Hoe doen jullie dat? ander zadel nodig.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Hoe doen jullie dat? ander zadel nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:27

Sinds 2 weken weet ik dat mijn zadel niet meer past. Met andere woorden ik moet op zoek naar een nieuw zadel. Echter de geldboom is nog niet uitgevonden en het is ook jammer om het potje wat er is snel leeg te trekken.

Hoe hebben jullie het gedaan toen de zadelpasser aan gaf dat er een nieuw zadel moest komen? (vooral als het advies is om met huidig zadel niet meer te rijden).

- Problemen waar ik tegenaan loop is wel of niet kunststof zadel (qua budget het beste).
- tweedehands of demo zadel, tweedehands is niet echt iets te vinden in de buurt, dan is het ook nog dat je zadelpasser moet laten komen om te kijken of het goed ligt (dus controlekosten) meerdere zadels opkopen om zadelpasser meerdere zadels te laten bekijken kan ik niet bekostigen. Demo zadels zijn ook zo goedkoop niet.
- Ze wil wel mijn beide zadels kopen maar ik denk er toch wel iets meer voor te kunnen krijgen particulier (alleen niemand bied op de advertenties?)

Tja dan is het dus de vraag wat is verstandig. Wachten tot ik de zadels verkocht heb, toch een afspraak plannen en dan maar kijken wanneer ik mijn eigen zadels verkocht krijg of toch de zadels inruilen en wat minder terug krijgen maar ze toch kwijt zijn. Eventueel kan ik natuurlijk wel een afspraak plannen en proberen mijn zadels voor die afspraak te verkopen en anders alsnog aan zadelpasser te verkopen.

Al met al ondertussen wordt ik gek van het denken wat te doen en kan ik zo lang ik geen passend zadel heb ook niet rijden.

Joanne1987

Re: Hoe doen jullie dat? ander zadel nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:33

Als je wel geld hebt, maar het eigenlijk (nog) niet wil uitgeven, zou ik toch daarnaar toe uitwijken. Ik zou je huidige zadels ook inruilen, ben je er meteen van af en blijf je er niet mee in je maag zitten, zadels zijn volop te krijgen tweedehands maar raken moeilijk verkocht...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:36

Ik heb tot nu toe ook ingeruild :j Vind particulier verkopen een crime, terwijl een zadelmaker er zo vanaf is & vaak (in mijn geval) een goede prijs teruggeeft.
Kunststof zadels zijn prima, let er echter op dat je een model vindt waar je lekker in zit. Is met leren zadels natuurlijk ook zo, maar met kunststof lastiger imo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:36

Ik zou ook de twee zadels bij de zadelmaker inruilen voor een goed passend (gemaakt) zadel. Moet je wel op bijleggen waarschijnlijk, dus toch dat potje maar aanbreken. Ik neem aan dat "het potje" voor DA kosten is etc.? Voor de gezondheid van je paard? Een goed passend zadel IS voor de gezondheid van je paard, zo kun je het ook zien. En dan daarna gewoon maandelijks het potje weer aanvullen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:37

Tja ik denk dat je weinig keus hebt..Met je huidige zadel kan je niet meer rijden..Dus of een nieuw zadel kopen en je huidige zadels idd inruilen ( als ze dit uberhaupt nog doen ) Of voorlopig niet meer rijden tot je genoeg geld bij elkaar hebt om een goed passend zadel te kopen..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:43

Op zich heb ik een bepaald budget in gedachten om uit te geven. Wat in zou houden dat als ik de thorowgood nieuw zou kopen van haar ik uitgeef wat mijn budget is. Dan zou ik er alsnog voor kunnen kiezen om de zadels zelf te verkopen. Dit zou tevens het geval zijn als het tweedehandszadel wat ik heb kunnen vinden ook zou passen.

Bijleggen moet ik toch. Maar het gaat om 100 of om 600 euro om het maar zo te noemen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:44

ik moest ook een maand of 3 sparen, en heb in die tijd veel gelongeerd ed. niet gereden in ieder geval, dat kon ik niet zonder schuldgevoel doen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:47

waarom opteer je niet voor boomloos?
Ik heb dit gedaan wegens paarden met een moeilijke maat (brede trekpaarden) en op dat moment ook een te laag budget voor een op maat gemaakt zadel. daarnaast ben ik een beetje paranoide, en zou de zadelmaker iedere maand aan stal staan omdat ik denk dat die niet meer zou passen ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:52

Ik heb aangegeven bij de zadelpasser: ik wil mijn huidige zadel inruilen + max een bepaald budget uitgeven.
Dat hebben we bij elkaar opgeteld en binnen dat budget nam ze verschillende testzadels mee.
Bij sommigen hoefde ik maar 100 bij te leggen, bij andere het maximale bedrag wat ik te besteden had.
En van alles er tussenin.
Tweedehands, nieuw, kunststof, leer. Er viel zat binnen het budget en zo kon ik van alles proberen om te kiezen (wat uiteraard de duurste werd :+ ).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:08

Ze heeft me wat merken doorgegeven, wat demo-zadels van die merken met prijzen ook wat nieuwe zadels met prijzen. Alleen de demo-zadels vallen in mijn budget en dan de thorowgood nieuw. Maar denk dat ik toch steeds meer ga denken om een afspraak te maken dat ze alle zadels mee moet nemen wat zouden kunnen passen en dat ik mijn zadels inruil (indien niet verkocht voor die tijd). Tevens zal ik dan ook proberen om die wat ik op marktplaats gevonden ook aanwezig te laten zijn dan zou ik twee zadels hebben van rond de 500 euro. Ze heeft zelf helaas niet echt veel tweedehands.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:28

heb je al eens gaan testzitten op nieuwe zadels?
anders zou ik dat eens doen, gewoon om te zien op welk zadel je het fijnst zit, vraag aan de zadelmaker welke merken zouden aangepast kunnen worden op je pony, en welke boommaat je dan nodig hebt, en kijk dan uit naar je favorieten tweedehands, en laat ze aanpassen op je pony?
thorowgood zou ik niet specifiek nieuw voor kiezen, liever een beter merk maar dan tweedehands.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:54

Duhelo, wat is er mis met Thorowgood?
TS, ik zou de zadelpasser/maker laten komen met zoveel mogelijk zadels die binnen je budget vallen (incl. eventuele inruil) en gaan passen en proberen. Als je zelf je huidige zadels verkoopt, zul je er wel meer voor terug krijgen, ik hoor alleen hier en daar dat het nog niet meevalt om een zadel te verkopen. Succes!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:05

Wij hebben ook ingeruild en aangegeven wat ons bijlap budget was. Zadelmaker heeft toen binnen het budget vanalles meegenomen. Mijn nieuwe zadel was gelukkig makkelijker. Had budget genoeg voor diverse zadels. Had dus alle keuze om de beste voor mij en mijn paard te nemen. Wat je dus ook doet, inruilen of eerst verkopen. Kijk gewoon hoe het loopt en geef je budget aan bij de zadelmaker. Vak zorgen ze dan wel dat ze tegen die tijd iets passends heeft. De laatste zadelmaker waar ik was had speciaal voor mijn nieuwe paard bij de dealer een fryso zadel geleend.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:18

Als ik zou gaan voor een budget tot max 1000 euro dan zou ze 5 soorten zadels mee kunnen nemen en dan zou ik nog kunnen kijken of ik bij de afspraak nog een tweedehands zou kunnen hebben en als ze in de tussentijd nog wat binnen krijgt dat ze die mee neemt.
Het zou dan gaan om een Lovatt & Ricketts demo zadel, een Massimo Dressuur 1 demo en een MSFC X-treem dressuurzadel met extra korte kussens, helemaal nieuw, De Thorowgood T4 serie en de Kent & Masters. Dus op zich wel iets keuze.

Waar ik eigenlijk ook bang voor ben is om lang met mijn zadels te blijven zitten, misschien ook weer veel gedoe met wel en niet passen bij andere mensen enz. Tja dan moet ik misschien wat minder terug krijgen maar er wel vanaf zijn. Tja en voor hoeveel ik ze verkocht kan krijgen dat is ook maar altijd afwachten.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:23

Ik heb een tijd geleden ook een ander zadel voor mijn paard gekocht.
Ik heb onze zadelmaker mijn budget verteld en hij is toen een stel tweedehandszadels komen passen. Een goede zadelpasser heeft zadels voor elk budget, vind ik ;)
Mijn andere zadel kon ik inruilen. Nu ben ik trotse eigenaar van een mooi Stübben zadel dat goed past, en ook belangrijk: niet duur ;)

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:25

Ik heb wel een massimo vzh te koop ,maar woon jammer genoeg niet in de buurt ,noord holland....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:29

Arabianwoman dat is idd wel iets waar ik heel snel tegen aan loop als ik tweedehands zelf ga zoeken. Vind maar eens iets in de buurt. Stel dat ik jouw zadel zou kopen en hij moet weer helemaal opnieuw opgevuld worden ben ik evengoed best wel wat geld kwijt (niet dat jouw zadel te duur is) is trouwens bij elk tweedehands het geval natuurlijk.

Daarbij is natuurlijk ook nog eens dat ik niet weet hoe snel de tweedehands markt gaat, hoe snel komt er een van die merken te koop hier in de buurt. Tja nooit in de gaten gehouden dus ook geen flauw idee.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:36

mijn zadel is nog een paar keer gebruikt nadat hij opgevult was,rij nu helemaal niet meer want de dame is drachtig en de eerste paar maanden rij ik nog niet op haar ..
ik moet trouwens ook aan een ander zadel voor der ,deze is te lang voor haar maar de volgende word een boomloze startrekk ,super zadels vooral omdat ze nu puur gaat veranderen als ik weer ga rijden ...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 06:04

Ik hoop dat je hem snel verkocht krijgt en dat je voor je nieuwe zadel kan gaan kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:23

_Dune_ schreef:
Duhelo, wat is er mis met Thorowgood?
TS, ik zou de zadelpasser/maker laten komen met zoveel mogelijk zadels die binnen je budget vallen (incl. eventuele inruil) en gaan passen en proberen. Als je zelf je huidige zadels verkoopt, zul je er wel meer voor terug krijgen, ik hoor alleen hier en daar dat het nog niet meevalt om een zadel te verkopen. Succes!

ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar ik persoonlijk zou niet voor een kunststof zadel kiezen (ook al is die nieuw)
daarnaast zit ik ook niet fijn op thorowgood (en wintec ook niet trouwens)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:25

joyce83 schreef:
Als ik zou gaan voor een budget tot max 1000 euro dan zou ze 5 soorten zadels mee kunnen nemen en dan zou ik nog kunnen kijken of ik bij de afspraak nog een tweedehands zou kunnen hebben en als ze in de tussentijd nog wat binnen krijgt dat ze die mee neemt.
Het zou dan gaan om een Lovatt & Ricketts demo zadel, een Massimo Dressuur 1 demo en een MSFC X-treem dressuurzadel met extra korte kussens, helemaal nieuw, De Thorowgood T4 serie en de Kent & Masters. Dus op zich wel iets keuze.

Waar ik eigenlijk ook bang voor ben is om lang met mijn zadels te blijven zitten, misschien ook weer veel gedoe met wel en niet passen bij andere mensen enz. Tja dan moet ik misschien wat minder terug krijgen maar er wel vanaf zijn. Tja en voor hoeveel ik ze verkocht kan krijgen dat is ook maar altijd afwachten.

Dat zijn dezelfde zadels als die mijn zadelpasser bij zich had :D
Met nog wat 2dehandszadels en nog een ander model van MSFC.
Kun je je eigen zadels niet inruilen? Dan ben je daar gelijk vanaf. De prijs die ik terugkreeg was de prijs waar ik ze particulier ook voor weg zie gaan. :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:16

mijn ervaring is dat het heel moeilijk is een zadel te verkopen particulier, men zegt dat het zadel nog veel geld waard is, maar als het puntje bij het paaltje komt is het lastig om uberhaupt een koper te vinden, laat staan een die dat geld wil geven.
als ik in jouw schoenen zou staan zou ik de zadels gelijk inruilen, dan ben je er vanaf. Ik heb er ruim een jaar over gedaan om mijn zadel destijds te verkopen. Dan is het lang wachten op je geld.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 08:29

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Ik heb een besluit genomen. Ik heb een mail gestuurd voor een afspraak met het verzoek om alle zadels tot een bepaald budget mee te nemen. Indien ik mijn zadels voor die afspraak niet verkocht heb ruil ik ze in.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:05

Zadels particulier verkopen kan een ramp zijn. Ik heb het destijds geprobeerd en een deadline gezet waarvoor ik hem verkocht wou hebben. Lukte het niet dan ruilde ik hem in (was de afspraak met mezelf) Ik heb hem toen binnen een maand verkocht. Je kunt overwegen je zadel bij een andere zadelmaker in te ruilen natuurlijk of te verkopen. Mijn eigen ervaring met kunststof is dat het lastiger is aan te passen, kortom straks zit je dus weer met het probleem als je paardje veel veranderd. Ik zou je potje toch gebruiken om een fijn passend zadel te kopen. Het potje is er toch voor nood situaties (niet alleen gezondheids problemen, althans is mijn mening). Beter nu je potje aanspreken dan over enkele maanden problemen hebben met een niet fijn passend zadel.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:12

Ik heb de gok genomen eerst een ander te kopen.
Ik vermoede dat ik daar lang over zou doen en aangezien ik met het huidige zadel van toen wel mocht rijden.
Maar heel snel vond ik in de buurt een passend zadel.

Mijn oude erop gezet en binnen een maand was ik het kwijt voor hetzelfde bedrag dat ik er 2 jaar eerder voor had gegeven.
Ik had toen niet de hoofdprijs betaald en hoefde dat nu ook niet te vragen.
Dat scheelt wel met verkoop. Ik zie soms echt absurde bedragen voorbij komen.