Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:05

Hoi,

Ik ben zins kort in het bezit van een paard dat nog al veel wit heeft :D . Ik was der billen nu al 2/3 x per week omdat ik niet op een geel paard wil rijden :o .

Als het wat warmer word kan ze echt haar lite regen deken niet meer om. Graag wil ik er wel een deken om houden, om haar schoon te houden. Ik vind het niet erg om haar regelmatig te wassen maar met het wassen alleen krijg ik haar nu al nauwelijks schoon |( . Ze gaat vanaf 1 juni weer dag en nacht buiten.

Wat had ik zelf bedacht:
Vliegendeken: zitten gaatjes in dus mest en zand komt er als nog doorheen
Zomerdeken: Kan niet als het gaat regen en als het echt warm is vind ik die ook te warm
Sun Shower van Bucas: Heb ik bij mijn vroeger paard gehad, was een fijne deken alleen binnen een maand was de voering volledig stuk waardoor hij hem niet meer aan kon ivm schuurplekken
Eczeemdeken: zelf geen ervaring mee, weet ook niet of ze daar onder schoon blijven.

Ik weet dat op bokt veel anti-deken mensen zitten, maar sorry ik wil echt niet op een vies paard rijden :o .

Batlow

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:08

Jeetje mijn paard is ook wit, ik heb een poetsblok, krijg ik hem altijd wit mee. Vind het raar dat mensen een deken op willen doen vanwege het poetsen, het hoort erbij

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:09

Een regendeken? De zomerdeken die ik heb van Amigo zijn er ook in waterdichte uitvoering.

Caira

Ik zou gewoon een zwart paard kopen, of een zonnebril...

Ben je nou echt serieus?

secricible

mijn god..... Dit is toch niet serieus?
Voor een wedstrijd een nachtje wil ik begrijpen, maar dit.....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:10

Eens met bovenstaande. Koop dan geen witte. Je koopt toch een paard niet alleen voor het rijden? Ik vind poetsen heerlijk en het hoort er bovendien gewoon bij. Ik vind het nogal belachelijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:12

Proest.... :')

In de wei worden ze minder vies dan op stal.
(oke, behalve als ze precies in de modder of zo gaan liggen, maar de kans op mest of pies vlekken is stuk kleiner)

Luchtige dekens... exceemdeken... model burka.....
Denk dat die dan nog het lekkerst zit, het meest je paard schoonhoudt en het handigst is in alle weersomstandigheden.

Maar om paard niet vies te laten worden zou ik er geen deken op doen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:13

heb altijd een schimmel gehad als die vieze plekken had waste ik die dezelfde dag er af met koud of lauw water zonder zeep. Hij was altijd prachtig wit

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:14

Batlow, sorry maar met een poetsblok krijg je een wit paard nog steeds niet zo mooi wit als dat ze op der rug zijn in winter.

Dp, ze heeft nu de lite deken om van amigo maar vind dat echt te warm bij 15plus. Welke zomer deken bedoel je dan?

Ik zou het verder leuk vinden als het topic gezellig blijft. Paard word eindeloos mee gekeuteld en gepoetst. Maar om hem zo mooi wit te houden, is lastig.
Er lopen trouwens ontzettend veel paarden het hele jaar door dik ingepakt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:17

Ik heb ook een schimmel gehad en dat is gewoon wat meer poetsen en/of wassen. Het is veel fijner voor een paard zonder deken, dus ik zou hem aflaten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:17

Tja, ik vind het ook echt onzin maar goed om antwoord te geven op je vraag:

Onder een exceem deken blijven ze prima schoon. Die van mij (haf) wordt alleen vies als ze echt in de mest gaat liggen met haar deken maar that's it. Benen en hoofd natuurlijk niet, die zitten niet in de deken.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:18

Mijn paardje loopt in een eczeemdeken. En niet omdat ze niet vies mag worden, maar omdat ze eczeem heeft. Ik zou het geweldig vinden als ze de hele zomer in haar blote kont buiten kon, maar dat zit er helaas niet in.

Eczeemdekens zitten aardig comfortabel, drogen redelijk vlot, maar bij echt warme dagen loopt het zweet er van onder. Geen enkele deken is perfect voor de zomer en hete dagen. Zou er echt nog eens over denken wat je je paard (letterlijk en figuurlijk) aan wilt doen

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:20

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -chocolate Die heb ik.

Ik zie net dat de deken ik bedoelde de lite is. Dan zou ik het helaas ook niet weten...deze zullen gaan zweten als het echt warm weer is. Mijn pony zweet daar nu al overdag onder, dus ik haal ze er overdag af. Hmm lastig..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:24

Ik snap de irritatie maar koop dan inderdaad geen wit paard. Zolang je geen wedstrijden rijd en je dagelijks poetst valt t reuze mee, denk dat het met een wintervacht wat lastiger schoon te houden is.

Maar misschien is dit wat: vind t even niet terug op bokt maar er was een onderwerp van een speciale "deken" eerder wetsuite achtig iets wat je kunt kopen, het is een soort tweede huid. alles zit dicht, heb je dus ook een schoon paard...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:25

Ik vind sommige reactie toch wat minder aardig, ik sta op een stal waar heel veel paarden nu zelfs nog onder dik gevoerde dekens staan. Mijn paard heeft een goed leven en loopt echt heel veel buiten en als 1 van de weinige bij mij op stal staat ze zomers 24/7 buiten en komt ze in de winter ook met sneeuw en ijzel gewoon een groot deel van de dag buiten. Volgens mij denkt een paard ook echt niet van ''goh wat fijn ik heb geen deken om''

Het wassen is op een buiten plaats wat het met minder weer erg lastig maakt. Ik denk dat ik ga proberen een exceemdeken en met heel warm weer toch zonder jas :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:25

Tja, dat heb je met witte paarden....

Maar goed: een zomerdeken (maar dat is natuurlijk zonder nek) of exceemdeken gaat het beste. Exceemdekens drogen ook vrij snel na een buitje.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:27

paardjes123 schreef:
Ik vind sommige reactie toch wat minder aardig, ik sta op een stal waar heel veel paarden nu zelfs nog onder dik gevoerde dekens staan. Mijn paard heeft een goed leven en loopt echt heel veel buiten en als 1 van de weinige bij mij op stal staat ze zomers 24/7 buiten en komt ze in de winter ook met sneeuw en ijzel gewoon een groot deel van de dag buiten. Volgens mij denkt een paard ook echt niet van ''goh wat fijn ik heb geen deken om''

Het wassen is op een buiten plaats wat het met minder weer erg lastig maakt. Ik denk dat ik ga proberen een exceemdeken en met heel warm weer toch zonder jas :)

Je maakt van je paard een mietje omdat je hem schoon wilt houden... Ja dat vind ik zelf, sorry dat ik het zeg, heel waardeloos

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:29

Dp ja die heb ik ook nu om!

Alexandra ik heb lopen zoeken, al voor ik het topic opende maar kan er helaas niks over vinden.
Ik wil in september naar de keuring en zou het toch wel echt gaaf vinden als ze dan echt super wit is (op de plekken waar ze wit is)

Batlow bijna ieder paard is hier een mietje, slaap in een stal krijgt eten uit een bak etc. Dus ziek het topic niet

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:30

Als het écht warm is, is een exceem deken ook niet fijn. En als je hem dus niet nodig hebt, lekker af laten! Paard is een paard!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:31

paardjes123 schreef:
Dp ja die heb ik ook nu om!

Alexandra ik heb lopen zoeken, al voor ik het topic opende maar kan er helaas niks over vinden.
Ik wil in september naar de keuring en zou het toch wel echt gaaf vinden als ze dan echt super wit is (op de plekken waar ze wit is)

Batlow bijna ieder paard is hier een mietje, slaap in een stal krijgt eten uit een bak etc. Dus ziek het topic niet

Ik ziek niet. De meeste paarden die ziek zijn, zijn de paarden die contstant dekens op hebben. Weerstand verslechterd. Dus jij wilt het hele jaar rond, 365(en366) dan een deken op? Ik vind dat zielig voor het paard. Nooit eens een dag zonder deken. Bah

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:31

paardjes123 schreef:
Volgens mij denkt een paard ook echt niet van ''goh wat fijn ik heb geen deken om''

Ik denk dat ze dat nog eerder zullen denken dan "goh wat fijn ik heb een deken om"... beetje omgekeerde wereld geloof ik.

2-3x per week je paard wassen omdat je niet op een vies paard wilt rijden, hoe kom je er op 8)7 Je wist toen je een witte kocht toch dat je daar vlekken op gaat zien? zo vaak wassen is niet goed, en zoals je zelf al zegt met minder mooi weer is het geen doen.
een deken omdoen in de zomer zonder dat dat nodig is qua insecten, zomer eczeem maar puur om eigen gemak vind ik echt niet kunnen, daar maak je je paard het zonder reden oncomfortabel. Als je paard in de wei staat zullen de poep- en piesvlekken sowieso minder worden, omdat ze daar de ruimte hebben en dus niet in hun mest of plas liggen als ze zich omdraaien. Misschien krijg je dan wat groene vlekken van het gras, maar met cowboy magic green spot remover kom je een heel end, en dan hoef je niet iedere keer je paard te wassen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:32

mijn paard denkt wel degelijk "oh, heerlijk, deken af".
Toen hij die deken af kreeg omdat het weer beter werd en hij de wei in ging was het eerste dat hij deed heerlijk rollen, zijn vacht knabbelen, nog een keer rollen. Voor de vacht van je paard is het zoveel beter om lekker zonder deken de natuurlijke vachtverzorging in tact te laten...
Zo vaak wassen is ook niet gezond. Voortaan geen wit paard meer kopen denk ik dan...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:33

paardjes123 schreef:

Ik sta ook op een stal met bijna 400 paarden, maar wat een ander met zijn paard doet, of wat ze van mijn manier vinden, kan me niet boeien. En ook niet toen ik de schimmel had en ik er wel eens op zat met een lelijke gele vlek. Ik denk dat je je paard echt een plezier doet door de deken weg te laten, het kan hem/haar niet schelen dat er een gele plek zit, het kan jou schelen.

Als je goed poetst en af en toe met betadine of zilvershampoo wast krijg je hem echt wel weer wit hoor! En cowboy magic werkt ook heel goed. Succes!

Batlow

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:34

Paarden vinden het heerlijk te knabbelen. En je paard kan dan ook nooit maar dan ook nooit lekker fatsoenlijk rollen in het zand. Dat vinden paarden heeerlijk. Ik heb een schimmel die van mij mag elke dag rollen in het zand, en dit doet hij ook maar ook wel vaker dan 1 x!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:36

ik snap ook eerlijk gezegt niet wat je met een wit paard doet als je vies bent van een geel plekje.
ik denk dat je dan het beste voor een exeemdeken kan gaan, al zijn die zelfs ook te warm bij echt warme dagen.
tip; als je bij de gele plekken het ergste er af poetst de plek dan nat maakt en inmasseerd met talk poeder dan kan je als je de talkpoeder laat drogen de gele plek er zo afpoetsen, hoef je ook niet zoveel te wassen.