Ik ben begonnen met een Kieffer (nieuw aan laten meten!!) ik heb een paard nog nooit zo zien bokken op een zadel, kortom paard was het niet eens met de zadelmaker. Naar mijn paard geluisterd en verder gekeken. Toen werd het een schumacher, paard gelukkig, ik gelukkig! Maar hij groeide en werd breder maar mijn zadel niet
Dus weer een (andere) zadelmaker laten komen en toen werd het een kent & master. Ideaal voor de jonge paarden ivm de verwisselbare boom. Op advies van mijn zadelmaker heb ik altijd netjes met bontje gereden want de boom was iets te breed maar ivm het groeien qua spieren was een smallere boom geen optie volgens haar. Ik was dat bontje echter wel een keer zat dus heb haar wederom laten komen, ja nou misschien dan toch maar een mediumboom erin ipv wijd. Zadel ligt prima maar schuift hem dus strak op de schouder tijdens het rijden, zucht. Advies: eerste en laastste singelstoot gebruiken en met springsingel rijden. Resultaat: Paard drukt zijn rug weg en wil niet eens meer naar voren!Conclusie; Ik ben zo klaar met zadels en zadelmakers. Ik weet het niet meer! Hoe doen de mensen dat die meerdere paarden rijden? Welk merk zadel ligt nou over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) goed op de meeste paarden
Die van mij kan soms onwijze wappers maken op de sprong en dan zit ik op een springzadel toch veel fijner! 

Zit als een kussentje en ligt als een huis! Nog maar even een weekje proberen maar ik vrees (voor mijn portemonnee) dat ie het wel wordt!