Pony wil bit absoluut niet in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Pony wil bit absoluut niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:32

Hoi bokkers!
Mijn pony is nu 2,5 en heb dus al een paar keer het bit in gedaan. Dit deed ze tot nu toe met enige moeite wel redelijk, maar nu krijg ik het bit met geen enkele mogelijkheid meer in!
Als het al lukt on er bit er in te doen, pakt ze het eerst heel stevig vast met haar voortanden. Daar schrikt ze zelf heel erg van, en pas dan kan ik het hoofdstel om doen. Met eruit halen ook. Kopstuk over haar oren en dan pakt ze het bit weer heel stevig vast met haar voortanden en schrikt er weer van. Pas dan laatste los..

Maar nu krijg ik m zelfs niet meer on! Ze protesteert heel erg door naar achteren te lopen en hevig met haar hoofd te schudden

Heeft iemand enig idee waarmee en hoe ik dit kan oplossen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:34

Dit had mijn mini ook een tijdje, ik heb toen gewoon een keer een klein potje appelmoes meegenomen en een klein lepeltje en zo heb ik der een beetje appelmoes laten proeven. Daarna met de achterkant van het lepeltje (een beetje prutsen) de appelmoes op het bit, en toen nam ze hem maar al te graag in. :D
Terwijl ze het bit in had heb ik der nog wat appelmoes 'gevoert', sindsdien ziet ze het bit positief en hapt ze er zelfs na om het in te nemen haha. Eventueel zou je het een paar keer achter elkaar kunnen herhalen en afbouwen of het na een poosje weer herhalen oid. Succes :)
Laatst bijgewerkt door Ayla op 16-10-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:34

Geen bit indoen bij een 2-jarige...

TessJS

Re: Pony wil bit absoluut niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:38

Nog niet aan denken om een bit in te doen bij een 2.5jarige.. Als je dit doet (later), laat hem dit associeren met ies leuks. Een handje haver als die 'm in heeft. en daarna meteen weer af doen en laten voor die dag.. anders heb je later een volwassen pony waar je geen bit in kan doen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:40

@Xaylie: bedankt :) dat ga ik zeker proberen!
@narita: z is 2,5 jaar. En ik ben rustig bezig met laten wennen. Aan jouw reactie heb ik helemaal niks

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:42

TessJS schreef:
Nog niet aan denken om een bit in te doen bij een 2.5jarige.. Als je dit doet (later), laat hem dit associeren met ies leuks. Een handje haver als die 'm in heeft. en daarna meteen weer af doen en laten voor die dag.. anders heb je later een volwassen pony waar je geen bit in kan doen.

Wanneer moet ik volgens jou dan beginnen? Het kan echt geen kwaad om m alvast te laten wennen dat ze iets in d'r mond heeft. Ik ga er echt niet aan hangen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:43

Idd lekker aan laten wennen hoor, geen probleem. Als je het maar met beleid doet :)

Probeer er inderdaad iets leuks van te maken en oefen niet te lang. :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:45

amyz schreef:
Idd lekker aan laten wennen hoor, geen probleem. Als je het maar met beleid doet :)

Probeer er inderdaad iets leuks van te maken en oefen niet te lang. :)

Ik wil ook absoluut niet dat ze het bit als iets slechts ervaart :) ik zal het eens met appelmoes gaan proberen :j

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:47

Een 2.5 jarige kun je echt wel aan het bit laten wennen. Zaak is wel om het snel en goed te doen, als je er te lang over doet en je gaat klunzen, dan word het vervelend.

ik laat ze meestal wennen met een kaptoom, dan kunnen ze er even mee spelen zonder dat er een gewicht aanhangt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:55

Zodra ze gaat schudden stop ik, anders komt het butje misschien wel hard tegen haar tanden en dat wil ik niet hebben.

Hoe doe je dat dan met de kaptoom?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:00

Hoe bedoel je? Kaptoom om, bit aan de ene kant, mond open, bit erdoorheen en vast maken. In een later stadium kun je dan kaptoom en bit tegelijk indoen. Vervolgens ga je wandelen oid met de lijn aan de neus.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:02

Kun je het bit dan bevestigen aan de kaptoom, of het je daar speciale klipjes voor nodig? Maar ze doet haar mond niet open

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:04

Als jij je duim in haar mond stopt moet ze die wel opendoen hoor.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:05

Paard in de hoek van de stal zetten, dan kan ze niet naar achteren lopen. Bit voor de mond houden en je duim in de mondhoek, dan doen ze de mond open en kan je rustig het bit erin doen. Hoofdstel vastmaken en een tijdje laten staan, kunnen ze er rustig aan wennen :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:13

ShauniBef schreef:
Paard in de hoek van de stal zetten, dan kan ze niet naar achteren lopen. Bit voor de mond houden en je duim in de mondhoek, dan doen ze de mond open en kan je rustig het bit erin doen. Hoofdstel vastmaken en een tijdje laten staan, kunnen ze er rustig aan wennen :)

Dat heb ik tot nu toe 2x gedaan, maar het lijkt alsof ze haar mond niet ver genoeg open doet want als ze haar mond open doet pakt ze het bit vast met gar voortanden. Hetzelfde met eruit doen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:15

Dan je duim er verder in.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:16

Ik zal het eens proberen maar ze vertikt het gewoon. Ook met iets lekkers wil ze het niet

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:18

Ik deed hem altijd lekker insmeren met appelstroop :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:18

Is ze aan het wisselen?
Anders een appelbitje proberen of je bit insmeren met stroop en je vinger op de tong duwen

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:21

Voor zover ik heb gemerkt ik ze nog niet aan het wisselen! Dat kan het natuurlijk ook zijn :j plakt appelstroop niet een beetje erg? Ik denk dat appelmoes beter zal gaan

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:23

Ja is vies spul, appelmoes is waarschijnlijk wat makkelijk :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:25

Oke :) ik zal het deze week eens proberen!

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:32

gewoon wat lekkers op het bit, appelmoes, appel stroop, honing.

en idd een kuststof appelbit/happy mount kan ook goed werken,

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:34

Mijn merrie wou ook met geen mogelijkheid haar mond open doen voor een bit.. Heb er zoveel op gesmeerd, met brokjes, geduld (ooit eens een half uur staan wachten), vinger in mond... Nergens wou ze haar mond voor open doen.. Ik zou zeggen stop ermee, ik zou je paard toch niet eerder inrijden dan 4, en laat hem eventjes op de wei met zn vriendjes. Probeer het daarna weer op te pakken. Ik ben gewoon bitloos gaan rijden (mijn merrie was 5, en klaar om aan de slag te gaan) we zijn nu 3 jaar later en ze neemt nu ineens wel een bit aan... Ben het nu aan het afwisselen, terwijl bitloos eigenlijk ook prima ging, merk totaal geen verschil!

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:41

Wat ik laatst las, is het bit insmeren met een beetje honing en daarover een beetje suiker! veel van mijn kennissen zijn hier bekend mee en zijn er erg positief over. Op deze manier zal ze het bit met iets 'goed' associëren. (wat aangeraden wordt is dit niet meer dan 1 of 2 keer te doen)
wat verder nog belangrijk is; zorg ervoor dat het bit een beetje warm is, houdt het een tijdje onder de warme kraan. :j