Goed zadel voor jong paard..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joopie92

Goed zadel voor jong paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:58

Morgen komt de zadelmaker met wat zadels voor mijn paard, hij is nu 4 jaar.
En ben dus opzoek naar een goed zadel, zij neemt de DT, kent en masters en nog wat zadels mee.

Iemand die ervaring heeft met deze zadels of nog een andere aanrader heeft?

ik wil vooral geen wintec!!!!
maar echt een lederen zadel dat toch nog een beetje aan te passen is i.v.m. bespiering en groeien.

laat maar horen ":)

_Dingetje_

Re: Goed zadel voor jong paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:01

Heb zelf een Ruiz Diaz Jessica met een verstelbare boom, dit is een erg fijn zadel :d

joopie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 09:09

En rond welke prijsklasse zit die ?:)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:12

Ik heb een Bates zadel :) Zelfde principe al Wintec (verwisselbare boom), maar dan gewoon van leer & andere modellen.

joopie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 09:13

Oke, ook op een jong paard??
en qua zit, diep?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:19

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:14

Kent en Masters of thorowgood! Zijn heerlijke zadels en wisselbaar dus ze 'groeien' mee!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:28

Ik heb een tijd met een wintec gereden (heb ook een 4-jarige) ivm aanpasbaarheid, ga nu over op een Baines (op maat gemaakt).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:31

Het moet maar net op je paard passen.
Zelf vind ik een wintec ook niet gek, is ook lekker licht.
Wil je je zadel ook blijven gebruiken of na een tijdje toch een andere?
Zelf heb ik een barnsby, die heeft een hele fijne pasvorm.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:32

(mijn wintec is te koop - by the way :) )

joopie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:40

Nee ik heb het niet zo met wintec! Het is wel handig dat je ze kan aanpassen maar de boom van de wintec is helemaal niet flexibel en niet echt goed voor de rug van het paard. De een vind het wel goed en de ander niet, ik ben er helemaal niet voor!
Ik wil dat zadel lan gebruiken dus denk dat ik gewoon voor de DT of kent en masters!
Kan niet wachten tot morgen, hopen dat t zadel op voorraad is want mis t rijden echt :(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:44

Oké, er zijn veel mensen die eerst een niet zo duur zadel willen totdat ze wat verder zijn, dan is een wintec zeker niet slechter dan een goedkoop leren.
Ik hoop dat je wat passends vind!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:46

Wintec kussens worden tegenwoordig gemaakt met Cair - da's best oké.

Succes morgen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:51

Jong paard groeit nog aardig door leeftijd en werk. Lang doen met 1e zadel is dan niet waarschijnlijk. Wel passend, maar makkelijk breder te maken en betaalbaar zadel is dan goede keuze ivm minder zadels hoeven aanschaffen totdat paard uitgegroeid is. Door de lagere kosten doe je dat ook makkelijker vaker, wat problemen voorkomt. Jonkie dat net aan het werk gaat kan in 2-4 maanden uit een zadel groeien nl.

Wintec heeft als voordeel dat kunststof plakt (makkelijk bij een bokje), maar ze zijn ook vaak vrij lang.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:46

Een bates idd :) heb er zelf ook een. ook al is mijn paard al uitgegroeid is het aanpassende systeem gewoon hartstikke handig :j

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:52

Mij werd een christ barebackpad (type iberica of butterfly voor mee stabieliteit) aangeraden. Omdat het een barebackpad is kan het meevormen naar de rug van het paard, dus vooral handig bij een jong paard. Momenteel heb ik dat zadel besteld, maar het is nog niet ontvangen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:03

bates is toch gewoon een leren wintec? +)
denk dat een meegroeiend zadel wel de beste optie is, zelf heb ik 3 zadels
een wintec: zit heerlijk, makkelijk onderhoud en licht voor de rug
een rossner: ook op veel ruggen passend, ook een goede kwaliteit leer
en zit ook heerlijk op mijn JC zadel, deze heb ik alleen op hoeven laten vullen en toen lag hij direct goed, geen gedoe met bomen e.d. hoor van meerdere mensen dat dit makkelijk passende zadels zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:05

Ik heb nog een kent en master liggen, ideaal voor de jonge paarden alleen ik merk nu dat ze een stuk minder stabiel liggen door de verwisselbare boom. Mijn paard heeft er nu dan ook veel last van (hij schuift). Daarom ben ik nu ook genezen van een verwisselbare boom en heb ik nu een Black Country. Maar voor een 4 jarige is een k&m prima, denk ik!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:57

@ TS

ik princiepe kun je ieder zadel kiezen wat je maar fijn vind.
mijn zadelmaker zei dat je het beste kon kiezen voor een zadel met een plastic boom.
deze kun je door IR (infrarood) verwarmen en dan kun je die in ieder gewenste maat verbuigen.
ik zelf heb een Kieffer op me jonge net beleerde fries en ik hou van dit zadel !

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:04

joyce_eddy schreef:
Kent en Masters of thorowgood! Zijn heerlijke zadels en wisselbaar dus ze 'groeien' mee!

Voor als je budget niet zo groot is zijn dit goede zadels.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:05

PercyLeen schreef:
Ik heb nog een kent en master liggen, ideaal voor de jonge paarden alleen ik merk nu dat ze een stuk minder stabiel liggen door de verwisselbare boom. Mijn paard heeft er nu dan ook veel last van (hij schuift). Daarom ben ik nu ook genezen van een verwisselbare boom en heb ik nu een Black Country. Maar voor een 4 jarige is een k&m prima, denk ik!

mmm als een zadel schuift dan past het model gewoon niet en heeft het niet te maken met de verwisselbare boom.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:09

Nou ja vind de Thorowgood toch best wel aardig wat kosten hoor, vooral de leder versie.
Maar zijn hele fijne zadels met verwisselbare boom. Ik heb laatst voor mijn 4 jarige fjord een thorowgood gekocht.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:10

Thorowgood is ook zeker een goed merk :)

Ik blijf toch echt bij bates, niet alleen wegens dat verwisselbare systeem maar ze zitten ook nog eens mega lekker :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:14

Schangah schreef:
PercyLeen schreef:

mmm als een zadel schuift dan past het model gewoon niet en heeft het niet te maken met de verwisselbare boom.

Oh dat zou idd ook kunnen natuurlijk :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:16

Zelf zou ik snel voor boomloos gaan met een paard dat nog groeit qua bespiering (ik heb zelf een Barefoot London om die reden). Maar als je liever een ander soort zadel wil zou ik gewoon laten passen en een zadel nemen dat zonder extra aanpassingen nu heel goed ligt (dus in zijn 'basismodel'), zodat er later aan alle kanten nog wat aangepast kan worden.