Scherper bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WandaxLover

Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:07

Hoi, ik zal het snel even uitleggen. Ik heb een sterke haflinger die moeilijk te sturen en te stoppen is want deze is ook heel erg voorwaarts (heel erg ) Nou heb ik het probleem proberen op te lossen met bitloos en verbetering in mijn zit maar niks helpt. Zelf heb ik een zachte hand met het rijden en aan de teugel doe ik ook niet en ik heb nooit druk op de teugels maar gewoon een klein beetje spanning. ook heb ik tijdens het draven mijn handen erg stil dus aan mijn manier met omgaan van de teugels zal het wel niet liggen. Ik heb ook een halfjaar les gehad en ben er niet op vooruitgegaan samen met mn paardje. Weet iemand een scherper bit? Ik rij meestal met dubbelgebroken watertrens en soms ook met dubbelgebroken bustrens.

Ik heb heeel snel antwoord nodig!
Groetjes.

mika11

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:17

Een scherper bit, wil niet zeggen dat het dan beter zal gaan met rijden.
Dan heb je ook kans dat je paard wil 'vluchten' voor het bit en nog harder zal gaan.
Helemaal als je zoals jij zegt, nooit met druk hebt gereden, en dan zou je nu een scherp bit erin hangen om hem bij je te houden?
Misschien kun je op zoek naar een andere instructeur die je wel beter kan helpen.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:20

Ik rijd niet met druk maar als ze niet wilt stoppen moet ik echt heel hard trekken ze stopt gewoon niet. Maar tijdens het draven als het even goed gaat laat ik de teugels altijd iets langer dat bedoel ik.
Ik heb trouwens 2 verschillende instructrice's gehad en nog kennissen die wouden helpen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:23

Oke, dat klinkt niet alsof je een scherper bit nodig hebt, maar meer dat je beter moet leren hoe je met de pony moet rijden, en hoe je de hulpen moet geven etc.
Hoe lang rij je de pony dan al?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:24

Om te stoppen met je sowieso niet trekken, stoppen doe je op je houding, je zit en met een kleine ophouding.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:27

Jullie denken dat het aan mij ligt maar als ik achteroverzit of doorzit of langzamer ga lichtrijden niks helpt hoor! Ik ben een jaar bezig geweest om het op te lossen zonder scherper bit. Mijn instructrices hebben ook op haar gereden en dan ging ook niet goed of beter

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:31

Scherper bit gaat echt niet helpen. Elk paard kan op een trensje gereden worden. Wil ze niet stoppen op je zit? Zet haar eens aan het werk, kleine voltes en dan misschien zo klein dat ze wel moet stoppen? Blijf wel werken met je zit.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:34

Ook al geprobeerd als ik ze zo klein maak dat ze wel moet stoppen duurt dat ook iets van 10 rondjes in zo'n klein mogelijke volte dat ze haar kont kan ruiken stopt ze ook bijna niet.

Ik zou graag tips willen voor een scherper bit want ik heb genoeg hulp gehad maar het lukt gewoon niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:36

Dan zou ik gaan voor een pessoa, teugels op het onderste gat...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:37

Lieve TS, hoeveel goede redenen je ook hebt voor Bokt om een scherper bit te nemen, ze zullen altijd zeggen dat je eerst allemaal andere dingen moet proberen.

Dus wil je een scherper bit, neem een Pelham, Ophaaltrens, Thiedeman, Pessoa etc of een hulpteugel als een slofteugel, Thiedemanteugel o.i.d. of vraag bij een ruitershop advies.

Verder kun je proberen of je paard op een stemhulp reageert en langzamer lichtrijden om te vertragen of om te stoppen hulpen daarop aan te passen. Wellicht snapt je paard niet wat je bedoeld met "druk" en gaat alleen maar harder lopen. Daarnaast kan je paard last hebben van zijn/haar kiezen.

Veel succes

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:38

Een scherper bit is zeker geen oplossing.

Leren/durven rijden zonder de handrem erop. Als je altijd met druk rijdt, de handrem erop, dan gaat (net als met je fiets of een auto) je rem kapot. Als je hem echt nodig hebt doet hij het niet meer.

Als hij niet stopt als je trekt is dat een teken van verzet, trekken in zijn mond is niet prettig en geeft de reactie dat hij gaat terugtrekken. Het paard is uiteindelijke altijd sterker. Durf hem los te laten aan de voorkant, juist als je hard gaat.
Dan kan hij niet het trekspelletje met je spelen en is de lol er zo af voor hem. Grote kans dat hij vanzelf rustig wordt omdat hij geen constante druk/trekken in zijn mond voelt, een ophouding komt dan weer door.

Neem les, ga oefenen in het terugrijden op je zit en niet op constante teugeldruk. Het terugrijden kan je ondersteunen met een ophouding, knijp in je teugel en dan meteen weer ontspannen.

Maak er geen wedstrijdje touwtrekken van, dat ga je nooit winnen en is erg onaangenaam voor je pony.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:41

WandaxLover schreef:
Jullie denken dat het aan mij ligt maar als ik achteroverzit of doorzit of langzamer ga lichtrijden niks helpt hoor! Ik ben een jaar bezig geweest om het op te lossen zonder scherper bit. Mijn instructrices hebben ook op haar gereden en dan ging ook niet goed of beter

Achterover hangen = zadel met je zit naar voren duwen = geen stophulp, maar juist een voorwaartse hulp... (waarbij je wel achter de beweging aan komt, maar dat is een ander verhaal) Ik vraag me dan ook af of je tijdens je stophulp niet tegenstrijdige hulpen aan het geven bent, waardoor je paard er niets meer van snapt, en dus "in paniek" nog harder gaat, of in ieder geval niet stopt. Ook spanning in je eigen lijf (aanspannen omdat je wilt stoppen, maar juist daardoor weer een voorwaartse hulp geeft) zorgt voor een paard die het niet meer snapt..

Ik denk dat je toch echt moet gaan kijken naar andere instructie, die je kan helpen om je paard uit te leggen wat de bedoeling is, en vooral: jou kan uitleggen hoe je de juiste hulpen geeft op het juiste moment.

Verder kan altijd heel hard gaan ook een teken zijn van pijn: een niet passend zadel, haken op de tanden.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:42

Ik rijd niet altijd met de handrem erop maar dat is vroeger wel gedaan want ze is vroeger een menpaard geweest en die mensen hadden wel altijd de rem erop dus ze is gewoon hard geworden in haar mond.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:45

Scherper bit kan ik je niet over adviseren.

Maar wel om eens een goed instructeur te zoeken je zegt er 2 gehad te hebben en niet vooruit te zijn gekomen dat zegt toch genoeg dat deze instructeurs totaal niet bij jouw en je paard passen. Dus moet je echt op zoek naar eentje waar je wel bij leert en waar je wel bij vooruit gaat. En dat verschil zou je toch echt wel moeten gaan merken na een les of 5.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:45

Ik dacht trouwens meer aan enkelgebroken iemand daar tips over?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:46

Enkel gebroken vormt een punt in de mond als je eraan trekt, wat in het gehemelte gaat drukken. Door de pijn zullen veel paarden proberen daarvan te vluchten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:47

Waarom probeer je niet eens een ongebroken bit, je zegt dat hij voor de kar heeft gestaan en dan ga ik er vanuit dat hij met stang gemend is en dus een ongebroken mondstuk gewend was.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:49

Ik dacht dat met een ongebroken bit de druk verdeeld wordt en het paard er aan gaat wennen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:50

Je rijdt niet met druk op je handen als het goed is, dus er valt ook niets te wennen :).

Angela

Het kan natuurlijk zijn dat je paard niet blij is met het huidige bit. Een ander "gewoon" bit kan beter bij je paard passen, maar ik denk niet dat dat de oplossing gaat zijn. Wat je paard doet, los je niet op met een ander bit, maar met andere instructie.

Maar in ieder geval: enkel gebroken kun je proberen, maar ik denk niet dat het verschil maakt (maakt het door wat Vjestagirl staat waarschijnlijk alleen maar erger). Ongebroken bit (zonder scharen, dus gewoon bus of watertrens) kan ook fijner zijn voor je paard. Al is het dan nog steeds: als je paard de stophulp (of jou stophulp) niet begrijpt, dan zal het bit geen verschil maken.

Fred_Kroket

Vjestagirl schreef:
Enkel gebroken vormt een punt in de mond als je eraan trekt, wat in het gehemelte gaat drukken. Door de pijn zullen veel paarden proberen daarvan te vluchten

Het vormt geen punt, alleen als het paard het hoofd zo'n beetje horizontaal houd en je aan de teugels gaat trekken. Als het paard het hoofd in een normale hoek houd vormt de punt zich richting de achterkant van de voortanden. Heb zelf nog staan kijken hoe het werkt in de mond van mijn paard. En die loopt een stuk fijner en zonder verzet met een enkelgebroken bit dan een dubbelgebroken of een Myler level 1.

Het is een kwestie van proberen wat voor je paard werkt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:51

Als ik dit zo hoor zou ik ook zeggen, goed les nemen, en aan de longe goed met stem commando's gaan werken. Scherper bit zal niet helpen gok ik zo :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:51

WandaxLover schreef:
Ik rijd niet altijd met de handrem erop maar dat is vroeger wel gedaan want ze is vroeger een menpaard geweest en die mensen hadden wel altijd de rem erop dus ze is gewoon hard geworden in haar mond.

En hoe lieten deze eigenaren haar dan stoppen?
Als ze voor de kar is gereden is ze misschien gewend aan stemhulpen.

Hoe gaat het longeren? is ze dan ook niet te stoppen?

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:53

Ik gebruik ook stemhulpen maar dan werkt alleen als ze sneller moet 'hoo' luisterd ze niet tot amper naar.

met longeren is ze meestal ook niet te stoppen nee.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-07-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:55

Misschien kun je vanaf de grond aan de gehoorzaamheid van je paard werken? En pas als hij dan luistert er weer opstappen.

En je zou voor de zekerheid een tandarts kunnen laten kijken, baat het niet dan schaadt het niet.

Maar het klinkt vooral alsof je paard niet wíl luisteren! Dus dat is denk ik hetgene wat opgelost moet worden. Grote kans dat hij door een scherper bit gewoon heen loopt en dat je zijn mond gaat beschadigen als je erg hard trekt.

Ik heb een poosje een bijrijdfjord gehad die heel hard in de mond was, die werd vooral met mennen altijd met het scherpst mogelijke bit gereden. Ik kon met rijden haar vanuit rengalop op mijn stem binnen een paar meter stilzetten, omdat ik overwicht had over mijn paard (mentaal bedoel ik dan) en dat begon vanaf de grond al - als ik met opzadelen en uit de weide halen haar haar gang liet gaan werd er met rijden ook niet geluisterd.

Vandaar mijn opmerking om het gedrag aan te passen en niet je bit. Dus ik zou zeggen zoek instructie in grondwerk!