Zadel te lang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:46

Ik vind het moeilijk te beslissen, vinden jullie dat het zadel te lang is voor de linker fjord?

Het is een 17,5 inch, maar die is te klein voor mijn kont. Ik heb een 18 inch gekocht, daar wacht ik nog op..
(ik ben niet degene op de foto :) )

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AMXW3KCH.jpg

stalxpaard

Re: Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:59

t zadel mag nog wel een stukje naar voren, kwa lengte gaat t wel hoor vind ik.

even offtopic, heb je er nou een men bit inhangen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:02

Nee, het zadel moet juist niet naar voren, dan komt het op de schouder te liggen. Zo van de foto met het dekje is het lastiger te zien, maar ik denk dat het wel kan qua lengte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:04

Ja, kan nog hoor.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:07

Zadel kan vwb lengte zo te zien net. Een 18" zal dus waarschijnlijk te lang worden. Dit zadel is trouwens niet te klein voor je kont, maar je hebt lange benen die in dit model niet lekker passen. Een groter zadel zal daar weinig aan veranderen. Je zou eigenlijk een zadel moeten hebben met meer naar voren toe gesneden zweetbladen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:08

Ik zou dan wel even opletten met wintecjes, kussens zijn namelijk nog langer van een wintec (waardoor je zadel dus ook snel langer wordt terwijl je niet zo veel "zitruimte" hebt...) Met sommige andere merken is dit wel mogelijk!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:18

Zadel moet idd echt niet naar voren, maar kan prima qau lengte.

En het is idd een liverpoolstang die er in zit stalxpaard worden meestal gebruikt bij het mennen, maar ook onder het zadel voornamelijk bij de tuigers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:21

stalxpaard schreef:

Pffffff hoe kom je daar nu bij :')
Dat slaat echt alles.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-09-12 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:22

stalxpaard schreef:

Lees even dit topic van mij
[RT-P] Nieuwe Fjord, niet goed te houden, wat voor bit?

In dit topic heb ik het over de merrie (de achterste op de foto) maar voor deze ruin gelt hetzelfde.. De vorige eigenaar reed ze met een liverpool, deze foto is de eerste rit genomen, ze lopen nu beide op een dubbelgebroken bit
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-09-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:23

aslo schreef:
Zadel kan vwb lengte zo te zien net. Een 18" zal dus waarschijnlijk te lang worden. Dit zadel is trouwens niet te klein voor je kont, maar je hebt lange benen die in dit model niet lekker passen. Een groter zadel zal daar weinig aan veranderen. Je zou eigenlijk een zadel moeten hebben met meer naar voren toe gesneden zweetbladen.

Even goed lezen, :) in het begin topic staat dat ik niet degene ben die op de pony zit

marihorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:23

heb laatst de zadelmaker bij mijn paardje gehad omdat mijn zadel wel te lang was voor hem, hij heeft me uit gelegt dat je zadel ruimte hebt 2 tot 3 vingers achter de schouder tot de laatste rib! dus als je bang bent dat je zadel te lang is, volg je de laatste rib omhoog als die daar overheen komt is je zadel te lang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:24

Andere opmerking.... Als ik eerlijk ben vind ik je Fjord nogal te dik. Zou je daar niet eerst eens iets aan doen voor je een nieuw zadel aanschaft..?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:26

Nouks schreef:
Andere opmerking.... Als ik eerlijk ben vind ik je Fjord nogal te dik. Zou je daar niet eerst eens iets aan doen voor je een nieuw zadel aanschaft..?

:( Wat een aanvallende rectie.. Deze fjorden hebben we pas sinds begin september, deze foto is op de eerste rit genomen. Ze zijn op dieet en al veel afgevallen, binnen een maand, maar en moet nog veel af. De vorige mensen hebben ze veel te veel te eten gegeven
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-09-12 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:27

marihorst schreef:
heb laatst de zadelmaker bij mijn paardje gehad omdat mijn zadel wel te lang was voor hem, hij heeft me uit gelegt dat je zadel ruimte hebt 2 tot 3 vingers achter de schouder tot de laatste rib! dus als je bang bent dat je zadel te lang is, volg je de laatste rib omhoog als die daar overheen komt is je zadel te lang!

Ja dat had ik gelezen, maar door zijn overgewicht kan ik geen ribben voelen helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:28

wereld schreef:
Zo zo... wat een aanvallende rectie.. Deze fjorden hebben we pas sinds begin september, deze foto is op de eerste rit genomen. Ze zijn op dieet en al veel afgevallen, binnen een maand

Niks aanvallend bedoeld hoor :) Puur om een miskoop te voorkomen. Ik ging er vanuit dat je zelf ook wel wist dat ze nogal dik zijn, en dat je daar wellicht ook al wel mee bezig was. Mijn opmerking maakte ik uitsluitend omdat ik het persoonlijk erg jammer zou vinden om nu een zadel aan te schaffen dat misschien over een half jaar oid al niet meer past.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:30

Nouks schreef:
wereld schreef:
Zo zo... wat een aanvallende rectie.. Deze fjorden hebben we pas sinds begin september, deze foto is op de eerste rit genomen. Ze zijn op dieet en al veel afgevallen, binnen een maand

Niks aanvallend bedoeld hoor :) Puur om een miskoop te voorkomen. Ik ging er vanuit dat je zelf ook wel wist dat ze nogal dik zijn, en dat je daar wellicht ook al wel mee bezig was. Mijn opmerking maakte ik uitsluitend omdat ik het persoonlijk erg jammer zou vinden om nu een zadel aan te schaffen dat misschien over een half jaar oid al niet meer past.

Het zadel dat erbij zat was een wintec met verwisselbare boom, ideaal nu ze op dieet zijn. Ik heb precies dezelfde wintec nu overgenomen van een bokker, maar dan een halve inch groter, ik heb mij namelijk laten vertellen dat dat 1,5 cm ongeveer scheelt in lengte?
Zal het zadel door die anderhalve cm te lang worden denken jullie?
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-09-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:32

Ach een verwisselbare boom, tuurlijk, niet aan gedacht :j Slim!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:33

Hannanas schreef:
stalxpaard schreef:

Pffffff hoe kom je daar nu bij :')
Dat slaat echt alles.

Hoe ze daarbij komt? Omdat een Liverpool nu eenmaal een menbit is misschien? :')

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:34

wereld schreef:
Het zadel dat erbij zat was een wintec met verwisselbvare boom, ideaal nu ze op dieet zijn. Ik heb precies dezelfde wintec nu overgenomen van een bokker, maar dan een halve inch groter, ik heb mij namelijk laten vertellen dat dat 1,5 cm ongeveer scheelt in lengte?
Zal het zadel door die anderhalve cm te lang worden denken jullie?

Ik zou dan kijken naar een oud model wintec, die hadden volgens mij niet die "langere" kussens (wat je bij dit zadel dus ook ziet... Kussens zijn een stuk langer dan je "zitvlak")

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:37

Ik denk heel eerlijk gezegd, dat je het nu al niet meer gaat redden qua lengte.De ribben lopen namelijk niet recht omhoog, maar licht gebogen.
Ik zou het toch echt proberen te voelen, dat je het bovenaan niet voelt dat klopt, daar zit een spier, maar gewoon vanaf het midden van de buik de lijn volgen en die omhoog trekken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:46

wereld schreef:
Ja dat had ik gelezen, maar door zijn overgewicht kan ik geen ribben voelen helaas...

Je kunt ook een lijn naar boven trekken vanaf het punt achteraan op de buik waar de haren van boven naar beneden bij elkaar komen (dus niet in de lies maar een stukje daar voor). Dat komt vrij goed overeen met de plaats van de laatste rib. Hier staat het nog eens uitgelegd: http://www.greendistance.nl/index.php?id=89. Let dan wel op dat je zadel niet te ver naar voren ligt, op de foto vind ik het eigenlijk al net op het randje.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:50

Speedster schreef:
wereld schreef:

Je kunt ook een lijn naar boven trekken vanaf het punt achteraan op de buik waar de haren van boven naar beneden bij elkaar komen (dus niet in de lies maar een stukje daar voor). Dat komt vrij goed overeen met de plaats van de laatste rib. Hier staat het nog eens uitgelegd: http://www.greendistance.nl/index.php?id=89. Let dan wel op dat je zadel niet te ver naar voren ligt, op de foto vind ik het eigenlijk al net op het randje.

Hmmm als ik dit lees en naar het plaatje in je link kijk lijkt het idd wel of dit 17,5 zadel al te lang is..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:38

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:40

Zoals je er nu in zit wel ja, maar met een stuk langere beugels misschien niet. Je knieen duwen je zit nu als het ware naar achteren. Als je je beugels langer hebt en daarmee ook je been lang, kun je verder voorin je zadel zitten.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:44

kleinvosje schreef:
Zoals je er nu in zit wel ja, maar met een stuk langere beugels misschien niet. Je knieen duwen je zit nu als het ware naar achteren. Als je je beugels langer hebt en daarmee ook je been lang, kun je verder voorin je zadel zitten.

hmmm oke, ik had begrepen dat er een platte hand achter moet passen, dat past net niet maar idd is het mischien met langere beugels toch beter..