Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ponyparadijs schreef:Waarom zit er een singel aan het zadel?
Volgens mij heb ik ooit eens geleerd dat die er alleen omzit omdat je anders niet op je paard komt.
In principe moet je zadel ook zo goed passen dat deze ook in normale omstandigheden zonder singel blijft zitten.
Waar zit de bult exact? En heeft ze er pijn aan. Nu snap ik dat ze er last van heeft. Maar straks na de revalidatie?
Volgens mij heb ik ooit eens geleerd dat die er alleen omzit omdat je anders niet op je paard komt.
In principe moet je zadel ook zo goed passen dat deze ook in normale omstandigheden zonder singel blijft zitten.
Waar zit de bult exact? En heeft ze er pijn aan. Nu snap ik dat ze er last van heeft. Maar straks na de revalidatie?
nickyu schreef:wat ik me dus afvraag ....
paard is dus geopereerd en heeft gewoon een half jaar herstel tijd nodig
wat je m niet gunt want jij wil rijden ..
wat als die geopereerd was aan een bult op de zadel plek ?
had je dan ook een mogelijkheid gezocht om toch te gaan rijden ?
of had je dan dmv bv in een round pen , bak wat ever , hem zonder (extra) lijntjes dus zonder dat
je een singel nodig hebt wat grondwerk , longeren , gewandeld om hem in conditie te houden , lekker met m bezig te zijn etc ?
als je geluk hebt en een paard hebt die zo gebouwd is dat een goed passend zadel zonder singel goed blijft liggen
(die zijn er genoeg , maar er zijn er net zoveel waar ook een goed passend zadel niet goed blijft
liggen en makkelijk naar voren naar achter of door rondheid op zij schuift)
kan dat
echter moet er dan niks vreemds gebeuren , wat niet aan jou of paard hoef te liggen
een mis stapje , struikelen , enthousiast moment , al is het bij de overgangen net ff te snel etc
wil je wel iets tussen je paard en jou in voor de rug van je paard wat te beschermen
zelf comfortabeler te zitten
als je ook zonder zadel goed op m kan rijden is (een simpel is dan al voldoende) bbpad
of een western pad een betere optie
als bescherming voor het paard voor jouw zit knobbels
als er dan "iets"zou gebeuren is dat met zoiets een stuk veiliger (vooral voor je paard
maar ook voor jou ) dan als wanneer je met een zadel en al zou vallen
wietskewin schreef:Wat ik altijd doe is gewoon een hele lange beugelriem... daar 2 beugels aan en die over de rug hangen met een dekje met een dekensingel eromheen... werkt prima! door je eigen gewicht verplaatst deze dus ook niet! geen singel nodig en je kan dus gewoon rijden!
SaskiaE schreef:Op advies van de arts moet ik hem juist laten lopen/stappen om weer conditie op te bouwen....
Dus voordat je überhaupt stelt dat ik mijn paard geen rust gun, zou ik eerst even vragen hoe de zaken liggen.
Aangezien hij een stapmolen verschrikkelijk vindt, longeren o.i.d. ook maar het heerlijk vindt om naar buiten te gaan, kies ik hiervoor.....en uiteraard wissel ik dit af met andere bezigheden..mijn paardje is mijn alles!
Citaat:als je ook zonder zadel goed op m kan rijden is (een simpel is dan al voldoende) bbpad
of een western pad een betere optie
als bescherming voor het paard voor jouw zit knobbels
Citaat:als er dan "iets"zou gebeuren is dat met zoiets een stuk veiliger (vooral voor je paard
maar ook voor jou ) dan als wanneer je met een zadel en al zou vallen
hoop jij ook niet
secricible schreef:in hongarije rijden de zogezegde "cowboys" op de puszta allemaal op zadels zonder singels. Alleen het opstappen is pittig, ik heb er toen ook opgezeten, even een voetje om er op te komen. Je zal alleen goed stabiel moeten zitten en een zadel moeten hebben dat perfect past.
In hongarije wordt het gedaan omdat de paarden tijdens het werk moeten kunnen liggen en zitten en dan kan een singel in de weg zitten.
wietskewin schreef:Wat ik altijd doe is gewoon een hele lange beugelriem... daar 2 beugels aan en die over de rug hangen met een dekje met een dekensingel eromheen... werkt prima! door je eigen gewicht verplaatst deze dus ook niet! geen singel nodig en je kan dus gewoon rijden!