[WN] wetern Mattes pad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

wetern Mattes pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:13

hoi iedereen, ik heb een Mattes westernpad gekocht zonder inlages.
Ik heb deze via een catalogus gekocht en had hem dus niet in handen gehad, met als gevolg: een miskoop vrees ik :+
Ik was geschrokken dat die zo dun was!
Waarschijnlijk had ik MET inlages moeten nemen? Maar waarom verkopen ze deze dan? (Vraag ik mij af)
Ik koop dit niet met de bedoeling van er een showblanket over te gooien, hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Omdat het gekozen kleuren zijn zal de leverancier deze waarschijnlijk niet terug nemen, morgenvroeg krijg ik van de winkel hier een antwoord op.
Wat zijn jullie bevindingen hierover?

PocoGaucha

Re: wetern Mattes pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:15

misschien kun je nog een andere pad tussen je showblanket en de mattes leggen. de mattes is natuurlijk echt wol.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:22

een Mattes is niet zo dun hoor, dik genoeg :j
is het een echte, of een lookalike ?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 06:21

@PocoGaucha, ik heb de pad gekozen omdat ze echte wol heeft onderaan.
Dit zie je ook waar ze vastgenaaid is aan de katoenen bovenkant, het was juist niet mijn bedoeling om er nog iets extra's bovenop te leggen, zoals een showblanket ofzo. Maar ik vrees dat ik dat nu wel moet doen.

@SG, vind je ze echt dik genoeg? Als ik ze vastneem voel ik aan de andere kant goed mijn vinger. Het is bijlange niet hetzelfde als bv. bij mijn neopreen of 100% vilten pad.
Het is moeilijk te meten hoe dik ze is maar als ik mijn vingers al voel...?
Je kan de pad vergelijken met een gewoon dressuuronderlegger maar dan met de wol eraan gestikt, voor de rest zit er niks tss de wol en de katoenen bovenkant.
Het is 100% een echte Mattes, heb ze uit hun catalogus besteld in een paardenzaak, ze leveren daar alleen op vraag omdat er minder vraag is naar de western uitrusting.
Hiervoor had ik al een Mattes singel besteld, waar ik trouwens heel blij mee was.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:24

ik heb beide, eentje met inlages en eentje zonder. Die zonder, daar doe ik altijd een showblanket over. Anders vind ik die ook te dun!

Die met inlages is zonder inlages eigelijk ook dikker...raar..maar met de inlages is die echt perfect qua dikte.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:18

ik heb er zelf ook een.
het gaat niet alleen om de dikte,maar ook om zweetafvoer/opname, en drukverdeling.
neopreen heeft nul zweetafvoer, en bouwt hitte op op de paardenrug, en absoluut geen drukverdeling. als je een half uurtje rijd, kan het nog wel, als je langer rijd, is het beroerd voor je paard.
echt wolvilt (zoals de 5 star,) is beter als de mattes.
maar je kan zonder problemen met alleen een mattes rijden.
probeer het eerst eens... :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:20

Ik heb samen met Iana ook een Mattes pad besteld. Ze is 100% Mattes, maar ik vind ze toch ook echt superdun hoor? Is het katoentje, dan een klein velletje leer waar de wol op zit, supersoepel. Kan dit wel voor drukverdeling? Ik weet dat er altijd zo gedaan wordt over Barefoot en drukverdeling, dat je met inlages moet werken (oke, Barefootzadel opzich verdeelt geen druk), maar kunnen jullie met zekerheid zeggen dat met de standaard Mattes pad ook geen inlages moeten worden gebruikt? Lijkt precies gewoon een engels dekje met wol onder? Ook qua ruggegraadvrijheid loopt de wol niet door onder de anatomisch gevormde pad thv rug, maar is er gewoon de katoen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:20

SG: eens proberen ja, maar dan is hij gebruikt en vuil, dan kan je ook helemaal niks meer terug sturen he :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:42

Alles wat beweegbaar is heeft -afhankelijk van de flexibiliteit/stugheid- geen/weinig drukverdeling :)
Bij een BareFoot (érg flexibel) heb je dus die stugge inlages nodig on nog iets drukverdeling te krijgen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:51

Ik rijd met een Mattes. Totaal geen problemen ermee hoor en mijn paard ook niet. Superfijne pad en neemt perfect vocht op. Mijn zadel is wel op maat gemaakt, dus ik durf ook gerust met enkel de Mattes te rijden.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:23

Onze zadels zijn ook op maat gemaakt, maar ik wil nog steeds een goede pad daaronder :).
Dat was ook onze bedenking DubbelDun, daarom het openen hier van dit topic. Daarom dat we ons ook afvragen of we bij deze Mattes ook geen inlages hoeven..?
Mattes heeft een goede naam, daarom deze pads besteld, maar bij het zien van deze soepelheid (tov onze andere pads) toch onze bedenkingen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:49

@amouroke : gebruik hem dan een keer met een doek er onder zodat ie niet vies wordt (nat droogt wel weer :D )
Dan kun je meteen zien of je een mooie egale zweet-afdruk hebt met een -liefst- droge ruggegraat.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:09

moet de doek er wel glad onder liggen (geen kreukels e.d. )

bij een passend zadel is een Mattes echt voldoende( en als je zadel niet past, helpt geen pad ).ik heb een vriendin, die vaak meerdaagse tochten rijd. met Mattes, zonder problemen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:14

Maar zijn het echt Mattes zonder inlages waar jullie mee rijden?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:14

ja. tenzij er wat ruimte opgevuld moet worden, zijn inlages niet nodig.bij een westernzadel dan..

Afbeelding

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:32

ja dat is em. Oke, raar dat ze zo soepel zijn, maar het zal zo dan wel kunnen zeker..? We rijden ook uren op een stuk, dus hij moet echt wel wat druk kunnen verdelen en niet zomaar vocht afvoeren.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:52

Bedankt voor de reacties, is dezelfde inderdaad.
Dan ga ik hem houden denk ik en eens uit testen. Mijn zadel zit als gegoten dus zou het geen probleem mogen zijn.
Ik denk wel dat ik mijn vilten pad blijf gebruiken voor lange afstandsritten en deze voor de korte uitstappen ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:48

iana schreef:
Maar zijn het echt Mattes zonder inlages waar jullie mee rijden?

Jep en nu al een paar jaar en vind ze super en gebruik ze ook met ritten van 2/3 uur. ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:46

effe update, Amouroke heeft ze ondertussen 2x uitgetest en ze valt mee zoals jullie zeggen....we zijn er dus heel blij mee!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:06

Hier nog een tevreden gebruiker. Maar moet wel zeggen dat ik de pad altijd met blanket eroverheen gebruik. Staat ook wel leuk, vind ik.
Bij mijn arabier is de mattes overigens de enige pad die geen schuurplekken geeft op de wintervacht bij mijn arabier. Van alle andere pads krijgt hij kale plekken aan de achterkant.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 07:22

Dat geloof ik zeker! De wol is heel fijn en zacht...mooie kwaliteit :j

daimend12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:06

jou maar nu heb ik een vraagn want wat is nou een goede westernpad die niet te duur is
is

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:49

goede kwaliteit en goedkoop bijten elkaar meestal.
ga gewoon voor goed, en spaar nog ff door. je wilt niet besparen op de rug van je pony, toch ?

daimend12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:44

je hebt gelijk ik spaar wel even door

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:34

Ik heb ook al een aantal jaren een Mattes (zonder inlages). Ik ben er nog steeds enthousiast over. Ik vind het juist fijn dat hij lekker soepel is en niet zo stijf/stug. Schapenvacht zorgt juist wel voor een goede drukverdeling (Vroeger legden ze bedlegerige patiënten ook altijd op een schapenvacht om decubitus te voorkomen. Tegenwoordig hebben ze daar iets moderners voor :D ) Je moet natuurlijk wel een passend zadel hebben. Neopreen vind ik helemaal niks!