Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

__SavannaH__ schreef:toch even reageren, correct me if i'm wrong..
voor zover ik weet is de neusriem voor de druk op de neus ( waardoor de ruiter mee controle zou hebben aangezien de druk niet fijn aanvoelt ) en is de sperriem om de mond van het paard dicht te houden.
daarbuiten gelaten dat ik van mening ben dat elk paard zonder neus en sperriem gereden moet kunnen worden. je zou immers op been moeten kunnen rijden.. heb ik ook een hoofdstel met neusriem en sperriem. maaaaar.... de neusriem heeft vrijwel geen nut ( vind het mooi ) maar zit losser dan de richtlijnen ( vinger ertussen ) .. en mijn sperriem heeft ook geen nut haha
linnie050 schreef:__SavannaH__ schreef:toch even reageren, correct me if i'm wrong..
voor zover ik weet is de neusriem voor de druk op de neus ( waardoor de ruiter mee controle zou hebben aangezien de druk niet fijn aanvoelt ) en is de sperriem om de mond van het paard dicht te houden.
daarbuiten gelaten dat ik van mening ben dat elk paard zonder neus en sperriem gereden moet kunnen worden. je zou immers op been moeten kunnen rijden.. heb ik ook een hoofdstel met neusriem en sperriem. maaaaar.... de neusriem heeft vrijwel geen nut ( vind het mooi ) maar zit losser dan de richtlijnen ( vinger ertussen ) .. en mijn sperriem heeft ook geen nut haha
Op je been rijden?
Rij je niet ook op je zit?
En trouwens niet elk paard kan gelijk bv op de zit rijden dat leer je een paard ook aan.
Hoe zit het met paarden dan die de tong over het bit doen?
Rijden jullie die ook zonder neusriem?
Of word het dan gelijk bitloos of zo?
Nies aan zo een reactie hebben we ook niks.
Ik denk dat veel mensen niet eens weten waarom een neusriem dient.
Zoals je ziet zijn hier ook meningen over.
De 1 zegt om mond dicht te houden en de ander zegt voor het bot op zijn plaats te houden.
Ik heb nog nooit een mexicaanse neusriem gezien dus geen idee kan er verder geen uitspraken over doen.
jamiroquai schreef:Volgens mij is een neusriem bedoeld om een bit op zijn plaats te houden, niet een mond dicht te binden, die hij toch gewoon kan opendoen. Mensen die een neusriem strak vastmaken doen hun paard onnodig pijn. Een goed zittende neusriem zorgt ervoor dat de uiteindes van een bit stabiel liggen en dus minder gerommel in de mond.
Citaat:Hoe zit het met paarden dan die de tong over het bit doen?
BvanhetB schreef:Oja,Citaat:Hoe zit het met paarden dan die de tong over het bit doen?
Paarden die hun tong over het bit doen, die hebben ergens last van. Anders doen ze dat namelijk niet. Vaak is het een niet passend bit of een voor hun mond te groot bit die bij druk op de teugels druk in het gehemelte gaat geven wat bij een paard super gevoelig is. Ze gooien dan hun tong over het bit om de druk op te vangen en minder pijn te hebben. Dus ja, ook die paarden moeten zonder neusriem gereden kunnen worden en desnoods bitloos.
Ik ben overigens niet tegen een bit, ik ben wel vóór een passend bit.
BvanhetB schreef:__SavannaH__ : Een paard kan wel de tong over het bit gooien door gewenning, maar dan is het inderdaad een gevolg van... Ik ben dan van mening dat je ondanks dat, niet meteen maar een strakke neusriem om moet gaan doen. Wat veel mensen ook vergeten is dat een paard naast de zijdelingse beweging van de kaken ook een voor-achterwaartse beweging heeft die heel belangrijk is bij het eten en bij het rijden. Dat wordt voor een paard ook moeilijk met strakke neusriem.
..
__SavannaH__ schreef:BvanhetB schreef:__SavannaH__ : Een paard kan wel de tong over het bit gooien door gewenning, maar dan is het inderdaad een gevolg van... Ik ben dan van mening dat je ondanks dat, niet meteen maar een strakke neusriem om moet gaan doen. Wat veel mensen ook vergeten is dat een paard naast de zijdelingse beweging van de kaken ook een voor-achterwaartse beweging heeft die heel belangrijk is bij het eten en bij het rijden. Dat wordt voor een paard ook moeilijk met strakke neusriem.
..
precies. tegenwoordig worden de neusriemen en sperriemen zo strak aangetrokken dat.. EN het paard zijn tong niet over het bit kan gooien EN de ruiter meer "controle" heeft.
ik vind een gecombineerde neusriem mooi, maar doordat ik het niet zo wil gebruiken zit het bij mij zo los dat het eigenlijk "geen"effect heeft en me paarden niet belemmert
BoemPats schreef:Ik vind dat als je paard het niet nodig heeft het prettiger en mooier is om zonder neusriem te rijden![]()
Voor het probleem met de tong staan er op internet zelfs bitten die voorkomen dat een paard zijn tong erover kan gooien maar of deze vriendelijk voor de paardenmond in kwestie zijn weet ik niet.
BvanhetB schreef:BoemPats schreef:Ik vind dat als je paard het niet nodig heeft het prettiger en mooier is om zonder neusriem te rijden![]()
Voor het probleem met de tong staan er op internet zelfs bitten die voorkomen dat een paard zijn tong erover kan gooien maar of deze vriendelijk voor de paardenmond in kwestie zijn weet ik niet.
De bitten die voorkomen dat de tong over het bit kan worden gegooid zijn helaas niet zo vriendelijk. Die zou ik echt nooit iemand aanraden
Maar ze lijken mij inderdaad ook niet erg vriendelijk.