Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

deruijter schreef:Ik gebruik altijd een bontje, ik vind het onzin dat ze zeggen dat je zadel dan 'krap' wordt?? De ruimte in het zadel verandert toch niet, er zit gewoon nog een extra laag tussen rug en zadel. Bij mij altijd goed gegaan!
vibabu schreef:Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan
fransje23 schreef:deruijter schreef:Plus het feit dat ruimte bij de boom helemaal niet verandert, alleen wordt opgevuld.
Opvullen is geen verandering?Het gaat niet om de kamer maar de ruimte voor bij de boom die wordt smaller door de opvullen.
deruijter schreef:Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?
upendo schreef:Let op!
Bij een zadelbontje ZONDER ruggegraatvrijheid wordt de kamer niet opgevuld en is er dus geen sprake van versmalling bij mijn weten, bij een bontje MET is dat wel het geval en wordt het zadel dus smaller!