[WN] Scheefheid paard en zadel, hoe pakt de western dat aan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Scheefheid paard en zadel, hoe pakt de western dat aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 09:06

Ik wou graag even weten hoe westernruiters dat aanpakken. Mijn paard is scheef, dat was duidelijk te zien met de equiscan. De takken van de scan raken aan de ene kant het zadel niet, de andere kant wel. Gevolg is dat het zadel gaat schuin liggen bij het berijden, even sterk uitgedrukt, waardoor het achteraan ook niet meer recht ligt (ev over de ruggegraat komt te liggen).
Nu weet ik niet hoe je aan de hand moet rechtrichten. Ik zocht namelijk een zadel omdat ik een hele goeie instructrice gevonden heb die al veel paarden geholpen heeft met het rechtrichten, maar die doet dat bereden en niet aan de hand, dus: ik heb een zadel nodig.
Ik vraag me af, hoe pakken jullie dat aan en wat doen jullie als een westernzadel schuin ligt door asymetrie paard?
Ik heb gezien dat de takken van een Engels zadel minder plaats bieden voor schoudervrijheid, daarom zoek ik naar een zadel met bars, voor meer schoudervrijheid.

maaike2800

Re: Scheefheid paard en zadel, hoe pakt de western dat aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:10

je zult een tijdelijke oplossing moeten hebben, want rechtrichten is nu het belangrijkste. Ik zou denken aan een boomloos zadel of barebackpad totdat het paard wat rechter is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 09:19

Ik heb iemand gecontacteerd die westernzadels maakt omdat ik het zo'n complex probleem vind en er zelf helemaal niet meer aan uit geraak. Hij zal me verder helpen daarin, hele interessante info gehad.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-04-12 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:20

Snap ik dat nou goed; je zoekt een ander zadel omdat je paards scheef is? En je hebt een instructeur die het alleen vanuit het zadel kan corrigeren?

Is het niet handiger om een instructeur te zoeken die je het rechtrichten vanaf de grond kan uitleggen? Daar heb je waarschijnlijk maar een paar lessen voor nodig en grote kans dat dan je huidige zadel gewoon weer goed blijft liggen.
Mocht je het toch vanaf de rug willen doen dan heb je inderdaad aan een barebackpad genoeg. Da's een stuk voordeliger dan een ander zadel en, nog een voordeel, een bbp past altijd.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:21

zou het leuk vinden als je die info deelt, ben wel benieuwd. (wie is louis?)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:21

misschien kun je een argentijnse recado proberen, is vaak wel duurder als boomloos of barebackpad. maar als je al westernpads hebt, is het iets goedkoper, omdat je die dan niet hoeft aan te schaffen. het is een zadel die boven de ruggengraat los van elkaar zit. maar je zit wel heel anders als bij een normaal zadel, je zit er echt bovenop, met je voetjes naar voren.

zo ziet het eruit op een paard(zonder de schapenvacht zitting erover heen)
http://www.narrawin.com/images/gear-col ... dle_1a.jpg

http://criollohorsetack.eu/ is de enige die ze in nederland verkoopt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 09:21

Ik vind hier niemand die gaat rechtrichten vanop de grond, helaas...dat is nu echt het hele grote probleem aan heel de zaak.
Ik heb het al zien doen van iemand uit Nederland, maar het is niet eenvoudig.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:26

waar heb je iemand nodig dan?
en nogmaals ik zou het leuk vinden als je de info deelt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:32

maaike2800 schreef:
waar heb je iemand nodig dan?
en nogmaals ik zou het leuk vinden als je de info deelt.

Hoi Maaike,

Dit is Louis:
http://www.vaquero.nl/
Elkeen zoekt z'n eigen weg, misschien beter als je hem mailt met persoonlijke vragen. Dat lijkt me beter.

Succes!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:23

Kijk, ik kan het mis hebben, maar dit is mijn mening van rechtrichten van een scheef paard. Je kan inderdaad urenlang, jarenlang naast een paard lopen om te grondwerken. Het is op zich een zeer goede training voor een jong paard.
Ik zie er echter geen graat in, om de merrie naast grondwerk (we zijn nu ook al een hééél eind bezig met grondwerk (ze is nu 7 jaartjes oud...) parelli en longeerwerk.... dat ik graag eens een wandelingetje zou maken met haar ter afwisseling. Dat kan in mijn ogen geen kwaad, zo kan de merrie haar balans zoeken onder me.
Ik wil een zadel die haar niet belemmert, want ze is net zoals 80-90 % of meer... van de recreatie paarden (en die ook vrolijk worden doorgereden zonder dat er maar iets van moeite wordt aan gedaan...) ietwat scheef op de schouders, helemaal niet veel. Ze heeft bijna 5 jaar vrij in de bergen rondgelopen zonder ook maar iets van training of wat dan ook gehad te hebben, ze is een bonk van een paard, gespierd met echt enorm brede schouders, die ga je niet zomaar eventjes gaan rechtrichten.
Het kan dus helemaal niet zo'n kwaad als je een paard onder zadel gaat rechtrichten, is mijn idee, ze heeft van zichzelf al super veel balans omdat ze natuurlijk opgegroeid is in de bergen en zo gespierd is. Mijn instructrice doet dat allemaal in alle kalmte en rust, in stap. Je voelt wanneer het paard naar binnen draait en wanneer het naar binnen valt. Je leert door oefening het paard balans onder je te vinden, recht onder je te lopen door schouderoefeningen.
Ik ben bij haar terecht gekomen omdat ze al ettelijke paarden geholpen heeft, dus het is niet haar bedoeling om een scheef paard in vernieling te gaan rijden, wél integendeel....
Daarom, ik wil graag de twee combineren, maar ik vind het echt zinloos om alles eerst vanop de grond aan te leren en dan op de rug. Als je voelt dat je paard er moeite mee heeft, stijg af en leer de oefening dan op de grond door bvb clickertraining.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:54

Parelli en longeren is iets heel anders dan rechtrichten. Rechtrichten is voor mij meer stelling en buiging, schouderbinnen, travers dat soort oefeningen en dat kun je ook vanaf de grond trainen. Of dat met
clickertraining kan weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
En je kunt die oefeningen inderdaad ook gewoon vanuit het zadel trainen. Daar ben er zelf ook volop mee
bezig en wat ik merk is dat je onbewust op de meest vreemde plekken in je lijf spanning vasthoud en dat
vertaald zich naar het paard. Die houd dat dan ook vast en kan de oefeningen minder makkelijk uitvoeren.
Als je er naast loopt heeft je paard veel minder de neiging om jou spanning over te nemen. Tenminste, zo werkt het bij die van mij :)

En nog even over dat zadel. Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar je wilt nu een zadel laten aanmeten wat past bij jou "scheve" paard (even tussen aanhalingstekens omdat je zegt dat ze niet zo heel scheef is).
Wat ga je met dat zadel doen als straks je paard recht is? Bij westernzadels kun je niet zo gek veel laten aanpassen. Er zitten geen kussens onder die je kunt opvullen of aanpassen.
Ga je dat oplossen met een van die speciaal gevulde pads?
Ik kan niet in jou portemonnee kijken, maar weet wel dat die dingen hartstikke duur zijn.
Of misschien valt het inderdaad heel erg mee met dat scheef zijn en kan er gewoon een
zadel op waar je nog jaren mee vooruit kunt. Louis weet waar hij het over heeft, die kan je daar vast
goed in adviseren.
En mocht je een ook nog bij iemand anders advies willen inwinnen, neem dan eens contact op met
Evelien van Eurohorse. Zij komt aan huis om zadels te passen en kan ook een zadel op maat laten maken.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:01

ik snap het ook niet helemaal een zadel op maat laten maken voor 2400 euro minimaal en vervolgens weer een nieuwe???

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 23:11

Euh...wie zegt dat dat de informatie was, een nieuw zadel van 2400 euro? Ik heb daar helemaal niets over gezegd, alleen dat ik interessante info gekregen heb :D :P
Veronderstellen meisje, niet doen ;)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-04-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:11

ik heb mijn westernzadel laten hangen voor de buitenritjes en voor de rechtrichtlessen de bareback gebruikt , en het begint toch echt op de grond en hoe leuk en leerzaam ik parelli ook vind, dat bedoel ik niet bij grondwerk, maar echt stellling vragen enz, dat ging gewoon niet met dat giga zadel op haar rug. Maar ieder zijn werkwijze en manier van aanpakken, sterkte ermee in ieder geval

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:19

ik kan alleen kijken naar wat je vertelt (helaas niet zoveel), heb de website van vaquero bekeken waar je het over had en heb daar de info vandaan dat een zadel daar vanaf 2400 euro is, aangezien hun je verder begeleiden zou ik niet weten wat ik anders kan raden, want info geef je niet weg. Ik veronderstel niks maar doe een gok, zie je die vraagtekens, die staan er niet voor niks?

Bovendien niet zo vriendelijk van je me zo kleinerend met meisje aan te spreken! Hou het gezellig wil je?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 23:26

boedjang schreef:
ik heb mijn westernzadel laten hangen voor de buitenritjes en voor de rechtrichtlessen de bareback gebruikt , en het begint toch echt op de grond en hoe leuk en leerzaam ik parelli ook vind, dat bedoel ik niet bij grondwerk, maar echt stellling vragen enz, dat ging gewoon niet met dat giga zadel op haar rug. Maar ieder zijn werkwijze en manier van aanpakken, sterkte ermee in ieder geval

Ik wil het graag in het trainingsplan steken. Ik leerde enkel via werk aan de hand op een circel en dan tikken met het zweepje op goede moment om dat binnenachterbeen verder te doen ondertreden en dan via grondwerk schouder binnen en buiten, maar dat vind ik niet makkelijk. Die mevrouw die me dat aanleerde is vertrokken naar Frankrijk...
Mijn merrie is beleerd met een equiflex endurance zadel, dat is toch niet zwaar en breed? Het moet eerder wat kort en licht zijn natuurlijk, geen zwaar zadel voor een jong paard!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 23:31

maaike2800 schreef:
ik kan alleen kijken naar wat je vertelt (helaas niet zoveel), heb de website van vaquero bekeken waar je het over had en heb daar de info vandaan dat een zadel daar vanaf 2400 euro is, aangezien hun je verder begeleiden zou ik niet weten wat ik anders kan raden, want info geef je niet weg. Ik veronderstel niks maar doe een gok, zie je die vraagtekens, die staan er niet voor niks?

Bovendien niet zo vriendelijk van je me zo kleinerend met meisje aan te spreken! Hou het gezellig wil je?

Ach, meisje, niet zo lichtgeraakt reageren ;-), relax. Als jij iets wil weten, open dan misschien zelf een topic ;)
Jij probeert me uit te dagen, wellicht aan je onderschrift te zien iets wat in je aard ligt. Ik ben niet verplicht om hierop te reageren. Ik vind je vrij onbeleefd overkomen.
Ik vraag info, het is niet de bedoeling dat ik mijn zoektocht hier in het lang en breed uitsmeer, ook niet voor jullie.
Daarom zeg ik, wil je iets weten, mail hem beter zelf, elke situatie is anders.
Ik opende dit topic, omdat ik nieuwsgierig was hoe westernruiters hun paarden rechtrichten. Die bekijken me alsof ze het horen donderen in Keulen als ik daarover begin. Ze lachten me uit toen ik vroeg hoe ze dat in hun grondwerk verwerkten.
Dus: dan zijn we bij mijn probleem, legt elke westernruiter dan een zadel op een jong, scheef paard als ze geen grondwerk doen? Wat zijn dan de gevolgen voor een westernpaard dat niet via de grond is rechtgericht? Worden die dan kapot gereden of volstaat het om gerichte oefeningen te doen onder het zadel. Is het werk in de kraal misschien de manier waarop westernruiters paarden aan beide kanten gelijk maken? Zo iets wou ik graag weten door dit topic te openen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 23:49

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:55

Dus jij denkt dat dit forum om jou draait? Als jij je info maar krijgt met dit topic. Ik zal je uit de droom helpen!
Het doel van dit forum is kennis te delen om er zo met zijn allen beter van te worden! We hebben tenslotte allemaal dezelfde hobby en we kunnen beter elkaar helpen dan dan zo reageren als jij doet en het allemaal lekker voor jezelf houden. Erg egoïstisch!

Even terug on topic, (ik deel mijn kennis wel gewoon) rechtrichten doe ik als westernruiter ook, zowel vanaf de grond als vanuit het zadel.
Ik doe dit vanaf de grond aan de dubbele longe, zodat ik goed buiging en stelling kan vragen evt met hulp van de longeerzweep (als aanwijsstok) om niet alleen de voorkant maar ook de achterkant te kunnen buigen. Soms doe ik ook oefeningen aan de leadrope, met lichaamstaal, stemcommando's en soms een helpende vinger die wijst welke kant mijn paard op moet.
Vanuit het zadel heb ik ook diverse oefeningen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 07:42

Neen Maaike, maar ik heb door omstandigheden beloofd om niet alles op een forum te gooien. Ik wil het dus wel, maar heb ook respect voor de mensen die me al willen helpen hebben in real life. Ik wil je best wel PB mailen als je dat ok vindt. heb helemaal geen bedoeling om egoïstisch te zijn ;) , hoop dat je dat begrijpt. Ik wil dan niet dat achteraf mensen me ongunstig gezind zijn daarvoor, wil niets van hun op een forum plaatsen omdat ik graag iedereen te vriend hou.

Heel erg bedankt voor je toevoeging, dit is nu eigenlijk wat ik zo leuk vind aan een forum omdat ik er helemaal moederziel alleen voor sta voor een kudde jonge paardjes, die ervaringen van anderen. Dit is inderdaad de manier waarop het in feite moet gebeuren, maar het is voor dubbele teugelwerk dat ik nu niemand vind (ik wil zo graag gaan Piet Bakkeren)!
Ik heb iemand, maar die gaat dan terug naar de basis en we hebben er al een jaartje Parelli , Irwin, Voest ...opzitten en daar heb ik al een pak geld in geïnvesteerd. Ik zou dan als ik geld betaal (ik kan ook niet eeuwig blijven investeren) dan zou ik graag gewoon leren hoe je met de dubbele teugel moet omgaan. Ergens zie ik er enorm tegen op om weer bij die persoon helemaal van 0 af aan te herbeginnen met zo'n oefeningen en dat het rechtrichtwerk weer uitgesteld wordt. Het paard is tenslotte al wat ouder ook...

Wat jij doet met de leadrope, dat hebben we denk ik ook veel gedaan, onder de vorm van Emiel Voest oefeningen in een circel van 15 op 15 meter.
Ik heb ondertussen toch drie boeken die ik terug ga opnemen en dan maar wat vanuit boeken ga aan de slag gaan:
Solinski, Penquitt en Inge teblick.
Een zadel ga ik even vergeten dan, daar hoef ik me nu nog geen zorgen over te maken uit wat ik begrijp van wat er gepost geweest is (eigenlijk ben ik blij daarvoor, het voelt inderdaad niet goed aan om op dit moment een zadel te zoeken omdat ze juist ongelijke schouders heeft).
Ik was bang dat het paard te oud zal worden om te berijden en haar gestel niet meer recht te krijgen zal zijn, maar door wat jullie allemaal vertellen begin ik te geloven dat het toch via grondwerk moet en ik m'n instructrice ongelijk zal moeten geven dat het onder het zadel moet gebeuren.
In elk geval, heel erg bedankt dat je wou helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:07

Ik snap je vraagstelling niet helemaal, gaat het nu specifiek over het zadelprobleem of om het rechtrichten zelf? Of je nu western of engels rijdt moet het zeker vanaf de grond niets uitmaken. Dus daar kan je begeleiding bij zoeken met elke trainer die gespecificeerd is op het gebied van rechtrichten :) Wat zadels betreft zou ik op zoek gaan naar een 2ehands zadel wat voor nu even het beste ligt en dan aan je paard gaan werken. Zodra je paard enigszins verbetering toont en rechter is zou je op zoek kunnen gaan naar een definitief (aangemeten) zadel. Het heeft geen zin om nu een zadel aan te laten meten, je bent zo een paar duizend euro verder met een nieuw zadel en zodra ze lichamelijk verbetert kan je dat zadel weer weg doen. Zelf heb ik ontzettend goede ervaringen met Evelien van Eurohorse, ze kan je een eind op weg helpen met zadels en met de rug van je paard.

Als ik aan het rijden ben pak ik veelal ook rechtrichtende oefeningen mee, dit zijn dezelfde oefeningen als die men ook in de engelse sport beoefent (schouderbinnen etc.). Hier is tevens een topic met ervaringen van westernruiters over het rechtrichten: [WN-AM] [RT] rechtrichten Paul Minnaar is trouwens een westernruiter die vaak het rechtrichten meepakt, wie weet zou hij je op weg kunnen helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:08

Cambiar schreef:
Mijn merrie is beleerd met een equiflex endurance zadel, dat is toch niet zwaar en breed? Het moet eerder wat kort en licht zijn natuurlijk, geen zwaar zadel voor een jong paard!

Waarom je druk maken over het gewicht van het zadel en niet over dat van de ruiter ??
Waarmee ik niet wil zeggen dat jij te zwaar bent :), maar wel dat het gewicht van het zadel niet je eerste ding moet zijn om je druk over te maken.

Een zadel moet goed passen. En als je al begint met een scheef paard gaat elk boomzadel extra problemen opleveren, zéker een westernzadel met zijn langere bars.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:11

manex schreef:
En je kunt die oefeningen inderdaad ook gewoon vanuit het zadel trainen. Daar ben er zelf ook volop mee
bezig en wat ik merk is dat je onbewust op de meest vreemde plekken in je lijf spanning vasthoud en dat
vertaald zich naar het paard. Die houd dat dan ook vast en kan de oefeningen minder makkelijk uitvoeren.
Als je er naast loopt heeft je paard veel minder de neiging om jou spanning over te nemen. Tenminste, zo werkt het bij die van mij :)

da's ook een hele mooie, een doordenker! inderdaad, het is echt effectief zo.
Ik heb gemerkt dat mijn paarden enorm gevoelig zijn en hoe meer bloed, hoe sneller ze gaan spiegelen, overnemen enz...
Ik wil mezelf ook wat in form houden. Ik ga ook oefeningen doen, want door rechtstaand werk heb ik veel pijn in m'n onderrug. Naast oefenignen zou ik graag zo'n fitnessstoel kopen die je zit traint. Zo kan ik, ook al rij ik niet, met rug losmaken en m'n spieren trainen die ik nodig heb om te rijden.
Ik ben al op zoek gegaan op internet, maar vind niets terug. iemand een idee hoe die stoel heet?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:14

DubbelDun schreef:
Cambiar schreef:

Waarom je druk maken over het gewicht van het zadel en niet over dat van de ruiter ??
Waarmee ik niet wil zeggen dat jij te zwaar bent :), maar wel dat het gewicht van het zadel niet je eerste ding moet zijn om je druk over te maken.

Een zadel moet goed passen. En als je al begint met een scheef paard gaat elk boomzadel extra problemen opleveren, zéker een westernzadel met zijn langere bars.

Ja inderdaad, ik schreef het net op. Hier moet je dus ook wel rekening mee houden.
Ik ben gewoon verward met wat m'n instructrice zei van rechtrichten onder het zadel, dat dat geen kwaad kan als je alles rustig in stap doet. Zij adviseerde een gewoon engels dressuurzadel, maar lijkt me voor een Iberisch paard met meer actie in de schouders een slechte keuze. daarom dacht ik aan een kort, licht westernzadel met correctorpad onder of tweede keus, een espaniola startrekk zadel, met het pad eronder van Deuber.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:53

Ik zou eerst het paard goed gaan trainen en in balans brengen voordat je er een ( scheef?) zadel voor laat maken. Als het paard echt zo scheef is dan is het mogelijk niet geschikt als rijpaard of is er ergens iets mis met het dier!
Een zadel op een scheef paard "bouwen" kan wel, maar daar zitten heel veel haken en ogen aan en ik weet dat het meestal niet werkt en eerder de problemen verergerd dan verbeterd. Mijn Arabier was ook scheef, maar daar is een gewoon (recht en custom made) westernzadel opgekomen ( niet van Vaquero, overigens). Dat ging prima, maar je zal als ruiter wel hard moeten werken om het paard soepel en in balans te krijgen en te houden.
Vrijwel alle paarden zijn in meer of mindere mate scheef/ niet in balans, dat zal d.m.v. trainen en spieren kweken opgebouwd moeten worden en daarna zal er een goed passend zadel op moeten komen. Tot die tijd kan je waarschijnlijk beter met een Engels zadel o.i.d. trainen.
Alle Portugezen en Spanjaarden trainen voor het gewone werk met een Engels zadel; De pasvorm van een westernzadel ligt veel nauwer, de investering is veel groter en juist voor het trainen van een paard met balans/ scheefheids problemen is een Engels zadel beter; je kan er nl. veel meer "beweging" en "souplesse" mee trainen. Een goed passend Engels zadel zal juist bij een kort Iberisch paard de rug meer vrijlaten. Een kort, goed passend Westernzadel is lastig te vinden of je moet het op maat laten maken en dan ben je toch gauw 2000,- kwijt.
Western/ Portugeze/ Spaanse zadels zijn werkzadels en voor een paard wat echt in balans getraind moet worden voldoet een Engels zadel beter.
Realiseer je, ik ben mijn westernzadel niet uit krijgen, maar mijn ( western) paard wordt soms toch met een Engels zadel getraind omdat hij daaronder ( bij bepaalde "dressuurmatige" oefeningen) toch beter beweegt en op aanraden van een aantal van mijn trainers.