Help in dubio, welk zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

Help in dubio, welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:44

Hallo,

Vorige week is de zadelmaker langs geweest en had een budget van € 1000,-

Ik heb een kwpn tuiger met een wat lastige rug bleek toen. Ik heb verschillende zadels gepast. Ze lagen allemaal niet lekker en er moest dan ook een onderlegger onder. Ook is 17inch net te klein in bij 18 inch glij ik over het zadel, heb een 17,5 inch nodig ( niet in de goedkopere zadels natuurlijk).
Uiteindelijk heb ik toch een keuze uit deze 3 gemaakt maar het zat me niet lekker dat ik altijd met een onderlegger moet rijden (in mijn ogen past een zadel dan toch net niet) maar volgens de zadelmaker zal mijn paard hier geen last van ondervinden maar het ideaalst is natuurlijk iets op maat.

oke zei ik en wat gaat me dat dus kosten?!

Zoals ik al zei heb ik een budget van € 1000,- maar heb ook het duurdere zadel op mijn paard laten leggen.
hieronder een opsomming van beide zadels

Zadel 1:
€ 995,-
met onderlegger
18 inch
zachte zitting
kleinere kniewrongen (glij er gemakkelijk overheen)
zit goed maar iets te groot.

Zadel 2:
€ 1595,-
zonder onderlegger
17,5 inch
zachte zitting
grotere kniewrongen
zit als een huis

het is nu dus een beetje een geld kwestie, kan ik nog € 600,- ophoesten voor het duurdere zadel (moet nog even sparen :+ ) of volstaat een onderlegger ook??

wat vind bokt??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Help in dubio, welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:45

Als er al een onderlegger onder zadel 1 moet, dan zou ik hem bij voorbaat niet nemen want dan past het dus blijkbaar niet op je paard.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:48

Als je zadelmaker als aangeeft dat je met een onderlegger moet rijden zou ik al beginnen om een ander te gaan zoeken...

De onderlegger geeft al aan dat je zadel niet past, in ieder geval niet volledig. Genoeg zadelmakers en genoeg zadels te koop op dit moment :j

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:50

Had de zadelmaker geen goede 2e hands zadels? Of is het geen optie om een 2e hands zadel te zoeken en kijken hoe die past en die dan dmv opvullen goed te laten leggen op je paard?

Ik ben zelf ook zo aan mijn zadel gekomen. Had hetzelfde budget en heb voor dat budget een heel mooi 2e hands zadel gevonden wat super op mijn paard past. Alleen de vulling moest iets aangepast worden en dat heeft de zadelmaker dus gedaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:51

Zadels zijn lastig. En het kiezen van een goede zadelmaker ook.

Wat heb je allemaal voor (merken) zadels geprobeerd?

Ik zweer bij m'n Kent&Masters zadel die ik had gekocht nadat m'n zadelbudget helemaal op was. Kost 995,-. Is een leren zadel waarbij de voorboom/kussens/singelstoten op een makkelijke manier aangepast kunnen worden door de zadelmaker. Dus ook als je paard wat breder/smaller wordt heb je niet direct een nieuw zadel nodig.

Zelfde geld bijvoorbeeld voor een Wintec Isabel Werth, met een fijne zitting voor een redelijke prijs en ook makkelijk aan te passen door een zadelmaker.

In elk geval, ik zou sowieso niet kiezen voor de 18" die voor jullie beiden eigenlijk net niet helemaal top is. Misschien toch nog even wat verder kijken en evt. een andere zadelmaker laten komen. Mijn inziens kijkt een zadelmaker niet alleen naar hoe het voor je paard zit maar ook hoe jij erop zit.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:11

1000 euro voor een voor jullie beide niet passend zadel ...dat is toch gewoon een nee dan :)
Ik zou een andere zadelmaker laten komen die wel gewoon ruimere keus heeft...desnoods laat je er 5 komen als de eerste 4 geen passende zadels hebben

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:15

Ja klopt hij keek ook hoe ik er op zat. bij een anatal schoof ik door mijn zadel heen, heb ook korte bovenbenen dus voor mij zijn dikkere kniewrongen weer fijn.

ik heb een barnsby, Rossner 2verschillende , Kentaur 2 verschillende en Stubben erop gehad. Ik heb nu zelf een wintec maar die ligt niet lekker.

Die goedkopere konden niet zover opgevuld worden om hem goed passend te krijgen. Hij zei ook dat er een onderlegger onder moest met alleen in de achterste kamer vulling. Dat was ook het probleem bij mijn wintec die moet zoveel opgevuld worden dat kan niet. (had er al iemand naar laten kijken)

De barnsby had wel alles wat ik zocht in een zadel, en hij lag direct goed op mijn paard, maar 600 duurder...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:17

doorsparen of een andere zadelmaker laten komen
een zadel waar je alsnog een onderlegger moet gebruiken en waar je niet lekker in zit ( te groot en te kleine kniewrongen) zou ik zeker niet doen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:18

Een onderlegger betekend altijd een niet passend zadel en vooral voor een bedrag van 1000 bij mij een echte nee..

Ik zou gewoon eens een andere zadelmaker laten komen. Heb je als eens een Euroriding erop gehad.. Model luxor heeft bijvoorbeeld halve wrongen (ivm je korte benen) en is voor onder de duizend euro makkelijk tweedehands te krijgen.

Je hebt een behoorlijk ruim budget voor 2de hands dus dat moet toch wel lukken.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:19

sinterklaas en de kerstman komen er ook gelukkig weer aan!!! dealtje sluiten met de oma;s en mama natuurlijk (vergeet die cadeaus maar liever een envelop in de zak *\o/* )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:23

Je zou eigenlijk eens moeten navragen , waarom die onderlegger gebruikt moest worden?
brugte het zadel in het midden? was het zadel te wijd/groot?
Voor 1000 euro (of iets meer) moet je toch wel een goed passend zadel kunnen vinden lijkt mij.
er is tegenwoordig zooooooo veel, dat er zeker iets tussen moet zitten
even doorzoeken dus.
tip. Probeer eens een zadel zaldi new kent uit. Is een redelijk betaalbaar zadel , fijne zit en kwalitatief goed in prijs kwaliteit verhouding.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:26

lauwtjuhh schreef:
Ja klopt hij keek ook hoe ik er op zat. bij een anatal schoof ik door mijn zadel heen, heb ook korte bovenbenen dus voor mij zijn dikkere kniewrongen weer fijn.

ik heb een barnsby, Rossner 2verschillende , Kentaur 2 verschillende en Stubben erop gehad. Ik heb nu zelf een wintec maar die ligt niet lekker.

Die goedkopere konden niet zover opgevuld worden om hem goed passend te krijgen. Hij zei ook dat er een onderlegger onder moest met alleen in de achterste kamer vulling. Dat was ook het probleem bij mijn wintec die moet zoveel opgevuld worden dat kan niet. (had er al iemand naar laten kijken)

De barnsby had wel alles wat ik zocht in een zadel, en hij lag direct goed op mijn paard, maar 600 duurder...

2 verschillende Rossner zadels... Heb je de zadelmaker van divoza laten komen?? Misschien moet je daar eerst ns even de zoekfunctie voor gebruiken. ;)

Sorry als ik te snel mijn conclusies trek, maar ik heb zoveel zadelellende gehad en ben blij dat ik uiteindelijk tegen een goede (msfc) zadelmaker ben aangelopen. Ik wil niet dat andere mensen in dat schuitje terechtkomen. :)

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:29

hij had uitgelegd dat de schoft vrij hoog was en de rug laag, de zadels die dus goed waren voor de schoft daar was het diepte punt van het zadel weer te ver naar achter waardoor je zelf dus ook naar achter kanteld. (probleem nu met mijn wintec) om hem pas te maken werd er een onderlegger onder geplaatst met op 3 plaatsen klittenband waar dus verhogingen op geplaats konden worden. alleen op de achterste moest er verhoging komen. maar bij de goedkopere zadels konden de kussens niet zo hoog opgevuld worden.
(wat ook niet kon bij mijn wintec) was er al bang voor... mijn instructrice had zo'n vermoeden.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:30

_Nelleke_ schreef:
lauwtjuhh schreef:

2 verschillende Rossner zadels... Heb je de zadelmaker van divoza laten komen?? Misschien moet je daar eerst ns even de zoekfunctie voor gebruiken. ;)

Sorry als ik te snel mijn conclusies trek, maar ik heb zoveel zadelellende gehad en ben blij dat ik uiteindelijk tegen een goede (msfc) zadelmaker ben aangelopen. Ik wil niet dat andere mensen in dat schuitje terechtkomen. :)

ik heb er in mijn omgeving juist wel goede berichten over gehoord....en ben van mening dat er aan elke wel iets valt op te merken, zo ook met al die topics over webshops etc
Dus ja wat is wijsheid?? toch bedankt voor je waarschuwing

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:39

lauwtjuhh schreef:
hij had uitgelegd dat de schoft vrij hoog was en de rug laag, de zadels die dus goed waren voor de schoft daar was het diepte punt van het zadel weer te ver naar achter waardoor je zelf dus ook naar achter kanteld. (probleem nu met mijn wintec) om hem pas te maken werd er een onderlegger onder geplaatst met op 3 plaatsen klittenband waar dus verhogingen op geplaats konden worden. alleen op de achterste moest er verhoging komen. maar bij de goedkopere zadels konden de kussens niet zo hoog opgevuld worden.
(wat ook niet kon bij mijn wintec) was er al bang voor... mijn instructrice had zo'n vermoeden.

waar je voor moet waken, is om een zadel te nemen waarvan de boom dus eigenlijk nu krap rond de schoft ligt en het achterdeel aangepast wordt voor de rug...dat klopt namelijk niet.
dan kan je paard nooit de schoftspieren ontwikkelen want dan knijpt het zadel daar teveel
wat je nodig hebt, is een zadel met een teruggesneden kamer, die ruim is (of gemaakt kan worden) en je paard dus rond de schoft spieren kan gaan ontwikkelen.
Kussens opvullen bij een nieuw zadel, ben ik absoluut geen voorstander van, dan past het zadel gewoon niet...en is te krap voor

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:41

nombrado schreef:
lauwtjuhh schreef:

waar je voor moet waken, is om een zadel te nemen waarvan de boom dus eigenlijk nu krap rond de schoft ligt en het achterdeel aangepast wordt voor de rug...dat klopt namelijk niet.
dan kan je paard nooit de schoftspieren ontwikkelen want dan knijpt het zadel daar teveel
wat je nodig hebt, is een zadel met een teruggesneden kamer, die ruim is (of gemaakt kan worden) en je paard dus rond de schoft spieren kan gaan ontwikkelen.
Kussens opvullen bij een nieuw zadel, ben ik absoluut geen voorstander van, dan past het zadel gewoon niet...en is te krap voor

Dat duurdere zadel paste wel meteen en hoeft ook niets aan gedaan te wordenkan dan dus het beste effe doorsparen als ik iedereen hier hoor.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:47

Er zijn heel wat zadelmakers die vrijblijvend komen passen! Ik zou wat andere zadelmakers uitnodigen!? Heb je na een aantal maanden nog geen passend zadel dan heb je mss wel genoeg gespaard voor het zadel wat je nu wil?

joopie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:56

Ik had ook maar en budget van 1200 euro!
Heb een DT Saddlery zadel gekocht, die vandaag eindelijk komt!
Het zadel heeft een super zachte zit en lag perfect op mijn paard, ik zal vanavond een foto erop zetten :)

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:01

ik vind het altijd zo moeilijk (heb altijd liever zelf de touwtjes in handen) maar ja je kunt natuurlijk niet en zadelmaker, hoefsmit, dierenarts etc in 1 persoon zijn. je moet volledig afgaan op andermans kunnen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:11

Laatst is bij ons op stal Hulsebos geweest. De merrie die ik rijd heeft een van de moeilijkste ruggen die ze ooit had gezien. Enorm hoge schoft en door gebrek aan bespiering aan elke kant een 'kuil' waardoor het zadel dus nergens op kan liggen.
We hebben nu een Hulsebos zadel uitgezocht waarvan de boom vervangen gaat worden in de smalste boom die ze hebben, maar dan nog zal het zadel niet goed liggen. Hulsebos is nu zelf een pad met soort van inlages aan het ontwerpen/maken om die kuilen van haar op te vullen. Normaal ben ik ook wel van mening dat een zadel zonder onderlegger goed moet liggen, maar Hulsebos vertrouw ik nog met mn ogen dicht. Die gaf gewoon aan dat er voor deze rug echt geen passend zadel te vinden is (ook niet als zij een nieuwe zouden maken op haar rug!).

Maargoed, lang verhaal kort. Als er ook de mogelijkheid is voor een zadel dat direct past zou ik zeker daarvoor gaan ipv met een onderlegger. Maar kijk dan niet alleen naar het zadel dat je nu op het oog hebt, laat ook nog eens een andere zadelmaker komen. Het zadel dat wij bij Hulsebos besteld hebben kost inclusief een nieuwe boom rond de € 750 geloof ik. Zou ook nog een hele mooie optie kunnen zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:44

lauwtjuhh schreef:
Dat duurdere zadel paste wel meteen en hoeft ook niets aan gedaan te wordenkan dan dus het beste effe doorsparen als ik iedereen hier hoor.

dat zou kunnen, maar dan nog moet er aan de voorzijde naast de schoft, ruimte zijn om daar spieren te kunnen ontwikkelen. En dat is iets wat veel passers vergeten. Je kan dit nagaan door je vlakke hand langs het zadel te laten glijden en daarin moet de druk gelijk zijn . dus niet ergens meer drukken dan anders.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 15:21

oke bedankt voor de tip!!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:08

Ik had zelf een Hulsebos op maat laten maken, maar deze voldeed totaal niet wat mij beloofd werd en veel heen en weer gebeld en een kwade Husebos aan de telefoon, omdat hij bleef beweren dat hij goed lag..
Hij had de kussens keihard gevuld wat voor geen 1 paard goed is..Na een jaar geklungeld te hebben met dit zadel hangt hij nu in de kast en hebben wij een Wow zadel op maat laten maken en deze voldoet gelukkig wel..Dus zou niet blindelings op deze meneer afgaan, mijn paard had de handtekening van Hulsebos op zijn rug staan.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:09

@ TS ik weet niet waar je precies woont, maar ik ben wel blij met Harry van der bosch.
ik heb een Kieffer zadel en die is helemaal compleet op maat.

mijn zadel is van achter ongeveer een cm of 5 hoger opgevuld dan de voorkant.
dus het kan wel in verschil met opvullen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 06:15

nombrado schreef:

Die laatste zin vind ik echt onzin. De harde kern moet direct goed liggen, maar de kussens zijn voor het verfijnen van de pasvorm, dus die mag je best nog wat bijvullen.

Toch denk ik dat TS er goed aan doet een andere zadelmaker te laten komen. Ik ben bang dat een nu goed passend zadel over een half jaar te krap rond de schoft ligt dus dan kan ze weer gaan sparen voor een nieuw zadel. Kan ze beter verder kijken voor een zadel met een verstelbare voorboom.