Bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardvriendelijkste bit

Dubbelgebroken bit
38 (62%)
Enkelgebroken bit
5 (8%)
Appelbitje
7 (11%)
Stang
6 (9%)
Rubberen bit
2 (3%)
D-trens
3 (4%)
Losse bitringen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 61

lx3

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:32

Ja, ik weet dat er als antwoord komt op de polvraag; 'bitloos' of - 'er is geen een bit paardvriendelijk'.
Dat snap ik, maar dat is niet waar ik nu om vraag.
Ik rijd met een enkelgebroken bit met losse bitringen.
Maar ik zit te verzinnen om van bit te veranderen.
Wat is naar jullie idee (qua dikte of dunheid van het bit naar de paardenmond van je eigen paard over te laten ) het vriendelijkste BIT. Waar je je paard het minste pijn mee doet.
Ik weet dat het pijn doen niet je bedoeling is en dat je je paard uiteindelijk pijn doet met je hand, en niet met het bit, maar gewoon wat de zachtste inwerking heeft in de paardenmond.
En waar reageert jullie paard het beste op?

Ik heb een paardje dat erg gevoelig in de mond is, en ook graag vastpakt (alleen in het begin)

Wat raden jullie af, en vooral aan?

Eske_B

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:34

Ik ga het toch zeggen:
Een bit is zo vriendelijk als de ruiterhand.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:35

En dan is het nog per paardenmond verschillend wat het vriendelijkste bit is. ;)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:37

Ja toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:37

Klopt, zoveel soorten paarden zoveel variatie in de anatomie en dus zoveel soorten bitten. Wat voor de een vriendelijk aanvoelt kan dus voor de ander een verschrikking zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:40

Over het algemeen rijd ik altijd met een dubbelgebroken watertrens, maar wanneer ze bijvoorbeeld op 1 hand erg sterk zijn en op de andere hand alles los gooien, dan zou een dubbelgebroken bustrens een oplossing kunnen zijn.
Rubberen bitjes klinken heel vriendelijk, maar zijn dit niet omdat ze gaan branden als het paard niet genoeg speeksel aan maakt.
Enkelgebroken bitjes vind ik sowieso niet niet, door de punt die in het gehemelte prikt bij een kleine ophouding en dergelijk.
Een stang kan vriendelijk zijn omdat je geen notenkraker effect hebt, maar ik vind dat het wat stug is wanneer je bijvoorbeeld met 1 hand wat meer in moet werken, om bijv. meer stelling te vragen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:42

svdijk schreef:
Over het algemeen rijd ik altijd met een dubbelgebroken watertrens, maar wanneer ze bijvoorbeeld op 1 hand erg sterk zijn en op de andere hand alles los gooien, dan zou een dubbelgebroken bustrens een oplossing kunnen zijn.
Rubberen bitjes klinken heel vriendelijk, maar zijn dit niet omdat ze gaan branden als het paard niet genoeg speeksel aan maakt.
Enkelgebroken bitjes vind ik sowieso niet niet, door de punt die in het gehemelte prikt bij een kleine ophouding en dergelijk.
Een stang kan vriendelijk zijn omdat je geen notenkraker effect hebt, maar ik vind dat het wat stug is wanneer je bijvoorbeeld met 1 hand wat meer in moet werken, om bijv. meer stelling te vragen.

Kijk, hier heb ik wat aan, dankjewel!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:45

Een ongebroken trens is geen stang, een stang is een bit met hefboomwerking.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:46

Voor ieder paard is er een ander meest vriendelijkste bit. Veel paarden lopen heerlijk op dubbelgebroken, mocht ik er nu net 1 hebben die ongebroken liever in zijn mond heeft.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:48

Angela schreef:
Voor ieder paard is er een ander meest vriendelijkste bit. Veel paarden lopen heerlijk op dubbelgebroken, mocht ik er nu net 1 hebben die ongebroken liever in zijn mond heeft.

Hahaha, en waar merk je dat vooral aan dat die dat liever heeft?
Hoe die in de aanleuning is, of dat hij niet vastpakt, of loopt hij fijner?
Of hoef je er zelf minder voor te doen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:59

Met een ongebroken trens is hij veel rustiger in zijn hoofd/hals houding en geeft hij een fijne aanleuning. Op een enkelgebroken bit of een myler is dat al minder, en op een dubbelgebroken bit is het een drama. Hij gaat dan echt constant met zijn hoofd gooien, geeft geen stelling en is geirriteerd. Mijn hand is in alle gevallen hetzelfde. Rustig, zacht, meegaand (en dat weet ik zeker aangezien ik met teugeldrukmeters heb gereden). Verschil is dat als hij zijn mond beweegt, het bit ook beweegt. En daar is hij niet blij mee. Het ongebroken bit blijft stil, en dat voorbeeld volgt hij :)

Alle drie de soorten bitten pakt hij trouwens niet vast, en hij gaat ook op geen van de drie hangen. Op de ongebroken geeft hij echter een fijne constante aanleuning, wat op de andere 2 veel minder (en bij dubbelgebroken zelfs niet) is.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:01

Ik denk dat je een ongebroken bit bedoeld ipv stang.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:02

Ook was 2 stemmen wel handig. Een dubbelgebroken watertrens (losse bitringen) is niet hetzelfde als een dubbelgebroken D trens ;)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:06

Ik mis nog wel sweet iron. Vind mijn knollie errrug lekker ! Het ijzer gaat roesten wat een lekker smaakje zou geven en dat vind hij helemaal genieten !

Zoals ookal gezegd loopt elk paard op wat anders lekker en ligt het ook heel erg aan de ruiter en aan het doel :)

Ik het een enkelgebroken voor mijn freestylehoofdstel(dwz los teugeltje e.d.) maar als ik dressuurmatig wil trainen gooi ik er liever een dubbelgebroken D-trens(want ik gebruik ook geen neusriem dus dan is dat '''d'' gedeelte wel fijn voor stille ligging) in omdat ik dan fijner de teugels aan kan nemen. Paard is vrij sensibel dus het hoeft van mij ook niet zo scherp. Sowieso rij ik het liefst in de rondte met mn neckrope maar dat is heel wat anders :P

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:10

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:15

Mijn paard accepteert alleen ongebroken óf enkelgebroken appelbitjes.. :=
Met alle andere bitjes heb ik geen ontspanning bij hem..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 14-08-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:28

elk paard heeft een ander bit nodig!
Laatst bijgewerkt door Myrthe64 op 14-07-24 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:35

ik heb op aanraden van meerdere mensen,
de tandarts (hij heeft oa ook totilas gedaan)
mijn voormalige instructeur (internationaal gereden)
en zo nog wat mensen in mijn omgeving,
voor het dubbelgebroken onderlegtrens van normaal "stang en trens" (dus alleen de trens zonder stang)
dit omdat het bitje lekker dun is, en hij dus niet snel druk op zijn lagen krijgt!
Zo dun wordt niet in normale trensen gemaakt!
Hij loopt sinds dit bitje super lekker,
daarvoor had ik dikke dubbelgebroken, appelbitje (ongebroken en dubbelgebroken)
een enkelgebroken en bij geen van alle liep hij fijn, omdat deze zo dik waren dat hij snel druk op zijn lagen kreeg!

Sommige mensen zullen zeggen, hoe dikker het bitje hoe zachter maar dit is zeker niet het geval!
Ik raad ook iedereen dit bitje aan!

Afbeelding

Wat informatie over het bitje:
http://www.ej.nl/products/10000142/2640006/

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:30

Ik heb een simpel dubbelgebroken watertrens bit, heb het idee dat dit wel één van de vriendelijke bitten is.

Zo'n rubberbit lijkt me wel zacht, maar is het niet ontzettend stroef?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:44

Ik denk dat voor mijn paard het vriendelijks is een ongebroken kunststof bit. Die heeft ze nu ook. Het liefst zou ik hem nog wat dunner willen hebben maar je hebt al niet zo veel keus als je voor kunststof gaat en dan ook nog ongebroken. Een metalen bit is tot nu toe geen succes ze accepteert het gewoon weg niet, ik krijg hem niet eens in en met het kunststof bit gaat het vanzelf en neemt ze graag aan, is veel rustiger in de mond. Met het andere was ze overijverig aan het knabbelen en niet ontspannen met degene die ik nu dus heb is ze rustig en ontspannen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:06

Dikte is idd ook van belang; de meeste paarden hebben maar 12 mm ruimte..

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:31

Ik rij met enkel gebroken bit, altijd al gedaan, of bitloos :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:26

Elk paard heeft een ander bit nodig.

Ene paard rijd beter op enkel de ander beter op dubbel gebroken, sommigen op ongebroken.

T liefste raad ik je een anatomische aan, van K&K, dubbelgebroken, kost 80 euro. Maar paarden die ik ken, lopen daar prima op.

Voor rijden zoek ik altijd eerst een winkel op waar ik bitten mag gaan proberen voor een maandje. Dan maak ik in word een verslagje van elke dag, hoe hij/zij reageerd, en elke maand een ander bit. Klinkt stom, want dan krijgt een paard zoveel variatie. Maar zo kun je wel samen kijken naar wat het beste is.
Voor sommige paarden heb ik 3 jaar nodig gehad om er achter te komen waar het paard het beste op liep. Niet vasthouden, geen kopschudden meer, of tong er over leggen. Nee voor dat ene paard waar ik drie jaar lang voor heb gezocht, liep hij het prettigst op een ongebroken met een lichte tongboog.
Gekste paard wat ik ooit een bit voor heb gezocht, hadden we een dubbelgebroken bit. Liep hij toch nog beter en stiller op een dubbelgebroken kneveltrens.

Denk dat er alleen al van bitten wel al 80 verschillende soorten zijn, en dan niet eens over diktes gesproken!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 18:43

En het verschil van kneveltrens, water, bus, of iets anders?
Ik bedoel losse bitringen etc.

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:44

Iemand een idee hoe groot een bit voor een quarter moet zij?