Ongebroken bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Ongebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:09

Rijdt iemand van jullie met een ongebroken bit?
Rij je daar allang mee?
En waarom ben je daarmee gaan rijden?

Zelf rij ik mijn reus sinds kort met dit bit, het bevalt mij goed.
Vroeg me af wie er nog meer met dit bit rijdt en hoe de ervaringen ermee zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:17

Ik heb ook een ongebroken dan wel een happy mouth bit.
Bit heb ik nu zo'n 2 weken.
Ik had van te voren heel erg gehoopt dat ze het bit goed zou aannemen en ze het prettig vond was er zelf wat twijfelachtig over omdat het bit vrij dik is.
Ik heb er voor gekozen omdat mijn eerste bit voor haar een happy mouth dubbelgebroken was die nam ze goed aan maar die had ze dus stuk gebeten daarna heb ik bustrens van HH dubbelgebroken gehad maar dat was echt een drama met indoen. De laatste keer heb ik zeker 15 minuten lopen klooien voordat het bit er in zat en toen ook over ijverig knabbelen. Dat wilde ik niet ze vond het duidelijk gewoon niet prettig en omdat ik graag happy mouth wilden en dubbel gebroken geen oplossing is dacht ik ongebroken kan ze niet vast pakken.
Maar het is toch wel een succes. Ze neemt hem graag aan ik sta niet meer te klooien, paard is veel rustiger met het hoofd en mond, knabbeltje niet meer zo overdreven en loopt lekker ontspannen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:20

Ik heb een paard gehad waar ik heel veel bitten bij heb geprobeert en bij allemaal had hij een panische reactie als er een ophouding werd gegeven. Ik ben op een gegeven moment bij een ongebroken bustrens uitgekomen en daar liep hij echt heel fijn op. Hij hield schijnbaar van rust in zijn mond.
Mijn huidige paard rij ik met een ongebroken, maar wel flexibel, appel kneveltrensje. Dat bit loopt hij het fijnst op, ook dit paard reageert niet fijn op een bewegelijk bit. Dit paard lijkt qua karakter ook heel veel op Ino :) .

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 13:03

Mijne had voorheen een dubbel gebroken bit van Sprenger.
Dit bit loopt hij veel fijner op en ligt ook wat stiller in de mond.

Nu verteld mij iemand dat dit bitje erg scherp in de mond inwerkt en dieronvriendelijk is...
Ik dacht juist het tegenovergestelde :o

Princesj

Re: Ongebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:08

Ik heb een periode met een ongebroken trens gereden. Paard had erg moeite met de onrust in zijn mond van een gewone watertrens. Hij accepteerde het bit goed, maar ben uiteindelijk terug gegaan naar een dubbelgebroken bustrens, omdat ik hem daarmee makkelijker kon instellen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:12

Tegen mij is ook, meerdere keren, verteld dat mijn bit heel streng en onvriendelijk is. Dan vraag ik me toch echt af waarom mijn paard op dit bit niet paniekerig reageert op een kleine ophouding en ik doe toch echt mijn best zo vriendelijk mogelijk te zijn met mijn handen. Dit was bij Ino ook zo, hoe bewegelijker het bit, hoe paniekeriger hij reageerde. En daarvoor hoefde ik bij Ino al helemaal niet veel met het bit te doen. Een paard geeft imo zelf aan welk bit hij/zij prettig vind en dan is het verder aan de ruiter om het vriendelijk te houden :) . Vaak zijn de mensen die dat soort dingen beweren diegene die zich niet echt in het onderwerp verdiepen is mijn ervaring :o

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:13

ik rij sinds 2 weken met een ongebroken bustrens. mijn paard was altijd erg onrustig in de mond en reageerde erg heftig. nu ik dit bit gebruik heeft ze hier geen last meer van

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:23

Hier ook overgestapt naar ongebroken... reed hem eerst met dubbelgebroken KK sprenger maar hij bleef zwaar op de hand, trekkerig en onrustig met zijn mond en in de aanleuning veel tegen de hand. Toen maar een keer scholingsbit ook van Sprenger geprobeerd en daarmee was hij meteen stuk rustiger alleen merkte ik de laatste weken dat de boog eigenlijk te groot was... bij ophoudingen ging hij weer snel tegen de hand waarschijnlijk omdat de boog zijn in zijn gehemelte duwde dan. Toen kwam ik tegen dat Sprenger eentje had met mindere hoge boog (comfort mouth) en die dus geprobeerd... en dat werkt tot nu toe flitsend.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 13:28

Silver_Bolly schreef:
ik rij sinds 2 weken met een ongebroken bustrens. mijn paard was altijd erg onrustig in de mond en reageerde erg heftig. nu ik dit bit gebruik heeft ze hier geen last meer van

Ow wat fijn! Ik ben er ook heel blij mee dit bit.
En wat anderen dan ook mogen vinden moeten ze maar zelf weten!

Mijn paard is erg groot 1.82, supersterk en was heel erg onrustig aan zijn hoofd met het andere bit.
Dit bit maakt het voor hem en mij wat makkelijker!

@Evelijn, ik ga eens even kijken naar dat sprenger bit wat jij ook hebt.
Ik zie net dat dat een stang is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:31

Hier ook een gevoelige pony die op een dubbel gebroken trens erg onrustig was. Is op een ongebroken trens een stuk beter geworden.

Moet wel zeggen dat deze pony ook voor de wagen loopt, op een ongebroken liverpool stangetje. Daar deed ze het altijd netjes op terwijl ze op haar dubbel gebroken trens liep te mutsen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:58

Ik rij ook met een ongebroken bitje. Paard vind dit fijn. Bit heb ik uitgezocht op advies van de tandarts. Die vertelde dat zo'n ongebroken bitje minder inwerkt op de lagen. En dat was bij haar erg gevoelig.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:02

Een ongebroken trens is juist het vriendelijkste bit (dwz, als je er goed mee on gaat)! Het ligt rustig, heeft geen notenkrakerseffect en prikt niet in het verhemelte.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:14

Mijn bit is de boog iets minder diep, heb zelf ook het idee dat dit veel stiller in de mond ligt....
Tot nu toe heb ik alleen nog maar goede ervaringen gehoord!

Twee weken geleden heb ik nog eens geprobeerd om met het dubbelgebroken bit te rijden, wat een verschil zeg!
Hij hing weer en was heel zwaar aan de voorkant

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:22

Ik rij al heel erg lang met een ongebroken bustrens op mijn paard.
Heb hem ingereden met een enkelgebroken bit, maar hier liep die niet lekker op, en ben er zelf ook geen fan van.
Daarna heel lang met een dubbelgebroken gereden, tot in met hem ging mennen en er achter kwam dat hij die stangen veel fijner vond, en veel rustiger met zijn hoofd was.
Dus sindsdien rij ik met een ongebroken bustrens.
Ik heb er wel 1 met een boog erin, dus geen hele rechte, dit omdat mijn paard hebt beste liep op het Friese roosjes bit, en mijn bit nu ongeveer gelijk is, alleen dan geen roosjes, en kinketting :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:42

Ik heb voor mij draver ook al verschillende bitten geprobeerd. Dubbel, enkel of ongebroken. Ik heb een keer voor haar een happy mouth bit gekocht dat ze binnen 2 weken kapot gebeten had. Ik rij nu met het correctie bit van KK. Daar loopt ze nog het fijnste op. Soms stap ik weer over naar dubbel gebroken en dat gaat dan even goed, maar toch komt er weer een moment dat ze zwaar op de hand wordt.
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... iebit.html

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:46

Ik rij ook met een ongebroken trens. Pony loopt er het prettiger op dan met een enkel- of dubbelgebroken trens. Pakt het bit fijn aan.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:14

Ik rij beide paarden met een ongebroken trens, beide worden erg onrustig met een dubbelgebroken bit. Ik heb de correctietrens van Epplejack :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 16:43

racheeel_ schreef:
Ik rij beide paarden met een ongebroken trens, beide worden erg onrustig met een dubbelgebroken bit. Ik heb de correctietrens van Epplejack :)

Mijne is van Harry's horse, echt een fijn bitje.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:32

Ik rij mijn paard ook op een ongebroken trens (gewone trens, geen correctiebit). Hij gaat met zijn hoofd gooien op een bit dat kan bewegen. Hoe meer het kan bewegen, hoe meer hij gooit. De keuze voor een ongebroken bit was dan ook snel gemaakt. En daar loopt hij echt heel fijn op. Ontspannen, rustige aanleuning, pakt niet vast, gaat niet hangen, dus gewoon zoals je het hebben wilt :) Weet ook zeker dat het door het bit komt, want als ik ga rijden met een ander bit, dan is het hoofdgooien weer terug. Een beetje bij enkelgebroken, en heel veel bij dubbel gebroken.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:38

Ik rij ook al een paar jaar met een ongebroken 'appel'bitje. Toen ik mijn paard net had reed ik met een enkelgebroken bit, daarna nog vergeleken met een dubbelgebroken watertrensje en als laatst dus het ongebroken appelbit en daarbij gebleven want dat vond mijn paard duidelijk het prettigst. Ik heb hem ook nog in de kneveltrens versie die ik wel eens gebruik bij het springen of crossen.
Na 2 jaar was de eerste wel geknapt trouwens op een buitenrit (gelukkig bleek toen mn paard bitloos ook prima te rijdbaar te zijn). Dus ik heb nu drie van dat soort bitten voor mn paard liggen haha.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:00

Ik heb een enkelgebroken bit dat locked; een combinatie dus tussen gebroken en ongebroken.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:04

Angela schreef:
Ik rij mijn paard ook op een ongebroken trens (gewone trens, geen correctiebit). Hij gaat met zijn hoofd gooien op een bit dat kan bewegen. Hoe meer het kan bewegen, hoe meer hij gooit. De keuze voor een ongebroken bit was dan ook snel gemaakt. En daar loopt hij echt heel fijn op. Ontspannen, rustige aanleuning, pakt niet vast, gaat niet hangen, dus gewoon zoals je het hebben wilt :) Weet ook zeker dat het door het bit komt, want als ik ga rijden met een ander bit, dan is het hoofdgooien weer terug. Een beetje bij enkelgebroken, en heel veel bij dubbel gebroken.

Mijne had precies hetzelfde, de dubbelgebroken deed hij constant zijn hoofd omhoog gooien, erg vervelend.
Nu met dit bit doet hij het nog af en toe, maar is nu veel makkelijker weer nageeflijk te rijden.

saenenvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:06

Heb een heel gevoelige draver en zij loopt supergoed op een ongebroken trensje (van Imperial Riding). Ze reageerde heel slecht op een gebroken trens. Bij een enkel gebroken gooide ze steeds haar hoofd omhoog bij het minste teugelcontact en dubbelgebroken ziet ze helemaal niet zitten, dan loopt ze de hele tijd te rommelen met het bitje en snokken aan de teugels.
Met een ongebroken trensje had ik meteen een heel ander paard: compleet ontspannen en ze zoekt zelf contact op de teugel. Echt een gigantisch groot verschil. Haar houding is totaal anders nu, geen nerveus gedoe meer. Ze is gewoon veel te gevoelig voor een gebroken bitje. Haar reactie op druk is juist om nog harder te gaan lopen en nog harder te gaan drammen. Ze loopt echt onder je uit als de druk haar te groot wordt. Iedereen adviseerde een scherper bit (vb een pessoabit) om meer controle te krijgen maar ik ben heel blij dat ik daar niet naar heb geluisterd en een zacht, stil bitje heb genomen voor haar. Ik zou het iedereen aanraden. Had in het begin wat twijfels omdat iedereen zie dat ik geen controle meer zou hebben in noodsituaties met een ongebroken trens, maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest en ik rij er nu toch al meer dan een jaar mee. Sinds ze een zacht bitje heeft, is ze veel meer ontspannen en als ze ontspannen is wil ze heel graag voor je werken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:26

Mijn merrie heeft voordat ze bij mij kwam voor de wagen gelopen dus was al een ongebroken bit gewend.
Met rijden was ik eerst begonnen met een dubbel gebroken bitje maar hier liep ze totaal niet fijn op. Nu een ongebroken bitje en dat gaat super!