Welk zadel? (prijs/kwaliteit, diepe zachte zit, kniewrongen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Welk zadel? (prijs/kwaliteit, diepe zachte zit, kniewrongen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:00

Hoi,

Zijn al erg veel topics over maar allen zijn al relatief oud (2009), dus even nieuw topic omdat er zoveel nieuwe zadels bij zijn gekomen! :wow:

Ik ben op zoek naar een zadel met de volgende eisen;

- Goede kwaliteit leer
- Diepe zachte zit
- Veel steun (zit graag als een huis en heb van mezelf al goede zit)
- 18"

Is voor op een paard met een vrij normale bouw, KWPN. Budget tot €1000,- En, ook niet onbelangrijk, een goed adres voor de aankoop van een zadel omgeving Utrecht. Ik wil eventueel wel verder rijden (maar dan moet hij dus ook verder rijden om het op paard te passen). Verder graag aankoop van het zadel en de passer op één adres.

Hoor graag tips, want ik zie door de bomen het bos niet meer!

Bedankt alvast!

youngster

Re: Welk zadel? (prijs/kwaliteit, diepe zachte zit, kniewrongen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:03

Denk dat je met die prijs uitkomt op Kentaur of Wintec. De meeste zadels zitten al boven de 1500 euro. En als je echt kwaliteit wilt dan kom je al snel boven de 2000 euro of nog hoger uit. :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:05

Wellicht is er nog wat ruimte in mijn budget, maar voor €1000,- tot €1500,- is er wel een (in die prijsklasse) goed zadel te vinden, lijkt me toch? Of zie ik het nu erg zwart-wit? :)

En nog een vraag die me zo te binnen schiet, als ik het zadel in een eventueel later stadium mee wil nemen naar een ander paard, is dat dan goed te doen (als het paard qua bouw ongeveer hetzelfde is?) met natuurlijk het passen en evt. opvullen van een zadelmaker?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:13

Of een 2e hands..
Ik heb een Tribal, kan je helemaal naar wens laten maken en heeft een zeer goede prijs kwaliteit verhouding, maar komt dus wel boven jouw budget.
Ik heb meerdere zadels, maar dit vind ik echt een aanrader!
Voor jou wel lekker in de buurt want ze verkopen ze bij de Country Mill in Nijkerk.

Als je geluk hebt is een kwaliteits zadel goed te vermaken voor een ander paard, maar soms gaat het gewoon niet lukken als het ene paard bijvoorbeeld een meer gezonken rug dan de andere heeft, of een veel breder of smaller zadel nodig heeft, één boommaat verschil is door sommigen nog aan te passen, maar het verschil moet dan ook niet te groot zijn.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:14

Ik denk dat je dan inderdaad bij Kentaur, JC en Euroriding uitkomt kwa prijsklasse.
Heb zelf een Euroriding Diamant en vind het een fijn zadel, heb er genoeg steun aan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:20

Ik heb ook een Euroriding Diamant en vind het ook een fijn zadel, kwaliteit van het leer is van de Tribal wel duidelijk mooier.
De Diamant is alleen wel een opvallend stuk langer dan de meeste zadels en past daardoor niet makkelijk op wat kleinere of rankere dieren, dit schijnt bij alle Euroriding zadels zo te zijn, op de merrie waar dit zadel nu op ligt past hij prima en heeft ook een goede ligging.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:26

Schijnt wel een goed zadel te zijn voor paarden met smalle schouders omdat de voorste singelstoot door de kniewrong loopt. Bij mijn zadel is deze uit de wrong gehaald omdat het dus de schouder afknelde.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:29

Massimo komt ook in die richting qua prijs. Welk model dat dan zou moeten zijn moet je toch uitproberen, dat is via de computer niet te zeggen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:31

Ik heb goede ervaringen met de country mill.
Heb hier een Bates liggen, mag je wel een keer proberen. We wonen toch bij elkaar in het dorp...
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 08-06-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:38

Ik heb goede ervaringen met Rossner, eigenlijk elk zadel wat ik heb gehad voor mijn paarden waren van Rossner. Prijs ligt rond de 700,-- kwaliteit is goed en mooie diepe zit. Ikzelf heb de Rossner America 18"

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:41

wil je echt nieuw??

denk dat je voor die prijs een hele mooie 2de hands KN kan kopen,die zitten en heerlijk,super kwaliteit en 18 inch

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:56

KN is goede kwaliteit idd. Maar erg lekker zacht zitten ze niet en de wrongen zijn over het algemeen ook niet superdik, behalve bij de Tango en nog wel een model dacht ik.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:01

Niet perse, wat zijn de voor- en nadelen van 2de hands? Euroriding diamant, daar ga ik eens beter naar kijken.

marianne5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:21

Kijk even bij zadelhulp (mariska van oest) www.zadelhulp.nl ze verkoopt nieuwe leren zadels rond de 1000,00 euro misschien heb je er wat aan. Ze is mijn zadelmaker erg vakkundig en komt door heel nederland.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:24

voordelen dat je een kwalitatief beter zadel kan kopen als je 2de hands koopt,nadeel is dat ie 2de hands is..

enne ik vind een KN zacht genoeg zitten hoor :D maar ja dat zou je moeten proberen als je een zadel zou kopen,of je dat ook zo vindt.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:30

zaldi verschillende boommaten diepe zachte zit en goed houvast in het zadel.
Je hebt er verschillende types van.
Ik rij nu zelf al 3,5 jaar op een en bevalt me super.
Nieuw kosten ze (de mijne dan zaldi lander) rond de E1000.

http://www.trekkingsaddles.com
en anders http://www.trekkingsaddles.nl weet even niet meer of het com of nl is.
Ze komen aan huis nemen genoeg zadels mee om te passen en meten je paard is helemaal op voordat er een zadel opkomt.
Ook kijken ze of je paard drukplekken of gevoelige plekken heeft op de plek van het zadel.
Dan mag je rijden met het zzadel en beoordeeld ze of het zadel goed past en of jij er goed in zit....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:33

bel een zadelmaker die verschillende merken verkoopt. vertel je budget en kijk waar hij mee aankomt. zo heb ik het ook gedaan met mn jong paard. dan kan je zelf ook allerlei zadels proberen

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:38

Informeer eens naar een tweedehands zadel van Arno van de brandt. De punten die je noemt wilde ik ook aan m'n zadel hebben en ik heb nu een nieuw zadel van hem en dat is echt super!!!!!!! Misschien heeft hij nog iets tweedehands voor je liggen en anders is een nieuwe bij hem ook niet heel duur.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:51

JC zadels vind ik heel erg fijn. Zijn niet zo heel erg duur en op veel verschillende punten te koop.
Ik heb trouwens ook een 2e handse KN en ben er super blij mee, heel erg fijn zadel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:54

Kentaur elektra voldoet eraan. Sprak laatst iemand die ruitershop heeft in rotterdam en die zei ook kentaur is beste prijs/kwaliteit. Is meer als de helft goedkoper als de bekende a-merken maar doet niet veel in kwaliteit onder.
Heb hem zelf ook super tevreden alleen het zachte zitting leer hou ik niet zo van (ivm slijtage) maar voor de rest super zadel en zit als een huis ;).
Model is per persoon en per paard verschillend dus kan goed dat een ander model jou weer beter zit.
Elektra is iig met diepe zit.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:58

Massimo Trail zijn ook enorm fijne zadels, zitten zeer comfortabel en geven goede steun.
Nieuwprijs is dacht ik iets van 1300,- maar 2de hands zie je ze al gauw rond de 800 euro verschijnen zo goed als nieuw.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:02

Ik heb een tweedehands KN Ouverture Victoria, zit echt als een huis, heel veel wrong.
Ik heb er 700 voor betaald bij de Heimolen,top service en komen op veel plaatsen stuk rijden is voor hun geen bezwaar. Nemen ook ruim de tijd voor het passen en testen

http://www.ruitersportzaakdeheimolen.com

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:04

Zaldi, Massimo en ongeveer 200 2ehands zadels van de meeste bekende merken zijn ook te krijgen bij de Country Mill. Ik zou dan ook gewoon is met hen overleggen. Pas evt. een 2ehands zadel en als dat lekker past dan kun je altijd nog besluiten om hem nieuw te laten komen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:46

Heb je al eens gekeken naar Barefoot (de dressuurvariant: London of Lexiongton)?
Die zadels vallen nieuw mooi in je budget -heb je er ook nog alle toebehoren bij :)

Zitten na even inrijden als een huis, zeker op een KWPN (wanneer hij wat opwaarts gebouwd is) kan de Lexington perfect aansluiten. Deze heeft de diepste zit van Barefoot en de stevigste wrongen.

Ook zou je kunnen kijken naar Startrekk. Als je een zadel wilt met 'normaler' uiterlijk heb je bijv. deze: http://www.equimaro.nl/wp-content/galle ... 78d925.jpg
van deze website (voorbeeld): http://www.equimaro.nl/zadels/deuber-za ... oos-zadel/

Vond dat ik het plaatje toch even completer moest maken door de boomloze of semi-boomloze zadels er bij te noemen :)
Zeker als je het idee in je achterhoofd houdt om het zadel ook voor een ander paard te kunnen gebruiken in de toekomst. Aanpasbaar zijn ze zeker.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:04

Nou ik heb net een Rossner amerika dressuurzadel en heb nog nooit zo lekker gezeten, wil echt nooit meer anders en prijs/kwaliteitverhouding vind ik heel goed(niet superduur en wel van heel goede kwaliteit) Zit lekker stevig ik ben echt heel blij met dit zadel ;)