Kaptoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:55

it_is_me

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:03

Ik heb een kaptoom van Equihof (http://www.equihof-webshop.com), deze neusriem is uit een stuk. Dus er hoeft niet perse een ring tussen te zitten. Wel moet de kaptoom goed om het hoofd aansluiten, i.v.m. schuiven, en moet de neusriem sterk en breed genoeg zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:21

:D , de vegetarisch gelooide kaptoom van Equihof zoals ze zelf zegt _O- , contradictio interminis :')
http://barokkepaarden.forumup.nl/ptopic1002-barokkepaarden.html
Haar kaptoom is geen combinatie met een sidepull! Ik zou graag advies hebben over een kaptoom die ook als sidepull gebruikt wordt, of gewoon of iemand ervaring heeft met een sidepullneusriem uit 1 stuk (dus kin en neusriem uit 1 stuk).
Equihof hecht er wel teugels aan, maar dat is daarvoor niet geschikt, ik hoop dat ze zelf door heeft dat dat een ring is om een riempje voor het bit aan te bevestigen :+ . Ik las ergens dat ze die ring daar had laten bevestigen voor een zo zacht mogelijke inwerking, dat dient daar dus niet voor.......
Afbeelding

Even alle gekheid op een stukje, heeft iemand effetief ervaring met een combinatie sidepull met neusriem uit 1 stuk?
Ik heb de twee al gemaakt en naar mijn eigen idee schuift een volledige neusriem iets meer dan dat er een ring tussen zit. Zeker ben ik dat dus niet, vandaar mijn vraag naar jullie toe ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:07

Ik gebruik hem zelf ook niet als sidepull, ik gebruik hem alleen voor het grondwerk. Die ringen aan de zijkant zijn inderdaad voor bithangers, maar het gekke is dat die bithangers nergens te koop zijn. Althans ik kan ze op het internet niet vinden...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:45

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:52

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:59

Zal het niet per paard verschillen, aangezien geen paardenhoofd hetzelfde is? Probeer het uit en bekijk wat het fijnste om het hoofd ligt.

@Pasterza: El Caballo is dat een Duitse winkel? Overigens heb ik dezelfde kaptoom, maar zie dat de ring bij mijn kaptoom aan de zijkant iets hoger zit. Zal dat uitmaken voor zo'n bithanger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:38

misschien offtopic,maar hoe/waar bevestig je dan die bithangers?hoe ziet dat er dan uit?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 09:08

it_is_me schreef:
Zal het niet per paard verschillen, aangezien geen paardenhoofd hetzelfde is? Probeer het uit en bekijk wat het fijnste om het hoofd ligt.

@Pasterza: El Caballo is dat een Duitse winkel? Overigens heb ik dezelfde kaptoom, maar zie dat de ring bij mijn kaptoom aan de zijkant iets hoger zit. Zal dat uitmaken voor zo'n bithanger?

Het is niet voor mij, maar voor een vriendin die ik een pleziertje wil doen ;-)
Maargoed, niemand heeft er dus echt ervaring mee...ik steek er dan voor het zekerste een ring tussen, mijn eigen ervaring is dat het beter ligt. Ze vroeg me om een zo eenvoudig iets met zo weinig mogelijk gespen, dus ik dacht, geen verbinding tussen de neusriem (da's weeral een stuk metaal minder) en de sidepull ring zo bevestigen:http://www.mijnalbum.nl/Album=XF84LZ7Q met drie ringen op de neus en de neusriem iets dikker dan op deze foto.
@Darkchrystal, je ziet de bithangers op de foto van Pasterza. Ik vraag me ook wel af, is zo iets wel comfortabel voor het paard? Heb er nog nooit iemand zo mee zien rijden. Beter is om gewoon nog een riem bij te hangen:http://www.nickyskeet.nl/WebRoot/Store/Shops/00125804/4DD3/C691/0C19/E81F/A7BC/6D47/302D/A5EF/loka0001.jpg
Zo kan je ook de overgang van bit naar bitloos maken, je rijdt met de kaptoom maar voor het zekerste heb je nog een bit voor mocht het fout gaan. Ik heb zo m'n Haflinger beleerd.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:42

Ik heb eentje gekocht van elmosquero.de. De caveson Vienna, ook eentje zonder ijzerwerk, denk wat vergelijkbaar met die van equihof.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:11

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:33

@ Cambiar: Een tweede riempje voor het bit zou inderdaad ook kunnen. Alleen wat dan wel jammer is, is dat mijn kaptoom bruin is en mijn andere hoofdstel, die ik dan uit elkaar moet halen zwart is. Dus qua kleur minder fraai. Heb ook geen idee of het fijn zit met die bithangers. Het ziet er wel handig uit!

@ Paterza: Ik heb ook al wel Nederlands sites gevonden waar men zo'n kaptoom verkoopt, alleen het gaat mij dan alleen om de bithangers en die zijn dan weer niet los te koop...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:08

it_is_me schreef:
@ Cambiar: Een tweede riempje voor het bit zou inderdaad ook kunnen. Alleen wat dan wel jammer is, is dat mijn kaptoom bruin is en mijn andere hoofdstel, die ik dan uit elkaar moet halen zwart is. Dus qua kleur minder fraai. Heb ook geen idee of het fijn zit met die bithangers. Het ziet er wel handig uit!

@ Paterza: Ik heb ook al wel Nederlands sites gevonden waar men zo'n kaptoom verkoopt, alleen het gaat mij dan alleen om de bithangers en die zijn dan weer niet los te koop...

Maar da's toch simpel? Zo'n riempje houdt nu eens niets in om door je schoenmaker te laten maken ;) Ik zou het echter niet, doen, hang er gewoon een riem bij over het hoofd om het bit aan te bevestigen.
Is het donkerbruin of lichtbruin je kaptoom? Heb je er een foto van?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:58

De kaptoom is inmiddels toch wel donkerbruin. Ik zal kijken of ik er een foto van kan maken.

Foto gemaakt en toegevoegd:

Afbeelding

De kaptoom ligt wel net uit elkaar, want ik heb hem schoongemaakt...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:01

Mooi leder. Het is gepatineerd, dus exact hetzelfde kleur zullen de riempjes niet hebben als je die nieuw laat maken, ofwel moet je een stuk gebruikt leder vinden. Nu, door te gebruiken zullen de bruintinten wel overeen gaan komen.
Wil je met bit rijden met de kaptoom?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:28

Met mijn paard doe ik vooraf het rijden nog weleens grondwerk en dan is het zo'n gedoe om dan van hoofdstel te wisselen. Dus leek het mij handiger om deze kaptoom met een bit te combineren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:07

Inderdaad, dat is het ook wel. Toch denk ik niet dat dit geschikt is voor een gewoon bit of trensje. Het is naar mijn idee eerder gemaakt voor een bit met hefboomwerking. Ik ben zelf niet thuis in bitten, dus weet de naam niet zo goed. Zo iets als een kandare bvb. Voor een gewoon bitje hang je best ofwel de ring hoger ofwel een riem erbij.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:23

Dat zou inderdaad dan een kandare o.i.d. kunnen zijn. Ben dat onlangs wel bij het googlen tegengekomen. Heb er eigenlijk niet zo bij stil gestaan, dat wanneer je een bit aan die ringen bevestigd, je een hefboomwerking krijgt... Dan toch maar proberen met een losse riem erbij. Wat bedoel je eigenlijk "met de ring hoger hangen". Verder gebruik ik een lederen bitje, aangezien het om een sensibele draver gaat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:39

Dat is het enige bit die ik ook zou gebruiken moest ik er ene nodig hebben. Bevalt het goed?
Neen, ik bedoel een bit met hefboomwerking, niet dat riempje, bit met hefboowerking zoals bvb een kandare die ze aan dat ringetje hangen, ik weet het niet zeker, maar vraag me af of het wel zo goed is om daar een gewoon trensje aan te hangen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:54

Het lederen bitje bevalt goed! Mijn draver reageert er fijn op en heeft een klein mondje, daar past zo'n bitje beter in. Ik zal nog eens googlen, volgens mij staan kaptooms wel altijd afgebeeld in combinatie met zo'n kandare.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:19

Ik heb dezelfde kaptoom als it_is_me alleen de zwarte variant. Kwaliteit vind ik heel goed, als de hoofdstellen ook zo zijn wil ik er ook een.

Het nadeel bij mij met het gebruik van het bit is dat het bit dus te laag hangt, leerbitje heb ik ook liggen die kan ik er ook wel eens aan hangen.

Afbeelding

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:35

@hotchocolat: Wat ik begrijp van Cambiar is dat je het bit beter niet aan de ringen van de kaptoom hangt, maar hiervoor een extra riem voor over het hoofd gebruikt. De ringen zijn wel geschikt om er een kandare o.i.d. aan te hangen...

maar zaten er bij jou wel bithangers bij dan?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:26

Ja bij mij zaten er bithangers bij. Ik heb hem wel al (geloof ik) 5 jaar. Voor die hangers zou ik wel in mijn zooi moeten gaan graven.
Maar dan heb je er nog een extra kopstuk aan hangen, en hoe loopt dat dan bij deze kaptoom?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:58

Cambiar heeft hierboven ergens een foto staan van een kaptoom met een extra riem voor het bit.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:44