Wie kan mij advies geven over bitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Wie kan mij advies geven over bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:38

Mijn paard is lastig met een bitje. Ze verliest een hoop kwijl, ze knarst met haar tanden en pakt stukjes het bit vast.
Ze wordt elke 6 maanden gecontroleerd bij een tandarts, ze heeft een overbeet die al wat is bijgewerkt en waar ze op dit punt geen last van zou moeten hebben volgens de tandarts. Verder is ze in haar lijf ook helemaal goed.
Ik heb een dubbelgebroken trens geprobeerd maar daar reageert ze heel slecht op, hoofd omhoog en vastpakken.
Verder hebben we een normale bustrens enkelgebroken geprobeerd (bij deze heeft ze last van dat kwijlen, vastpakken en tanden knarsen) en een iets dunnere watertrens (ook deze pakt ze soms vast, doet haar tong uit dr mond en naar mijn idee ligt de bustrens wat rustiger)

Ik ben op zoek naar een paardvriendelijk bitje wat rustig ligt. Ik zoek iets wat voor haar prettig is en niet in de weg zit.
Ze doet wel heel makkelijk haar bitje in, ze doet zelf haar mond netjes open als ik hem voor houd!
De maat klopt wel en ook zit het correct aan het hoofdstel, daar heb ik al iemand naar laten kijken dus daar kan het niet aan liggen.

Ook ben ik wel benieuwd naar ervaringen met koperen bitten.
Ik kan wel wat extra advies gebruiken!

Nachtlampje

Re: Wie kan mij advies geven over bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:44

Misschien is een leren bit ook iets? Een Meroth bit heet het. Is erg zacht en plat.
Verder kan misschien een ongebroken trens ook een oplossing zijn, of een bitloze optoming?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 21:15

Bitloos is met oog op wedstrijden geen optie. Mag leer eigenlijk wel op wedstrijd?
Ongebroken stang is een goede tip! Die ga ik zeker proberen, heb er net wat info over gezocht en die schijnt wel zacht te zijn! Ze kwijlt veel dus misschien dat ik een rubberen neem, zolang ze veel speeksel produceren zijn deze bitten zacht toch?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:21

he je al eens een sprenger bit geprobeerd
dat is idd met koperen aurigan en word gebruikt bij paarden met bitprobleem en/of jonge paarden
paarden lopen hier heel goed op

zijn niet goedkoop..

heb je ook al eens een bitadvies laten doen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:29

Ik zou een ongebroken bit proberen.

Maar daarbij: hoe reageert het paard onder een andere ruiter? (weet niet hoe ervaren je bent, maar wellicht iemand met (nog) meer ervaring)? Soms is het niet het bit, maar de hand die eraan vast zit. Zelf vind ik de longe (pessoa) altijd een fijne manier om te kijken wat het paard met het bit doet. Als je daar een heel duidelijk verschil ziet in wat werkt, en wat niet, dan is dat een mooi uitgangspunt voor onder het zadel.

Kwijlen is meestal een teken van niet kunnen slikken, en dat is weer als het paard niet voldoende vrijheid heeft in de mond, of te kort in de hals loopt (vaak achter de teugel). Wellicht zou een bit met een tongboog (correctiebit of myler level 2) dan een verbetering kunnen zijn (als is gebleken dat het niet aan de ruiterhand ligt)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:15

Kijk eens op de site van www.paul-versluis.nl
Hij is bij mij geweest en heeft toen advies gegeven over een bit.
Ik had een paard die een uitgescheurde mondhoek heeft gehad, en die na de operatie korter is dan de anderen. Dus ging deze mondhoek steeds kapot. Ik heb toen een myler bit gehad, en dat werkte goed.

Maar hij komt aan huis kijken, dus dat zal ik eerst proberen voordat je allemaal bitten gaat kopen dieook niet helpen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:24

Ik heb ook een paard gehad wat een dubbelgebroken bit niet fijn vond.
Daar heb ik ook een aantal bitten op uit moeten proberen, totdat ik iets vond waar hij wel goed op reageerde.
Mijn paard deed het goed op de K&K D ring trens, een enkel gebroken bit met een gebogen mondstuk, zodat het niet in het gehemelte prikt.
En dan in D-trens vorm, zodat het stabiel in de mond ligt. Mondstuk is 14 mm dik.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:41

Of je met een leren bit kan rijden en ook op wedstrijden..:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=pMtEaZV_MLQ

't is een erg zacht bit wat door veel paarden als heel prettig wordt ervaren. Doordat er geen scharnierpunt in zit en het meevormt en meebeweegt met de mond is het een fijn bit voor velen :)

Nog wat informatie:
LEREN BIT

Een leren bit is in feite een soort trensbit. Het is gemaakt van speciaal leer. Als het goed onderhouden wordt, is het een sterk maar zacht materiaal. Het vormt zich naar de paardenmond, een beetje vergelijkbaar met hoe leren schoenen zich vormen naar de voeten van de drager. De vergelijking dat de schoen in het begin wat kan knellen, gaat ook op voor het leren bit. Introduceer een leren bit daarom geleidelijk.
Door het zachte en vriendelijke contact met de lagen én door het kinriempje, kan het een ideaal bit zijn om te gebruiken bij het beleren van jonge paarden. Ook bij het opleiden van een onervaren ruiter kan het goede diensten bewijzen. Zowel het jonge paard als de onervaren ruiter kan wel eens abrupte bewegingen maken. Door het kinriempje kan het bit bij onverwachte bewegingen naar één kant, niet door de mond getrokken worden.
Ook voor veel ervaren ruiters en hoger opgeleide paarden is het leren bit een fijne optoming.
Voor paarden die de neiging hebben om het bit tussen de kiezen te nemen én die een lange mondspleet hebben, is het leren bit niet ideaal. Als ze goed hun best erop doen, kunnen ze het bit uiteindelijk stuk maken.

De kleur van een nieuw leren bit is naturel. Na de eerste keer onderdompelen in zonnebloemolie wordt het al een stuk donkerder. Tijdens het gebruik wordt het bit uiteindelijk donker bruin.

De maten S, M en L zijn standaard verkrijgbaar. Deze maten komen respectievelijk ongeveer overeen met metalen bitten in de maten: 11,5 cm, 12,5 á 13,5 cm en 14,5 cm. Het steekt hem echter niet zo nauw met leren bitten als met metalen bitten wat de maat betreft. Door het kinriempje vormt het bit zich goed naar de paardenmond.

Op bestelling is het ook mogelijk een extra groot of extra klein bit te verkrijgen.

Gebruiksaanwijzing leren bit

Voor gebruik het leren bit een half etmaal in zijn geheel ondergedompeld houden in (koudgeperste) zonnebloemolie.
Na het rijden het bit schoonspoelen met water.
Het bit soepel houden door nu en dan inkwasten met zonnebloemolie. Doe dan alleen het gedeelte dat nodig is. Het kinriempje en de uitstekende delen bij de ringen hoeven minder vaak te worden behandeld.
Gebruik geen gewone lederolie of ledervet!!
Bij paarden met gevoelige lippen kan het goed zijn de mondhoeken in te smeren met bijvoorbeeld Vaseline en het bit geleidelijk te introduceren.
Bij voorkeur een leerbit steeds bij hetzelfde paard gebruiken en steeds op dezelfde manier in de paardenmond hangen.
Het kinriempje zo aanleggen dat ca. 2 vingers (plat) tussen het riempje en de huid kunnen worden gestoken.
Als het paard een duidelijke kin heeft en het bitje niet uitspuugt, kan eventueel zelfs zonder bakstuk gereden worden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:25

zo die is gek zonder bakstukken hahah geweldig zeg..
doe dan gewoon een neckrope hihi

die van sprenger heeft ook KK ultra dynamisch en verschillende uitvoeringen..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:51

Maar wat bij de FEI mag mag nog niet altijd bij de KNHS ;)

Ik heb bij mijn paard ook wat gezocht naar het juiste bit, ze reageerde erg kriebelig op een gebroken en ongebroken trens. Ik ben al jaren heel erg tevreden met mijn ongebroken trensje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:34

kiddokids schreef:
zo die is gek zonder bakstukken hahah geweldig zeg..
doe dan gewoon een neckrope hihi

die van sprenger heeft ook KK ultra dynamisch en verschillende uitvoeringen..

Het paard verdraagt geen druk achter de oren :) Flipt ie volkomen van.
Daarnaast is een hoofdstel alleen maar om t bit vast te houden en in sommige gevallen de mond te beinvloeden dmv neusriemen.
Met zo'n leerbitje kan je eigenlijk dus gewoon prima rijden als ie goed zit.
En met een neckrope is het niet toegestaan om wedstrijden te rijden.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 10:53

HBZ schreef:
Kijk eens op de site van http://www.paul-versluis.nl
Hij is bij mij geweest en heeft toen advies gegeven over een bit.
Ik had een paard die een uitgescheurde mondhoek heeft gehad, en die na de operatie korter is dan de anderen. Dus ging deze mondhoek steeds kapot. Ik heb toen een myler bit gehad, en dat werkte goed.

Maar hij komt aan huis kijken, dus dat zal ik eerst proberen voordat je allemaal bitten gaat kopen dieook niet helpen.

Dat is een heel goed idee, ik ga hem eens een mailtje sturen! Bedankt.

Ik heb een ongebroken bit geprobeerd, ze was nu nog drukker met haar tong en mond dan met enkel gebroken.
Het tandenknarsen was wel minder tijdens het rijden.

Ik ben zelf een ervaren ruiter en dit is mijn tweede paard, eerste paard heb ik nooit mondproblemen mee gehad. Die had een simpel enkelgebroken trensje. Het paard reageert hetzelfde bij andere goede ruiters die erop hebben gezeten, bij de meeste anderen buigt ze overigens helemaal niet in draf en galop of pakt ze het bit vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:56

Hoe weet je zo zeker dat het puur aan de mond moet liggen? Een onrustige mond heeft vaak ook te maken met een lichamelijk mankement of de manier van rijden.
Hoe rijd je dit paard? Doe je het op je eigen manier, of pas jij je aan aan het paard? Misschien vraag je teveel van haar, misschien kan ze of snapt ze het niet.

Blijkbaar werkt het wisselen van bit niet, dus moet je eens verder gaan kijken of je de manier van rijden kunt veranderen? :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:00

geef je wel de tijd om te proberen?

Ik heb met de mijne met mennen heel wat te stellen gehad op een liverpool, meerdere keren geprobeerd ook aan de lange lijnen maar dat was geen succes.
Uiteindelijk overgestapt op een Utrechtse Stang en dat was meteen een heel stuk beter maar pas na een aantal keer rijden was hij er echt aan gewend.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 11:25

Joolien schreef:
Hoe weet je zo zeker dat het puur aan de mond moet liggen? Een onrustige mond heeft vaak ook te maken met een lichamelijk mankement of de manier van rijden.
Hoe rijd je dit paard? Doe je het op je eigen manier, of pas jij je aan aan het paard? Misschien vraag je teveel van haar, misschien kan ze of snapt ze het niet.

Blijkbaar werkt het wisselen van bit niet, dus moet je eens verder gaan kijken of je de manier van rijden kunt veranderen? :)

Ik heb les, ze is naar de tandarts geweest, zadelmaker en haar lijf is nagekeken. Daar lag het probleem allemaal niet.
Laatste optie is dus toch echt het bitje. Vorige eigenaresse heeft ook problemen met het bit gehad bij haar.
Overigens vraag ik hier ook specifiek advies over bitten, over rijden kan naar mijn idee niet echt geoordeeld worden in dit topic.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:54

Nee maar Joolien heeft wel gelijk, het hoeft dus echt niet altijd aan het bit te liggen maar het kan een samen spel zijn met de hand/rijden van de ruiter.
Als je al zoveel geprobeerd hebt en je naar je gevoel geen enkel bit correct is, misschien toch overstappen op een goed passend bitloos hoofdstel?
Er zijn een hoop bitten op de markt, advies, blijft proberen vanaf dit forum kunnen wij ook moeilijk in de mond van je paard kijken om een beeld te hebben waardoor het kan komen.

Je hebt van gewone metalen tot koper en leren, rubber, met tonglepel, rolletjes enz enz er is zoveel.
ik zou zo niet weten wat ik je kan adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:57

Waarom niet eens een andere aanpak van rijden proberen? Dat lijkt me toch helemaal niet zo gek hoor? Blijkbaar werkt het nu ook niet, dus waarom niet eens iets anders proberen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:03

Er zijn nog plenty onderzoeksmogelijkheden qua bit.
*uit welk materiaal bestaan de bitten die je tot nu toe geprobeerd hebt?
*hoe dik waren ze?
*wat zegt de TA over de ruimte in de mond?

Jessy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:29

miss ongebroken bitje?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:42

Als het paard zo'n problemen heeft met een bit, waarom probeer je dan bitloos eens niet? Als bijkomend voordeel gaat je paard 9/10 veel lichter reageren.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:19

Bitloos is voor mij geen optie met kijk op de wedstrijden.
Ze heeft een kleine overbeet die al wel is bijgewerkt door de tandarts maar ik ben toch bang dat het haar nog in de weg zit dus wellicht is afwisseling bitloos/bit wel een optie zodat ze af en toe toch wat rust kan pakken voor haar gebit en mond.

@Delerium de tandarts heeft verteld over de overbeet maar denkt zelf dat ze er weinig last van zou moeten hebben momenteel. Wel raad hij een dunner bitje aan omdat ze weinig ruimte heeft. Een dik bit past gewoon niet goed in haar mond! Ik heb nog niet veel geprobeerd met ander materiaal, tot nu alleen rvs. Wat zou jij aanraden qua materiaal?

Volgens de tandarts heeft tanden knarsen ook niet zoveel te maken met het rijden in haar geval, ze doet het op stal ook dus waarschijnlijk is het een gewoonte geworden. Ze heeft geen haken en de wolfstandjes zijn ook verwijderd. In principe is haar gebit dus gecontroleerd.

Het is een ontzettend relaxt en fijn paard maar zo gevoelig in alle hulpen! Ze reageert wel goed op de hulpen en een zachte hand (en lichte beenhulpen zonder zweep/spoor etc) ik wil haar dus ook zo min mogelijk in de weg zitten. Ze pakt elk bitje goed zelf aan, netjes haar mond open zonder problemen alleen ze houd hem met uitdoen nog weleens vast. Ze heeft met rijden wat meer moeite met rechts en aan die kant van haar mond zit ook meestal veel meer schuim dan links.

Edit: oja en ik rij nu nog met een lage neusriem, met een dubbele is ze ook weer drukker met mond en tong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:22

Schuim op 1 kant kan met scheefheid te maken hebben.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:26

Ja dat kan heel goed kloppen, ze heeft moeite met rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:30

Yellowcab schreef:
Ja dat kan heel goed kloppen, ze heeft moeite met rechts.

Dan zal het al een boel schelen als je gaat rechtrichten. :)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:33

Daar ben ik al mee bezig en krijg ook van meerdere ervaren instructeurs les, daar wordt hard aan gewerkt. Zij zeggen ook dat ze problemen heeft met het bit. Gevoelige mond en weinig ruimte, ik wil dus ook een zo'n zacht mogelijk bit om haar daar niet in de weg te zitten.

Het is al een stuk beter geworden. Ze is hier scheef gekomen, was toen net onder het zadel.