Bit die geen pijn doet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasaa

Bit die geen pijn doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 03:42

Ik heb een vraag.
Ik heb van veel mensen gehoord, dat een bit pijn doet in de mond van een paard.
Nu is mijn vraag welk bit doet geen pijn?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-05-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Interpunctie en spelling toegevoegd en verbeterd voor een betere leesbaarheid.

Anon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 05:51

normaal doet geen enkel bit pijn als je maar rustig in je handen bent :)

Jolien87

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:40

In een gezonde paardenmond, doet geen enkel bit pijn. Mits deze goed past en op de correcte manier wordt gebruikt.
Wel is het zo dat het ene paard fijner loopt op een bepaald bit dan een ander paard. Dit heeft onder anderen te maken met de gevoeligheid in de mond.
Als je paard zeer gevoelig is, volstaat een zacht bitje. Is je paard echter wat minder gevoelig of wat stugger in de mond, zou je eerder voor een scherper bitje kunnen kiezen.

NienSCHaap

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:46

Een bit wat goed ligt en past in de mond van het paard, wat zoals Jolien87 schreef dat elke paard op een ander bit fijner kan lopen enz..
Daarbij hebben we nog "de ruiterhand" of je juist een zachte hand hebt of heel streng in de hand bent, maakt groot verschil uit.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:39

Geen bit :D, je kunt ook zonder bit rijden.
De ruiterhand bepaald hoe hard een bit in de mond inwerkt, daarnaast zijn er wel verschillende sterkten in bitten, een dunner bit is scherper in de mond van het paard dan een dik bit en daarnaast heb je ook weer enorm veel verschillen in materialen, dubbel gebroken, enkel gebroken, trens, watertrens, echt teveel bitten om op te noemen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:42

3uitenbeen schreef:
een dunner bit is scherper in de mond van het paard dan een dik bit

En dit is dus zeer achterhaald. Een paard met weinig ruimte in de mond zal een dun bit als prettiger ervaren dan een dik bit.

Sonja_vR

Re: Bit die geen pijn doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:56

een bit wat past in de mond en waarbij de ruiter een stille ontspannen meevoelende hand heeft doet geen pijn
een te dik of te dun bit met een verkeerde vorm kan vervelend zijn en ene stugge ruiterhand is hetgeen wat een bit pijnlijk kan maken

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:01

Sonja_vR schreef:
een bit wat past in de mond en waarbij de ruiter een stille ontspannen meevoelende hand heeft doet geen pijn
een te dik of te dun bit met een verkeerde vorm kan vervelend zijn en ene stugge ruiterhand is hetgeen wat een bit pijnlijk kan maken

:j
En als toevoeging: Een slecht onderhouden gebit kan een goed passend bit ook pijnlijk maken.....

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:04

Een dun bit blijft nog steeds scherper dan een dik bit, dit geldt ook voor de neusriem bij bitloze hoofdstellen, de dikte van het materiaal bepaalt mede de inwerking.
Of het bit lekker ligt is weer een tweede, want ja het moet inderdaad wel passen (en gelukkig zijn er niet zoveel soorten)..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:07

Een dubbelgebroken watergrens word over het algemeen als meest vriendelijk beschouwd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:13

Laat je niet gek maken door mensen die blaten dat een bit pijn doet. Een goed verzorgde paardenmond (tandarts voordat je er een bit inhangt anyone?) een goed passend bit (voldoende budget, tijd en wil om een goed passend bit te zoeken) en voldoende tijd (en wie is daar bereid om tijd voor uit te trekken) zijn een must voor het zoeken naar een voor het paard goed passende en acceptabele versie van een optoming met BIT.

Helaas ontbreekt het vaak aan wil om een goed passend bit te zoeken ("ben op bitloos overgestapt en hij loopt er zo lekker op) de midddelen ( kost allemaal te veel) en de bereidheid om de tijd te investeren (waarom verder zoeken als de afkorting naar bitloos zo lekker gaat)....

Ik ben van mening dat er echt voor IEDER paard een bit te vinden is. Als je bereid bent om tijd en middelen te investeren. En je zelf bereid bent om over de rand van je bord heen te kijken.....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:49

Misschien kom ik nu wat naïef over, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand ook maar ooit een model van bit heeft uitgevonden met de intentie om een paard pijn te doen.
Natuurlijk, het ene bitmodel is bewust scherper gemaakt om harder in te werken, net als een scharend (pessoa-)bit. Maar niet om ervoor te zorgen dat het paard pijn heeft.

Goede gebitsverzorging en juiste pasvorm van het bit zijn naar mijn idee twee belangrijke voorwaarden waar de situatie aan moet voldoen en dan zou je in theorie ieder bit bij een paar kunnen indoen.
Dan heb ik het puur en alleen over het optomen, dus nog nieteens zozeer over het ermee rijden en de inwerking van een bit.

Een paard met een heel gevoelige mond zul je niet blij maken met een scherp bit. Ga jij maar eens met je blote voeten over grindtegels lopen. Sommige mensen ervaren dit als pijnlijk door de gevoeligheid van de zenuwen onder je voet, terwijl andere mensen het juist wel een prettig gevoel vinden.
Een beetje net als wel of niet tegen kietelen kunnen. De één kan hier makkelijker tehen dan de ander. Hetzelfde geldt voor een paardenmond: de één heeft genoeg aan een zacht bitje om hulpen dopr te krijgen terwijl een ander paard meer baat heeft bij een scherper bit.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:49

Een bit dat het minst pijnloos is is volgens mij echt wel een meroth bit.
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=539926

Een bit doet volgens mij echt wel pijn hoor.
Maar ik wil geen discussie starten of zo, dit is gewoon mijn mening.
Ik merk zelf ook dat mijn verzorgpaarden veel ontspannender zijn als ik zonder bit rijd. En nee, ik rij niet ruw, ik rij zelfs met een heel zachte hand.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:22

Citaat:
Helaas ontbreekt het vaak aan wil om een goed passend bit te zoeken ("ben op bitloos overgestapt en hij loopt er zo lekker op) de midddelen ( kost allemaal te veel) en de bereidheid om de tijd te investeren (waarom verder zoeken als de afkorting naar bitloos zo lekker gaat)....

Er zijn nog genoeg andere redenen om bitloos te rijden hoor. Dat is vaak inderdaad een 'principekwestie' (principe: vóór bitloos rijden zijn) en hoeft dus niet alleen gemakzucht van de ruiter te zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:24

Ieder bit kan pijn doen als er:
a. aan gerukt en getrokken wordt (lees: ruiter heeft geen zelfstandige, onafhankelijke zit/balans, en heeft de teugels nodig om diens evenwicht te houden of wil het paard mooi "in de krul" laten lopen)
b. het gebit van het paard niet geregeld is nagekeken en/of behandeld (lees: wolfstandjes,een evtl afwijkende mond/gebitsstand, haken aan kiezen, loszittende kiezen... wisselen...)
c. te weinig ruimte in de mond van het paard is (lees: hangend rooster, laag verhemelte)

Zelf rijd ik met verschillende bitten, en heb ik ook van alles uitgeprobeerd, aangezien mijn toch aardig aan de maat zijnde Tinker x Fries wel een behoorlijke knoert lijkt, maar (wat bij "echte" Tinkers nogal eens voorkomt), toch een heel beperkte mondruimte heeft: niet heel veel ruimte tussen tong en verhemelte heeft. Een enkelgebroken bit kan dus akelig "omhoog scharen" en met het schaarpunt in het verhemelte prikken.
Voor hem is een dikker dubbelgebroken bit ook geen optie. Da's voor hem al gauw een hele mond vol.

Dus een dunner, dubbelgebroken bit met in het midden een koperen rolletje gekozen. Ook rijd ik wel eens met een Waterford (bestaat uit alleen maar rolletjes), dat gaat ook prima, want dat scharniert niet "met de scharnierpunt naar boven".

Je moet bij iedere positionering van een bit ook opletten of de mondspleet van het paard lang of kort is, al gauw zit het bit "te hoog opgehesen". dat zie ik toch vaak.

Mijn paard heeft een voor zijn type nogal korte mondspleet, dus dat is wel even "zoeken" geweest, ook in combinatie met de neusriem-positionering.

En inderdaad is achterhaald dat "dunnere/smallere " bitten scherper inwerken, dat hoeft helemaal niet.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:30

Zie hierboven en mijn onderschrift

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:39

Elk bit is te scherp als de ruiter een sterke/onrustige hand heeft.

Verder is het voor elk paard verschillend, wat voor het ene paard scherp is, kan voor een ander paard juist prima zijn,dat is afhankelijk van de anatomie van de mond van het paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:01

3uitenbeen schreef:
Een dun bit blijft nog steeds scherper dan een dik bit, dit geldt ook voor de neusriem bij bitloze hoofdstellen, de dikte van het materiaal bepaalt mede de inwerking.
Of het bit lekker ligt is weer een tweede, want ja het moet inderdaad wel passen (en gelukkig zijn er niet zoveel soorten)..

of een dun bit scherper is ligt aan de beschikbare ruimte in de mond. ja als je theoretisch gaat kijken zou een dunner bit scherper moeten zijn omdat er minder oppervlakte is om de druk van de teugel /hand over te verdelen maar ! als een bit te dik is voor de mond zal je daarmee voor meer comfortverlies zorgen en zal het te dikke bit vervelender/scherper inwerken dan het dunnere bit..
alles relatief bekijken dus

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:39

Als het paard vaak sterk voor is, zou ik een zacht bit nemen. Bij een braaf paard ook. Vraag of iemand vind of jij in de mond trekt. Zo niet, keurig, zo ja, ga daar aan werken! Je kunt ook bitloos rijden. Om Z te rijden heb je geen dressuurstang, enz. Nodig, ik rijd hem thuis met een dubbelgebrokenwater trens. Het is wel belangrijk dat het bit de juist breedte heeft. Voor een D pony is 11,5 cm. Als het bit te groot of te klein is, kan dit enórm pijnlijke momenten opleveren. Het zorgt voor wondjes enz.

NIET DOEN: een bit van rubber of met rubber, het ziet er misschien vriendelijker uit, maar het is 10x zo erg als een watertrens. Het rubber warmt op, en word op een gegevenmoment gloeiend heet. Veel vervelender voor je pony/paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:44

Jolien87 schreef:
Misschien kom ik nu wat naïef over, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand ook maar ooit een model van bit heeft uitgevonden met de intentie om een paard pijn te doen.

Jawel hoor :j Vanaf dat paarden in oorlogen zijn ingezet, zijn er bitten ontworpen die de paarden met pijn dwongen door te gaan ondanks alle geweld, verwondingen, vuur - kortom, ondanks alle angst en vluchtneigingen. Pijn overwint angst en dat wist Ghengis Khan, dat wisten de oude Grieken, en dat wisten "wij" in de middeleeuwen ook. Ga maar eens in een museum kijken.

Maar dat is OT. Moderne bitten zijn niet bedoeld om pijn mee te doen. En goed passend en goed gebruikt doen ze ook geen pijn.
Ik heb anders wel heel masochistische paarden die hun mond al van verre open doen voor het bit :+

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:55

Waarom zouden moderne bitten geen pijn doen?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:01

Waarom wel?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:04

Staat perfect uitgelegt in o.a. het boek van Dr Cook.

Maar er heeft niemand uit kunnen leggen waarom een bit geen pijn zou doen. Jij wel?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:06

En andersom ook niet. Waarom zou een bit wel pijn moeten doen? is nogal onhandig, paard wil het bit dan niet mee in, verzet, e.d.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:06

En dat boek is natuurlijk prediken voor eigen kerk..