Ik heb twee arabieren van ongeveer 1,55 m. De oudste is onder het zadel en wordt gereden met een massimo trail dressuur zadel van 17 inch. Heerlijk zadel voor mij en het ligt goed op mijn ruin.
Mijn vriend (1,80 met normaal postuur) komt alleen een beetje in de knoop in het zadel. Het biedt voor hem, vooral aan de voorkant
niet genoeg ruimte. Hoe kan ik dit oplossen? Een langer zadel is volgens mij voor mijn paard niet ideaal. Dat past volgens mij niet op zijn rug. Zou een bontje op het zadel voor mijn vriend kunnen helpen? Ik kan mij voorstellen dat een bontje de zit minder diep en daardoor ruimer maakt (of juist niet?).
De bedoeling is voor mijn vriend om af en toe op mijn paard te klimmen.
Volgend jaar komt mijn jongste onder het zadel en die heeft (zo goed als) dezelfde zadelmaat. Nog even afwachten of mijn massimo ook op haar past, maar langer kan bij haar waarschijnlijk ook niet. We zouden zo graag volgend jaar samen met beide paarden op pad willen gaan.
Zou ik anders als tweede zadel (stel dat de massimo op beide goed past, wordt natuurlijk gecheckt door een goede zadelmaker) een boomloos zadel erbij kunnen nemen? Dan kan ik zelf op de massimo blijven rijden en het boomloze zadel heen en weer kunnen wisselen.
Is de zit van bijvoorbeeld een Barefoot maat 1 al groter dan een 17 inch massimo? En zou dit kunnen werken voor mijn vriend?
Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd, vraag anders maar raak!
Samengevat:
- Is er een manier om een 17 inch zadel 'op te vullen' opdat het ook lekker zit voor mijn vriend?
- Is een boomlooszadel (maat 1, groter kan waarschijnlijk niet op mijn paarden) een optie voor mijn vriend?
Tja, heb je een fantastische kerel gevonden die ook nog eens mijn paarden leuk vindt en in de toekomst met mij op pad wil, past hij niet in het zadel...
Help!
.
.