ervaringen touwhalster

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

ervaringen touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 14:38

Hey bokkers,

wat zijn jullie ervaringen met Touwhalsters?
ik vind ze erg mooi en wil er graag zelf wat knopen.
welk touw kan ik het best gebruiken?

blijven de knopen goed zitten?

hoe bevestig je een leuke neusriem?

Angela

Re: ervaringen touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:40

Bij een touwhalster gebruik je geen neusriem? Het touwhalster is wat het is, en meer niet? Je kunt eventueel een bontje over het gedeelte over de neus doen, dit moet je dan of meteen (laten) meeknopen, of er daarna omheen stikken, of eentje nemen die met bijvoorbeeld klittenband sluit.

Ik heb er een paar, en ze bevallen allemaal goed. Knopen blijven goed zitten, en touw is super sterk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:42

Ik heb er twee en bevalt me niet... :P De knopen blijven helaas totaal niet zitten.
En weet natuurlijk niet of dat bij allemaal zo is, maar er zit geen oog aan, dus halstertouw bevestigen vind ik ook erg lastig.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:43

Touwhalsters kun je erg goedkoop kopen.. Maar je moet iig niet een paard vastzetten eraan!
Misschien heb je hier wat aan: http://www.bliksemlady.webklik.nl onder het kopje touwhalsters.

Edit: je kan ze krijgen/knopen met of zonder lus onderaan, ook nog verschillende uitvoeringen, zie link.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 14:56

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:49

Heb er 2 vind ze zelf er fijn idd niet aan vast zetten of alleen laten dat kan nare dingen opleveren.
6mm is idd minimale maar je kan ook 8mm nemen vind ik zelf beter zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:15

Ik doe het, en het bevalt super!
De knopen blijven goed zitten. :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:34

Touwhalsters zijn alleen voor mensen die weten hoe het werkt en wanneer je deze gebruikt.
Verdiep je daar eerst eens in, ze zijn niet alleen maar 'mooi'.

En verdiep je ook in het knopen van een touwhalster.
[WZ] Correct knopen van een touwhalster

Mijn touwhalsters komen allemaal van LoveLance, waar je ook het plaatje van hebt (via Google).
http://www.touwhalsters.nl/

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 16:59

yes heb me er wel in verdiept... en weet ook wel hoe je ze moet knopen... ik gebruik nu een leren halster die gaat ook niet kapot mijn paard hangt nog wel is als ze verveeld is..... heb btw ook al een site waar alles op staat. waar kan je het touw kopen?? heb al bij menig winkel gekeken maar niemand heeft gekleurd alleen wit... das zo vies :P

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:01

Waarom je paard niet vast zetten en/of alleen laten met een touwhalster?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:02

Meisje, jouw paard.
Een leren halster gaat wel degelijk kapot als het paard in paniek is en vast staat.
Een touwhalster niet en snijdt gruwelijk in de huid (en dieper).

Gebruik het touwhalster alléén waar deze voor bedoeld is; grondwerk, subtiele signalen geven en communicatie. Niet omdat 'het zo mooi is'.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:02

een touwhalster helpt niet tegen hangen, maar maakt het alleen maar erger. een paard gaat hangen omdat hij schrikt van de druk van het halster achter zijn oren. bij een touwhalster is deze druk een stuk scherper waardoor het enger is voor een paard. een touwhalster kan zelfs in de huid snijden als je paard erin gaat hangen.

een trap onder zijn hol helpt tegen hangen, een touwhalster niet.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:05

Een paard gaat niet hangen van de druk achter z'n oren? Een paard gaat hangen van schrik van wat dan ook..
Mijn ervaring is dat de druk die een touwhalster geeft juist zorgt dat ze er níet in gaan hangen.
Daarnaast als een paard gaat hangen, met welke 'optuiging' dan ook, dan moet of het halster breken, of het touw.
Nu hing mijn merrie toevallig vorige week, naja.. ze schrok van een harde knal waardoor ze snel achteruit ging.
Heeft zo mooi de haak van m'n leadrope gebroken, maar geen snijwonden hoor :n

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:08

ja hij schrikt, springt achteruit en door het halster blijft ie trekken, dat bedoelde ik. als je paard op zon moment zonder halster staat springt ie alleen achteruit, knippert een keer met zijn ogen en gaat weer verder met zijn leven.

als er niemand in de buurt is om het paard te helpen en er breekt niks, dan blijft ie gewoon trekken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:10

Trap onder zn hol tegen hangen????
Top oplossing :) :n

Gewoon leren stil te staan, ground tying.
Mijn paard staat nooit vast. Nooit. Hij doet geen stap als ik hem poets of opzadel.
Omdat ik er tijd in gestoken heb. Eén pas naar links? Twee naar rechts.
Eén naar achter? Twee naar voren. Hebben ze snel genoeg door. Het is alleen dat de mens hier geen geduld voor heeft :n

PocoGaucha schreef:
ja hij schrikt, springt achteruit en door het halster blijft ie trekken, dat bedoelde ik. als je paard op zon moment zonder halster staat springt ie alleen achteruit, knippert een keer met zijn ogen en gaat weer verder met zijn leven.

als er niemand in de buurt is om het paard te helpen en er breekt niks, dan blijft ie gewoon trekken.

Hier ben ik het wél weer mee eens :j +:)+

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:12

tja je kan wachten tot ie zijn halster of touw aan gort trekt, of hem een trap onder zijn hol geven. overigens geen oplossing nee, de enige oplossing is wat jij zegt: je paard niet vastbinden :).

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:02

oke mensen jeemig!!! wie heeft gezegt dat ik het tegen hangen ga gebruiken?? er staat dat ze er van kunnen gaan hangen. dat doet ie al en JA ze hang WEL in een leren halster en NEE die knapt niet kapot. wie weet nu beter dan, ik die het zelf zie bij mijn eigen paard puchje... en een trap onder z'n hol vind ik helemaal geen oplossing..... maarja, bedankt mensen die een nuttig antwoord hebben gegeven... p.s. Puchje, dit was niet persoonlijk voor iedereen die achtelijk doet!! je hebt grotendeels gelijk dat het snijd.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:07

ps ik ben een JONGEN haha XD

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:10

Ik ken paarden die eraan vaststaan, wel altijd onder toezicht, eigenaar zit maar 4 meter verderop. Paardjes schrikken van niks en lopen dagelijks lange afstandsritten van 3 en 6 uur... heel koele diertjes.
Ze zitten wel allemaal aan een touw met paniekhaak zo heb je ze snel los.

Ikzelf zet mn paard er niet mee vast omdat zij gewoonweg niet 100% bomproof is en nogal eens schrikt.
Ik heb ze zelf gekocht voor grondwerk en rijd er nu ook mee... allemaal prima! t werkt perfect, de knopen blijven bij mij ook zitten. Wel heb ik 1 halster haar de knoop hij de kin niet blijft zitten, nu heb ik de knoop strak getrokken en er een tairip omheen gedaan net onder de knoop, nu blijft t lusje er mooi voor t vastmaken van leadrope of teugels... knoop gaat ook niet meer los

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:15

AlexandraM... Dyslectie?? :O das echt niet te zien!!! complimente!!! thanks voor je fatsoenlijke reactie... reageerde iedereen maar zo! ik heb vanmiddag touw gekocht en ga er 2 knopen!! ben benieuwd. ;)

Kyralicious_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:36

Ik kan je helaas niks positiefs over een touwhalster vertellen.

1. Als je paard raar gaat doen, (wat ik heb meegemaakt) waardoor dat touw door je handen schuurt en je de blaren op je handen hebt.
2. Doordat ik het touw zo strak vast bleef houden, had het paard ook een schaafwond achter zijn oren (door het touw).
3. Het is absoluut niet stevig, en zoals ik al zei, je hebt er geen grip mee.
4. Je paard kan zichzelf niet lostrekken als er paniek zou zijn, waardoor hij geen kant op kan, waardoor hij nog meer in paniek kan raken en er ongelukken gebeuren.

Niet echt aan te raden hoor!

Dit is wel echt mijn mening, en iedereen ervaart dit anders!

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:32

Hangt er van af...
Mijn arabiertje vindt het enorm fijn met een touwhalster rond der hoofd ! omdat ze graag overal tegenaan schuurt met haar hoofd heb ik er een neusbontje aan gehangen & dat werkt perfect. ze staat er dag & nacht zowel mee op stal als in de wei... ze probeerde steeds mijn gewone halster af te trekken ( wat haar ook lukte) en kon ik ze gaan zoeken in de wei ;) het weegt niets op haar fijne hoofdje, is zacht en zeer onderhoofdvriendelijk... echt een aanrader !

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:35

Dat is dus waarom ik vind dat touwhalsters alléén voor mensen zijn die weten waar ze voor gemaakt zijn.
Hemeltjelief... Mee op de wei, dag en nacht om...?
Arm arm paard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:50

Kyralicious_ schreef:
Ik kan je helaas niks positiefs over een touwhalster vertellen.

1. Als je paard raar gaat doen, (wat ik heb meegemaakt) waardoor dat touw door je handen schuurt en je de blaren op je handen hebt.
2. Doordat ik het touw zo strak vast bleef houden, had het paard ook een schaafwond achter zijn oren (door het touw).
3. Het is absoluut niet stevig, en zoals ik al zei, je hebt er geen grip mee.
4. Je paard kan zichzelf niet lostrekken als er paniek zou zijn, waardoor hij geen kant op kan, waardoor hij nog meer in paniek kan raken en er ongelukken gebeuren.

Niet echt aan te raden hoor!

Dit is wel echt mijn mening, en iedereen ervaart dit anders!

Deze dingen zijn je puur gebeurd door ondeskundig handelen.
1. een touwhalster gebruik je altijd in combinatie met een lijn. Meestal met een leadrope, maar soms kan een halstertouw ook voldoen, afhankelijk van je doel.
2. Is slechts een gevolg van 1. Je paard heeft geen schaafwond door het touw, maar door jouw handeling. Je had immers ook de keuze kunnen maken om los te laten.
3. Een touwhalster is zeer stevig, daarom mag je er ook geen dier mee vastzetten. Grip heb je bij juist gebruik niet nodig >;)
4. Lostrekken is helemaal niet van toepassing, want je zet een dier er immers niet aan vast? Gebruik je het halster op de juiste manier dan zit er in ieder geval een touw aan vast wat de ruimte bied om de lijn te laten vieren en zodoende is de paniek te reguleren.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:58

Ik ben het met Puchje eens. Touwhalsters zijn echt alleen bedoelt om mee te werken en niet om je paard mee vast te zetten. Ook ik heb gezien wat een touwhalster kan veroorzaken als je paard ergens achter blijft hangen of eens lekker gaat hangen terwijl hij vaststaat.

Maar goed als jij het daar niet voor wilt gebruiken moet je het zeker doen. Voor grondwerk is het een fijn instrument als je weet hoe je ermee overweg moet. Eigenlijk hetzelfde als bij een scherp bit. Als je ermee overweg kan heeft het voordelen, in verkeerde handen is het een gevaarlijk instrument.