Vriend op mijn zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Vriend op mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:30

Ik zit met een probleempje, of liever gezegd, mijn vriend zit met een probleempje :+

Ik heb twee arabieren van ongeveer 1,55 m. De oudste is onder het zadel en wordt gereden met een massimo trail dressuur zadel van 17 inch. Heerlijk zadel voor mij en het ligt goed op mijn ruin.
Mijn vriend (1,80 met normaal postuur) komt alleen een beetje in de knoop in het zadel. Het biedt voor hem, vooral aan de voorkant }> niet genoeg ruimte.

Hoe kan ik dit oplossen? Een langer zadel is volgens mij voor mijn paard niet ideaal. Dat past volgens mij niet op zijn rug. Zou een bontje op het zadel voor mijn vriend kunnen helpen? Ik kan mij voorstellen dat een bontje de zit minder diep en daardoor ruimer maakt (of juist niet?).

De bedoeling is voor mijn vriend om af en toe op mijn paard te klimmen.

Volgend jaar komt mijn jongste onder het zadel en die heeft (zo goed als) dezelfde zadelmaat. Nog even afwachten of mijn massimo ook op haar past, maar langer kan bij haar waarschijnlijk ook niet. We zouden zo graag volgend jaar samen met beide paarden op pad willen gaan.

Zou ik anders als tweede zadel (stel dat de massimo op beide goed past, wordt natuurlijk gecheckt door een goede zadelmaker) een boomloos zadel erbij kunnen nemen? Dan kan ik zelf op de massimo blijven rijden en het boomloze zadel heen en weer kunnen wisselen.
Is de zit van bijvoorbeeld een Barefoot maat 1 al groter dan een 17 inch massimo? En zou dit kunnen werken voor mijn vriend?

Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd, vraag anders maar raak!

Samengevat:
- Is er een manier om een 17 inch zadel 'op te vullen' opdat het ook lekker zit voor mijn vriend?
- Is een boomlooszadel (maat 1, groter kan waarschijnlijk niet op mijn paarden) een optie voor mijn vriend?

Tja, heb je een fantastische kerel gevonden die ook nog eens mijn paarden leuk vindt en in de toekomst met mij op pad wil, past hij niet in het zadel... -O- Help!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:39

is echt de maat van het zadel het probleem??(oftewel, past het wel maar zit het niet lekker, of past het gewoon totaal niet?)

als je vriend op zich wel in een 17 inch past denk ik dat de oplossing ligt het zoeken van een zadel met een vlakkere zit (zoals van massimo bijvoorbeeld de tolt versie)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:41

HIHI... past niet aan de voorkant, let dus op als je nog kinderen wil in de toekomst!
Ik zou er toch een ander zadeltje bij kopen die ook fijn zit voor je vriend. Opvullen van je eigen zadel is zonde, zit je vriend er lekker in maar jij weer niet.
En uiteindelijk willen jullie samen gaan rijden, dus heb je sowieso nog een zadel extra nodig.

Maartenn

Re: Vriend op mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:43

Kantelt hij zijn bekken wel goed?
Ik merk zelf ook dat ik mijn bekken wel goed moet kantelen tijdens het rijden, anders zit het inderdaad niet fijn van voren :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:45

Een bontje op het zadel zal iets helpen maar niet genoeg denk ik, zadel is hard.. Hoeveel kilo weegt je vriend eigenlijk? Lijkt me namelijk best groot voor een arabje.

En barefoot maat 1 is ongeveer hetzelfde (ik pas beter in mijn normale zadel maat 17inch dan in de maat 1 zelfs) als 17inch, dus dan zou je echt een maat 2 moeten hebben. Meestal past een maat 2 ook geloof ik. Het lijkt me in ieder geval wel fijner voor een paard om een wat langere boomloze te hebben dan een langere boomzadel. Je moet dan wel een goed boomloos zadel nemen, liefst met vps, en dikke inlages. Ook een boomloos zadel moet goed passen, ruggegraatvrij zijn etc.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:49

Maartenn schreef:
Kantelt hij zijn bekken wel goed?
Ik merk zelf ook dat ik mijn bekken wel goed moet kantelen tijdens het rijden, anders zit het inderdaad niet fijn van voren :o

Ik vind zelf dat hij een goede zit heeft (heeft ook al zitles gehad), maar hij is natuurlijk nog een beginner. Ik zal er goed op gaan letten!
Hij gaat sowieso ook nog lessen erbij nemen op een volleerd manegepaard. :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:50

aerdenhout1 schreef:
HIHI... past niet aan de voorkant, let dus op als je nog kinderen wil in de toekomst!
Ik zou er toch een ander zadeltje bij kopen die ook fijn zit voor je vriend. Opvullen van je eigen zadel is zonde, zit je vriend er lekker in maar jij weer niet.
En uiteindelijk willen jullie samen gaan rijden, dus heb je sowieso nog een zadel extra nodig.

Een extra zadel is inderdaad nodig, maar de vraag is wat voor een zadel. Groter dan een 17 inch wordt het denk ik op beide paarden niet...
Opvullen is ook meer als een tijdelijke optie bedoeld. Bijvoorbeeld met zo'n schapenvachtje op de zitting. Ik weet alleen niet of het werkt ;)

En tja, we willen inderdaad nog wel eens aan kinderen kunnen beginnen :+

Citaat:
Een bontje op het zadel zal iets helpen maar niet genoeg denk ik, zadel is hard.. Hoeveel kilo weegt je vriend eigenlijk? Lijkt me namelijk best groot voor een arabje.

En barefoot maat 1 is ongeveer hetzelfde (ik pas beter in mijn normale zadel maat 17inch dan in de maat 1 zelfs) als 17inch, dus dan zou je echt een maat 2 moeten hebben. Meestal past een maat 2 ook geloof ik. Het lijkt me in ieder geval wel fijner voor een paard om een wat langere boomloze te hebben dan een langere boomzadel. Je moet dan wel een goed boomloos zadel nemen, liefst met vps, en dikke inlages. Ook een boomloos zadel moet goed passen, ruggegraatvrij zijn etc.

Mijn vriend weegt in de 70 kilo. Past er prima op, maar zou niet groter moeten zijn. Beide arabieren zijn aan de grote kant en de oudste is echt een klassiek en sterk werktype.

Absoluut moet een boomlooszadel goed passen. Zelf aanrommelen en proberen is niets voor mij. Ik wist alleen niet goed waar ik moest beginnen met kijken. Van de zomer komt de zadelmaker ter controle, dus dan ga ik ook zeker zijn mening vragen.

Past een maat 2 boomloos wel op een arabier? Arabiertjes hebben meestal toch wel een wat kortere rug. Of kan het prima voor af en toe? Dat is immers de bedoeling.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:55

De Massimo Tolt II en de Massimo Dressuur II zijn korter dan de Trail, daarvan zou je dan makkelijk een grotere inchmaat kunnen nemen zonder dat het zadel te lang wordt :) .
En inderdaad zoals aerdenhout al zei, goed opletten als je nog kinderen wil 8-) .

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:58

melrovers schreef:
De Massimo Tolt II en de Massimo Dressuur II zijn korter dan de Trail, daarvan zou je dan makkelijk een grotere inchmaat kunnen nemen zonder dat het zadel te lang wordt :) .
En inderdaad zoals aerdenhout al zei, goed opletten als je nog kinderen wil 8-) .

De tolt is inderdaad nog een goede oplossing. Stom dat ik daar niet aan gedacht had, die heb ik zelf nog bekeken toen ik een zadel zocht. Dank voor de tip! :)*

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:28

Graag gedaan :D .

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:52

Ik heb een tijdje een arabier(1,47) met boomloos maat 2 gereden en dat ging prima :).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:22

Bij massimo is er ook nog de optie van verkorte kussens onder een grotere zitting, ik geloof dat je dan de franse kussens krijgt.
Misschien is dat nog een optie? Evt. in combi met een type met nog vlakkere zit dan de trail.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:28

Weissjee schreef:
Ik heb een tijdje een arabier(1,47) met boomloos maat 2 gereden en dat ging prima :).

Aha, dat klinkt goed. Lag hij niet teveel op de lendenen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:33

Dan moet hij maar blijven staan in de beugels :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:36

antje_vip schreef:
Dan moet hij maar blijven staan in de beugels :D

:=

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:45

Bekend probleem :+ mijn man hier net zo :P

Ook iets groter dan 1.80 en weegt ongeveer 71 kilo.
Ook hij had het probleem dat hij in sommige zadels niet lekker past.
Let wel; wij rijden alleen maar boomloos :D

In het eerste zadel zat mijn man perfect.
Dat was een cheyenne maat 1,
Het zal voor hem eerst wat losjes zitten want er zitten geen wrongen enzo.
Je zou desnoods een stella kunnen proberen=een cheyenne model met wrongen.
Mocht dat voor hem nog niet zo goed zitten vanwege de harde pommel,dan kun je eventueel een zachte pommel proberen.
In de lexington zat mijn man toen goed met een zachte pommel en dan had hij er geen last van.
maar een lexington zit wel een stuk smaller als de andere BF.

Harde pommel....zachte pommel.....ach ja.....we weten waarover we het hebben :')

Mijn fjordje heeft nu trouwens een maat 2 erop liggen.
Dacht eerst ook dat het niet kon,maar kan net,terwijl de cheyenne (stella) wel de langste is qua maat.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:53

mariettek schreef:
Weissjee schreef:

Aha, dat klinkt goed. Lag hij niet teveel op de lendenen?

Hij lag wel iets te ver maar daar zit je niet, en zolang hij niet schuurt is het geen probleem.dat is wat mij ooit verteld is.
Zal zo wel foto zoeken.

edit;
Afbeelding

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:04

Hmm, dat klinkt dan toch alsof een boomloos zadel de beste optie zou zijn. Goed om te horen, al is het dan wel belangrijk dan mijn Massimo op beide paarden gaat passen (op hoop van zegen!). Ik vind een boomzadel voor mijzelf wel fijn voor de langere belasting.

Maar niemand heeft ervaring met het opvullen van een zadel op het zitvlak? Zou een zadel daar niet minder diep van worden en een goede (tijdelijke) optie kunnen zijn?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:15

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dan moet je denk ik wel een hele handige zadelmaker hebben. Het leer van de zitting is precies op maat gemaakt, als je de vulling dikker gaat maken kom je dus eigenlijk wat leer tekort. Er zit wel enige rek in natuurlijk, zittingleer is niet stug. Maar eerlijk gezegd zou ik er niet aan durven beginnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:16

Ik denk niet dat je zitvlak opvullen gaat helpen, omdat er toch niet voor niets een bepaalde vorm in het zadel zit.
Bovendien, met opvullen maak je de boel mi alleen nog maar kleiner, dus werkt het averechts?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:18

Als je alleen in het midden gaat opvullen maak je de zitting niet kleiner. Maar het lijkt mij erg lastig dit dusdanig goed te doen dat de vorm goed is en het leer ook nog aansluit langs de naden. En je krijgt dus een smallere twist, meestal is dat voor mannen niet fijn.
Laatst bijgewerkt door melrovers op 21-06-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:19

Ik heb ooit eens van een zadelmaker begrepen dat er dames zadels zijn (niet met de beugels) en herenzadels.
Dit had te maken met de opbouw van de kamer.
Hoe het precies zat weet ik helaas niet meer, maar je kunt er naar vragen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:19

Nee, ok, maar dan maak je de pasvorm zo dusdanig anders, dat je nog moet uitkijken met de juiste drukverdeling.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:28

Er zijn zadels speciaal gemaakt voor ruiter en paard maar die zijn wel duurder natuurlijk omdat je ze moet laten maken.
succes met die vriend :p

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:35

Oei, misschien ben ik niet duidelijk. Permanent opvullen in de zitting lijkt mij ook geen goed plan...
Ik bedoelde misschien opvullen door middel van een los bontje oid op de zitting. Het zadel zit voor mij namelijk wel ideaal, maar misschien kan een bontje bovenop de zitting net wat minder diep maken en daardoor meer ruimte bieden ;)