Peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarMarieke

Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 15:15

Hoihoi,
ik zit erorm te twijfelen of ik nou wél of niet peesbeschermers zou kopen voor me paard.
Mijn instructrice zegt dat het handig is. Alleen me 'coach' zegt dat het niet nodig is.
Help weet niet naar wie ik moet luisteren.
Advies Svp.
Graag uitleggen waarom jij wel of niet vind waarom het nodig is...

Titineee

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:16

Het hangt van je paard af, ik zou even vragen waarom je coach het niet nodig vindt en waarom je instructrice het wel handig vindt ;)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:39

Ik vind het altijd wel handig bij het springen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:42

Hangt er vanaf of het paard met zijn benen tegen elkaar aan schuurt of niet. Als ik eens spring gebruik ik ze om de benen te beschermen moest mijn paard de balk raken. Voor de rest gebruik ik ze zo goed als niet omdat hij toch niet met zijn benen tegen elkaar komt.
Als je niet weet of ze dat doen kan je of aan je instructie vragen, of kijken op de krassen als je er aan hebt.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 18:59

Oke dankjewel :)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:58

onder peesbeschermers word het nogal warm, wat niet goed is voor de pezen, dus als je paard niet aantikt ze niet gebruiken.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 20:44

biancavos schreef:
onder peesbeschermers word het nogal warm, wat niet goed is voor de pezen, dus als je paard niet aantikt ze niet gebruiken.

Mijn 'coach' zegt dat dus ook, dat de pezen dan week worden en dat kan leiden tot ernstige peesblessures. Ik heb tijdje geleden gebeld(2 uur?) met mijn 'coach' Hij zei je moet het zelf beslissen. Maar als je het doet, wil je me dan beloven dat je ze pas om doet als je gaat opstappen en ze er meteen afhaalt als je afstapt?

Maar mijn instructrice zegt dat de kans 1 op 999999 is dat de pezen week worden etc., maar de kans is er wel. Zij zegt dat je het beter om kan doen voor de zekerheid. Je hebt meer kans op een blessure qua struikelen dan dat de pezen week worden. Als je het gewoon niet te lang op laat.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:04

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:16

Een peesbeschermer is alleen gesloten aan de achterkant en laat genoeg vrij om warmte kwijt te raken.
Een geheel gesloten peesbeschermer,dus helemaal rondom het pijpbeen,laat te weinig warmte door.
Je hebt er wel die meer lucht doorlaten maar deze zijn een stuk duurder.
Ik gebruik altijd harde peeskappen voor de paarden met een ijzer,puur voor het aantikken in bv zijgangen of op jonge paarden die nog weinig balans hebben.
Het beschermt tegen wondjes,meer niet.Tikt hij niet aan of doe je eenvoudig werk dan kun je gerust zonder.

Het paard in mijn profiel,Vulkaan,is lichte tour geworden zonder peeskappen.
Die heeft alleen een witte lap om de benen met een fotoshoot.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:23

ambre schreef:
Een peesbeschermer is alleen gesloten aan de achterkant en laat genoeg vrij om warmte kwijt te raken.
Een geheel gesloten peesbeschermer,dus helemaal rondom het pijpbeen,laat te weinig warmte door.
Je hebt er wel die meer lucht doorlaten maar deze zijn een stuk duurder.
Ik gebruik altijd harde peeskappen voor de paarden met een ijzer,puur voor het aantikken in bv zijgangen of op jonge paarden die nog weinig balans hebben.
Het beschermt tegen wondjes,meer niet.Tikt hij niet aan of doe je eenvoudig werk dan kun je gerust zonder.

Het paard in mijn profiel,Vulkaan,is lichte tour geworden zonder peeskappen.
Die heeft alleen een witte lap om de benen met een fotoshoot.

Ik denk dat ik ze wel ga gebruiken...
Ik doe met Anne nu nog wat eenvoudig werk zoals Wijken, voltes, aan de teugel etc.
Gewoon basisdingen. Maar over een tijdje ga ik wat ingewikkeldere dingen doen dus dan is het denk ik wel handig

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:08

Ik zeg niet doen! Onder peesbeschermers wordt het ook heel erg warm. Het is met studies aangetoont dat de eiwitten in de pezen hier heel slecht tegen kunnen met als gevolg zwakke pezen. Als je paard niet aantikt is het ook helemaal nergens voor nodig, als je je paard loszet of wanneer hij lekker gek doet in het weiland heeft hij toch ook geen bescherming om? Terwijl de kans op verwondingen dan veeeel groter is. Waarom het risico nemen op zwakke pezen/peesblessures.. nergens voor nodig! En dan zwijg ik nog maar even over de risico's wanneer ze te strak om worden gedaan of wanneer er vergeten wordt om ze af te doen.. (kijk voor de grap eens hoeveel paarden witte vlekken hebben op de voorkant van de voorbenen. Dat zijn allemaal drukplekken van beschermers en gaan nooit meer weg!)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:17

Als het nu zonder goed gaat, zou ik ze niet gaan gebruiken. Zonder iets erom krijg je alleen maar sterkere benen. Die van mij krijgt alleen in de trailer en met parcours springen wat om de benen, verder niet.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:23

mijn pony krijgt wel bijna altijd peesbeschermers om maar dat is ook nodig want an de binnen kant van de beschermers zitten heel veel krassen en hij komt gewoon best vaak met z'n benen tegen elkaar, vooral met het wijken enz. met springen gooit hij er ook regelmatig wat af en dan zijn ze toch wel goed. als ik de peesbeschermers eraf doe dan pak ik meteen een spons om de pezen te koelen. maar als je pony dit allemaal niet doet dan zou ik ze niet kopen, maar als je echt wil springen natuurlijk wel.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:26

Ze heten "pees"beschermers en zijn dus bedoeld om de pezen van het voorbeen te beschermen tegen het aantikken van bv. de ijzers van de achtervoeten. Op elke professionele stal waar ik gewerkt heb worden die dingen continu gebruikt. Tijdens training, weidegang en soms zelfs in de stapmolen. Ik heb werkelijk nog nooit problemen meegemaakt erdoor. Als jij normaal traint en de beschermers aan de binnenkant regelmatig schoonmaakt verwacht ik niet dat het problemen gaat geven.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:53

Oke, dankjewel iedereen :D

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:53

Peesbeschermers worden inderdaad vaak gebruikt en het hoort er eigenlijk een beetje standaard bij, beter voorkomen dan genezen... alleen bij mij op school heb ik juist heel uitgebreide lessen gehad waarbij de peesblessures veel aan bod zijn gekomen. Onderzoek toont juist aan dat de temperatuur in de pees enorm oploopt met een peesbeschermer tijdens de inspanning, dan kan de temp oplopen tot 39-40 graden. Bij temperaturen hoger dan 41 graden gaat het eiwit kapot (ofwel in dit geval de bouwstenen van de pees gaan stuk) en hierdoor ontstaan peesblessures. Omdat pezen zo lastig te genezen zijn vanwege een slechte doorbloeding, is het vrij lastig revalideren (want ja, moet je nou stalrust of juist niet, daar zijn de meningen ook over verdeeld, naar mijn mening is stalrust niet de beste oplossing) en ik denk dat daarom juist zoveel ruiters peesbeschermers gebruiken, met de gedachte dat eventuele blessures worden voorkomen, terwijl die blessures juist door het gebruik van peesbeschermers kunnen ontstaan, omdat het been te warm wordt. |o

Ook schijnt het zo te zijn dat de goedkopere peesbeschermers die je in alle kleuren van de regenboog kunt kopen, bij een echte klap van het andere been, niet eens genoeg bescherming bieden omdat het plastic niet sterk genoeg is en de klap (schok) niet goed op wordt gevangen. Dus uiteindelijk doen ze niet eens goed hun werk, waarvoor je ze uiteindelijk wel koopt. :?

Ik denk dat áls ik echt peesbeschermers wil gaan gebruiken (ben net begonnen met inrijden dus ben er nog niet over uit), dat ik dan van die luchtdoorlatende/ventilerende beschermers wil kopen, die dus het been niet te warm laten worden. Ik heb wel eens speciale gezien die ook nog van een bepaald oersterkmateriaal waren gemaakt, zodat ze bij het aantikken van het ene been tegen het andere, ook echt het been goed beschermden. Ik dacht dat dat carbon was, ik kan ze zo 1-2-3 niet vinden, maar dat waren de enige peesbeschermers waarmee ik het wel aandurf :D :j

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:56

Oke, maar zijn die ventilerende peesberschermers duur??

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:47

een vriendin van me heeft die ventilerende peesbeschermers ook omdat haar paard onder die normale wondjes krijgt. Volgens mij zijn ze wel wat duurder ja.. En over dat weken pezen krijgen dat vind ik allemaal maar overbezorgdheid enz mijn pony draagt ook peesbeschermers maar de hoefsmith zelgt elke keer als ie hem ziet wat heeft ie toch mooie harde/droge benen en hoeven enzz. Dus ik weet het niet

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:51

Okee, ik denk wel dat ik peesjes koop :)

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:53

ja in principe heeft die van mij het niet 100% nodig maar soms tijdens het wijken en andere oefeningen hoor ik soms wel die peesjes over elkaar gaan. Ga je voor die ventilerende of normale?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:55

Ik las iets over ''niet te lang'' Maar wat is precies lang?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:55

biancavos schreef:

Heb nog nooit een paard kruepel gehad van peesbeschermers en dat in 35 jaar. Zelfs gisteren niet na een rit van 3 uur door het bos met warm weer. FF koelen en hop de wagen op naar huis (1,5 uur met transport beschermers).

Ongelukken gebeuren altijd vanaf buiten en startende tractor een auto die toeters een kind op een fiets iemand waarvan zijn paard er vandoor gaat. Dit zijn voor mij de redenen waarom ik ALTIJD met rij.

Een keer een erg lelijke schiefel gehad door een onhandige ruiter die tegen mij knalde. Een kind op een fiets een peesblessure....dus..

Ik rij met normale harde van BR of eskadron.

BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN. dus voor mij ALTIJD wat om de pezen.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:57

Ik denk eerst gewoon die normalen en in de tijd der loop misschien kijken of ik die ventilerende kan vinden. Heb ze nog nergens gezien... En ze zijn denk ik ook wel duur (Ben een beetje blut de laatste tijd ;p Tjaa, paardenwinkels ehh)

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:59

Prisca schreef:
biancavos schreef:

Heb nog nooit een paard kruepel gehad van peesbeschermers en dat in 35 jaar. Zelfs gisteren niet na een rit van 3 uur door het bos met warm weer. FF koelen en hop de wagen op naar huis (1,5 uur met transport beschermers).

Ongelukken gebeuren altijd vanaf buiten en startende tractor een auto die toeters een kind op een fiets iemand waarvan zijn paard er vandoor gaat. Dit zijn voor mij de redenen waarom ik ALTIJD met rij.

Een keer een erg lelijke schiefel gehad door een onhandige ruiter die tegen mij knalde. Een kind op een fiets een peesblessure....dus..

Ik rij met normale harde van BR of eskadron.

BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN. dus voor mij ALTIJD wat om de pezen.

ja voor mij ook en juist met buitenritten is het fijn ! maar zo heb je eigenlijk voor alles wel iets waarom ze zeggen dat je het niet moet doen. En iedereen zegt iets anders dus doe wat je zelf wilt. En als je het kan voorkomen kan je dat beter doen!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:59

Ligt eraan hoeveel je te besteden hebt.