Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 23:46

Hallo,

een tijdje geleden ben ik eens gevraagd of ik alsjeblieft een hond mee wilde nemen naast mijn paard aan de lijn zodat de hond kon wennen aan paarden.
Nou ben ik hier niet mee ingestemd wegens de veiligheid, hond of paard hoeft maar 1 keer te schrikken en weg hondje. Echter vind ik het niet zo'n gek idee dat honden getraind worden met paarden om te gaan, ze te respecteren en ook een paard met rust te laten als deze op hogere snelheid langs komt. Vanzelfsprekend is de beste manier dan eerst een training aan de hand en later een ritje met de hond naast het paard.

Nou weet ik dat sommige mensen dit al doen, maar ik vraag me af: Gebruiken jullie bepaalde bescherming zodat de hond niet tussen de benen van het paard terecht kan komen? Of hoe lossen jullie dit op? Let wel, het gaat niet om mijn eigen hond, het gaat om de hond van een ander en ik weet nog iemand die geinteresseerd is in een dergelijke training. Ik wil dit best doen maar niet zonder de nodige veiligheidsmaatregelen. Dus hoe zouden jullie dit oplossen?

-Voordat er ellenlange discussies ontstaan: Ik heb 11 jaar ervaring met het trainen van honden en ja, ik weet dat hond en paard nou eenmaal niet de beste combi is maar helaas, in de praktijk is er een groot probleem vooral in gebieden waar honden wel los mogen lopen (of niet en dat mensen het toch doen). Ik ben het er dus mee eens dat hond en paard niet de perfecte combi is maar, aangezien het probleem er toch is, waarom zouden we die niet aanpakken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:52

Eerst paard en hond vanaf de grond aan elkaar laten wennen en elkaar laten nergeren.
Als je dan een opgevoedde hond hebt ga je vanaf je paard even testen of hij dan ook naar je commando's luisterd, doet hij dat dan kun je ook gewoon gaan rijden en hond meenemen.

Aan de riem doe ik nooit, heb ik wel ooit eens gedaan maar is geen succes en ook onnodig als je een hond hebt die luisterd. Luisterd hij niet dan heb je aan de riem ook alleen gedonder.

Maar alleen op een goede manier leren omgaan met paarden kan ook gewoon door de eigenaar een paar keer te laten komen wanneer jij met je paarden aan het werk bent. Ik zie niet waarom jij dan de hond mee moet nemen op buitenrit, lijkt me alleen onnodig risico.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-09-12 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Eerst de hond goed leren volgen, met aandacht voor degene die de lijn vast houd.
Dan kan je het commando volgen te paard geven.
Hond aan een lange elastische lijn en oefenen maar.
Lange lijn met clip eraan, mocht je hem even vast willen maken aan het zadel (weg oversteken bijv.)
En de hond aan een tuig zodat hij zichzelf niet kan ophangen, mocht er wat gebeuren.

Saayer

Ligt ook aan wat voor hond het is?
Als de hond gewend is aan de hand mee te gaan, en goed oppast voor het paard, het met rijden ook goed moet gaan :) Maar het handigste lijkt mij om de hond los mee te nemen (mits die luisterd uiteraard...) kan de hond aan de kant gaan wanneer nodig en heb je minder risico in de knup te raken met de riem.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:53

Hond en paard is een prima combi. Maar niet gaan rotzooien met lijnen. Hond onder appél, goede impulscontrole, en gehoorzaam op een "hier naast me blijven" commando.

Shirley

Re: Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:05

Als het alleen gaat om het wennen aan paarden, zou het dan niet mogelijk zijn om te werken met ruiter te paard en helper met hond ( te voet of op de fiets ) ?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:17

Ik rij ook wel eens buiten met mijn hond dan los mee, maar helaas is mijn hond af en toe een beetje doof als ik andere honden tegenkom, ik ben dus ook wel benieuwd of er mensen zijn die hun hond aangelijnd meenemen, en hoe ze dit dan doen.
Misschien even ter info, ik heb een jack russel en een paard van +/- 1.80...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:54

Paard was al hond proof, hond hebben we getraind. Maar het was eigenlijk niet eens echt nodig, hij houdt uit zichzelf al voldoende afstand aan de achter en de zijkant van het paard. Ook komt hij gelijk terug als je hem roept (de hond dan :) ) en blijft dan aan de voet. Wij lossen de veiligheidskwestie op door altijd iemand op de grond mee te laten wandelen die op de hond let.

Ben je trouwens specifiek op zoek naar materialen/middelen om de hond vielig mee op pad te kunnen nemen? Ik twijfel namelijk of je topic hier goed staat. Misschien dat je op BRT (buitenrijden) of BB (beestenboel) een beter antwoord op je vraag kan krijgen? Bij BRT zijn meer topics geweest over mensen die de hond mee nemen als ze op buitenrit gaan, bij BB kun je echt specifiek vragen naar manieren om je hond te trainen veilig mee te gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:12

Ik heb ervoor gezorgd dat mijn hond geen schrik heeft van paarden en naar mij blijft luisteren en dit ook vanuit paard richting.
Maar echt paard-hond training doe ik niet. Dit omdat ik de voorzichtigheid van mijn hond betreffende paarden ten zeerste apprecieer en zelfs aanmoedig. Mijn hond is niet bang van paarden, maar zal ook niet rond hen heen huppelen. Ze zal paarden eerder mijden.
De meeste ongelukken die ik ken met honden-paarden zijn juist situaties waarin de hond te vertrouwd is met de paarden (de hond ziet geen gevaar meer).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:16

Eerst vanaf de grond laten wennen en daarna pas ohz... Mijn golden staat prima onder apel. Maar wil graag spelen, bij de eerste ontmoeten met paarden werd hij helemaal vrolijk. hij ging rennen en het paard renden weg/mee. Dit vond hij leuk dus ging door. Ik heb hem 3x gewaarschuwd. De 4e keer haalde het paard uit ( dreigen ) Sinds dien is het duidelijk voor hem dat hij moet uit kijken. Inmiddels gaat hij mee naar mijn merrie van 2,5 jaar. Ze accepteren elkaar. En houden rekening met elkaars ruimte. Fenya kijkt waar Denzel loopt en Denzel kijkt waar Fenya loopt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:19

ik was laatst op nk western in de uit hof en daar kreeg en een tijd schrift waar een stuk inzat over honden en paarden samen trainen. was een vrouwtje die dat deed

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:32

ontzettend bedankt voor jullie reacties. Op het moment zit ik op mijn werk en kan niet uitvoerig reageren, maar wel even dit:
Buffelo: weet je toevallig welk blad dat was?
Qua training, Helaas is de ene hond beter getraind dan de ander en dan zijn er nog rasgebonden problemen, ik sta open vooravoor allerlij oplossingen maar hoop ook op een brilliant idee waardoor het fysiek onmogelijk is om tussen de paardenbenen terecht te komen omdat een paard ook ineens opzij kan springen. Heb all zitten deken aan malien of een plastic omgebogen plaat maar het is allemaal erg onpraktisch omdat het of heel duur, zwaar of heet is, daarnaast zit je ook nog met de bewegings vrijheid van het paard... Meest logische optie zou echter denk ik zijn, een lange Dunne deken zodat err een visuele barriere is en dan een hond ernaast die al volop getraind is en het juiste voorbeeld geeft..... Maar andere tips zijn ook erg welkom!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:57

Wat doe je nu moeilijk?
Denk je echt dat een hond onder een lopend paard door gaat rennen?
Een hond heeft wel zoveel respect dat ze een paar meter naast het paard gaan lopen ipv strak naast de benen.
Dat is ook meteen een probleem bij aangelijnd rijden, de hond neemt veel afstand waardoor je lijn erg lang wordt, zowieso is het lastig met een lijn omdat het paard veel groter is dan de hond. (en dan heb ik kleine paarden en heel grote honden)

Als je zorgt dat je hond goed onder appel staat en je kunt hem ook vanaf de rug aansturen dan ben je er al en hoeft hij helemaal niet aan de riem.
Ik vraag mijn honden naast als ik ergens moet wachten, bv om over te steken. Als ik mensen of auto's passeer moeten ze 'achter' omdat je dan dus minder breed bent samen en het passeren makkelijker is (zeker als je bedenkt dat de hond dus liever niet te dichtbij een lopend paard komt)
Ze luisteren hier goed naar en weten ook dat ze moeten 'blijven' tot ik ze weer signaal geef om vrij te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:59

Maar nogmaals; waarom zou je met andermans hond risico's willen lopen? Je kunt ze in een gecontroleerde thuissituatie ook aan paarden laten wennen en dan kan de eigenaar er zelf bij zijn en leren ermee om te gaan.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:05

Ik zou ook echt niet moeilijk gaan zitten doen met dekens oid :n

Ik heb een Aussie van 8 maanden en ben hier gewoon heel simpel in: hij moet luisteren en anders gaat hij NIET mee. Ik ga ook niet zitten klooien met lijnen oid.
De eerste keren ging mijn vader mee, maar hond wel meteen los. Broome weet gewoon dat hij niet bij die paardenbenen moet komen, dat weet hij gewoon van zichzelf. Hij volgt me heel goed langs het paard. Het enige wat hij moeilijk vind is naar me toe komen zodat ik hem een snoepje oid kan geven,zoveel respect heeft hij voor mijn paard ;) En dat respect heeft hij gekregen door gewoon heel vaak mee te gaan en zelf te ervaren, en niet door hem overal tegen te beschermen.
(Even voor de goede orde, ik ben niet iemand die z'n hond zo in het 'diepe' gooit :P Veiligheid vind ik ook heel belangrijk)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:54

Paard en hond geen goede combi? Mijn tinker en (kruising) chihuahua zijn een heel erg leuke combi (foto's in mijn profiel) Maar ik moet wel zeggen dat ik mijn hond niet op mijn eentje mee neem terwijl ik op mijn paard zit. Dit doe ik enkel als er iemand bij is die gewoon mee wandelt. Mijn hond kan los en hoewel mijn paard (hoe een tank ze ook soms kan zijn) steeds rekening houdt met mijn hond, komt mijn hond toch soms akelig dicht bij haar hoeven. Ik las hier ergens dat een hond heus wel niet zo dicht bij een paard komt maar de mijne doet daar dan toch niet aan mee. Het is al enkele keren voor gevallen dat ze gewoon tussen mijn tinker haar benen wandelt, dit straf ik ook af (als dit gebeurt sta ik er naast) maar als ik op mijn paard zit kan ik moeilijk ook hond constant in het oog houden of ze afstraffen. Daarbij zijn hier toch ook enkele wegen waar auto's rijden en heeft mijn hond toch af en toe last van acute doofheid en wil ik dat risico echt niet nemen, daarvoor zie ik mijn hond toch wel echt te graag. Ik zou het dus zeker niet het risico nemen met een hond van iemand anders...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:33

Er zijn zeker wel honden die onder bewegende paardenhoeven lopen hoor! :j Er zijn ook honden die dat van nature niet doen, imo zijn dat de geschikte dieren om mee nemen op buitenrit enz.
Paard en hond samen kan altijd gevaar opleveren, zeker voor de hond, hou dat gewoon altijd in je achterhoofd!!
Train je hond ook eerst als je nog niet op het paard zit maar er zelf naast loopt, in veel gevallen kun je zo redelijk aanleren wat de positie van de hond moet zijn tov het paard en hem commando's leren die nodig zijn voor je gaat rijden.

TS horse&dogtrail is een westernonderdeel misschien heb je hier iets aan: http://www.bokt.nl/wiki/Horse_and_dog_trail
En nog even googlen op Horse&Dogtrail en je krijgt een hoop meer info, succes :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:44

Een hond komt wel dichtbij als ze geen angst hebben voor het paard maar ze kijken echt wel uit, ze weten wel dat ze niet onder die hoeven moeten komen.
En dan heb je een enkeling die dat niet doorheeft en die moet je even helpen; zweepje mee op je paard en wanneer hond te dichtbij het been is en de hoef komt langs hem heen geef je hem even een tik, dan weet hij ook dat een paard niet ongevaarlijk is.

Mijn hond loopt ook wel strak achter de achterbenen van het paard en soms steekt hij ook pal ervoor over maar zowel paard als hond zijn zich daar wel van bewust, als ze dat doen is het geen probleem.
Het belangrijkste is ook een paard te hebben wat de hond goed accepteerd en niet gemeen is als die er te dicht naast of achter loopt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:52

Hond mee op buitenrit is zo geleerd, maar aan de lijn is best riskant, want als je een keer aan de lijn trekt, trek je de hond onder de paardenvoeten.
Als een hond zonder paard aan de voet heeft leren meelopen, zal hij met het paard hetzelfde doen, alsof er geen paard is.
Als je bang bent voor paardenvoeten en ijzers kun je een hond ook veilig met een kleinere maat paard laten trainen:
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 27-09-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:56

anneliesdj: Nee uitkijken doen ze dus niet allemaal! En ja er zijn wel honden die dan onder de hoeven komen en die nooit de 'feeling' gaan krijgen hoe ze met paarden om moeten gaan en toch zelf veilig te blijven.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:04

Mijn hond (helaas overleden) was altijd los mee, maar we hadden hem geleerd, dat als het nodig was, hij tegen mijn been sprong zodat ik hem kon aanlijnen. De hond is opgegroeid met paarden, en de paarden/pony's daarmee dus aan de honden gewend.
Honden waren wel goed getraind voordat we dit gingen doen.

Deze foto was voor de lol gemaakt hoor, maar zo ging dat, dan kon ik gauw de riem aan de halsband klikken.
Afbeelding

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:09

Ik ga best vaak op buitenrit en neem dan ook mijn hond mee. Vanaf de eerste keer direct al de hond los. Mijn hond luistert sowieso buitengewoon goed, dit heb ik op de grond gewoon naast mezelf geoefend, aan de fiets en overal heb ik haar altijd los. Heb zelfs nooit een riem bij me.
Neem haar ook vaak mee naar m'n paard. Het is vooral belangrijk dat je observeert hoe het paard én de hond reageren op bewegingen van elkaar etc.
Mijn hond kan nu na training bijvoorbeeld zonder dat het paard er raar van opkijkt onder m'n paard doorlopen (ik hoef geen commentaar dat het gevaarlijk is) en ook tegen het paard opstaan, beide vinden ze dit geen probleem. Daarna heb ik in de bak geoefend (m'n hond vond het voornamelijk leuk om achter het paard aan te rennen en ik gaf alleen commentaar als ze óf ging blaffen óf te dicht achter m'n paard kwam). Verder nooit problemen gehad en opgegeven moment gewoon de stap gezet en met z'n 3en naar buiten gegaan.
Nou zou ik dat lang niet met elk paard of elke hond doen hoor. Als je dit soort dingen goed aan kunt voelen, dan weet je voor jezelf wel wanneer het wel/niet kan.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:13

loekje: Wat leuk! Zo ben ik ook begonnen:
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:14

Mijn vorige hond liep altijd mee op buitenritten. Bleef op commando perfect naast me (en vaak ook vrijwillig, ook al had hij de ruimte) en liep standaard onder mijn voet naast het paard. Reed ik een wat kleiner dier, kon ik feitelijk mijn voet op zijn rug laten rusten.
Echter is dit een keer vervelend afgelopen, paard wat ik reed haalde uit naar paard achter me, hond dook in elkaar (natuurlijke reactie) en een ander paard ging op zijn staart staan. Daarna had ik een hond met gecoupeerde staart -O-
Eigenlijk heb ik verder toen nooit extra moeite hoeven doen om de paarden en hond aan elkaar te laten wennen, dat ging bijna direct vanzelf.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:18

@MissPK: :D Leuke foto!!