rijden met Hackamore, do or dont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met Hackamore?

ja, echt een aanrader!
7 (26%)
kan wel, meer voor als nadelen
9 (34%)
beter niet, meer nadelen als voordelen
9 (34%)
NIET! echt heel erg slecht!
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 26

AnoukNijhuis

rijden met Hackamore, do or dont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:24

hoi, ik kan een nieuw verzorgadres krijgen waar ik ook kan rijden, alleen daar rijden ze met hackamore,
wat zijn de voor en nadelen van deze optuigingen en is het een do of een dont?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:29

met hulp, instructie, do..
zonder hulp en instructie, een absolute don't

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:47

ED --> HAR

magda_90

Re: rijden met Hackamore, do or dont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:41

Ik mis een optie: "kan prima, als je weet hoe".

Als je er nog niet mee om kunt gaan dan raad ik absoluut aan om hulp erbij te nemen want een hackamore heeft een andere manier van rijden nodig (qua handhouding en handelingen).

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:58

Ik heb gelezen dat een hackamore niet geschikt is als je de teugels kort hebt. Dan moet je wel met lange teugels rijden.
Ik zou het niet doen, dan of met bit, of met een ander bitloos hoofdstel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:59

wát voor hackemore? Zit nogal een verschil in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:02

Je moet voorzichtig omgaan met een hackamore. Als je gaat lopen trekken, kun je de neus van het paard breken. Maar bij normaal gebruik moet het best kunnen lukken. Als de eigenaar met hackamore rijdt, gewoon zeggen dat je dat nog nooit gedaan hebt en het wel wil, mits hij uitleg geeft, bijvoorbeeld de eerste keer rijden een half uurtje les van hem. Dan kan hij zien of je het goed doet en tips geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:03

amykimmie schreef:
Je moet voorzichtig omgaan met een hackamore. Als je gaat lopen trekken, kun je de neus van het paard breken. .

Moet je wel héél hard kunnen trekken...
Niemand weet waar deze onzin ooit vandaan is gekomen, maar onzin is het :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:06

De hackamore zit toch over het neusbot van het paard, dus het lijkt me dat als je aan de teugels gaat hangen en een paar keer een flinke ruk geeft het heus kan breken.
Elk bot kan breken toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:08

Elk bot kan breken, als je er voldoende newton op zet. En mits de hack op juiste hoogte hangt, krijg je dat al rijdend echt niet voor elkaar hoor :n
Als het nu een dun twijgje was is het nog wat anders, maar het is verhoudingsgewijs nog een aardig oppervlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:11

Als het op de juiste hoogte zit niet nee, maar ts heeft er geen ervaring mee. Daarom beter te voorzichtig dan te ruw.
Heb wel meegemaakt dat een hackamore de onderkaak van een paard brak. En dat was ik zelf niet, gelukkig!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:11

Laat je óf inlichten en opleiden door de eigenaren van je eventuele verzorgpaard, of begin er gewoon niet aan.
Je op deze manier laten 'informeren', terwijl al uit je pollkeuzes blijkt dat je er niets van af weet maar al gekleurd bent door wat je kennelijk hier en daar hebt gehoord of gelezen (en die vooroordelen komen hier ook weer vrolijk langs), gaat niet veel goeds leveren. En, heel eerlijk, als ik de eigenaar van je potentiele verzorgpaard was en dit las, hoefde je al niet meer te komen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:12

Do, je moet alleen wel even zorgen dat je begeleiding krijgt in hoe er mee te rijden, je moet veel meer doen met zit en benen omdat je er redelijk af moet blijven. Daarnaast rijd je met neckreining en zo min mogelijk contact op de hack :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:21

Er is helemaal niks mis met een hackamore, heeft juist allerlei voordelen t.o.v. een bit.

Het enige nadeel ervan is dat mensen er altijd zo panisch over doen, terwijl ze zich over een stuk ijzer in de gevoelige mond van een paard totaal geen vragen stellen want dat is "normaal". Heel apart altijd :P

Gewoon even met de eigenaar praten inderdaad, en zeggen dat je er geen ervaring mee hebt, en vragen of diegene je kan leren hoe je er mee om moet gaan.

Een paard dat gewoon fijn op een hackamoortje gereden wordt moet je niet willen gaan pesten met een bit omdat je zelf denkt dat dat fijner is :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:29

amykimmie schreef:
Als het op de juiste hoogte zit niet nee, maar ts heeft er geen ervaring mee. Daarom beter te voorzichtig dan te ruw.
Heb wel meegemaakt dat een hackamore de onderkaak van een paard brak. En dat was ik zelf niet, gelukkig!

De onderkaak breken kwam dus specifiek door de hackamore, dat is anatomisch gewoon onmogelijk. Paard zal een ongeluk gehad hebben en toevallig een hack om gehad hebben, maar dat zegt nog niet dat de kaak gebroken is dóor de hack.

Maarja, de hack is idd zoals Pmarena omschrijft altijd een reden tot paniek somehow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:33

Ik zeg niet dat het beter of slechter is dan een bit en maak er al helemaal geen 'paniek' over.
Wat ik zeg is dat ts eerst eens met de eigenaar moet praten er over, en dat hij er bij kan zijn de eerste keer.
Bit of hack is toch iets anders.
Paard op vorig pension werd altijd gereden met hack, ging crosshindernis springen in het bos.
Ruiter kwam niet mee, heel het gewicht aan de hack en krak daar ging de onderkaak.
Of er van te voren iets mis was weet ik niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:38

als de ruiter niet mee komt (en dus aan de teugels hangt) krijg je dus druk op de neus, en niet op de onderkaak :?
Jij begint over brekende neuzen, ik schaar dat onder het kopje: Paniek zaaien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:42

Toch is het zo gebeurd. Mij is het zo verteld (hoe het gebeurde) ik was er zelf niet bij.
Daarom zeg ik dat van brekende neuzen, omdat ik dat zelf 'meegemaakt' heb.
Beter te voorzichtig dan te ruw.
Zelfde als dat je met een bit de mond kapot kunt maken, is dat dan ook paniek zaaien als je dat tegen een beginner zegt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:45

Je krijgt ook wel druk om de onderkaak, maar met hangen heb je constante druk, no way dat je dan iets zou kunnen breken. En sowieso ga je met hangen niets bereiken, niet met een hack en niet met een bit.

Een enorme ruk zou nog kunnen - en zijn gevallen bekend van paarden die aan een stanghoofdstel werden vastgezet en met losrukken hun onderkaak gebroken hebben, maar dan heb je het over een paard dat z'n eigen kracht tegen een vaste paal of zo inzet. Een mens wint het echt niet van een paard, dus als die ruk er is geweest, is dat niet door toedoen van de ruiter. Of die kaak is gewoon gebroken omdat het paard niet alleen gehinderd werd door de ruiter maar ook gevallen is over de hindernis. En dat laatste lijkt me eigenlijk een stuk waarschijnlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:48

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:50

Zulke spookverhalen zijn "toevallig" altijd van horen zeggen. Maar daardoor raken mensen licht in paniek van een hackamore, terwijl ze geen enkel probleem hebben om een stuk ijzer door de mond heen te rossen en flossen onder het motto van "kneden" om het paard "aan de teugel" te krijgen :=

Je zult ongetwijfeld schade toe kunnen brengen met een hackamore in bizarre omstandigheden, net zoals er vanalles uit kan scheuren met een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:55

Ik zeg alleen wat er KAN gebeuren. Imo breng je met een bit sneller schade aan dan met een hack.
Met alles kan een 'ongelukje' gebeuren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:02

Citaat:
Laten we voorop stellen dat wij - project Bitloos paardrijden - geen voorstander zijn van het gebruik van een hackamore, in ieder geval niet wanneer er met teugeldruk wordt gereden. De hackamore kan behoorlijk inwerken vanwege de hefboomwerking. Praktijkvoorbeelden van gebroken neuzen ontbreken hier echter ook nog steeds. Er zijn enorm veel kilo's aan kracht nodig om het neusbot te kunnen breken. Met een mechanische hackamore (lange scharen), een enorm sterke ruiter die met zijn hele gewicht met alle kracht vol aan de teugels gaat hangen, zou je misschien de onderkaak van het paard kunnen breken. En heel misschien ook het kraakbeen in de neusvleugels, maar nogmaals, dan ligt de neusriem van de mechanische hackamore veel te laag.

Dit is wat die website zegt - ze hebben geen praktijkvoorbeelden van gebroken neuzen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:21

Helaas wordt in de bokt wiki ook over gebroken neuzen gesproken.. dus tja, allemaal nogal suggestief, zeker als de wiki gebaseerd moet zijn op feiten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:22

:+ Dat gebroken-neuzen-verhaal... wie is daar ooit mee begonnen? Nee, daar hoef je écht niet bang voor te zijn als mens van onder de 140 kilo (boven de 140kg trouwens ook niet.)