan roodbruin, (hangt misschien van het soort leer af) maar is het alleen op de slijtageplekken kan dat het misschien zijn..

Sonja_vR

hartjeulja schreef:
Niet echt precies om de twee weken. Deze keer zat er zo'n 3/4 weken tussen. Ik heb al eerder gehad dat er groene vlekjes op kwamen en heb dit tegen de zdelmaker verteld, maar die verklaarde me voor gek. Dan zou ik hem wel gewassen hebben met een groene doek zei hij.. ik maak de spons inderdaad wel goed nat. En doe stukje voor stukje, dus heb ik een stukje gesopt, dan gooi ik er gelijk water overheen. Het begon echter al groen te worden toen ik er net met de spons overheen ging. Ik krijg het er niet met een doekje vanaf, het lijkt er echt in te zitten.

de spons moet echt maar net vochtig zijn, niet nat, ook niet spoelen etc , nergens voor nodig en je voegt alleen maar meer vocht toe wat tot schimmel kan leiden.

vind het ook wel vaak, iedere twee weken , ook als er drie a vier weken tussenzit ...
ik maak een nieuw zadel 1 keer goed schoon (stof enz. er af) met een licht vochtig sponsje met zadelzeep, daarna gaat ie 1 keer extra goed in het vet en daarna maak ik hem schoon met een licht! vochtig sponsje met zeep indien nodig , vetten gebeurt dan echt 1 keer in de 2 maanden max... maar vaker nog 1 keer per drie maanden ofzo(na dat ie ene jaar oud is vaak ook maar 1 keer per 6 maanden echt in het vet)...
behalve de onderzijde, ik gebruik namelijk meestal geen dekje, dus na het rijden neem ik het af met een licht! vochtig doekje , soms met, soms zonder zeep en indien nodig gaat er ene mini likje vet tegen aan

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:46

Dit is waarschijnlijk schimmel en ontstaat inderdaad bij vochtige omstandigheden.
Geen paniek, ze zeggen altijd 'schimmel beschermt het leer'.
Ik heb zelf eens een oud hoofdstel uit een kast gehaald, volledig groen. Na oppoetsen met een doekje glom hij alsof hij nieuw was.
Ik vet mijn zadel ook niet vaak in, maak hem wel voor wedstrijden schoon met een speciale zadelzeep. Dit is een schoonmaker en verzorger in één. Mijn zadel blijft er in ieder geval soepel bij en de naden blijven sterk.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:46

Imo vertel je iedere keer een ander verhaal of ligt het aan mij ? Eerst gooi je er water over en nu is het een vochtige lap ?

Des al niet te min vet en was je veelte veel ! En daarom gaat je zadel naar de maan... Ik zou zeggen bel een andere zadelmaker op leg je probleem voor en kijk wat hij te zeggen heeft naar ons advies lijk je niet te willen luisteren en komt er telkens een jamaar met weer een ander verhaal ?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:50

De zeep moet je er niet afspoelen met water!!! Oepsss.... hoe snel wil je je zadel af laten voeren..
Als je je zadel zo zeiknat blijft maken, dan wordt je zadel inderdaad wel heel snel schraal!
Dan verzuipt ie in het vocht.
Je moet met een vochtige spons een klein beetje zeep inwrijven op het zadel. Net genoeg om het zo min mogelijk te laten schuimen.

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:52

Pas over een half jaar dus nog maar eens proberen haha! Dus het zeep hoef je er daarna niet vanaf te spoelen? Aan jullie heb ik meer dan de zadelmaker haha! Schrok me kapot toen het zo groen werd, maar heb het nu stevig ingevet en het lijkt al wat minder te worden. Maak hem dus voorlopig niet meer schoon en haal er dan gewoon verstandig een doekje overheen! Bedankt allemaal!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:54

Ja drol, :P die zeep verzorgt je leer al dat hoef je alleen in te wrijven! _O-

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:54

Je leer (zadel/ hoofdstel enz) wassen en invetten hoeft hooguit 1 keer in het half jaar, echt niet vaker.
Tussendoor kan je er best nog een droge doek overheen halen.

Die groene plekken komen doordat je leer gestikt word door overmatige verzorging.

(vb: als jij je haar elke dag wast kan je hoofdhuid zijn werk ook niet goed doen waardoor je hoogstwaarschijnlijk roos of vet haar krijgt)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:04

Mooie vergelijking inderdaad,, en daarbij speelt dan ook weer de kwaliteit een rol.. Het ene zadel heeft meer aandacht nodig dan de ander maar zoiets moet je echt leren zelf aan te gaan voelen maar denk dat rust en een droge doek voor nu voldoende is...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:06

MirandaDvG schreef:
Je leer (zadel/ hoofdstel enz) wassen en invetten hoeft hooguit 1 keer in het half jaar, echt niet vaker.
Tussendoor kan je er best nog een droge doek overheen halen.

Die groene plekken komen doordat je leer gestikt word door overmatige verzorging.

(vb: als jij je haar elke dag wast kan je hoofdhuid zijn werk ook niet goed doen waardoor je hoogstwaarschijnlijk roos of vet haar krijgt)

Of je wordt groen! :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:20

Tat_jana schreef:
Imo vertel je iedere keer een ander verhaal of ligt het aan mij ? Eerst gooi je er water over en nu is het een vochtige lap ?

Des al niet te min vet en was je veelte veel ! En daarom gaat je zadel naar de maan... Ik zou zeggen bel een andere zadelmaker op leg je probleem voor en kijk wat hij te zeggen heeft naar ons advies lijk je niet te willen luisteren en komt er telkens een jamaar met weer een ander verhaal ?

volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar heen ...namelijk info van ts en een post van mij?
ik postte namelijk iets over een vochtige lap, niet ts,

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:02

Nee kijk maar naar de posts van de ts eerst overgoot ze het met water toen een flink natte spons en later was hij licht vochtig..

Eerst was het om de 2 weken toen om de 3 a 4 weken en later waren het inene 4 maanden...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:08

Hoe dan ook, elke paar weken je zadel zo stevig verzorgen lijkt me niet zo prettig voor 't ding. Mijn regel is als de hoefsmid komt gaat ie in 't vet. Zadelzeep gebruikte ik vruger wel eens, maar ik bemerkte geen verschil met gewoon invetten dus dat scheelde me weer geld..
Schimmel laat zich verwijderen met azijn. Beetje azijn op poetslap en schimmel wegpoetsen, drogen klaar.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:11

zadel zeep is meer voor grote onderhouds beurd, 1x per half jaar is voldoende

voor de rest je zadel lekker in de leder dressing, werkt super, een klein laagje is voldoende (ik gebruik alleen rapide)

Gr. Marjolein

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:40

Tat_jana schreef:
Nee kijk maar naar de posts van de ts eerst overgoot ze het met water toen een flink natte spons en later was hij licht vochtig..

Eerst was het om de 2 weken toen om de 3 a 4 weken en later waren het inene 4 maanden...

Ik denk dat jij me verkeerd begrijpt :)
Ik heb gezegd dat ik het met een flink natte spons aanbreng op het zadel, en daarna met water overgoot. Licht vochtig heb ik het niet over gehad ;)

Zadelmaker adviseerde om elke 2 weken met zadelzeep te behandelen, heb ik ook gedaan, maar nu was het al 3/4 weken geleden dat ik dat had gedaan.
Die 4 maanden gingen over dat ik hem eens in de 4 maanden vette vóór de laatste controle door de zadelmaker, toen deed ik hem alleen maar vetten, omdat hij dus ook toen al een keer groene vlekjes liet zien.

Snap je?