Welk zadel voor haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charat

Welk zadel voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:41

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn zoektocht naar een nieuw zadel, want op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer.. :o

Ik ben voor mijn verzorg-haflinger op zoek naar een dressuurzadel. Op dit moment ligt er Kieffer veelzijdigheidszadel op, maar omdat deze niet meer goed ligt op mijn paardje en ik het zadel ook niet lekker vind zitten, ben ik op zoek naar een nieuwe. Mijn haflinger heeft een platte schoft en een, vind ik zelf, niet ontzettend korte rug.

Mijn oog is gevallen op de Rossner Amerika en de Wintec 500. Ik wil max. €750,- uitgeven voor een zadel. Graag zou ik een deskundige zadelmaker laten komen met een hoop verschillende zadels, zodat er veel gepast en geprobeerd kan worden. Maar welke zadelmaker is goed? Ik woon in de buurt van Den Haag.

Ook heb ik de site van www.interhippique.com gezien. Deze winkel heeft ook beide zadels waar ik mijn oog op heb laten vallen. Als ik hier een zadel zou aanschaffen zouden zij een onafhankelijke zadelmaker laten komen. Maar zijn deze zadelmakers goed en zijn ze echt zo onafhankelijk als ze beweren? Heeft iemand hier ervaring mee?

Kortom; welk zadel & zadelmaker raden jullie mij aan?

Oyeru

Re: Welk zadel voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:46

Ik had er ook de wintec 500 op liggen :J
Erg fijn zadel, hij zit alleen redelijk hard..

Charat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:55

Ik heb inderdaad wel eens op het zadel(wintec 500) van een stalgenootje gereden, maar vond het op zich best prima zitten. Maar dat komt misschien ook omdat het zadel waar ik nu op rijd, voelt alsof ik op een plank hout rij haha :+. Wel zadel heb jij op dit moment op je haflinger liggen?

Als iemand zou willen zou ik morgen ook nog foto's kunnen maken van mijn hafje zijn rug en evt. ook met het huidige zadel erop?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:59

Ik heb de Rossner Amerika.
Heerlijk zadel!
Zit lekker, past goed op mijn haflinger (die nog al veranderd in bouw).

Verder heb ik geen ervaring met de winkel die je noemt, of zadelpassers.

Succes.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:35

Ik leen het springzadel van een vriendin weleens, een Norton Rexine, ook van Interhippique. :)
Volgens mij zit hier een brede boom in, en er ligt nog een bontje onder en dit zadel ligt echt fijn op mijn bijrijdhafje.
Zelf hebben wij een Knight Rider 17,5" dressuurzadel met de meest wijde boom besteld en die krijgen wij ergens deze week binnen en die komen ze passen.
Ik heb hem al eens bij een stalgenootje gepast die er alleen een andere boom in had, deze lag ook netjes.
Wellicht zijn een van deze zadels ook een optie voor jou? :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:37

Ik heb een gewone wintec dressuur, ligt prima!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:54

Typ eens interhippique in op de zoekfunctie hier, zijn onwijs slechte zadels :n

ik heb zelf een rossner amerika op mijn haflinger liggen, heerlijk zadel :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:55

Al eens naar Barefoot gekeken?

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:56

Ook ik kan je de bordkartonnen zadels van IHP afraden... Heb er een aantal in handen gehad, en zou het niet eens op mijn paard durven leggen om eerlijk te zijn!

Wat ik je Wel kan aanraden, is Zaldi, heb op mijn haflinger van het barokke type een New Kent liggen met flair kussens, zit als een huis, ligt super, wil niks anders meer ;)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:57

Rossner Amerika :))
Zit heerlijk, en heeft makkelijke pasvorm (mijn ervaring)!

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:30

Nou, mijn haflinger is overleden, vandaar de 'had'.
Ik vond het ook een heel fijn zadel, maar sommige mensen vinden het heel hard vandaar :)
Hij is ook erg fijn in het onderhoud

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:01

Ik had op mijn haflinger een euroriding diamant liggen... Zadel zit als een huis en is erg zacht... Heb het zadel te koop trouwens :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 02:11

Wij hebben op Stella ook verschillende zadels gehad, maar de Wintec was toch het beste.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:31

Hoezo zou je geen zadel bij Interhippique moeten kopen? :)
Vriendin heeft er een goeie ervaring mee en het zadel is erg fijn, goeie kwaliteit ook (tot nu toe, ze heeft hem net een halfjaartje denk ik)

Charat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 08:57

Woow, veel reacties zeg. Bedankt allemaal!

EngeltjeS schreef:
Ik heb de Rossner Amerika.
Heerlijk zadel!
Zit lekker, past goed op mijn haflinger (die nog al veranderd in bouw).

Verder heb ik geen ervaring met de winkel die je noemt, of zadelpassers.

Succes.

Waar heb jij dit zadel gekocht? Heb je deze bij divoza gekocht en heb je toen ook gebruik gemaakt van hun zadelpasservice?

xAylie schreef:
Ik leen het springzadel van een vriendin weleens, een Norton Rexine, ook van Interhippique. :)
Volgens mij zit hier een brede boom in, en er ligt nog een bontje onder en dit zadel ligt echt fijn op mijn bijrijdhafje.
Zelf hebben wij een Knight Rider 17,5" dressuurzadel met de meest wijde boom besteld en die krijgen wij ergens deze week binnen en die komen ze passen.
Ik heb hem al eens bij een stalgenootje gepast die er alleen een andere boom in had, deze lag ook netjes.
Wellicht zijn een van deze zadels ook een optie voor jou? :)

De Knight Rider is idd een goede optie, ik ga kijken of er zadelmakers hier in de buurt zitten die dit zadel verkopen (:.

CoronaLime schreef:
Typ eens interhippique in op de zoekfunctie hier, zijn onwijs slechte zadels :n

ik heb zelf een rossner amerika op mijn haflinger liggen, heerlijk zadel :j

Het ging mij ook niet om de hele goedkope zadels van interhippique, maar meer erom dat zij ook de Rossner Amerika en Wintec verkopen en zij ook de mogelijkheid hebben om te gebruik te maken van een zadelmaker. Het lijkt mij niet dat de kwaliteit van Rossner verschilt als jij hem bij Interhippique koopt ipv van bij Divoza? Ik heb inderdaad de topics gezien met de slechte ervaringen over de goedkope zadels van Interhippique en ben dus ook niet van plan om deze te kopen :P . Waar heb jij jouw Rossner gekocht en heb je gebruik gemaakt van een zadelmaker?

Sodeletuut schreef:
Al eens naar Barefoot gekeken?

Jaa, en ik ga toch liever voor een 'normaal' dressuurzadel. :o

Janine001 schreef:
Rossner Amerika :))
Zit heerlijk, en heeft makkelijke pasvorm (mijn ervaring)!

Mooi dat er goede ervaringen zijn met dit zadel! Heb jij het zadel zelf ook? Zo ja, waar heb je hem gekocht?

sannx94 schreef:
Nou, mijn haflinger is overleden, vandaar de 'had'.
Ik vond het ook een heel fijn zadel, maar sommige mensen vinden het heel hard vandaar :)
Hij is ook erg fijn in het onderhoud

Aaawh , sorry! Jaa, dat lijkt ook erg fijn idd, dat het zadel zo fijn is in het onderhoud (:

& verder @natasjaa, @ WhySoWhite & @Sjemira; Deze zadels liggen jammer genoeg boven mijn budget. ;(

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:24

Over welke zadels worden dan gesproken van Interhippique die als goedkope slechte zadels worden gezien? :o ben wel benieuwd nml.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:29

Ik heb de Fryso classic. Voldoende ruggengraatvrijheid en het is een iets korter zadel.
Met kieffer en wintec heb ik slechte ervaringen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:30

Ik had een wintec 500 maar vond deze toch niet heel fijn liggen. Heb nu weer een ruitergilde type Tokyo. Super fijn zadel en geschikt voor rondgeribte paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:36

www.zorzas.nl
Zij heeft pas mijn oude zadel ingeruild, misschien heeft ze hem nog liggen. Ze zit in jouw regio.
Een Massimo Trail.
Massimo's zijn heel geschikt voor haflingers. En 2dehands zeker binnen jouw budget te verkrijgen.

Ik heb zelf een Wintec 500 dressuur gehad, maar dat schoof enorm naar voren.
Ken genoeg haflingers waar het wel goed op ligt. Vooral het onderhoud en gewicht vond ik erg fijn :j

Ik heb nu een zadel van de lijn van MSFC/Equine. Ligt perfect, maar is ruim boven je budget.
Kent & Masters kun je ook naar kijken (de leren variant van Thorowgood). Die liggen qua model ook fijn op haflingers.

Charat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:12

@xaily, ik bedoel hiermee de zadels die geen merk hebben zoals; http://www.interhippique.com/index.php? ... mid=200016 en deze; http://www.interhippique.com/index.php? ... mid=200016
Misschien zijn deze zadels wel goed, hoor. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel dat je van een zadel van €300,- niet hetzelfde kunt verwachten als een van €700,-. En omdat iedereen zo negatief is over deze zadels, wil ik het ook niet proberen want ik wil gewoon een goed zadel voor mijn lieve paardje. :)

@hotchocolat, Fryso zadels vind ik ook erg mooi, maar liggen echt ver boven mijn budget. :(

@amanda, okee, dan zal ik eerders even contact met haar opnemen (:. Kent & Masters beginnen toch pas vanaf €900,-? Of heb ik verkeerd gekeken?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:14

Wil je perse een nieuw zadel? :)

Ik heb hier namelijk een tweedehands wintec Isabell Werth liggen, die ligt nieuw boven je budget, maar ik vind het zelf een veel fijner zadel dan de wintec 500 door de veel diepere en zachtere zit. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:27

Charat: aha zo, nu begrijp ik je. :)
Vriendin van me heeft de Norton Rexine, ikdacht al niet merkloos. :P
De zadels in de linkjes zijn volgens mij van Passionata en niet merkloos, maar dat weet ik niet zeker.
En kwa prijs heb je gelijk, maar dan denk ik eerder dat dit meer te maken heeft met hoe lang een zadel meegaat, niet persee hoe het ligt.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:32

Ik zou dan ook voor een goede tweedehandse gaan. Ik heb goede ervaringen met de Zaldi New Kent, BR Mozart wide (ligt goed, alleen voor mij een iets te diepe zit), Ainsley Vaguard fit 3 en Passier Gran Gilbert (hiervan wel het oude model, is helaas gestolen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:33

Kent&Masters nieuw weet ik niet, maar 2dehands zeker wel.
En anders Thorowgood, dat is de kunststof variant en goedkoper.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:38

Ik heb pas een euroriding jade gekocht voor mijn haf en die ligt perfect EN is binnen je budget. Misschien dat Van Rijs bij je langs kan komen?