Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisannemagic

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:52

hallo,
Ik heb een pony die met naar benden vragen erg met zijn hoofd schut en ook zijn onder nek vast zet.
Dan kom ik er bijna niet meet door heen.
Heeft iemand een idee wat ik daar aan kan doen, ik heb zelf nu een dubbelgebroken simpele watertrens.
Zou een ander bit mischien werken?

Amyyy

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:54

Heb je les? Een paard vraag je niet naar beneden, maar als alles goed is gaat je paard vanzelf naar beneden lopen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:54

Nope. ga eerst maar eens naar de dierenarts, je paard na laten kijken. waarschijnlijk zal hij ergens last van hebben.
dat hoofd schudden, kan ook aan de tanden liggen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:55

niet naar beneden vragen. Kijk eens in het fototopic 'aan de teugel'. Daar kan je heel veel leren over hoe je een paard nageeflijk rijdt en er zitten hele vriendelijke mensen die je alles goed kunnen uitleggen.

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:55

Amyyy schreef:
Heb je les? Een paard vraag je niet naar beneden, maar als alles goed is gaat je paard vanzelf naar beneden lopen.

Dat heb ik al gedaan, alles is in orde zijn zadel ligt goed zijn tanden zijn nagekeken en hij heeft niets onder de leden.
Zijn rug is ook al nagekeken door een fysio

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:56

allemaal bedankt voor de snelle reacties ik heb al dressuur les en ik zal zeker even in het topic nageefelijk rijden kijken.

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:57

lisannemagic schreef:
allemaal bedankt voor de snelle reacties ik heb al dressuur les en ik zal zeker even in het topic nageefelijk rijden kijken.

heb perongeluk op verkeerde gequot het is was bedoelt voor jasmijn

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:00

waar kun je het fototoppic vinden want ik zit nog niet zo lang op bokt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:02

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:03

zie boven :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:05

Oefff, ben ik benieuwd hoe jij je paard naar beneden 'vraagt'? Om en om 'spelen' met de teugels zeker?
Het enige wat helpt: GOED les nemen. Dus geen scherper bit er in gaan hangen ofzo. :)
Het is de bedoeling dat hij 'naar beneden gaat' vanuit ontspanning.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:06

Ik denk dat bitloos nog het beste gaat werken.....

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:09

Ook bitloos kan heel scherp zijn als de ruiter niet weet waar ze mee bezig is. Daarom het advies om inhoudelijk op nageeflijkheid in te gaan en niet met het harnachement te gaan klooien. Ik wil niet weten hoe het voor een paard moet voelen om 'naar beneden gevraagd te worden' op zo'n scherp touwhalstertje..

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:11

Als je natuurlijk goed les hebt kun je wel kijken of hij een ander bit fijner vindt. Dus misschien een enkelgebroken, of een ongebroken bit. Niet een keer mee rijden, maar een paar weken, dan weet je of je pony een ander bit misschien fijner vindt. Let op dat je een bit pakt wat ook past in de mond van je pony. Dus niet te dik als je pony een laag rooster heeft dat een dik bit niet past. Een dik bit is niet altijd meteen vriendelijker als het te dik is voor je pony.

Arabesk, bitloos valt altijd te proberen, maar ook dan moet je weten waar je mee bezig ben. Aangezien ik daar geen ervaring mee heb, laat ik dat aan jou over :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:11

Als je een stalen neusriem neemt met pinnen wel ja. Maar bitloos is in principe vriendelijker dan met een bit, omdat je niet stoort in de mond. Niemand hangt drie zakken aardappelen aan de teugels neem ik aan .... :7

Bitloos is net zo simpel als met bit. Er wordt veel te ingewikkeld over gedaan. Het is alsof iedereen autorijdt en je uit moet leggen dat met de fiets ook een fijne optie is, maar iedereen valt over het feit dat een fiets maar twee wielen heeft en DUS veel moeilijker is dan een auto besturen met vier wielen...
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-05-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:11

_horselovee_ schreef:
Oefff, ben ik benieuwd hoe jij je paard naar beneden 'vraagt'? Om en om 'spelen' met de teugels zeker?
Het enige wat helpt: GOED les nemen. Dus geen scherper bit er in gaan hangen ofzo. :)
Het is de bedoeling dat hij 'naar beneden gaat' vanuit ontspanning.

Ik vraag zeker niet om en om daarom vind ik het raar dat hij schud ik provbeer juist heel rustig te zijn met mijn handen maar het likt of hij het bit niet accepteerd

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:12

Mikey, wat je nu zegt voor een 'scherp touwhalstertje', geldt even goed voor een bit hoor. Maar je hoeft niet altijd te rijden met een touwhalster, er zijn nog genoeg andere optomingen. Het valt altijd te proberen toch?

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:13

Bitloos gaat juist super dat doe ik ook en daar reageerd hij heel goed op maar voor wedstrijden wil ik ook graag dat hij met bit ontspannen loopt en zich niet zo vast zet

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:14

Je kunt ook wedstrijden rijden zonder bit :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:15

lisannemagic schreef:
Bitloos gaat juist super dat doe ik ook en daar reageerd hij heel goed op maar voor wedstrijden wil ik ook graag dat hij met bit ontspannen loopt en zich niet zo vast zet

Wat Amy ook zegt; bitloos mag je ook wedstrijden rijden, in elk geval is endurance geen enkel probleem, bitloos dressuur is iets lastiger, maar wel mogelijk.

Je paard geeft overduidelijk aan dat het bit het probleem is.... !

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:17

Arabesk schreef:

Daar ben ik het dan ook weer niet helemaal mee eens. Mijn paard snapte gewoon niet wat ze met haar hoofd moest doen, maar dat ligt zeker niet aan het bit. Als je je paard naar beneden vraagt, en een paard reageert daar op, komt het niet door het bit, maar door de rijstijl.

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:20

Amyyy schreef:
Arabesk schreef:

Daar ben ik het dan ook weer niet helemaal mee eens. Mijn paard snapte gewoon niet wat ze met haar hoofd moest doen, maar dat ligt zeker niet aan het bit. Als je je paard naar beneden vraagt, en een paard reageert daar op, komt het niet door het bit, maar door de rijstijl.

hoe heb jij dat opgelost want ik merk dat ook wel een beetje bij mijn pony dat hij niet echt weet waar hij zijn hoofd moet laten omdat hij het altijd een beetje heen en weer wiegt en slingert

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:20

Arabesk schreef:
lisannemagic schreef:

Wat Amy ook zegt; bitloos mag je ook wedstrijden rijden, in elk geval is endurance geen enkel probleem, bitloos dressuur is iets lastiger, maar wel mogelijk.

Hoeft ze niet gelijk bitloos.
Niet elk bit werkt bij elk paard, net als dat niet elk paard lekker loopt op hetzelfde bitloze hoofdstel. ;)

TS, goed les gaan nemen, en als het paard daarna nog niet fijn loopt op dat bit (en dus niet voor het naar beneden werken want daar is het niet voor. ) zijn er nog zoveel andere bitten, het ene paard heeft minder ruimte in de mond dan de ander.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:24

verwijderd
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 27-09-23 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:27

Amyyy schreef:
Amyyy schreef:
Hallo allemaal,

Normaal ben ik een beetje huiverig met het plaatsen maar ik ben toch wel heel benieuwd wat jullie van onze vooruitgang vinden. En ook van het beeld van nu. Dit is mijn merrie (en ze heet toevallig ook Vienna!) sinds oktober 2010 in mijn bezit. Ze was toen 8 en nog niet door gereden, maar wist ik veel, ze was braaf en dat was goed zat voor toen. Maar nu willen we ook ooit eens wedstrijden gaan rijden. En dat kan echt niet met een giraffepaard. Hier even een kleine tijdlijn.

13-2-2011 Onze ik geloof eerste onderlinge wedstrijd. Ik geloof wel eerste, maar manmanman wat slecht.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/i ... directlink
Afbeelding

13-3-2011 Hier hadden wij weer een onderlinge wedstrijd, we zijn volgensmij wel eerste geworden, maar we reden ook nog maar F6.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/c ... directlink

20-5-2011 Weer een onderlinge wedstrijd. Hier was ze echt op een diepte punt, we konden niet eens fatsoenlijk sturen!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/p ... directlink

In augustus zijn we van stalling veranderd, en sinds dien gaat het (naar mijn gevoel) veel beter.

20-8-11

https://picasaweb.google.com/lh/photo/O ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/q ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/N ... directlink

Ook hebben we een nieuwe instructrice gevonden. Deze hadden we op de andere stal ook al, maar dat was maar een paar keer. Vanaf nu heb ik iedere week een uur prive les. Het gaat steeds beter, naar mijn mening iniedergeval.

10-12-11, Ik weet het, ik heb mijn handen echt heel raar, ik wist echt niet dat ik zo scheef op mijn paard zat. Nu doe ik dat al veel minder, want ik vind het er niet uit zien en het is helemaal nergens voor nodig!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/_ ... directlink

31-1-12 Dit zijn de laatste foto's van mij, jammer genoeg heb ik nog geen nieuwe foto's. Dit is de 2e keer dat ik zonder sporen op haar rij. Het is even wat harder werken in het begin, maar nu reageert ze net zo goed op mijn been zonder spoor als met een spoor. Hier heb ik mijn voeten vrij ver opgetrokken omdat ik het gevoel had dat ik niet bij haar buik kon! Gelukkig doe ik dit nu niet meer, en gaat het vrij goed met mijn voeten. Ik vind het heerlijk zonder sporen en heb het gevoel dat ik niet zo 'voorzichtig' hoef te doen, en hierdoor ga ik niet zo letten op mijn voeten, en gaan ze vanzelf goed. Mijn handen zijn nog wel een puntje, ik zet ze niet zo ver meer uit elkaar en ook niet meer zo hoog, maar ik weet dat er nog genoeg werk is voor mij!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vinden jullie dat wij vooruit zijn gegaan? Of zijn wij echt heel erg verkeerd bezig? Ik ben zeer benieuwd, maar ook een beetje gespannen voor jullie reacties :o !

Even gekopieerd uit het aan de teugel topic. Mijn houding was erg slecht, ik had zelf niet in de gaten dat ik zo zat. Werk er hard aan!

maar hoe heb jij het opgelost van dat ze niet wist waar ze haar hoofd moest laten?