Wie kan en wil wat zeggen over deze zweetafdruk van de rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wie kan en wil wat zeggen over deze zweetafdruk van de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:31

Wie wil zijn mening geven over deze zweetafdruk op de rug van een paard welke de dag van de foto's een rit van 2 tot 2,5 uur in alleen stap heeft gemaakt.
Afdrukken zijn bijna altijd identiek, maakt niet veel uit wat er kwa rijden gedaan is.
Afdrukken zijn aan beide zeiden gelijk, zelfde plekken zijn bezweet en zelfde plekken zijn droog.

Het is overigens een boomzadel, Massimo dressuur II.

Dit zadel is een 1 jaar gelden aangemeten geworden op de rug van dit paard en sinds dien 1x opgevuld.

Ik open dit topic puur vanuit nieuwschierigheid en om meer te leren over zweetafdrukken wat nu wel en niet goed is en of er überhaupt wel een richtlijn is.

Wel zou ik het op prijs stellen als er mensen reageren die ook weten waarover ze reageren, met niet onderbouwde reacties kan ik niks.

Afbeelding

Afbeelding

Ik edit nog even snel, ik kan zelf niet direct brugend zadel voelen, voor mij als leek lijkt het goed te voelen als je het erop legt, uiteraard zijn deze fotos ook naar de zadelmaker gegaan en ben ik aan het kijken hoe en wat, deze reactie zal ik ook posten, ik heb zelf het idee dat ik hem iets te strak aansingel dus wellicht dat het daardoor drukt, ik rij met een mattes sjabrak, dus de lnegte word vertekend doordat hij onder de wolranden zweet dus lijkt het oppervlakte groter als in werkelijkheid is.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 14-08-12 16:46, in het totaal 4 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:32

uhm........foto????? :')

moelly

Re: Wie kan en wil wat zeggen over deze zweetafdruk van de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:33

Foto is misschien wel handig ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:35

Ja vreemd, de laptop liep even vast en had ze er ook bij gezet maar nu is het als het goed is wel te zien?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:36

dat is beter ja.......

het lijkt of je zadel brugt.......
dus...meer druk op de lendenen en schouders en te weinig op de rug zelf.
Zou beter verdeelt moeten zijn naar mijn mening
maar dan ben ik ook geen zadelmaker natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door quartel op 14-08-12 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:37

Lijkt me redelijk ok voor zover ik kan zien, omdat er aan de randen in het midden ook wat zweet zit.
Maar ik ben ook maar een leek natuurlijk, een zadelmaker kan precies vertellen wat goed en fout is.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:37

Misschien is het goed om eens lang seen zadelmaker te gaan?
Ik heb er verder geen verstand van, maar dit lijkt mij niet fijn. De ruggengraat ligt wel vrij, maar het lijkt alsof je zadel ergens drukt..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:38

Zadel is te lang en drukt op de zijkant van de schoft.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:40

ja zadel drukt op de schouders en achter op de rug dus je zadel brugt en draagt niet

niet te lang mee wachten en zo snel mogelijk na laten kijken ik heb precies hetzelfde gehad..
als je zadel erop ligt (los) moet je een kijken of je aan de zijkanten van het zadel bij de zweetbladen eronderdoor kan kijken of je hand ertussen kan duwen

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:41

Inderdaad, het zadel lijkt te zweven óf juist te knellen op het droge stuk.
Maar ook ik ben geen expert.

Het eerste wat me wel opviel is dat het zadel erg lang lijkt voor de rug. Hij gaat vrij ver naar de schouder en lijkt op de lendenen te liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:42

Zadel ligt voor- en achter iets te strak en maakt in het midden geen contact, dus de druk komt op een paar punten ipv netjes verdeeld over het hele zadeloppervlak.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:48

Ik heb juist altijd begrepen dat de droge plekken de plekken zijn waar het zadel drukt/klemt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 18:59

Het zadel drukt in het midden dus droge absoluut niet. Ik rij dus met mattes wolsjabrakken en de wol is duidelijk pluizr in hetmidden dus minder druk erop gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:18

Als een zadel een dik shabrak of bontdek nodig heeft om goed te liggen dan past het zadel dus niet goed genoeg. Zadel eens op zonder wat eronder(wel een hele schone huid) en rij dan eens een poos, bekijk dan de plekken weer, dan zal er veel bezweet zijn maar kun je vaak aan de draaing/ligging van de haren zien waar het goed of minder goed ligt.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:26

Als je zadel niet met het bontdek is aangemeten en opgevuld, zou ik eerst zonder dat dek gaan rijden. Als je hebt gereden met een simpel dun dekje kun je de zweetplekken nog eens gaan bekijken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 19:32

Zadel is aangemeten met bont, IK rij met bont omdat ik een wat zwaardere ruiter ben em bewezen is dat mits aangemten het een betere drukverdeling geeft. Dus zonder rijdem durf ik niet want daarmee is het dus aangemten?

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:45

Dan zou ik inderdaad niet zomaar zonder gaan rijden. Ik zou toch maar naar de zadelmaker gaan. Je ziet toch niet alles, behalve dat het niet goed is, van zo`n foto.
(Beetje off topic, ik heb zelf een pro-lite pad met zes vakken onder mijn zadel. Die pads geven volgens mij een betere drukverdeling dan wol. En je kunt de dikte aanpassen aan de bespiering enzo. Dat zou ook nog iets voor je kunnen zijn. Zou je natuurlijk wel met de zadelmaker moeten overleggen.)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:50

IK zou zonder zadel gaan rijden ofgewoon niet tot dat de zadelmaker is geweest. Want je zadel is te lang en drukt voor op de schouders.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:52

Heel interessant topic. Ik heb er zelf totaal geen verstand van dus zie ook niet wat wel of niet goed is. Heeft iemand een zweet foto van een goed passend zadel?

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:03

sennag schreef:
IK zou zonder zadel gaan rijden ofgewoon niet tot dat de zadelmaker is geweest. Want je zadel is te lang en drukt voor op de schouders.

Je weet niet of het te lang is. De zweetafdruk wordt door het bontje veroorzaakt.. Zonder zadel rijden lijkt me geen goed idee, aangezien TS al aangeeft dat ze een goede drukverdeling belangrijk vindt.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:15

Over bont en drukverdeling: als je zelf wat zwaarder bent kun je wellicht eens kijken naar een rendiervacht. Dit is de allerbeste drukverdeler die er is en je creeert als het ware een laagje lucht tussen zadel en rug. En lucht drukt niet ;).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:24

Taffje schreef:
Ik heb juist altijd begrepen dat de droge plekken de plekken zijn waar het zadel drukt/klemt.

Inderdaad, zo heb ik het ook altijd begrepen. Daar waar het zadel goed aansluit, kan het zweet niet opstapelen. De droge plekken tonen waar het zadel goed aansluit op het paard. Maw: dit zadel ligt juist goed in het midden en laat aan voor en achterkant ruimte om zweet en vuil te verzamelen.

In tegenstelling wat hier dus geroepen wordt, 'brugt' dit zadel imo helemaal niet. In tegendeel zelfs. Het draagt goed, juist daar waar je wil dat het draagt. De schoft ligt ook mooi vrij zo te zien. Daarnaast zijn de zweetplekken mooi symmetrisch.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:31

Dees schreef:
Taffje schreef:

Inderdaad, zo heb ik het ook altijd begrepen. Daar waar het zadel goed aansluit, kan het zweet niet opstapelen. De droge plekken tonen waar het zadel goed aansluit op het paard. Maw: dit zadel ligt juist goed in het midden en laat aan voor en achterkant ruimte om zweet en vuil te verzamelen.

In tegenstelling wat hier dus geroepen wordt, 'brugt' dit zadel imo helemaal niet. In tegendeel zelfs. Het draagt goed, juist daar waar je wil dat het draagt. De schoft ligt ook mooi vrij zo te zien. Daarnaast zijn de zweetplekken mooi symmetrisch.

Ik dacht al dat ik gek werd met al die reacties die het tegenovergestelde zijn van wat ik zag maar gelukkig is er nog iemand die al geschreven heeft wat ik ook wilde zeggen. Zoals Dees het schrijft zie ik het dus ook.

Wel lijkt het zadel te lang te zijn, zowel aan de voor- als de achterkant.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:32

Dees schreef:
Taffje schreef:

Dat heb ik ook begrepen. Mij lijkt het dat je zadel de druk netjes verdeeld. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van je zadelmaker!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:32

Ok bedankt allemaal. Precies wat nu word yeshrven over de droge plek is dat wat mjn zadelmaker toen ook zei, ik wacht nog op haar antwoord nu. f het zaldel te lang is kan inderdaad vanaf e fotos nu niet beoordeeld worden al zijn er verschillende die dat wel roepen, er zit een dikke bontrand om jet sjabrak en die zorgt voor een groter em lamger zweetoppervlak zowel voor als achter! Zo IK hoop dat die nu duidelijk is ;-) al is het zadel kwa lengte wel aan maar ook dit is volgens de zadelmaker nog ok en dus niet te lang.

Ik vind het zelf zeer facienerend, die verschillende meningen want is het dan zo dat een zadel welke een gehel afdruk geeft niet goed draagt? En verder verklaart dat natuurlijk niet dat de wol in het midden van het sjabrak dus bij de droge plekken nog dikker is dan de plekken waar t zweet, ook ik weet dat er natuurlijk voor em achter meer beweging is en dat heeft uiteraard ook invloed op de zweetplek.

Sorry voor de fouten in de tekst zit op mijn telefoon