Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

maceooliver schreef:@Rumpleteaser: er zit wat in, maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas
Rumpleteaser schreef:maceooliver schreef:@Rumpleteaser: er zit wat in, maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas
Wat bedoel je? Bij een bosal zit geen bit.
En als je met western begint, rijd je gewoon op een snaffle (trens).
Zo'n scharenbit gebruik je pas als jij (en je paard) eraan toe bent.
En ja; in elke discipline zitten helaas mensen die niet helemaal correct met een bit omgaan.
Maar daar ben je zelf bij, dus als JIJ dat niet doet, waarom dan niet met een bitje rijden?
troi schreef:Ik ben het eens met Rumpleteaser, en daarnaast kan naar mijn mening elke optoming misbruikt worden.. Flink rukken aan een sidepull zal ook knap pijnlijk zijn voor een paard.
maceooliver schreef:maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas
Rumpleteaser schreef:@ Maceooliver: Het is niet mijn bedoeling om je te irriteren, ik reageerde alleen maar op je stelling:maceooliver schreef:maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas
Daarnaast ben ik het niet helemaal met je eens dat een bitloze optoming minder pijnlijk is dan een optoming met bit.
Maar nogmaals: als JIJ het niet doet, kun je toch gewoon met bit rijden en een wedstrijd starten?
Zoals ik al schreef zou het mij dus niet verbazen als het met de werking van het ding te maken heeft, dus je neckreining.
En wat troi zegt lijkt me ook heel plausibel inderdaad
Rumpleteaser schreef:spicegirl schreef:een sidepull is geen bitloos hoofdstel,maar ontwikkeld als trainingshulpmiddel.
Offtopic, maar wist ik niet! Weer iets geleerd

Wranglerbutt schreef:Aanvulling: Ik weet niet bij welke organisatie je wilt starten, maar bij de WRAN is het rijden met scharenbit (shank) toegestaan vanaf de L3; In de L5 & L4 mag je alleen met trens of bosal rijden.
Bij de AQHA/APHA/ApHA mag een juniorpaard met twee handen worden gereden op trens of bosal en moet een seniorpaard worden gereden met stangbit op één hand.

Ibbel schreef:Ik denk dat er een simpele reden voor is. Bosal rijd je met los contact, sidepull met contact. Als de doel van je oefeningen is met los contact/neck reining te proef door te komen, is een sidepull onbruikbaar.