Mexicaanse neusriem echt zo streng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Mexicaanse neusriem echt zo streng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:36

Ik hoor vaak dat een Mexicaanse neusriem sterker inwerkt dan een 'gewone'. Ik vraag me af in hoeverre dat waar is. ALS een paard zijn mond opent zit het drukpunt juist vrij hoog op de neus toch?

Waarom is een Mexicaanse neusrien dan 'scherper'?

Ashley5760

Re: Mexicaanse neusriem echt zo streng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:45

Gebruik even zoekfunctie zijn al heel veel topics over geweest ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:54

Als er al uitgelegd wordt dat een neusriem bedoeld is om een mond dicht te binden, heb ik al genoeg gelezen.... Maar bedankt voor de tip, de vraag hoeft inderdaad niet opnieuw gesteld te worden....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:00

colette_007 schreef:
Gebruik even zoekfunctie zijn al heel veel topics over geweest ;)

Of denk zels eens logisch na..

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:04

toch even reageren, correct me if i'm wrong.. :D
voor zover ik weet is de neusriem voor de druk op de neus ( waardoor de ruiter mee controle zou hebben aangezien de druk niet fijn aanvoelt ) en is de sperriem om de mond van het paard dicht te houden.

daarbuiten gelaten dat ik van mening ben dat elk paard zonder neus en sperriem gereden moet kunnen worden. je zou immers op been moeten kunnen rijden.. heb ik ook een hoofdstel met neusriem en sperriem. maaaaar.... de neusriem heeft vrijwel geen nut ( vind het mooi ) maar zit losser dan de richtlijnen ( vinger ertussen ) .. en mijn sperriem heeft ook geen nut haha

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:07

Als ik logisch nadenk kom ik op het volgende uit:

Paard wordt fris, gaat harder lopen -> ruiter geeft ophouding, houd druk op teugels -> paard wilt druk ontwijken door mond open te doen -> vanwege de band onder kin wordt de druk op de neus verhoogd -> extra stimulans om tempo terug te voeren (+paard kan druk in de mond niet ontwijken).

Ook bij mij, correct me if I'm wrong.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:08

Bij de meeste mensen zitten ze vaak ook te hoog waardoor het op de jukbeenderen drukt. Kan ook erg pijnlijk zijn voor de pony.
Laatst bijgewerkt door nina023 op 19-04-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 17:14

Volgens mij is een neusriem bedoeld om een bit op zijn plaats te houden, niet een mond dicht te binden, die hij toch gewoon kan opendoen. Mensen die een neusriem strak vastmaken doen hun paard onnodig pijn. Een goed zittende neusriem zorgt ervoor dat de uiteindes van een bit stabiel liggen en dus minder gerommel in de mond.

Als een paard zijn mond niet opent, zou het dus geen verschil moeten maken welke neusriem je gebruikt?

@Nies ik erger me niet gauw op bokt, maar je antwoord is onzinnig.
Als ik iets wil weten kan ik een vraag stellen op bokt, daar is dit topic voor. Het staat je vrij om wel of iet te reageren, maar doe dat dan op een volwassen manier.

Het antwoord van Anne, daar heb ik tenminste wat aan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:54

Door de gekruiste riempjes maakt het de neusriem strenger.
Vaak inderdaad als een paard heet wordt, ruiter ophouding maakt, paard door wil drammen door de druk heen en dus mond opent, werkt de neusriem op 3 punten scherp in (boven op de neus, achter de kin en achter de kaak. Door de kruising werkt ie dus op meer plekken in, een gewone neusriem met losse sperriem zal nooit iets met de kaak doen en de neusriem gaat pas in werken als de mond verder open gaat. Een mexicaan dus veel sneller. :)

Edit: Ook ligt het bit losser in de mond, omdat de neusriem het bit niet onder steunt. Ophoudingen en andere bewegingen van de hand komen dus veel harder door.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:27

Een mexicaanse neusriem heeft natuurlijk ook veel minder drukverdeling dan een engelse neusriem, omdat het oppervlak veel kleiner is. Deze neusriem, net als vele bitten, is het beste te gebruiken door een ervaren ruiter. Het wordt vaak gebruikt bij springen, paarden worden hier vaak wat heter, en een kleine ophouding werkt dan net even scherper in dan een met een engelse neusriem.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:30

__SavannaH__ schreef:
voor zover ik weet is de neusriem voor de druk op de neus ( waardoor de ruiter mee controle zou hebben aangezien de druk niet fijn aanvoelt ) en is de sperriem om de mond van het paard dicht te houden.

daarbuiten gelaten dat ik van mening ben dat elk paard zonder neus en sperriem gereden moet kunnen worden. je zou immers op been moeten kunnen rijden.. heb ik ook een hoofdstel met neusriem en sperriem. maaaaar.... de neusriem heeft vrijwel geen nut ( vind het mooi ) maar zit losser dan de richtlijnen ( vinger ertussen ) .. en mijn sperriem heeft ook geen nut haha

Op je been rijden?
Rij je niet ook op je zit?
En trouwens niet elk paard kan gelijk bv op de zit rijden dat leer je een paard ook aan.

Hoe zit het met paarden dan die de tong over het bit doen?
Rijden jullie die ook zonder neusriem?
Of word het dan gelijk bitloos of zo?

Nies aan zo een reactie hebben we ook niks.
Ik denk dat veel mensen niet eens weten waarom een neusriem dient.
Zoals je ziet zijn hier ook meningen over.
De 1 zegt om mond dicht te houden en de ander zegt voor het bot op zijn plaats te houden.
Ik heb nog nooit een mexicaanse neusriem gezien dus geen idee kan er verder geen uitspraken over doen.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:54

Bij paarden die de tong over het bit doen is er altijd sprake van verzet. Als je hier een neusriem voor gebruikt pak je alleen het gevolg van het probleem aan en niet de oorzaak.
Maar goed, dat is weer een heel andere discussie :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 12:10

Indedaad Pas de deux. maar ik weet genoeg.

Voor het doel waar ik de neusriem voor gebruik- het bit op zijn plaats houden- is een losse gecombineerde neusriem het beste. En dan bedoel ik met los: net aansluitend zonder te knellen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:48

linnie050 schreef:
__SavannaH__ schreef:

Op je been rijden?
Rij je niet ook op je zit?
En trouwens niet elk paard kan gelijk bv op de zit rijden dat leer je een paard ook aan.

Nies aan zo een reactie hebben we ook niks.
Ik denk dat veel mensen niet eens weten waarom een neusriem dient.
Zoals je ziet zijn hier ook meningen over.
De 1 zegt om mond dicht te houden en de ander zegt voor het bot op zijn plaats te houden.
Ik heb nog nooit een mexicaanse neusriem gezien dus geen idee kan er verder geen uitspraken over doen.

ik rijd niet bitloos rij met een hoofdstel gewoon met neus en sperriem..
natuurlijk rijd je ook op zit maar dat is al iets logisch, vind ik dan tenminste... maar wat ik bedoel te zeggen is dat veel mensen sturen met teugels ( als je naar rechts de volte op wilt, aan je rechter teugel trekkenn ) dit bedoel ik met op je been rijden .. dus niet in de mond van je paard gaan trekken..

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, je hoort mij ook niet zeggen dat dat niet zo is.
Ik zei namelijk: " in principe" .
dus ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt.

edit: nog over het op de been rijden.. wanneer jij aan je rechter teugel trekt om je paard naar rechts te laten gaan. zal de mond van het paard open sperren omdat het bit door zijn mond schuift ( normale reactie vind ik ) .. dus wanneer jij gelijke druk op je teugels houdt en dus niet je teugels rijd. zal MEESTAL ( even in hoofdletters dus ik bedoel niet altijd ) het paard zijn mond niet open hoeven sperren.
Je kan er dus inderdaad verschillende meningen aan over houden en verschillende redenaties aan geven.
maar dan nog is het natuurlijk zo dat elk paard verschillend is.

Dit betekend dus ook niet dat ik tegen bit ben of tegen neusriem en sperriem, alleen vind ik dat het tegenwoordig vaak misbruikt wordt. kijk maar naar de aansnoer neusriem die zo strak mogenlijk vast zit.

edit 2:
Precies Pas_De_Deux.
alleen geloof ik wel wanneer een paard er een nare ervaring mee heeft gehad en naar een volgende eigenaar gaat en dus nog de tong over het bit gooien. dat de nieuwe eigenaar dit misschien anders ziet omdat er op dat moment geen sprake meer hoeft te zijn van verzet, maar van gewenning en het voorkomen van. Doordat het paard dit al tijden doet.

( hoop dat het laatste stukje begrepen wordt haha want wist het niet zo goed te benoemen hoe ik het bedoel )

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:02

jamiroquai schreef:
Volgens mij is een neusriem bedoeld om een bit op zijn plaats te houden, niet een mond dicht te binden, die hij toch gewoon kan opendoen. Mensen die een neusriem strak vastmaken doen hun paard onnodig pijn. Een goed zittende neusriem zorgt ervoor dat de uiteindes van een bit stabiel liggen en dus minder gerommel in de mond.

Een neusriem is niet om het bit op zijn plaats te houden, maar is om inderdaad de mond van het paard dicht te houden en een beetje druk op de neus uit te oefenen. Als je een goed passend bit gebruikt en je hebt hem op de goede hoogte in de mond van het paard hangen dan rommelt het bit niet, tenminste als je zelf een stille hand hebt en niet jezelf in evenwicht probeert te houden via de teugels.

Ergens eerder in de reactie zag ik al dat iemand zei dat een paard gewoon zonder neusriem gereden moet kunnen worden. Hier ben ik het mee eens. Als een bit 'rommelt' dan zit het niet op de goede hoogte in de paardenmond, het paard heeft last van zijn gebit waardoor het het bit probeert 'weg' te krijgen of er zit een verkeerd bit/verkeerde maat bit in zijn mond. En als het paard zijn mond open doet of wil doen dan is er iets in het gebit of verder in het lichaam niet goed. Een paard dat nergens last van heeft doet zijn mond niet open...

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:05

Oja,

Citaat:

Paarden die hun tong over het bit doen, die hebben ergens last van. Anders doen ze dat namelijk niet. Vaak is het een niet passend bit of een voor hun mond te groot bit die bij druk op de teugels druk in het gehemelte gaat geven wat bij een paard super gevoelig is. Ze gooien dan hun tong over het bit om de druk op te vangen en minder pijn te hebben. Dus ja, ook die paarden moeten zonder neusriem gereden kunnen worden en desnoods bitloos.

Ik ben overigens niet tegen een bit, ik ben wel vóór een passend bit.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:20

BvanhetB schreef:
Oja,

Citaat:

Paarden die hun tong over het bit doen, die hebben ergens last van. Anders doen ze dat namelijk niet. Vaak is het een niet passend bit of een voor hun mond te groot bit die bij druk op de teugels druk in het gehemelte gaat geven wat bij een paard super gevoelig is. Ze gooien dan hun tong over het bit om de druk op te vangen en minder pijn te hebben. Dus ja, ook die paarden moeten zonder neusriem gereden kunnen worden en desnoods bitloos.

Ik ben overigens niet tegen een bit, ik ben wel vóór een passend bit.

haha wij zitten op één lijn geloof ik .. maar ben wel van mening dat ook zoals ik al eerder zei .. een paard de tong over het bit kan gaan gooien uit gewenning. dit is natuurlijk wel een gevolg van.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:19

Ik ben vanmening, met mijn andere weg van logisch nadenken, dat een Mexicaanse neusriem juist fijner zit.

Een gekombineerde zit laag op de neus, 2 cm onder de beenderen, op het neusbeen dus waar het 'hol' begint te worden. Verder zitten de riempjes aan 2 kanten naast het bit. Drukpunten bij openen zijn dus:
~ Voor het bit, in de kin
~ Na het bit, in de kin
~ Op een smal stuk van de neus

Een mexicaanse neusriem zit het bontje hoger op de neus, een gesp onder de kaken en een voor het bit. De druk hoger op de neus en de druk onder de kaken, is beter te verwerken/minder pijnlijk als de druk na het bit en lager op de neus.

Of niet?

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:12

__SavannaH__ : Een paard kan wel de tong over het bit gooien door gewenning, maar dan is het inderdaad een gevolg van... Ik ben dan van mening dat je ondanks dat, niet meteen maar een strakke neusriem om moet gaan doen. Wat veel mensen ook vergeten is dat een paard naast de zijdelingse beweging van de kaken ook een voor-achterwaartse beweging heeft die heel belangrijk is bij het eten en bij het rijden. Dat wordt voor een paard ook moeilijk met strakke neusriem.

xSlvna : Juist doordat een Mexicaanse neusriem zo hoog zit oefent hij druk uit op het hele hoofd. Als een paard bij een Mexicaanse neusriem zijn mond open doet dan krijgt hij niet alleen druk hoog bij de kaken en bij de kin, maar ook nog achter de oren. Dit zorgt ervoor dat een Mexicaanse neusriem steviger inwerkt dan een gecombineerde. Bovendien, zoals ik hierboven ook neerzet, de voor-achterwaartse beweging van de onderkaak is bij een Mexicaanse neusriem nog een stuk lastiger, goed nageven wordt dus heel erg moeilijk..

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:21

BvanhetB schreef:
__SavannaH__ : Een paard kan wel de tong over het bit gooien door gewenning, maar dan is het inderdaad een gevolg van... Ik ben dan van mening dat je ondanks dat, niet meteen maar een strakke neusriem om moet gaan doen. Wat veel mensen ook vergeten is dat een paard naast de zijdelingse beweging van de kaken ook een voor-achterwaartse beweging heeft die heel belangrijk is bij het eten en bij het rijden. Dat wordt voor een paard ook moeilijk met strakke neusriem.
..

precies. tegenwoordig worden de neusriemen en sperriemen zo strak aangetrokken dat.. EN het paard zijn tong niet over het bit kan gooien EN de ruiter meer "controle" heeft.
ik vind een gecombineerde neusriem mooi, maar doordat ik het niet zo wil gebruiken zit het bij mij zo los dat het eigenlijk "geen"effect heeft en me paarden niet belemmert

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:26

__SavannaH__ schreef:
BvanhetB schreef:
..

precies. tegenwoordig worden de neusriemen en sperriemen zo strak aangetrokken dat.. EN het paard zijn tong niet over het bit kan gooien EN de ruiter meer "controle" heeft.
ik vind een gecombineerde neusriem mooi, maar doordat ik het niet zo wil gebruiken zit het bij mij zo los dat het eigenlijk "geen"effect heeft en me paarden niet belemmert

Klopt ja! Terwijl je eigenlijk veel minder controle hebt omdat het paard niet ontspant, en je rijd het lichaam van je paard naar de galemiezen, omdat die zijn lichaam de hele tijd strak houdt, vooral de kaken, en dat komt niet echt ten goede van het paard. Ik vind het ook raar dat als je een hoofdstel wilt kopen, deze áltijd met neusriem zijn en de meesten ook nog met een aansnoerneusriem. Dat vind ik ook echt zo'n slechte ontwikkeling in de ruitersport.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:14

Ik vind dat als je paard het niet nodig heeft het prettiger en mooier is om zonder neusriem te rijden :)
Voor het probleem met de tong staan er op internet zelfs bitten die voorkomen dat een paard zijn tong erover kan gooien maar of deze vriendelijk voor de paardenmond in kwestie zijn weet ik niet.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:38

BoemPats schreef:
Ik vind dat als je paard het niet nodig heeft het prettiger en mooier is om zonder neusriem te rijden :)
Voor het probleem met de tong staan er op internet zelfs bitten die voorkomen dat een paard zijn tong erover kan gooien maar of deze vriendelijk voor de paardenmond in kwestie zijn weet ik niet.

De bitten die voorkomen dat de tong over het bit kan worden gegooid zijn helaas niet zo vriendelijk. Die zou ik echt nooit iemand aanraden :)

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:42

BvanhetB schreef:
BoemPats schreef:

De bitten die voorkomen dat de tong over het bit kan worden gegooid zijn helaas niet zo vriendelijk. Die zou ik echt nooit iemand aanraden :)

Ik heb er zelf geen ervaring mee dus daar kan ik zelf niet over oordelen :) Maar ze lijken mij inderdaad ook niet erg vriendelijk.