Ga het nog 1x proberen: Zwaardere ruiters en boomloos, wie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Ga het nog 1x proberen: Zwaardere ruiters en boomloos, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:21

Ik hoop met dit topic echt op specifieke ervaringen uit te komen van de wat zwaardere ruiters en boomloos.
Welk zadel gebruik je of heb je gebruikt en wat zijn de bevindingen en ervaringen op langere termijn?
Foto's zouden leuk zijn :)

Waarom?
Ikzelf ben een zwaardere ruiter, en heb in het verleden boomloos gereden, door verschillende omstandigheden en pechfactoren mee gestopt.
Ik heb nu een jong paard erbij en daardoor trekt boomloos toch wel weer en daarbij is mijn andere paard scheef.
Ik ben nu dus gewoon benieuwd of er Bokkers zijn die hun ervaring willen delen met boomloos en een maatje meer.

Er staat vanuit de fabrikanten geen max. gewicht, wel dat het in eigenlijk alle gevallen zeer belangerijk is onafhankelijk te zitten.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 10-09-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Ga het nog 1x proberen: Zwaardere ruiters en boomloos, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:25

Ik heb het een aantal jaren gedaan, paardlief had weinig last van me, maar werd toch wel iets beperkt in haar bewegingen vandaar dat ik terug naar een boom ben gegaan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:28

Ik heb het ook ooit eens geprobeerd maar vond het geen succes, vond het ook niet fijn zitten. Het wordt ook afgeraden als je zwaarder dan 70 kilo bent geloof ik? Rijd nu zelf met een wintec Isabell Wehrt en dat bevalt mij goed. Is een licht zadel wat ook comfortabeler is voor het paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:32

Ik zou zeker op een jong paard geen boomloos zadel gebruiken. Bespreek het eens met je dierenarts.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:44

Ts: vanaf welk gewicht doel je op zwaardere ruiters? Dat kan een breed begrip zijn.

Volgens mij is het ideale gewicht bij een boomloos zadel inderdaad 70-75kg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:49

Hmmmm, ik wilde eigenlijk geen discussie starten over gewicht max of zoiets, want ik weet dat een ruiter van bv 95 kilo met een goed ruitergevoel en een juiste zit minder kapot kan maken dan een ruiter van 50 kilo die een slechte zit heeft enz.....

@Sammyoo ik ken verschillende dierenartsen, en moet zeggen ieder heeft zijn eigen mening hierover.

Verder heb ik dit topic gestrat om ervaringen te delen, niet om meningen endergelijk te delen......sorry als dit even vervelend overkomt maar ik heb het gevoel dat om dat soort reacties vaak mensen niet meer willen of durven te reageren en dat vind ik echt te gek voor woorden, ik hoopte ditmaal meer reacties te krijgen die echt aan mijn vraag ten goede komen :o

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:54

Ik weeg ongeveer 92 kg en heb ook een boomloos zadel op mijn tinker, het beval ons beide prima.
Ik weet zo niet welk merk het is, was een zadel van 300 euro.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:55

@guenivere dankje voor je reactie, fijn om te horen dat het voor jullie werkt.
Ikzelf heb ook een haflinger en een fjord :-) wellicht dat het met onze rassen ook wat beter ligt en minder ingewikkeld.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:58

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:06

voor de beeldvorming, ik heb 2 irish cobs en dat werkte dus niet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:14

@Caira , bedankt voor je reactie. Wat werkte bij jou niet, was het echt dedrukverdeling of iets anders? En waar merkte je dat vooral aan?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:19

Ik ben een zwaardere ruiter en heb een tijd op een boomloos zadel gereden. Ikzelf vond het heerlijk rijden en heb nooit gemerkt dat mijn paard er last van had. Toch gaf juist mijn gewicht mezelf soms wel wat twijfel en heb ik uiteindelijk een goed passend boomzadel aangeschaft. Daarbij voel ik me toch wat fijner tegenover m'n paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:44

Heb ook een Haflinger waarvoor ik al jaren een barefoot heb. Zowel dierenarts, zadelmaker (uiteraard) als instructrice raadden af om dat voor mijn jonkie te gebruiken (en ik weeg minder dan 70 kg). Een boomloos zadel verdeelt de druk en het ruitergewicht niet zoals een zadel met boom. Wil je dat echt voor een jong paard met waarschijnlijk weinig bespiering op zijn rug?
Tuurlijk kan je als gebruiker geen negatieve ervaringen hebben, maar wat zijn de gevolgen op langere termijn? Hoe is het met de rug van het paard na jaren boomloos rijden? Hoe ziet een zadeldrukmeting bij boomloos eruit? Rontgenfoto's?

Je wilt alleen ervaringen in dit topic, maar ik vraag mij af of je op basis daarvan een verstandig besluit kan nemen.
Hier een foto van de Haflinger met een barefoot Arizona en mijn dochter op haar rug (die inmiddels weer 15 kg minder weegt). De Haflinger wordt niet intensief bereden, dus dan kan ik leven met boomloos. Het zadel zit erg lekker.
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:44

Ze kwamen vooral bij de lengtebuiging en het ondertreden van het achterbeen tekort, waarbij ik de conclusie trok dat ze de rug toch niet helemaal los konden laten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:52

Ik heb overgewicht en rijdt/ reed op een BF.
Zodra ponylief voldoende is afgevallen gaat het zadel weg.

Door een combi van factoren kan ik niet meer in het zadel zitten zonder ernstige rugpijn eraan over te houden.
Pony zelf zit vast op rechts en ik voel dat dus niet meer. Mn bijrijdster heeft er wel degelijk flink last van.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:53

@Sammyoo ownne het is absoluut niet de bedoeling een mening of besluit op dit topic te maken, hiervoor heb ik zelf al genoeg ervaring enz......ik vind het gewoon intressant en zou het wel graag willen mee laten wegen iin een eventueel besluit.
Bedankt vor je uitgebreide reactie :-)

@Ciara, bedankt voor je toevoieging, dat klinkt idd toch als een probleem, neem aan dat je die dingen nu wel hebt?

@Indianlady., bedankt, mijn ervaringen met BF zijn ook niet direct heel goed....ook niet slecht hoor, gelukkig nooit rugpiujn aan over gehouden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:09

ED --> HAR

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:12

ik ben ook wat steviger en heb het geprobeerd, maar t zat mij niet lekker.
vooral met lichtrijden kwam ik 'klem' haha.. t was geen succes.
en ook door de verhalen dat het zadel voor lichtere personen bedoeld was en ik erg zuinig op mn paardje wil zijn heb ik toch besloten om weer een zadel met boom te nemen.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:13

Ik wist helemaal niet dat er gewichtsbeperkingen zijn voor het boomloos rijden... Hoe zou het dan zitten met mij? Ik ben 1.87m en ongeveer 90kg (denk ik :o ). Zou ik boomloos kunnen gaan rijden als het zover is?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:57

Zo ver ik weet is inderdaad een "grens" gelegd bij 90-95 kilo voor boomloos. Nu is het inderdaad zo dat een ruiter van 100 kilo die goed meezit in de beweging minder belastend is voor het paard dan een ruiter van 50 kilo die totaal niet mee zit, maar ik moet zeggen dat ik in beide gevallen vind dat je niet voor boomloos moet gaan. Boomloos geeft een mindere drukverdeling als een goed passende boom, en daarom zou ik niet met een zwaarder gewicht voor boomloos gaan. Daar is het zadel niet op gemaakt. Ook ruiters die niet goed in de beweging van het paard mee kunnen horen niet op boomloos (ongeacht hun gewicht), het zadel geeft immers veel meer beweging door op de rug als een boomzadel, waardoor het paard nog meer last heeft van de instabiliteit van de ruiter.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:08

Maar wat ik me dan afvraag is wat het verschil is tussen een boomloos zadel en een zadel met lederen boom. En zitten hier ook gewichts beperkingen aan ??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:11

Een leren boom beweegt ook en geeft daardoor ook een mindere drukverdeling als een houten of kunststof boom, een leren boom is wat mij betreft dan ook hetzelfde als "boomloos"

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 06:30

Er zijn met de nieuwste boomloze zadels geen gewichtsbeperkingen meer......vanuit de fabrikant.

@Angela, bedankt, ik begrijp je reactie, maar een boom is wel stug, en zoals bv bij een scheef paard kan die drukplekken veroorzaken en er zelfs voor zorgen dat het paard niet recht kan lopen?
Het is zulke lastge materie vind ik.

En hoeveel zadels zijn er nu werkelijk goed passend......is het in de meeste gevallen niet zo dat de beugelophanging de boosdoener is, die uiteindelijk voor problmen zorgt?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 06:51

Ik heb mijn merrie ook boomloos ingereden, terwijl ik behoorlijk zwaar was. De jaren ben ik boomloos blijven rijden. Hoewel ik weinig reed, heeft mijn paard er nooit last van gehad. Ik had wel een fysiopad/dubbeldikke inlages onder mijn barefoot.

Inmiddels ben ik flink afgevallen en heb ik een Trekker. Nog steeds ben ik heel tevreden en paardlief ook. Ze loopt nu wel een stuk lekkerder, maar dat heeft naar mijn idee meer met mijn gewicht te maken als met het zadel.
Ik ben overgestapt van Barefoot naar de Trekker omdat de Barefoot eigenlijk wat te lang was voor mijn merrie. Toen mijn kont in een kleiner zadel paste heb ik daarom de overstap gemaakt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 06:54

Niet alleen de beugelophanging wat mij betreft. Ook zonder druk op de beugels komt bij een boomlooszadel de zit (en dus het gewicht) van de ruiter op een kleiner deel van de rug terecht als bij een passend boomzadel.

Ik ben zeker niet antiboomloos trouwens (ter info) en rij zelf met een startrekk dressuur zadel juist omdat mijn paard nog aan het groeien is in spieren, en ik een zadel zocht dat daarin mee gaat. Je moet echter de nadelen van een boomlooszadel niet uit het oog verliezen, wat maakt dat een dergelijk zadel niet voor iedereen geschikt is.

Bij super scheve paarden, en een ruiter die niet geschikt is voor een boomlooszadel zit er maar 1 ding op wat mij betreft: het paard rechtrichten op de grond en daar sterker maken tot het wel onder een boomzadel kan lopen. Een ruiter die niet genoeg stil kan zitten zou moeten lessen tot het dit wel kan (desnoods op een ander paard). Een ruiter met (teveel) overgewicht kan naar een boomzadel om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen over het paard, daarbij natuurlijk ook juist leren zitten om het gewicht zo aangenaam mogelijk voor het paard te maken, en waar mogelijk natuurlijk afvallen.

Maar dat is mijn mening :)