hoe kies je het juiste bit uit bij een onbeleerd paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoe kies je het juiste bit uit bij een onbeleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 09:49

Daar loop ik dus erg tegenaan.
ik heb een aantal jaar geleden mijn oudste merrie (toen 8) zelf beleerd, paard was wel al gewend aan bitten, dus die had overal een even erge hekel aan :D
die is eigenlijk beleerd op een liverpoolstang (haar bit van voor de koets), daarna op een enkelgebroken trens overgestapt, nam ze fijn aan maar wel wat onrustig, en daarna op een dubbelgebroken watertrens, die is momenteel eigenlijk het fijnste
ik gebruik soms een billy allen D-trens (vooral tijdens het springen, omdat ik ze door de D stukken iets beter kan zijdelings begrenzen, of tijdens langere buitenritten)

nu ben ik lichtjes aan begonnen met mijn driejarige, die heb ik al aan de lange teugels gehad, en deze week eenmaal opgezeten. zij is dus nog niet zo bekend met bitten, maar heeft wel al een liverpool en een enkelgebroken in gehad.
nu merk ik vrij veel "verzet" op het enkelgebroken bit (enkel daarmee "gewerkt) in die zin dat zodra ik de teugels aanneem ze vrij veel schudt en zelf tegen het bit ingaat.
volgens mij is dit toch wel normaal, een jong paard gaat altijd proberen
maar toch ben ik nu aan het twijfelen geslagen: ligt het niet aan het bit, zou die dubbelgebroken niet beter zijn, of mss zelfs die BA of die liverpoolstang (op de bril)
ik neig naar de BA (mss makkelijker om het sturen aan te leren, de D werkt een beetje als een knevel), maar die vind ik dan weer dun.
of mss beter beginnen met de liverpool, en eenmaal ze beleerd is er een trens inhangen.
en een bit vinden in maatje 17.5 is niet zo evident.

twijfel twijfel twijfel, dus ik vraag me af hoe doorgewinterde beleringsmensen hiermee omgaan?

Ine23

Re: hoe kies je het juiste bit uit bij een onbeleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:54

Als je het niet erg vind ga ik dit ook even volgen. :)
Ik ben ook met een 3-jarige bezig, voor de aller eerste keer, en heb nu een enkelgebroken watertrens aangeschaft. Hier was het vinden van een bit ook niet evident, ze heeft maatje 10.5 en weinig plaats in haar mond (welsh pony), dus ben uiteindelijk voor een onderlegtrens moeten gaan omdat alle andere ponybitjes echt extreem dik waren. Heb het nog niet aangehad, dus ben benieuwd hoe zij gaat reageren. Wij gaan ermee longeren en aan de hand wandelen, ook wat lange lijnen mss. Dit najaar wordt ze hoogstwaarschijnlijk voor de kar beleerd en dan zien we wel of ze ook fijn loopt op zo'n bitje, of dat er toch een stang in moet.

17.5 is zeker niet gemakkelijk om een bit voor te zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:54

Beleer je ze nu onder het zadel of direct voor de koets?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:56

dat ze tegen het bit in gaat is omdat ze het niet kent, ze zoekt grenzen op.

Gewoon een dubbel of enkel gebroken bitje erin.

Zelf gebruik ik met jonge paarden altijd een dubbel gebroken robart bit, werkt super bij alle paarden tot nu toe

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:58

Ik ga altijd voor dubbelgebroken of helemaal ongebroken. Wel een simpel trensje, geen poespas.
Enkelgebroken kan gewoon niet prettig zijn in de mond lijkt me. Het wennen aan een bit kan wel lang duren en erg lijken op verzet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:02

Asyaa schreef:

als het naar mij gericht is:
ze wordt beleerd onder het zadel.
Voor de koets zou ik graag willen, maar momenteel is de aankoop van het harnachement en de koets iets te veel te veel voor mij, dus die plannen worden op de baan geschoven :D

dit is de BA
Afbeelding
dus een dubbelgebroken mondstuk, maar de beide zijdes kunnen eigenlijk niet dubbelklappen, enkel wat ronddraaien zeg maar

anders heb ik nog de enkelgebroken watertrens, dubbelgebroken watertrens, of de liverpoolstang met drie sleuven.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:04

Misschien niet helemaal passend in dit topic maar wil je perse een Bit of zijn bitloze optomingen ook niet uitgesloten voor je ?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:08

Die streepjes werken onprettig in op de tong.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:09

bitloze optomingen zijn ook niet uitgesloten,
MAAR, ik wil het paard wel beleerd hebben op een bit (momenteel zit ik in een vrij goede financiele situatie, echter is de kans groot, als we eenmaal een koophuis hebben er een van de paarden mss weg zal moeten, mijn oudste gaat niet meer de handel in, dus gaat de jongste in dat geval de verkoop in. Daar het een trekpaard is, is het mijn bedoeling om ze zo veelzijdig mogelijk te krijgen, dus onder het zadel met en zonder bit, en eventueel voor de koets).
Voor bitloos te rijden heb ik momenteel enkel nog mijn touwhalster (niet ideaal om het sturen aan te leren, daar ik dressuurmatig rij) of mijn hackamore (en dat is mijn hoofdstel om buitenritten te maken met een losse teugel en enkel in geval van nood een noodrem te hebben, dus die wil ik niet gebruiken tijdens het gewoon pistewerk)
mijn sidepull heeft de oudste gemold, dus die moet nog eens binnen voor reparatie :D

dus in eerste instantie liefst beleren mét bit, om als de knopjes er wat opstaan te kunnen overschakelen naar bitloos voor buitenritten, en dressuurmatig met bit.

@ pentax: kun je dat onderbouwen? volgens mijn zijn de streepjes gewoon zon koperspul oid, die een smaakje geven?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:10

Ik ben voorstander van een dubbelgebroken, evt koperen bustrens voor jonge paarden. Dat ze er even tegen in gaan is normaal. Daarbij is een zacht bitje dan fijn, zodat je ook kan corrigeren zonder dat dat direct heel veel impact heeft

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:11

Pentax, ik heb juist een andere ervaring hiermee. Onze paardjes lijken het fijn te vinden die koperlegering
Door speeksel produceren ze enkel een zoete smaak, verder zijn ze glad, net als de rest van het bit.

Waarom probeer je geen leerbit? voor veel paarden een perfect begin.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:12

een leerbit in maat 17.5? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:14

Duhelo schreef:
Asyaa schreef:

als het naar mij gericht is:
ze wordt beleerd onder het zadel.
Voor de koets zou ik graag willen, maar momenteel is de aankoop van het harnachement en de koets iets te veel te veel voor mij, dus die plannen worden op de baan geschoven :D

Het was naar jou gericht. :)

Wat is de reden dat je niet met een simpel dubbelgebroken bitje bent begonnen? Beginnen met allerlei andere bitten onder het zadel lijkt me beetje overdreven terwijl je niet eens weet hoe ze op een dubbelgebroken watertrens reageert.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:14

Voel maar met je lippen, dat streepje is niet op gelijke hoogte als de rest van het metaal, dat randje is heel minimaal maar wel best scherp, en stel je voor dat dat de hele tijd iets heen en weer gaat, dat gaat schuren. Zelfde geld voor dat lieve middenstukje.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:23

Ik vond een dubbegebroken kneveltrensje erg fijn. Ligt stabiel in de mond en je kunt ze goed begrenzen. Het heeft geen hevelwerking zoals sommigen denken.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:24

De paarden die ik heb ingereden/geholpen zijn allemaal begonnen op een gewoon halster. Touwtjes aan de zijkanten en daarmee leren sturen (maar vooral op je zit). Een paard wat op dat moment nog geen bit kent zal ook op de druk op een halster reageren (eigenlijk elk paard). Voor de vorm kan je eronder wel een hoofdstel hangen met een bit erin, zodat ze vast kunnen wennen aan iets in de mond maar nog geen druk op de mond.
Als ze dan eenmaal netjes sturen/reageren op het halster kun je op een los teugeltje het bit erbij pakken. Je hebt dan dus een dubbele teugel: aan het halster en een losse aan het bit. Zo kun je dan steeds iets meer druk op het bit gaan leggen en kunnen ze makkelijk gaan wennen.

Qua bit: dubbelgebroken is altijd fijner dan enkelgebroken. Enkelgebroken gaat bij een verkeerde handhouding namelijk snel scharen en tegen het gehemelte aandrukken. Pijnlijk voor het paard. Bijvoorbeeld en paard met een hangend rooster moet daarom nooit met een enkelgebroken bit gereden worden.
En @ Ine23: een dikke trens is zachter dan een dunnen trens. De onderlegtrens die je nu hebt is dus meteen scherper dan een dikkere. Kon je echt geen vinden die in de mond paste of heb je onbewust voor een dunnere gekozen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:38

Asyaa schreef:
Het was naar jou gericht. :)

Wat is de reden dat je niet met een simpel dubbelgebroken bitje bent begonnen? Beginnen met allerlei andere bitten onder het zadel lijkt me beetje overdreven terwijl je niet eens weet hoe ze op een dubbelgebroken watertrens reageert.

we zijn nog niet echt begonnen hoor ;)
ze heeft totnutoe gewoon bitgewenning gehad (insteken en uithalen van het bit) met de liverpool en de enkelgebroken trens
daarnaast enkele malen aan de lange teugels (3-4 maal), waarvan eenmaal met een enkelgebroken trensje, de eerste malen op halster (daar simpelweg geoefend op wegstappen en halthouden, ikzelf ben niet handig genoeg met de lange teugels om het sturen aan te leren)
aan de longe altijd met het halster, en ik heb er afgelopen dinsdag voor de eerste maal opgezeten en gestapt aan de hand (aan halster) met zelf de teugels aan het bit erbij, waar ik lichtjes helpte om de cirkel wat grotere en kleiner te maken.
het verzet kwam dat ze zelf haar hoofd vooruit trok, daarop dus druk op het bit nam, en vrij heftig reageerde (nouja, schudden met het hoofd :D )
dus kwa werken heeft ze enkel die enkelgebroken trens in gehad.
dze namiddag ga ik er nogmaals op, en ga dan de dubbelgebroken erinhangen, en mss idd beginnen op het halster :)

iedereen bedankt voor de adviezen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:56

de dubbelgebroken D-trens lijkt mij het meest geschikt, enkelgebroken werkt vooral sterk in op de lagen en minder op de tong, bij dubbelgebroken heb je meer verdeling van het oppervlak. zeker bij jonge paarden zie je ook vaak dat bij enkelgebroken bitten het middenstukje (scharniertje) tegen het gehemelte, wat erg pijnlijk kan zijn. zelfde geldt eigenlijk voor te dikke bitten, bij ondiepe (jonge!) mondjes is een dunner bit prettiger, er blijft dan namelijk simpelweg meer ruimte over in de mond, bijv. voor de tong.
fijne van de D-ringen is inderdaad dat je gebruik kunt maken van de kneveltrens-werking ervan. de meeste paarden ervaren dat als zeer duidelijk, en daarnaast is de mondhoek een voor paarden natuurlijk 'knopje', waarop ze signalen direct goed begrijpen.

persoonlijk zou ik niet het werk en bit tegelijk starten. doe eerst eens een bit in met wandelen en longeren, waarbij je de lijn niet aan het bit vastmaakt maar aan de neusriem. als het paard daaraan gewend is, ga je het bit erbij betrekken, en zo bouw je steeds wat verder door.

uitprobeergedrag is inderdaad normaal, maar er is wel een verschil in verzet en uitproberen. hou dat dus goed in de gaten, en voorkom dat het bit een pesterij wordt voor het paard.

over de koperen streepjes, bij een kwalitatief goed bit is dat netjes afgewerkt en zitten er geen scherpe randen of ribbeltjes aan. ik gebruik zelf o.a. mylerbitten, die hebben dit ook. tot op heden zijn mijn beestjes er aardig blij mee.

uiteindelijk geeft het paard aan welk bit hij of zij het prettigst vindt. het enige wat wij kunnen doen is de reacties van het paard goed interpreteren en daar iets mee doen. ieder paard heeft zo zijn voorkeur, en daarmee dient rekening te worden gehouden. Bokt kan algemene adviezen geven maar uiteindelijk kan niemand voor je paard bepalen wat die fijn vindt. hou hem dus goed in de gaten en blijf objectief.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:49

Ik gebruik bij mijn 3 jarige een dubbel gebroken watertrensje met koperen tussenstuk, mijn vorige paard is hier ook mee beleerd, lopen beide nog steeds op dit bit momenteel en dat gaat hartstikke goed!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:52

dubbel gebroken africhtingsbitje van sprenger.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:55

ik heb mijn verzorg trekpaard ingereden met een dubbelgebroken bitje van 18,5 cm

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:58

Enkelgebroken vind ik echt wat te streng (bit is zo streng als de hand van de ruiter blabla ja maar fijn is t sowieso niet ;) ), vooral voor een jong paard. Zelf rij ik een 4-jarige met een dubbelgebroken watertrensje, vrij zacht dus. Deze dame kwam werd bitloos de beginselen aangeleerd dus de overgang moest klein zijn.

Ieder jong paard doet eerst ff beetje raar met bitje in, da's natuurlijk ook best logisch. Ze nemen het bit echter IMO makkelijker en sneller aan als het 'lekker' zit, en dat is dus meestal niet direct het geval met een enkelgebroken.

Of ze juist van een beetje spelen houden of meer rust in de mond willen hangt van paard af, en daaruit moet je je keuze dubbelgebroken/ongebroken maken.

Ik heb trouwens een koperlegering, niet noodzakelijk maar misschien dat een paard het dan makkelijker accepteert omdat het natuurlijk grappig smaakje heeft ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:12

merrieveulen schreef:
de dubbelgebroken D-trens lijkt mij het meest geschikt, enkelgebroken werkt vooral sterk in op de lagen en minder op de tong, bij dubbelgebroken heb je meer verdeling van het oppervlak. zeker bij jonge paarden zie je ook vaak dat bij enkelgebroken bitten het middenstukje (scharniertje) tegen het gehemelte, wat erg pijnlijk kan zijn. zelfde geldt eigenlijk voor te dikke bitten, bij ondiepe (jonge!) mondjes is een dunner bit prettiger, er blijft dan namelijk simpelweg meer ruimte over in de mond, bijv. voor de tong.
fijne van de D-ringen is inderdaad dat je gebruik kunt maken van de kneveltrens-werking ervan. de meeste paarden ervaren dat als zeer duidelijk, en daarnaast is de mondhoek een voor paarden natuurlijk 'knopje', waarop ze signalen direct goed begrijpen.

ik heb de indruk dat ze inderdaad niet echt veel ruimte heeft in haar mond, ze heeft nogal dikke lippen en een dikke tong.zowiezo zit ik niet veel aan het bit, in en losrijden is altijd met losse/hele zachte teugel tot ze zelf contact komen zoeken.

persoonlijk zou ik niet het werk en bit tegelijk starten. doe eerst eens een bit in met wandelen en longeren, waarbij je de lijn niet aan het bit vastmaakt maar aan de neusriem. als het paard daaraan gewend is, ga je het bit erbij betrekken, en zo bouw je steeds wat verder door.
het bit is ze wel al gewend hoor, is al meerdere keren gewandeld en gelongeerd met bit in (touw wel aan het halster) longeren aan het bit wil ik niet omdat je altijd onduidelijke hulpen geeft imo.

uitprobeergedrag is inderdaad normaal, maar er is wel een verschil in verzet en uitproberen. hou dat dus goed in de gaten, en voorkom dat het bit een pesterij wordt voor het paard.

over de koperen streepjes, bij een kwalitatief goed bit is dat netjes afgewerkt en zitten er geen scherpe randen of ribbeltjes aan. ik gebruik zelf o.a. mylerbitten, die hebben dit ook. tot op heden zijn mijn beestjes er aardig blij mee.

uiteindelijk geeft het paard aan welk bit hij of zij het prettigst vindt. het enige wat wij kunnen doen is de reacties van het paard goed interpreteren en daar iets mee doen. ieder paard heeft zo zijn voorkeur, en daarmee dient rekening te worden gehouden. Bokt kan algemene adviezen geven maar uiteindelijk kan niemand voor je paard bepalen wat die fijn vindt. hou hem dus goed in de gaten en blijf objectief.

ik heb ook gevoeld langs de BA, en ik voelde absoluut geen scherpe randjes of zelfs maar een overgang, dus dat valt volgens mij wel mee.

ik denk dat het inderdaad gewoon het niet snappen wat het bit is dat ze heeft.
vandaag weer "gereden". eigenlijk effe gelongeerd, en opgestapt, met teugels aan het dubbelgebroken watertrensje.
wegstappen geen probleem, halthouden ook niet, maar draaien was direct terug gaan stilstaan,schudden en achteruit gaan.
ik heb dan een stapje terug gegaan, en de teugels vastgemaakt aan het halster, en overdreven "gestuurd" en beloond uiteraard, en daar was er geen protest op, draaide ze eigenlijk heel braaf en vlotjes. ook de rem werkte nog goed, dus ik denk dat ik voorlopig gewoon op halster begin (met hoofdstel erover, kwestie dat halster niet teveel schuift en ze wel bit associeert met werken)
en dan gewoon stilletjes aan het bit erbij neem, of mss zelfs wel volledig bitloos ga.
al bij al ben ik erg trots op mijn paard! tweede maal dat ik erop zit al linksom en rechtsom los gestapt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:45

klinkt goed, mooi dat je bereid bent rekening te houden met je paard. is de tandarts er ook al bij geweest?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:51

de dierenarts heeft vorig jaar enkele haken weggevijld (ze at langzamer dan normaal), en heeft gezegd dat ik gerust dit jaar kon overslaan.
echter heb ik een holistische dierenarts gevonden die ook paardentandarts is, en ik ben van plan om hem volgende maand te laten komen voor mijn oudste merrie die ik pas gekocht heb (en wss nog nooit een tandarts van dichtbij gezien heeft) dus dan laat ik die kleine ook bijchecken,voor de zekerheid. dan ga ik ook een beter zicht hebben op de plaats dat ze effectief in haar mond heeft.