zaldi zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:22

Hoi,

Het concept van de zaldi zadels ( mn de new kent en de san jorge ) spreekt me wel aan. MAAR hoe weten jullie of een zaldi zadel past ? Hier in de buurt is nergens een verkooppunt van zaldi zadels.....

Wat zijn jullie ervaringen met de zaldi zadels ?
Zijn ze ook geschikt voor paarden met hoge schoft ?

Groetjes,

maris

fjordnina

Re: zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:43

Zaldi wordt heel beperkt geleverd in Nederland, bij mijn weten alleen door Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk en Trekking Saddles uit Waskemeer. De Ollashop uit Venhuizen heeft ook enkele Zaldi's in het assortiment.

Ik ben helemaal gek met mijn Zaldi Vila. Er zullen vast modellen zijn die ook geschikt zijn voor paarden met een hogere schoft, maar omdat ik een fjord heb was dat helemaal niet aan de orde. Ik zou gewoon even contact opnemen met een van bovengenoemde adressen, die kunnen je vast verder helpen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:45

M'n zusje heeft een ZALDI (net haar oude verkocht een een nieuwe aangekocht bij Ollashop) ik denk er ook over om een Zaldi aan te schaffen. Vind het zeer mooie kwaliteit en ze zitten heerlijk.

Het oude zadel dat ze verkocht had was denk ik 12 jaar oud, maar zeer soepel leer, weinig gebruikerssporen en niet scheef

Moet alleen nog kijken of ze gaan passen bij mijn paard

Paardje van mn zusje is een draver met vrij scherpe hoge schoft en daar past hij perfect

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:13

Ik had idd al contact met Nombrado hier op Bokt van de Olla-shop. Maar ik vind het best een grote gok een zadel te kopen enkel en alleen op een paar foto's en op een paar "metingen" die ik dan zelf van de rug moet maken. Dat zou natuurlijk anders zijn als ze in de buurt zou zitten en gewoon langs kon komen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:15

Komt ze niet langs dan? Ow...zie dat je in Zeeland woont ;-) Mn zusje komt uit Venhuizen dus dat was wat makkelijker....

Op de gok een zadel kopen is sowieso niet handig...

Of goed opmeten, bestellen en door een erkende zadelpasser uit jouw omgeving eventueel laten aanpassen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:21

Colway schreef:
Komt ze niet langs dan? Ow...zie dat je in Zeeland woont ;-) Mn zusje komt uit Venhuizen dus dat was wat makkelijker....

Of goed opmeten, bestellen en door een erkende zadelpasser uit jouw omgeving eventueel laten aanpassen?

het is idd veel te ver weg.
Maar hoe goed je een zadel ook opmeet, je weet toch niet of het zadel lekker ligt en hoe je er zelf in zit natuurlijk. Ik begreep wel van Nombrado dat je een nieuw zadel 2 weken op proef mag hebben, dus dat is wel fijn. Maar toch twijfel ik er erg over.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:22

Ik heb 2 Zaldis, een veelzijdigheidszadel 18 inch die ik toendertijd nieuw kocht en die zit heerlijk, past prima en blijft super en een tweedehandsdressuur Zaldi, ook 18 inch en hetzelfde. Ik vind ze heerlijk zitten en als je ze goed onderhoudt kunnen ze superlang mee. Ik ben er heel blij mee :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:03

Hebben jullie zaldi zadels ook zulke kussens aan de onderzijde ?
Als in dit verkooptopic ( ik hoop Germie dat je het goed vindt dat ik deze link even neerzet ?!) :
germie @ [EA-TK-AP] 2 mooie springzadels en singel met buikflap Dit noemen ze dropped panels. Ipv een "scherpe"hoek van 90 Graden is die hoek opgevuld met ook kussens ( ik weet niet hoe ik het uit moet leggen :o )
--> kussens loopt over de rug en dan aan de voorzijde naar beneden. Ze maken dan een hoek van 90 graden. In die hoek zit dan ook kussen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:08

Ja , die van mij wel :j

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:11

Ik heb ook een zaldi new kent. Is een hele speurtocht geweest maar was het speuren waard.het zijn hele goed,makkelijk aanpasbare zadels.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:11

rocymax schreef:
Ja , die van mij wel :j

en is dat een new kent of ander model ?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:13

Ik moet even kijken welk model het is, het is iig geen new kent
ik ben nu op mijn werk, dus ik kijk later wel even voor je.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:16

Ik heb een Zaldi New Kent, gekocht toen ik nog in Spanje woonde. Heb hem nu zo'n 5/6 jaar, en nog steeds heel veel plezier van! Altijd goed ingevet en ziet er nog als nieuw uit. En zit ook goddelijk, alsof je op een kussentje zit. Ben heel blij met dit zadel! :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:37

Colway schreef:

hee leuk, je hier tegen te komen. Je zus had het al eens over jou gehad idd.
Maar ik kom inderdaad niet overal passen.
De reden waarom ik dat niet doe, is dat ik teveel zadels, modellen en maten (iedereen wil toch weer anders) als paszadel moet meenemen om een goed beeld te vormen van het goed liggen op het paard.
De boom van de zaldi kan wel altijd aangepast worden (paar cm) maar zelf vind ik het prettiger een zadel nieuw te bestellen in de maat die bij het paard hoort. (zelf heb ik een apparaat van zaldi die de boom kan verbreden)
Aanpassen kan dan altijd nog wel als het paard zich in de bespiering gaat ontwikkelen, maar het zadel te pas en te onpas aanpassen aan de boom, vind ik zelf niet zon goede optie.
Dat is de reden, waarom ik op deze manier ben gaan werken, dat men het zadel besteld (na overleg model voor de klant en de pasvorm paard ) en men de mogelijkheid heeft de maat die het paard nodig heeft uitprobeert op het paard voor 2 weken. Mocht het zijn wat beide past ! mooi! mocht het zadel niet passen en ook niet aan te passen zijn? dan mag het zadel geretourneerd worden. minus verzendkosten en testkosten .
Op die manier kan de ruiter goed voelen of het wat is voor het paard en zichzelf. Er zijn geen dure voorrijdkosten (meetkosten) meer nodig , en niet 5 minuten even proberen of het iets is voor het paard.
Deze manier van werken werkt voor mij prima, en voor de klanten (rekening houdend met portemonnee en de huidige recessie ) en kan ik wat lagere prijzen aanbieden van de zadels.

De huidige bomen is thermoplastisch materiaal, wat zich kan vormen naar de paardenrug. (door warmte in rijden)
de zadels zijn super licht van gewicht en toch goed passend te krijgen op het merendeel van de paarden.

Ik werk nu denk ik 3 jaar op deze wijze, en ik moet zeggen dat het zeer prettig werkt.
Men kent zelf hun paarden zelf het beste (en hun reactie) en is zelf prima in staat te meten bij hun eigen paarden. Zelf heb ik 10 jaar ervaring met zaldi, rijd er zelf ook mee, en ken het merendeel van de modellen (die ik zelf heb uitgetest op zit, pasvorm paarden en ruiter)

Maar goed.
Je bent altijd welkom eens bij mij de zaldi san jorge uit te proberen op 1 van mijn paarden. De new kent ken je al ;)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-06-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:39

ik ben erg weg van de endurance-modellen, maar idd ook hier is zo niet direct een dealer te vinden die tegelijk ook nog eens kan komen passen. Ik kan het wel bestellen in de Iberische ruitershop hier vlakbij, maar daarom past het nog niet hé. Erg spijtig.

elisabeth_vm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:48

Toevallig iemand die een verdeler van Zaldi weet zijn in België of net over de grens? :)
Heeft er trouwens nog iemand ervaringen met het aanpassen van Zaldi zadels? Ik heb een puberende PRE die momenteel echt bijna niks in de spieren staat, maar daar zou -hopelijk- toch nog stevig wat verandering in moeten komen en dan wil ik wel dat mn zadel blijft passen natuurlijk..

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:26

Ik heb een tijdje een zaldi zadel gehad, zat erg fijn, helaas bleek het niet op mijn paard te passen. Wel echt een fijn zadel, ik had de New Kent, diepe zit, en veel kniewrong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:29

Ik heb net een Zaldi New Kent besteld bij Trekking Saddles. Woon zelf in Noord-Holland maar mijn paard staat nog bij mijn instructrice in Zeeland, en de zadelmaker kwam gewoon passen :) Dus Trekking Saddles komt gewoon in Zeeland, naar mij was het ongeveer 75 euro voorrijkosten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:59

Ik heb mijn Zaldi ook bij Trekking Saddles vandaan. Ze komen idd aan huis je paard meten en zadels passen, ik had een heel brede fries dus dat zadel moest op maat gemaakt worden. Dat is gebeurd en een aantal weken later kwam het zadel binnen en heeft ze het gebracht en gepast op het paard. Lag perfect. Inmiddels is dat paard overleden maar heb ik het zadel laten vermaken zodat het nu op mijn andere paard past. Vind het hele fijne zadels en de service is ook goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:08

AmySP schreef:
Ik heb net een Zaldi New Kent besteld bij Trekking Saddles. Woon zelf in Noord-Holland maar mijn paard staat nog bij mijn instructrice in Zeeland, en de zadelmaker kwam gewoon passen :) Dus Trekking Saddles komt gewoon in Zeeland, naar mij was het ongeveer 75 euro voorrijkosten.

Ja dat had ik idd al gehoord. Grote nadeel vind ik dat ze dan alleen maar zaldi zadels komen passen. Ik wil eigenlijk heel graag kunnen vergelijken met andere merken zadels....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:14

Is het dan niet een optie dat je een gewone zadelmaker laat komen en het zaldi zadel op proef neemt in de zelfde periode? Dan kan de zadelmaker kijken of het Zaldi zadel ok ligt (mocht jij ook tevreden zijn) en eventueel andere zadels met jou passen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:23

Dat is wel een idee, maar is de new kent en san jorge er als proefzadel dan ?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:00

Ik denk dat een gewone zadelmaker in dit geval ook handiger is dan. Alleen ben ik bang dat er niet zoveel zadelmakers zijn die Zaldi zadels hebben om te passen. Er zijn weinig van deze zadels (tweedehands) in omloop.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:00

elisabeth_vm schreef:
Toevallig iemand die een verdeler van Zaldi weet zijn in België of net over de grens? :)
Heeft er trouwens nog iemand ervaringen met het aanpassen van Zaldi zadels? Ik heb een puberende PRE die momenteel echt bijna niks in de spieren staat, maar daar zou -hopelijk- toch nog stevig wat verandering in moeten komen en dan wil ik wel dat mn zadel blijft passen natuurlijk..

Ben hier ook erg benieuwd naar, wil binnenkort ook een zaldi zadel voor mijn tinker aanschaffen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:12

Momenteel heb ik een zaldi new kent, nieuw liggen, die evt. gepast geprobeerd kan worden. Op de voorwaarden die ik met mijn shop hanteer.
kleur zwart, 17.5 inch.
even pb en voor meer info.