fijnste singel voor je paard met deze warmte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

fijnste singel voor je paard met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:49

ik ben op zoek naar een fijne ademende singel voor mijn paard..maar ik ga liever eerst op referenties af!
heb zelf een singel van prestige, een leren, maar hij krijgt er schuurplekken van! en ook nog een neopreen maar vind deze zo warm met dit weer!
welke singel gebruiken jullie met deze warmte en veroorzaakt geen schuurplekken?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:56

Ik heb ze zelf helaas niet meer, maar met dit soort weer vind ik de ouderwetse koordsingels eigenlijk het beste.
Niet met die dunne koorden maar met die dikkere.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:33

Die van Torrowgood(?) zijn erg fijn. Heb een pony met erg gevoelig huidje, en hij krijgt geen schuurplekken.
Na het rijden even afspoelen en is zo weer droog. Ideaal.

tylando

Re: fijnste singel voor je paard met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:05

die zien er wel erg fijn uit, die van thorowgood. touwsingel ben ik niet zo'n voorstander van eerlijk gezegd.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:09

Mijn dochter heeft voor haar arabier een katoenen singel. Geen koordsingel, maar gewoon uit 1 stuk en dan van katoen. Prima, goed uit te wassen. Ik heb zelf een singel van leer: dat zweet wel behoorlijk maar mijn paard heeft daar weinig last van. Ze krijgt geen schuurplekken of iets.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:11

is de katoenen singel dan niet vrij stug ? welk merk heb je daarvan? had zelf ook een leren maar hij krijgt er schuurplekken van helaas!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:27

De katoenen singel is niet stug. helemaal niet. Is erg fijn. Is van het merk Aerborn (geloof ik). Bij www.thehorsehouse.nl hebben ze ze ook voor 15 euro. Is wel een fijne singel.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:27

tylando schreef:
die zien er wel erg fijn uit, die van thorowgood. touwsingel ben ik niet zo'n voorstander van eerlijk gezegd.

Ik heb ook een thorowgood dressuursingel en hij bevalt uitstekend. Zeer makkelijk schoon te spoelen en droogt heel snel. Tijdens het rijden word de singel zelfs niet eens nat en m'n paard ook veel minder dan met een neopreen singel (heb geen leren, dus daar kan ik niet mee vergelijken).
En wat betreft de prijs valt het ook erg mee (dressuursingel was zon 35 euro), dus zou t gewoon proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:30

Ik vind de thorowgood-singels ook fijn :j Mijn pony zweet er wel wat onder, maar veel minder dan onder neopreen. Het is een soepele singel en hij is niet zo dik als de meeste leren singels (juist de dikte geeft soms schuurplekjes)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:40

Ik heb alleen maar (dikke) koordsingels en wil geen andere. Heb zelfs extra lang op een nieuw zadel moeten wachten omdat ik perse korte singelstoten wilde.
Maar leer vind ik niks, rijd altijd buiten en onderhoud luistert veel te nauw, alsie nat wordt wordt het leer heel snel stug.
Van neopreen kreeg mijn pony zulke enorme zweetplekken en ook wondjes, die wilde ik dus ook niet meer.
Katoenen singels verdelen de druk niet fijn, die snijden aan de voorkant.
Met de koordsingels al jarenlang probleemloos rijden in weer en wind. Na het rijden even afspoelen onder de kraan, volgende dag weer een schone soepele singel en dankzij de koordjes een fijne gelijkmatige drukverdeling.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:43

Ik heb een westernsingel (ook westernzadel) bekleed met schapenvacht, alle andere, ook de neopreen, krijgt ze schuurplekken van.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:04

tylando schreef:
touwsingel ben ik niet zo'n voorstander van eerlijk gezegd.

Kan je ook uitleggen waarom niet?

Ze zijn niet erg hip, maar ik heb er echt de beste ervaringen mee.
Zeker met lange trektochten in warmere landen, daar kan geen neopreen of leer tegenop. Dat blijven toch meer dichte singels waaronder het makkelijk kan gaan smetten, m.n. als je paard een gevoelig huidje heeft.
Met een lamsbontje kan je het leed dan wel weer verzachten, maar dat is ook warm.
Soms is een ouderwetste oplossing zo gek nog niet.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:53

Heb zelf een singel van een soort fleece/badstof gekocht (van kiefer) is naar mijn idee niet warm en heel zacht.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:09

Myca schreef:
tylando schreef:
touwsingel ben ik niet zo'n voorstander van eerlijk gezegd.

Kan je ook uitleggen waarom niet?

Ze zijn niet erg hip, maar ik heb er echt de beste ervaringen mee.
Zeker met lange trektochten in warmere landen, daar kan geen neopreen of leer tegenop. Dat blijven toch meer dichte singels waaronder het makkelijk kan gaan smetten, m.n. als je paard een gevoelig huidje heeft.
Met een lamsbontje kan je het leed dan wel weer verzachten, maar dat is ook warm.
Soms is een ouderwetste oplossing zo gek nog niet.

omdat ik paarden heb gezien die ze droegen en helemaal open lagen..sindsdien ben ik er huiverig voor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:44

Jeetje Tylando, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Kan je aangeven waar dan, met welke paarden en wanneer (mag per pb)?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:59

Dat was vroeger op een manege maar die singels waren zo hard als ik weet niet wat. Ze zullen vast wel betere hebben nu.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:00

Touwsingel heb ik ook slechte ervaringen mee. Mijn paard heeft een dun huidje, waar de singel ligt, en door stof en zweet gaat het dan kapot. Ik ben toen overgestapt op neopreen. Daar werd het wel iets beter van, maar erg zweterig. Een bontje neemt aardig wat vocht op, dus dat werkt bij mijn paard het beste. Nadeel alleen is dat je hem regelmatig moet wassen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:02

Ik heb ook die van thorrowgood en dat is echt een hele fijne singel nu (altijd wel hoor ;) )

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:42

tylando schreef:
Dat was vroeger op een manege maar die singels waren zo hard als ik weet niet wat.

Wat sneu voor die paarden.
Je moet de boel natuurlijk wel onderhouden en schoon houden, dat geld voor elk materiaal.

Ik hoop dat je wat kan vinden waar je paard geen last van heeft en waar jij ook tevreden mee bent.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:50

Denk ook katoenen singel, heb die zelf helaas nu ook niet maar ik maak de singel na het rijden gwn goed schoon dan heeft mijn paard er ook weinig last van!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:57

Mijn zadelmaker heeft een singel voor mij gemaakt van 100% wolvilt (en aan de buitenkant leer).
Ik had eerder een neoprene maar die is werkelijk doorweekt na het rijden, deze echt stúkken minder!
Paard heeft een gevoelig huidje en hij heeft nergens last van met deze singel.

Kost wat, maargoed, dan heb je ook wat. :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 07:50

ik heb de singel van thorowgood besteld en als het goed is komt ie vandaag binnen...dus ben benieuwd! en idd zo duur is ie niet dus als deze niet bevalt kan ik altijd nog verder kijken!

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:56

tylando schreef:
ik heb de singel van thorowgood besteld en als het goed is komt ie vandaag binnen...dus ben benieuwd! en idd zo duur is ie niet dus als deze niet bevalt kan ik altijd nog verder kijken!

Die heb ik ook en bevalt prima :j

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:59

IK heb een elastische FRA singel.
Ademd super en geeft geen schuurplekken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:00

Ik had een dressuursingel van Thorowgood (airoform?) en ik heb daar juist hele slechte ervaringen mee: paard bleef maar schuurplekken krijgen: zelfs als er een (goed!) bontje om de singel heen ging!
Op een eenvoudige neopreen doet ze het het beste: helaas wel warm met dit weer, want neopreen ademt niet.

Nu moet ik zeggen dat ik een heel bol paardje heb (Fjord), waarbij de singel snel de neiging heeft om naar voren te schuiven vanwege de vorm van de buik. Dit in combinatie met het elastiek aan beide zijden bij de Thorowgood-singel, is denk ik waar het probleem lag. Het elastiek gaf nog teveel speling.
De neoprene singel die ik nu heb is dan ook zonder elastiek!