Praam..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Praam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:11

Ik hoorde wel eens over een praam, ik maar denken dat dat iets heel onschuldig was.. -O-

Kan IEMAND mij uitleggen wie of waarvoor dit ding gebruikt word?
Het ziet er erg pijnlijk uit!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Diaz op 26-04-12 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Re: Praam! WTF!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:13

Maartenn

Een praam is zodat het paard een bepaalde stof aanmaakt waar hij rustig van wordt.

Daantjee12

Paarden merken er vrijwel niks van. Door in hun bovenlip te 'knijpen' komt er een stof vrij die ze kalmeerd. Bij mijn paar dis het ook nodig bij 1 van haar benen tijdens de hoefsmit.. Het is niet leuk om te zien, maar zowel fijn voor paard als hoefsmit in mijn geval :)

Caira

De druk op de zenuwen van de neus maakt dat het paard endorfines aanmaakt. Paard voelt er uiteindelijk weinig van, het lijkt erger dan het is. Ze worden ook wel van touw gemaakt die dan aangedraaid worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:14

Dit is 1 van de pramen, meestal wordt een houten stok met touwtjes gebruikt (sommigen hebben een ketting in plaats van een touwtje). Overigens is er niks ergs of zieligs aan, in sommige gevallen ook gewoon echt nodig. Dan meestal nog voor het paard ook en niet voor het mens.

Een praam op de lip of oor zorgt voor een endorfine, hier door wordt het paard rustig.

Anoniem

Een praam is helemaal niet dier onvriendelijk hoor!

fjordjes

Daar is niks zieligs aan hoor...

Doordat er in 'geknepen' word, word er een stofje aangemaakt, genaamd Endorfine. Dit geeft een rustgevend en beetje verdovend gevoel. Zo blijft het paard rustig bij de hoefsmid bijvoorbeeld. Knijp zelf maar eens een poosje in je lip, zelfde effect.

catalyst1

Eerst maar eens wat verdiepen voordat je roept dat het een dierenbeulding is. Een praam is een heel handig iets om een paard ietsjes suf te maken. sommige paarden reageren er goed op,anderen niet. Maar ik gebruik hem vaak bij het scheren ( wel een andere uitvoering, gewoon de standaard stok met touw eraan, omdat je die wat meer kan "aanpassen" )

GamblersCup

Diaz, maak niet zo'n kabaal en paniek voordat je überhaupt weet waar je het over hebt ;)

Edit: 26, ruitersport spullen verkopen en nog nooit van een praam gehoord? Kan dat? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:15

fjordjes schreef:
Daar is niks zieligs aan hoor...

Doordat er in 'geknepen' word, word er een stofje aangemaakt, genaamd Endorfine. Dit geeft een rustgevend en beetje verdovend gevoel. Zo blijft het paard rustig bij de hoefsmid bijvoorbeeld. Knijp zelf maar eens een poosje in je lip, zelfde effect.

Ik heb liever een praam als een sedatie !!

Anoniem

Het wordt gebruikt om een paard te kalmeren. Werkt wel alleen als je hem op doet voordat het paard uit zn stekker gaat, want adrenaline ovetreft elke vorm van sedatie.

Wij gebruikten het wel eens bij jonge pony's die nauwelijks in de hand waren geweest. Dan is het bij toiletteren en bekappen veiliger voor alle betrokkenen (inclusief pony) om een praam op te zetten.

Door de pijprikkel maakt het paard endorfine aan waar hij rustig van wordt. Daarnaast leidt het af van wat je met hem aan het doen bent zoals oren uitknippen.

Sjors

notenkraker :')
Zoals Maartenn al uitlegt is het zodat een paard een stof aanmaakt (Endorfine) en dan word die rustig.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:16

Het lijkt zieliger dan dat het is. Ik pakte 'm er wel eens bij als de tandarts voor de jonge paarden kwam. Dan kon de TA net even beter zijn werk doen. :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:17

Het ziet er zo pijnlijk uit!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:20

Toen ik m'n haflinger pas had (is nu helaas overleden ;( ) en ze moest bekapt worden, deed ze ook wel vervelend, steigeren enzo, en toen deden we dus ook een praam om, wat dus wel hielp. Ze leerde er ook wel van,want na een paar keer bekappen hoefde ze geen praam meer op,omdat ze rustig bleef staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:20

Inderdaad liever een praam als sedatie op een andere manier. Je kunt hetzelfde bereiken met een halstertouw om de lip binden, of met handen vastpakken en iets draaien.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:23

Die endorfine wordt wel aangemaakt als reactie op de pijn, dus de praam zelf doet wel degelijk even zeer. Eigenlijk zijn die met touw of een ketting nog gemener doordat je ze aandraait, ik heb wel eens paarden gezien met de vellen op hun neus ervan en dan is die endorfine al lang uit gewerkt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:25

Ts; Ik vind het wonderbaarlijk welke aannames je al doet zonder je te hebben ingelezen, je bent oud genoeg om eerst even zelf op onderzoek uit te gaan voordat je kabaal maakt.... Je bent geen 13 meer.

Endorfine aanmaak maakt een paard juist blijer, rustiger en zorgt voor verminderen van pijn en ja, een praam kun je zien als hulpmiddel voor aanmaak natuurlijke sedatie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-04-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:26

3uitenbeen schreef:
Die endorfine wordt wel aangemaakt als reactie op de pijn, dus de praam zelf doet wel degelijk even zeer. Eigenlijk zijn die met touw of een ketting nog gemener doordat je ze aandraait, ik heb wel eens paarden gezien met de vellen op hun neus ervan en dan is die endorfine al lang uit gewerkt...

Klopt. En dit is dus ook de reden dat je ze er niet al te lang omheen mag laten zitten. Even snel uit mijn hoofd dacht ik een kwartiertje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:28

Wat ik echter heb geleerd is dat dit weer een doorgevoerd iets is van een paardeigen gebeuren.
Paarden grazen > bovenlip wiebelt over de grond > zorgt voor endorfine.
Wij voeren dit weer door totdat een paard stilstaat van de pijn/angst en het gevoel van een aanval op het hoofd.
Denk dat de waarheid ergens het midden houd tussen dit verhaal en het verhaal van bv 3uitenbeen.

Wat ik zelf heb ervaren is dat bovenlipmassage en -kneden hetzelfde werkt als het vastsnoeren van zo'n lip.
Totaal onnodig dus.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:29

Als de vellen er achteraf bij hangen is er iets niet goed gegaan in gebruik, heel simpel.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:31

Een praam is niet zielig, mits goed gebruikt. Maar goed, dat is met alles denk ik zo (denk aan sporen/zweep).

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:33

Ik heb er toevallig vorige week nog eentje bij mijn paard omgedaan, omdat hij anders de DA het licht uit zijn ogen sloeg :+
Niks mis mee hoor, mits goed gebruikt zoals in de Posts hierboven beschreven.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:35

vuurneon schreef:
Ts; Ik vind het wonderbaarlijk welke aannames je al doet zonder je te hebben ingelezen, je bent oud genoeg om eerst even zelf op onderzoek uit te gaan voordat je kabaal maakt.... Je bent geen 13 meer.

Endorfine aanmaak maakt een paard juist blijer, rustiger en zorgt voor verminderen van pijn en ja, een praam kun je zien als hulpmiddel voor aanmaak natuurlijke sedatie.

Dacht ik ook, je begint nogal te schreeuwen zonder dat je weet waar je het over hebt.
Verder ben ik het ook met de posts hierboven eens.