De tandarts heeft er naar gekeken en kon niks vinden wat daar zo de oorzaak van kon zijn. Ze doet het voornamelijk wanneer het een beetje spannend wordt, dus vooral op vreemd terrein. Ook heb ik een gedragsdeskundige gevraagd wat het zou kunnen zijn, hij was bang dat het nooit meer over zou gaan, omdat het een gewoonte is geworden, net als nagelbijten of knarsentanden bij mensen wanneer het even spannend wordt..
Ik rij nu L2 met haar, maar doordat ze haar tong uitsteekt heb ik punten aftrek, waar ik anders een 7 had kunnen rijden heb ik nu een 6 en op het onderdeel aan de hulpen een 5 en soms zelfs een 4..
Ik ben natuurlijk ook bij mezelf te raden gegaan, want ze gooit haar tong alleen naar links, maar bij het uitstappen doet ze het nog steeds en soms nog een keer zo erg, omdat alle concentratie dan weg is en ze weer op de omgeving kan letten..
Nu rij ik met een dubbelgebroken kneveltens met een koperen rolletje. Het bit ligt stil in de mond en zodra het een beetje spannend wordt, kan ze met het koperen rolletje spelen.. Maar zoals je al raad: het werkt niet..
Heeft iemand hier nog meer ervaring mee? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Een hoofdstel die niet past, zadel dat niet past? Een ander bit.. correctiebit of een myler??
Ik weet het even niet meer
Ben door mn trucendoos heen.. en ik vertik het om de tong vast te binden of de neusriem zo strak aan te snoeren dat ze eruit ziet als een arabier

Het is gewoon een rijtechnisch probleem en best op te lossen.