Sperriem strak of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Sperriem strak of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:44

Hey,
Ik heb een vraagje, ik verzorg nu al een tijdje een jonge frieze hengst van 3,5.
Een geweldig lief beest, ik ben bezig met het inrijden.
Wat ik nu vooral doe is logeren om hem sterker te maken, maar nu heb ik een nieuw hoofdstel voor hem gekocht,
Zijn vorige hoofdstel had geen sperriem, zijn nieuwe wel. Nu knabbeltje hij best veel op het bit, moet ik nu de sperriem gewoon heel strak zetten? of hem laten knabbelen en niet zo strak doen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Sanne

MyWup

Re: Sperriem strak of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:45

2 vingers aan de zijkant moeten er tussen passen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:46

Seriously? Het is de bedoeling dat het paard wat op het bit knabbelt....Dan durven ze het tenminste aan te nemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:47

Te straks is niet goed en te los ook niet. Dus als je de sperriem er aan laat (kan er natuurlijk ook af) dan inderdaad max 2 vingers er tussen aan de zijkant. Niet strakker of losser doen.

Sperriem voorkomt het open doen van de mond maar geeft ook stabiliteit aan het bit.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:48

ik zou bij een jong paard rustig opbouwen,
dus elke x wat strakker doen,
maar uiteindelijk niet TE straks,
er moeten idd twee vingers plat tussen kunnen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:49

Overigens vind ik die twee vingers-regel een beetje eng bij een sperriem. Het deel van de neus waar dat overheen loopt is zo zacht dat als je er echt nog maar twee vingers tussenkunt, je sper loei- en loeistrak zit hoor. Doe hem liever zo dat hij gewoon netjes aansluit, zonder te wringen/trekken aan de mond, neus of het bit. Ik heb ze echt niet los zitten maar als ik aan de zijkant mijn handen ertussen doe kan ik zeker aan iedere kant nog een vinger of vier er tussen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:51

blijkbaar heeft hij geen sperriem nodig hij deed het goed zonder dus waarom zou je wel met doen. en anders inderdaad twee vingers ertussen en zeker niet strak zetten. bit knabbelen is juist teken van aannemen. maar lijkt me als je gaat inrijden van jong paard dat je hier toch wel enigszins verstand van moet hebben

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:52

En nee, ik heb er niet heel veel verstand van, helaas denk de eigenaar en de andere mensen; ' het zijn toch maar hengsten, die zijn toch voor de verkoop...' maar er komt nu een verzorger bij die het wel vaker heeft gedaan. en de dochter van de eigenaar heeft er ook mee ervaring mee en die helpt ook. Maar die kom ik ook niet elke dag tegen, dus daarom vroeg ik het hier even :D

Dus het handigst is gewoon steeds iets strakker?
ik wil namelijk ook niet dat hij gelijk op houd met op het bit knabbelen... en hij is het niet echt gewend

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:56

Nee, dat is niet het handigst want dan moet hij iedere keer dat je het verandert weer wennen. Gewoon normaal erom doen, niet te strak dus en niet zo dat het steeds schuift. En dan zo laten zitten. Knabbelen kan dan als het goed is nog prima en dat is ook de bedoeling.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:57

Ok,
Dankje. Zal hij wel even wat gekker breken gaan trekken _O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:00

Sanne_com schreef:
Ok,
Dankje. Zal hij wel even wat gekker breken gaan trekken _O-

Als het goed is niet...Tenzij hij helemaal het bit niet aanneemt nu en wat jij 'knabbelen' noemt in werkelijkheid tegen het bit vechten en met de mond ver open lopen is. Maar normaal gesproken reageren ze daar nauwelijks op omdat het toevoegen van een sperriem feitelijk niets moet veranderen in het gevoel. Hij kan alleen zijn mond niet meer enorm ver open, maar als het goed is deed hij dat toch al niet. Knabbelen gebeurt nl met de mond vrijwel dicht en dat kan nog steeds gewoon, dus waar zou hij dan op moeten reageren...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:01

jammer dat men vooral denkt het zijn maar hengsten, pas op je eigen veiligheid en als mensen zo dachten ging ik daar niet meer heen.

maar strakker. niet te strak? ik zou zelf gewoon zonder doen als het toch kan waarom niet. en waarom wel met. weet je wel de werking van een sperriem?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:03

_Esther_87_ schreef:
Overigens vind ik die twee vingers-regel een beetje eng bij een sperriem. Het deel van de neus waar dat overheen loopt is zo zacht dat als je er echt nog maar twee vingers tussenkunt, je sper loei- en loeistrak zit hoor. Doe hem liever zo dat hij gewoon netjes aansluit, zonder te wringen/trekken aan de mond, neus of het bit. Ik heb ze echt niet los zitten maar als ik aan de zijkant mijn handen ertussen doe kan ik zeker aan iedere kant nog een vinger of vier er tussen.

Ik heb dan ook altijd geleerd dat twee vingers bovenop ertussen moeten kunnen, dus op het neusbot, waar sperriem en neusriem bij elkaar komen. Onder beide moet je dus twee vingers kunnen steken.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:05

Ik vind het zelf ook heel jammer van die houding, het is een kleine privé fokker, die nu 4 jaar achter elkaar hengstjes hebben gehad.
Ik was eerst nog met een andere verzorgster maar die is er zonder iets tegen mij te zeggen opeens mee opgehouden, op zich zijn ze wel heel netjes opgevoed en zijn het schatten van beesten. Die 3jarige waar het nu over gaat doet geen vlieg kwaad. Dus weg gaan nee, daarvoor vind ik ze te leuk. Maar ben nu wel opzoek naar betere begeleiding, en het enige wat ik nu doe is logeren (wat ik wel goed geleerd heb) en poesten en aandacht geven.

Ik wil hem er wel aan gaan laten wennen, dus ik denk dat ik hem gewoon niet te strak doe maar gewoon netjes aansluitend.
Ik weet wel wat hij doet, hij zorgt er voor dat ze hun mond niet open kunnen doen en dat het bit netjes blijft liggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:09

Visitor schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik heb dan ook altijd geleerd dat twee vingers bovenop ertussen moeten kunnen, dus op het neusbot, waar sperriem en neusriem bij elkaar komen. Onder beide moet je dus twee vingers kunnen steken.

Jep...maar dat wordt er dan even niet bijverteld. En in zulke topics vind ik dat dan een beetje link...TS geeft zelf toe dat ze nog veel moet leren (knap trouwens ts!) en dan zal ze dit net verkeerd opvatten...Zou jammer zijn.

TS, fijn dat het in ieder geval een braaf paard is. Ik hoop dat je iemand vind die je kan helpen er wat meer uit te halen, zonde dat de eigenaar er niet wat serieuzer mee omgaat. Maar alles wat het paard aan aandacht krijgt, ook alleen poetsen bv, is toch meegenomen hoor!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:15

Ik doe hem altijd dat hij netjes aansluit.
Strak trekken is nergens voor nodig en als hij te los zit ligt het bit niet meer stabiel/

Overigens wel benieuwd welke hengsten je doet, in de polder bij groene kerkje ?

Edit : herken het al op de eerste foto waar de fries springt zie je het weiland waar mijn merrie altijd liep op de achtergrond :D
Laatst bijgewerkt door moyra op 09-10-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:17

Dankje,
Ik weet gewoon dat ik nog veel moet leren, maar gelukkig zijn het paarden die niet heel erg 'hengst' zijn en waar ik dus van kan leren!
En er komt nu een verzorger bij die al meer paarden beleerd heeft dus dat zal ook zeker helpen :D

moyra@ :j ze staan bij de polder inderdaad, bij het grote witten huis waar ook merries staan. Devin, Guus, King en Milano.
Daar waar ze staan daar tegen over is net een nieuwe stal gebouwd.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:37

liss schreef:
2 vingers aan de zijkant moeten er tussen passen

Ik wil het nog een keer benadrukken: Niet aan de zijkant maar bovenop de neus. Op de plek van het sperriemlusje dus. Als je aan de zijkant meet doe je de neusriem vele te strak. De sperriem doen veel mensen ook te strak. Als de sperriem de neusriem (die dus niet te strak mag zitten!) naar beneden trekt dan zit hij te strak!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:39

_Esther_87_ schreef:
Jep...maar dat wordt er dan even niet bijverteld. En in zulke topics vind ik dat dan een beetje link...TS geeft zelf toe dat ze nog veel moet leren (knap trouwens ts!) en dan zal ze dit net verkeerd opvatten...Zou jammer zijn.

Helemaal mee eens hoor, bedoelde het ook vooral als aanvulling op jouw post. TS, veel plezier nog met het paard!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:30

Lekker los hoor :) minstens 2 vingers er tussen en liefst nog iets meer ruimte. Hij is geen sperriem gewent? Je kan ook de sperriem eraf laten!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 14:15

Malenka@ Dankje, ik moet eerlijk toegeven dat ik hem ook op de manege altijd aan de zeikant keek hoe strak hij moest (al snoerde ik hem nooit aan) was altijd al zo verbaast dat hij zo strak moest.

Visitor@ Dankje

1997suus@ ik wil wel dat hij er aan went, ik wil graag dat als hij verkocht wordt (wat gaat gebeuren waarschijnlijk) dat hij zo veel mogelijk kent.

Dank voor alle berichten!

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 00:50

Inderdaad 2 vingers, en dat hij knabbelt is juist goed ja :) Ik zou het sperriempje wel blijven gebruiken, anders kan het zijn dat hij zijn tong over het bit gaat gooien na verloop van tijd, en als ze dat eenmaal ontdekt hebben... haha :P

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 08:09

Krist schreef:
Inderdaad 2 vingers, en dat hij knabbelt is juist goed ja :) Ik zou het sperriempje wel blijven gebruiken, anders kan het zijn dat hij zijn tong over het bit gaat gooien na verloop van tijd, en als ze dat eenmaal ontdekt hebben... haha :P

ok, heb hem zaterdag gebruikt. hij vond het raar maar deed het opzicht wel heel netjes :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:28

Krist,
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld he? Als je paard dat gaat doen dan gaat er namelijk iets fout. Zijn mond dicht snoeren is dan niet de oplossing. Ook niet ter preventie. Bovendien moet je de neusriem dan veel te strak doen. De neusriem is bedoeld om er voor te zorgen dat het bit stiller in de mond ligt.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 14:58

Dat doe hij gelukkig niet, hij knabbelt alleen maar heel erg op het bit :D