[WN] westernpad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyna

westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 12:36

hallo,
ik ben al een tijdje op zoek naar een goede westernpad. Heb hier al enkele berichten opgezocht en gelezen, maar nog niet het antwoord gevonden op mijn vraag.
Ik ben een recreatieve ruiter die langere buitenritten doet en wil toch wel wat steun geven aan mn paard. Wil graag bij een natuurlijke pad blijven, dus wol en/of katoen, geen synthetische materialen.
Geef er graag geld voor uit, vind dat een goed westernzadel ook een goede pad verdient en wil er maximum 250euro aan uitgeven.
Ook voor te wassen zou ik het wel handig vinden dat er geen leder aan te pas komt.
Heb al eens gehoord van lamswollen pads, maar weet dus niet goed welke merken én welke diktes er goed zijn.
Heb onlangs een simpele blanket gekocht die toch al dikker is (net geen cm dik) dan degene die ik tijdelijk had gekregen (nog geen 0,2cm dikte), maar wil toch dikker gaan dan dit
Kan iemand me raad geven waar ik zoal op moet letten? Ook wat internetsites waar ik deze kan kopen of waar ik degelijke informatie kan over vinden?

Alvast bedankt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:01

een blanket mag je nooit alleen gebruiken, daar hoort iets onder.
wat jij het beste kan hebben, is wolvilt.ik heb b.v. een workpad, die is wel 1 " dik ! dit kan je alleen niet wassen.
er zijn maar weinig pads, die je kan wassen.beter gezegd ;die bedoeld zijn om te wassen..
mattes ( schapenvacht )kan je goed wassen.

Nyna

Re: westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 14:10

Inderdaad dat wist ik al, heb alleen het goede materiaal er nog niet voor gevonden om er iets onder te leggen. Ik leg er meestal 2 tot 3 (naargelang de dikte) op elkaar.
tja wassen... gewoon eens goed met de waterspuit op of even in bak water leggen of in de sneeuw leggen is voor mij al voldoende. Met leder eraan word dit gewoon moeilijker
Is vilt niet al wat moeilijker om te vinden? Had ergens gehoord dat ge dan namaakvilt krijgt ipv echte vilt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:19

kijk eens op de site van mayatex, die doen niet anders dan pads maken.
Ik heb een voorgevormde, zodat de pad onmogelijk hard op de schoft kan drukken. Hij is van wol en heeft een dikke laag vilt aan de onderkant.
Ik heb ook een niet voorgevormde niet van mayatex maar wel met een dikke vilte laag. Ik heb er twee omdat als ik er een schoon wil maken het ding met een beetje pech ongeveer drie weken moet drogen. Ik maakt ze een keer per jaar schoon.
Ik heb nooit moeite gehad met het vinden van vilt. Gewoon goed kijken en voelen.... Dat betekent dus dat je zde niet via 't internet kan kopen. Hoewel ik zulke goede ervaringen heb met mayatex dat ik dat inmiddels wel durf.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:58

mayatex maakt idd ook pads,maar de hoofdzaak daar is blankets ;)
je hebt idd veel soorten vilt.de vilt met kunststoffen is het goedkoopst, en het minst goed. hoe hoger het (pure )wol aandeel,hoe beter, en helaas hoe duurder.
5-STAR-(http://www.wintersdistributing.ca) zijn de allerbeste (en allerduurste ), die worden gemaakt van 100 % virgin wool.virgin wool is weer de beste wolsoort. dus het beste van het beste zeg maar !
van diamond wool co ( heb ik nu) zijn ook goed.(http://www.diamondwoolpads.com ).
je moet opletten of er bij staat ; 100 % wolvilt. staat dat er niet bij, is het geen wolvilt.
en het voelen heeft geen enkel nut. je kan niet "voelen "of er kunststof in zit. je moet gewoon een goed merk kopen.
eagle-pads zijn ook erg goed. :j

en 3 blankets over elkaar heen is gewoon dom. :n (ik verbaas me soms over dit soort logica ) een blanket is een sierkleedje, en niet geschikt om als zadel onderlegger mee te rijden. het word niet dikker,maar de kans op kreukels/ vouwen in de blanket , en daardoor grotere kans op. rugblessures . het gaat nl. om vochtopname en drukverdeling, welk laatste bij de blanket 0 % is..
dit is de mijne
Afbeelding
Afbeelding
een super 1 "dik !
Afbeelding

Nyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 15:23

dankje voor de informatie!
tgoh ja "dom", hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt. Slim is een beter woord, met name dat ik mn paard geen last wil doen als ik haar even goed zonder blanket ook had kunnen berijden. Ik wil er graag mn geld insteken om een goede steun aan haar te geven, alleen wil ik nu even op zoek gaan naar het beste. Moest ik dit niet doen zou dit pas "dom" zijn in jouw opzicht

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:50

"mijn" opzicht is alleen aan mij voorbehouden :P
ik vind het heel goed, dat je onderzoek doet naar- , en geld in een goede pad wil steken +:)+
maar om dan in de tussentijd met een paar blankets te gaan rijden, vind ik erg triest voor de paardenrug, is dus duidelijk niet over nagedacht.dus dom..beter een synthetische pad, als geen. koop dan een goedkope fleecepad, of desnoods een 2ehandsje, tot je je goede pad binnen hebt.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:14

Je kunt een westernzadel niet rijden zonder pad, want zonder pad is er totaal geen schokdemping, dus ik vind dat idd ook dom :)

WonPads zijn fijn, Classic Equine heeft fijne Viltpads... De pad die SG hierboven laat zien is ook fijn!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:26

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:39

Heb erg goede ervaringen met de 100% wolvilt pad van classic equine. Ook voor langere buitenritten in warm weer, neemt goed zweet op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:25

@Nyna: als je veel langere ritten maakt is het handig om de basis redenen voor het gebruik van een pad in acht te nemen:
-afvoeren warmte dmv vocht afvoeren en luchtcirculatie
-demping/gewichtverdeling

Deze 2 dingen zijn vaak tegenstrijdig, want een pad die een goede dichtheid heeft om voor demping te zorgen is vaak niet geschikt om de warmte goed af te voeren.
Verder is het heel paardafhankelijk of die tegen kunststof kan of niet.

Om te zorgen voor luchtcirculatie om de ruggegraat te koelen is een pad met ruggegraatvrijheid heel handig. Verder zou ik onder je pad een Dixie Midnight No-Sweat Vent Pad adviseren.
http://www.dixiemidnight.com/298693.html
Die zorgt voor luchtcirculatie/koeling en laat het zweet makkelijk weglopen. Hierdoor blijft je echte pad veel schoner.
Je echte pad kan dan voor demping zorgen. Ik zou een goede viltpad adviseren liefst met een gecontourde rugvorm, van 100% wolvilt. Dit neemt ook goed vocht op en zorgt hierdoor voor extra koeling én ligt prettiger op de rug van je paard.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:01

Omdat de Equine Classic niet op m'n paard z'n rug past, ga ik ook opnieuw opzoek naar een pad. Alleen stoot ik soms op pads met onderkant in fleece, zijn die goed wa luchtcirculatie? Worden die niet snel overhit?
Welke pads raden jullie verder nog aan? (moet wel gecontourde rugvrm hebben ovm hoge schoft...)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:01

Ik ben geen fan van Fleece, te dun en slap. Alle haar blijft er in zitten en bij druk verliest het alle ventilatie. Verder neemt fleece onvoldoende vocht op. zoek iets met wolvilt, dat is gewoon zo goed... Merk maakt uit maar ook in de minder dure pads vind je ze met wolvilt aan de onder kant.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:27

echt wolvilt is duur. de goedkopere pads hebben vaak vilt met kunststof erin.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:14

Ja spicegirl je hebt helemaal gelijk, misschien had ik moeten definieren wat ik duur vind voor een pad. Ik heb er twee van rond de 100 euro, niet goedkoop dus, maar het kan nog heel veel duurder

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:42

de 5 star is rond de 250.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:57

Onder mijn zadel ligt een Toklat Coolback pad. Erg fijne pad vind ik.
Is goed absorberend en na het rijden echt in no time weer droog.
Hij is alleen niet van natuurlijk materiaal. Groot voordeel is dat hij wel gewoon in de wasmachine kan.

http://www.westernruitersport.nl/c-1341671/toklat/

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:37

Ik heb aan de Equine Classic ook 180 euro betaald, da's zowat m'n maximum dat ik er aan wil uitgeven. Die Toklat is ook niet voorgevormd he, dat zoek ik nu dus wel. Die Equine is zo stijf, niet normaal. Zou ook liefst gewoon woltvilt hebben, maar vraag me af of die wel bestaan voor mijn budget EN gecontourd? (en dan liefst in een leuk kleurtje, ofwel dun genoeg dat ik een blanket kan gebruiken...). Enige praktische tips zijn welkom, merken enz :).
Ik ken iemand die met rendiervacht rijdt onder haar westernzadel. Naart schijnt enorme goede drukverdeler en goed qua ventilatie. En even duur als een goede pad denk ik... Wat denken jullie daarvan?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:05

De Toklat is niet voorgevormd nee. Die is gewoon lekker soepel en toch dik en stevig. Heel raar eigenlijk.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:14

Denk je dat zo'n pad doenbaar is voor paard met hoge schoft? De Equine Classic ligt er gewoon op, maakt één rechte lijnt van schoft naar heupen. Als ik m'n zadel erop leg, die echt goed past voor mijn paard, merk ik dat de pad gewoon wringt tussen het zadel en m'n paard door de dikte. Daarom zoek ik eerder naar voorgevormd, tenzij ik echt zeker ben dat de pad die ik koop lekker soepel is. Rijdt je er ook lange uren mee, met je Toklat pad? Want daarvoor heb ik hem wel nodig..

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:25

Ik maakt er hele lange buitenritten mee.

Hij is echt heel soepel. Wel trek ik hem zelf iets omhoog bij de schoftopening en dat blijft tijdens het rijden ook gewoon goed zitten. Mijn tinker heeft geen superhoge schoft, maar ik heb ook graag wat ruimte tussen schoft en pad. De stof van de pad is gewoon zacht spul. Al zou dat wat op de schoft liggen, dan geeft het nog geen schuurplekken is mijn ervaring, maar toch. Wat ruimte eronder vind ikzelf gewoon beter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:19

ik zou nooit loang rijden met een kunststof pad.
de 5 star heb je in verschillende diktes, dus ook te doen met een blanket.
diamond wool heeft gecontourde, en met leuke kleurtjes.verzenden van zo 'n pad hierheen is al 60 $ + 31 euro importkosten.dus word ie niet goedkoop..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:16

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:45

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:51

Wranglerbutt schreef:
amouroke schreef:

Die heb ik ook :j Mooie kwaliteit lamsvacht en makkelijk te onderhouden.
Ik gebruik 'm in combinatie met een showblanket.

ik ben wel benieuwd wat deze kost.....kan het zo op die site niet terug vinden :o