Ervaringen met Kentaur (elektra, of andere modellen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Ervaringen met Kentaur (elektra, of andere modellen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 16:58

Voor mijn haflinger ben ik al een tijdje aan het sparen voor een nieuw zadel

Ik hoor jullie denken: bel een zadelmaker. Dit ben ik ook zeker van plan. Ik ga niet weer een zadel 2dehands op internet kopen er 2 maanden mee rijden en dan weer weg...

Nu heeft mijn zadelmaker een vrij ruim assortiment aan zadels. Wel vielen veel zadels buiten mijn prijsklasse, behalve het merk kentaur. Ik hoor ook van veel mensen dat kentaur een merk is wat goed ligt op haflingers. Angel (mijn haf merrie) is een vrij smal gebouwde haflinger. Ze oogt vrij breed, maar als je erop zit heb je niet veel tussen je benen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de kentaur elektra, vooral vanwege de dikke kniewrongen. Dit is echt wat ik zoek bij een zadel aangezien mijn zit ontzettend bagger is.

Een aantal vragen aan mensen die ervaringen hebben met dit zadel:
- is het een goed kwalitatief zadel. Hiermee bedoel ik: kan het als je er netjes mee om gaat lang mee, of is dit een zadel waar je super snel rimpels en schuurplekken in hebt.
- heeft het zadel een zachte zit ?
- Heb je veel steun in het zadel?

Ik hoor het erg graag ! Het is niet dat ik van plan ben haastig een zadel te kopen, want het is er nog lang niet. Ik wil nu gewoon graag meningen en ervaringen hebben zodat ik uiteindelijk samen met de zadelmaker een goede keuze kan maken!

groetjes

fjordjes

Re: Ervaringen met Kentaur (elektra, of andere modellen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:03

Ik heb de kentaur penelopa (dressuur) en ze zitten heel erg zacht vind ik, die van mij zit vrij diep maar daardoor zit ik wel goed in het zadel en daardoor heb ik er steun aan.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:10

Kentaur Elektra wilde ik ook graag hebben, helaas had Van Rijs deze niet meegenomen terwijl ik er speciaal om had gevraagd.
Dus kan je er verder niet mee helpen, ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn met dit zadel want hij zat op de bok erg lekker. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:12

De penlope heb ik op een kwpn-er liggen.
Net als fjordjes vind ik die ook diep en zacht zitten.
En zit er na jaren nog steeds netjes uit.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:14

Ik heb een kentaur fenix, echt een heerlijk zadel! Zachte en stevige zit. :)
Beschadigingen etc. valt mee, al gaat het wel iets sneller omdat ik de cognackleurige heb.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:14

Ik heb een elektra (nieuWste model heeft wel minder diepe zit).
Goede kwaliteit fijn leer en pasvorm.
Sprak laatst zadelmaker dta kentaur beste alternatief is... Een a merk als stubben kieefer etc zit je al gauw min aan 2000,- en uiteindelijk haal je dat er miet meer uit tov een kentaur (ik had em voor 900 incl alles nirue maar hij schijny nu 1400? Te zijn).

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:21

Ik heb de kentaur elektra! :)
Hij zit erg lekker, en ik ben er erg tevreden mee.

Ik heb hem nu 1,5 jaar denk ik en er zit alleen nog maar lichte slijtage van de beugelriemen.
De leer kwaliteit is erg goed
Zeker een aanrader!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:31

Heel erg fijn voor te lezen dat er goede reacties tussen zitten!

Mag ik vragen wat het nieuwprijs is geweest voor dit zadel, als je het liever niet hier zegt of het dan via een pb kan :) dan weet ik waar ik aan toe ben haah !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:32

@xSaarSaar ik heb net even in je profiel gespiekt maar is dit een spring of vzh zadel, want ik ben namelijk echt op zoek naar dressuur! toch bedankt voor je reactie :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:17

Ik heb een Kentaur Penelopa, tweedehands gekocht en nog steeds zo goed als nieuw. Zadel zit geweldig, geeft veel steun en zit superzacht, heb niets anders dan lof over dit zadel. Alleen mijn singelstoten zijn inmiddels een beetje uitgerekt maar dat is logisch na 3 jaar intensief gebruik denk ik. Mocht ik ooit weer een nieuw zadel nodig hebben ga ik zeker weer voor een Kentaur. :j

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:40

En hoe is pasvorm?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:25

Ik heb ook de Elektra en vind het een heeeeerlijk zadel. Voor mij niks anders meer.
Mijn ervaring is ook dat de Elektra op ontzettend veel paarden en pony's goed en fijn ligt.

Zadels blijven lang mooi, pasvorm blijft goed en ze zitten goed met genoeg steun. Zelfs na 5 paarden zit ie nog heerlijk en das bij genoeg andere zadels voor mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:34

Ik heb 2 x de Medea gehad (waarvan 1 x huidig) en 1 keer de Elektra!
Kentaur bevalt mij super en doet echt niet onder voor duurdere merken.

De Elektra heeft idd een vrij gedwongen zit, vond ik persoonlijk ideaal maar moet je wel passen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:05

alexandravdl schreef:
En hoe is pasvorm?

Imo zeer goed; hij paste zowel op mijn vorige pony, de meeste bijrijdpaarden en ook op mijn huidige jonge paard (allen nagekeken door ervaren zadelmaker) en hoefde niet aangepast te worden. Mijn ervaring is dat ze ook geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft. Ik heb 'm ook wel eens gebruikt op een paard met zeer brede schouders en daar bleef 'ie ook gewoon goed op liggen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:00

Word steeds vrolijker haha :)
Hoop dat ik over 4 weken een afspraak kan maken met de zadelmaker

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:31

ik heb de Artemis II
Zalig zadeltje voor ruiter en paard :)

ook 2e hands gekocht maar zo goed als nieuw

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:06

Ik heb de Kentaur Penelopa en zoals je jouw haflinger beschrijft komt mijn fjord er wel aardig mee overeen (en ze hebben dezelfde naam, nounou). Zadel zit echt enorm zacht, veel wrong, maar niet dat je zo onwijs opgesloten zit. Mijne is toch al wel wat jaartjes oud, maar ziet er (op wat kleine krasjes na) uit als nieuw. Enige is dat op een gegeven moment heel de vulling scheef was waardoor hij steeds verschoof (hoor dit vaker bij Kentaur!), maar dat is een questie van regelmatig na laten kijken, wat sowieso al verstandig is. Vind wel mn Passier Corona fijner, maargoed, dan heb je het ook over een hele andere prijsklasse.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:18

ik heb een artemis II gehad, heeft wel een iets langer zweetblad, wat voor mij met m'n korte benen niet zo heel handig was, maar weer wel een voordeel kan zijn op steviger gebouwde types pony/paarden...
op zich vond ik dit prijs/kwaliteit wel ok, vond het zelf aangenamer dit zadel te gebruiken voor een buitenrit dan een vzh zadel. Maar na een half jaar paste het voor geen meter meer op mijn paardn zadelpasser er nog 2x bij zelf opgestuurd om de boom te laten checken ed, maar niet gekort, op een ander paard lag het wel goed. dus maar verkocht.
Heb een zadel op maat laten maken door iemand die grotendeels handwerk levert. Voor het eerst een zadel dat niet gaat schuiven of wegzakt naar 1 kant en zit nog 10x beter dan die Kentaur

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:21

Oke, 2 iets mindere reacties. nu gaat het wel niet om hetzelfde model, maar wel hetzelfde merk. Ik ga het sowieso met de zadelmaker overleggen.

@Nies_ : haha wel toevallig zeg ! dat regelmatig nakijken ga ik idd een gewoonte van maken. anders zit ik met hetzelfde probleem. en ik heb er nu te hard voor gewerkt voor het te laten verpesten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:29

mijn mindere reactie telt eigenlijk niet, want ik had hetzelfde probleem met Euroriding, Première en later ook met Wintec, Kieffer, Passier en stubben. Dus het was echt mijn paard dat een moeilijke rug had.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:39

Oh okee, nou angel heeft anders ook niet de meest gemakkelijke rug, hij is een beetje doorgezakt. toch vrij kort. geen schoft, maar erg smal haha

zijn wel erg veel zadels die je gehad hebt, arme portemonne :(:)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:42

Ik heb een Euroriding Diamant gehad en nu een Kentaur. Ik heb hem gekocht voor een paard met een hoge schoft en na -tig zadels geprobeerd te hebben zat ik ineens op de Kentaur. Ik stapte op en ik zat. Wat een heerlijk zadel. Durfde bijna niet op het kaartje te kijken (paps betaalde) maar wat bleek: € 350,00 en ik had een keurig tweedehands zadel! Heb hem nu aan laten passen voor mijn huidige paard en het is echt een heel fijn zadel, met een diepe en zachte zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:15

haha gelukkig heb ik niet al die zadels gekocht. 't waren zadels die de zadelpasser bij had of die ik mocht lenen van kennissen om te proberen. Soms leekt het op het eerste zich ok, maar van zodra ik aansingelde en enkele rondjes gedaan had, zakte het zadel al scheef en ik kon absoluut niet blijven zitten...
Ik zeg niet dat als een nieuw zadel had laten aanmeten van die betere merken dat die niet gepast hadden, maar nu ben ik gesteld voor 1100 euro... Ik denk dat ik voor een ander A-merk wel het dubbele of meer had mogen neertellen

PetraJhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:28

Hoi, Ik heb een kentaur electra zadel. Het kost 995 euro en ik vind het een super zadel. Mooie diepe zit en de kwaliteit prijs verhouding is geweldig. Het zadel past op vele paarden ruggen. Kortom, ik vind het een geweldig zadel. Ik ken iemand met een hulsebos zadel, die kost het drie dubbele en heeft altijd gedoe. Ik nooit!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:08

Ik heb een Kentaur Andromeda lag op de haf goed, ligt op de fjord goed en ook op een kwpner lag hij goed.