Past de ruiter in dit zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Past de ruiter in dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:11

Wegens mijn zwangerschap heb ik mijn tinker te lease aangeboden. Nu is er gister een meisje wezen kijken en die heeft even gereden maar nu twijvel ik heel erg of ze wel in mijn zadel past. Ik ben namelijk bang dat ze te veel op de achterkant zit en het in de rug van mijn pony drukt. Het zadel is een barefoot cheyenne maat 1. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want het spookt toch een beetje veel door mijn hoofd en wil niet dat mijn pony pijn heeft, ben toch wel zuinig op haar rug.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WCSOSDGJ.jpg

Ik heb toestemming van het meisje om deze foto te plaatsen. Voor degene die zich afvraagd waar de sokken van mijn tinker zijn gebleven, die zijn er eergister afgeschoren ivm mijt en mok ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:17

Lijkt me wel wat te krap, ze staat nu nog stil maar in draf kan het weleens een probleem worden volgens mij.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:18

Zonde van de sokken! :o

Ik denk dat het wel past. Ze zit inderdaad wat achterop maar nog wel in het ''zitvlak'' niet op de lepel of hoe dat mag heten bij zo'n zadel. Als ze gewoon is normaal gaat zitten en niet haar rug zo hol trekt en die bekken zo na achter kantelt maar naar voor dan heb je al 5 cm meer ruimte.
Ik denk niet dat ze je paard zo in de weg zit.. Heb je geen 18 inch zadel waar zij mee kan rijden?
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-06-12 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:20

vind t niet passen nee. Zeker voor t plaatje niet.. Of t ook echt een probleem geeft, ik denk van niet, maar dat is moeilijk te zeggen van een foto!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:22

Het meisje heeft wel een verkeerde houding! Ze zit nu met een holle rug, waardoor ze niet mooi op het paard zit! Als ze dr bekken kantelt en dr buikspieren aanspant zal het al een ander beeld geven! En dan vooral veel oefenen!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:28

Ik vind het er erg krap uitzien. Maar als ik naar het plaatje kijk en haar bovenlichaam zie dan lijkt ze mij niet dik.
Wordt denk ik nog erg moeilijk om iemand te vinden die wel op dit zadel past.
Ik neem aan dat je niet op hele jonge meisjes zit te wachten.

Nynke_Mandy

Re: Past de ruiter in dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:43

Hmm, ziet er wel krap uit. Ze is sowieso niet te zwaar. Wel jammer van de sokken, vind ik wel heel mooi bij een tinker, maar wel beter zonder als hij last heeft van mijt en mok.
Vind ze zelf het zadel goed zitten?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:19

Ik denk als het meisje goed gaat zitten ze al een stuk beter in het zadel past, ze kukkelt nu helemaal naar voren en drukt haar bips helemaal naar achtere in het zadel :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:24

Tip die ik gekregen heb van barefoot België :

Haal het schuim uit de achterkant (lepel) deukt dit in dan zit ze erop, deukt het niet in dan past ze gewoon in het zadel. :)

Ik had namelijk precies het zelfde probleem met m'n London, maar een maat 2 was voor mij te groot.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:59

Ik vind het te krap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:02

Nog even hier ook:

Zoals ze nu zit, kan het wel wat minder comfortabel aan gaan voelen voor het beestje omdat ze toch best een eindje op die cantle terechtkomt.

Voor haar zelf lijkt het me ook niet lekker zitten zo, het gedeelte tussen de pommel en cantle is erg krap voor haar. Ze zit met een holle rug en iets korte beugels, wanneer ze haar bekken zou kantelen en meer op haar billen zou gaan zitten, en met iets langere beugels, dan zou het er nog wel iets beter uit kunnen gaan zien maar ik denk dat er eigenlijk maar 1 eerlijk antwoord is....en dat is dat ze toch een maatje groter zou moeten hebben.

Waarschijnlijk nog meer voor het comfort van de ruiter dan dat van het paard ;)

Weet je zeker dat dit een zadel maat 1 is trouwens...?

Het lijkt eerder een maat 0 gezien hoe die valt bij deze jongedame die toch echt niet dik is, normaal gesproken zou ik van dit postuur verwachten dat het veel beter past in een Cheyenne maat 1 :j

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:24

Bedankt voor jullie reacties. Morgen komt ze weer dus dan kunnen we de beugels nog langer maken en kijken als ze rechter zit of het dan beter is.

Het is echt een maatje 1. Ik zelf ben 1,58 en 52 kg en pas er goed in met broekmaat 36. Dit meisje heeft broekmaat 40 en is een stuk groter als mij. Ze is ook echt niet dik, 70 kg, maar heeft toch wat dikkere billen dan mij. Een ander zadel kopen is ook geen optie dit zadel is nog niet zo vaak op gereden en heb ik nieuw gekocht ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:38

Te krap, komt enigzins door haar houding, maar dan nog. Op een dergelijk zadel kunnen de beugels toch ook wel een of twee gaatjes langer?
De singel zit ook vreemd scheef.
Waarom zitten de teugels helemaal gedraaid? Bit lijkt ook te hoog in de Tinker-mond te hangen.

Is de Tink hoefbevangen/of geweest, vind de hoeven er niet zo gezond uit zien, vooral rechtsvoor.

Al met al geen prettig plaatje om naar te kijken.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:05

terpentijn schreef:
Te krap, komt enigzins door haar houding, maar dan nog. Op een dergelijk zadel kunnen de beugels toch ook wel een of twee gaatjes langer?
De singel zit ook vreemd scheef.
Waarom zitten de teugels helemaal gedraaid? Bit lijkt ook te hoog in de Tinker-mond te hangen.

Is de Tink hoefbevangen/of geweest, vind de hoeven er niet zo gezond uit zien, vooral rechtsvoor.

Al met al geen prettig plaatje om naar te kijken.

Beugels gaan we morgen langer doen. Bit zit niet te strak hoor ze deed hier toevallig net haar mond wat los. Ze is niet hoefbevangen geweest, word volgende week bekapt heeft rond deze tijd vaak brokkelige hoeven vandaar dat ze er zo ''niet gezond'' uitzien. Singel zit scheef, omdat de singelplek ver naar voren zit. Het zadel ligt op de goede plaats, mocht ik die verder naar voren plaatsen ligt het over de schouder en schoft. Het is nogal een gedoe om een passend zadel voor haar te vinden heb er meedere gehad, ook gepast, en die schoven toch later naar voren heen. Dit zadel blijft gelukkig goed liggen.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:12

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:21

Het past maar net maar ik denk dat het wel moet kunnen!

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:26

Op die foto vind ik het bit eerder laag hangen haha, ach.. Ik denk dat zij wel past als de houding verbeterd. Alleen mocht je besluiten om niet verder te gaan met dit meisje hierdoor, hou er rekening mee dat de volgende meisjes er waarschijnlijk ook niet inpassen aangezien dit meisje niet dik is!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:26

Heb Barefoot zelf ook nog gemaild en zij vinden het ook erg krapjes en dat ze toch wat op de cantle zit het risico er wel is dat het voor mn pony minder comfortabel is. Ik vind mijn ponys rug dus erg belangrijk dus mocht het met de langere beugels en andere houding niet beter zijn zal ik toch echt een keuze moeten maken...

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:33

@Ladyson Het is ook erg lastig om een meisje te vinden die in mijn zadel past. De meesten zijn toch wat steviger dan mij. Dit meisje is ook absoluut niet dik ze is juist veel afgevallen maar ze heeft wel brede boven benen en billen waardoor t juist net wat te krap is voor mijn zadel. Ik vind haar heel aardig en hoop ook echt dat ze met de boven genoemde aanpassingen beter in t zadel zit en ze lekker met mijn paardje kan gaan rijden. Want een ander zadel kopen is geen optie, want ik zit er zelf wel goed in

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:12

Ik kreeg net ineens een ingeving voor een eventuele oplossing mocht t niet passen morgen. We gaan dan samen naar een 2e hands zadel kijken die mijn pony past en waar zij goed in zit. Een boomloos zadel maat 2 waarschijnlijk, omdat dexe zadels het beste op Kims rug blijven liggen. Zij koopt dan het zadel en betaald de eerste tijd geen bijdrage mee. Dan is t zadel dus van mij maar kan zij er mee op kimba rijden. Dus mocht ze dan stoppen met leasen of kimba gaat met pensioen kan ik t zadel verkopen en staan we een soort van quit. Goed bedacht toch? ;) Ik gun het haar namelijk zo om op mijn paardje te rijden en heb ook een goed gevoel bij haar. Zo halen wij er beiden ons voordeel uit :) Het leek haar ook een goed plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:20

Ik zou net schrijven of het geen idee is om te zoeken naar een maatje 2, helemaal als de zadels zo fijn op jouw paard liggen. Naar mijn idee is het geen vreselijk grote inverstering om tweedehands te kopen maar blijven ze bij goed onderhouden wel redelijk waardevast. Maar zo te lezen ben je zelf ook op dat idee gekomen en is het fijn dat jullie er zo samen uit komen.

Een beetje oftopic dan weer wel: gaat het meisje er bij lessen? De foto is natuurlijk absoluut een moment opname en mogelijk is ze voor haar gevoel rechter op gaan zitten voor de foto. Maar haar houding heeft verbeterpunten en ik vermoed dat als ze zo ook rijdt ze helaas snel last van haar rug gaat krijgen. Niet aanvallend bedoelt trouwens! Wil ook moeilijk met één momentopname. :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:53

Dat geeft ze zelf ook al aan dat haar houding niet echt goed is. Ze heeft ook een beste tijd niet meer gereden en vroeg ook of ik haar niet een beetje wilde helpen met haar houding. Over lessen hebben we het nog niet gehad maar misschien dat ze dat straks toch wel wil. Maar laten we eerst het zadel probleem oplossen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:11

Super idee, een maat 2 moet veel beter zijn en zal het voor haar ook veel makkelijker maken om een goede houding aan te nemen :j

En je kunt best een koopje treffen in de gebruikte Barefootjes, als je een goede koop doet en het zadel netjes onderhoud heb je best kans dat je er heel weinig op verliest als je het weer door verkoopt.

Als het zadel van jou wordt en er wellicht weer een keer iemand anders op moet rijden is het misschien wel verstandig om voor een niet al te oude te gaan, met een verplaatsbare beugelophanging :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:35

Ja dat word weer t internet afspeuren naar een goed zadel ;) Ik houd jullie op de hoogte

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:28

Zadel is inderdaad wat te krap!