Merano zadel, echt zo slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Merano zadel, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:19

Omdat ik mijn budget niet zo groot is en ik toch graag een NIEUW zadel wil, denk ik aan een merano. Heb er eerder 1 gehad en deze zat zalig. Nou hoor ik toch wel vaak negatieve reacties over dit zadelmarkt zadel....

Zijn er mensen die ervaring hebben met een merano zadel? zowel negatief als postitief.

Graag geen reacties over waarom ik geen goed tweedehandszadel koop. Heb hier nu al meerdere keren nare ervaringen mee. (boom die stuk bleek, scheve boom etc...)

Elma_

Re: Merano zadel, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:22

Ik had op mijn arabiertje ook een merano zadel liggen, tijdelijk. Voor zat hij goed, maar achter kwam hij telkens iets omhoog. Daarom een schapenbontje eronder gedaan en toen lag hij correct. Maar na een half jaar kon ik hem gewoon weggooien. Kussens waren helemaal uit vorm & opvullen zou niet echt nut hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:23

Ik heb er 1 gehad, lag goed maar vanuit het niets in de boom gebroken zonder dat die ooit gevallen is oid. Voor mijn dus geen merano meer. Kijk dan naar een wintec oid :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:26

Ik vind het nogal scheef, geen tweedehands zadel willen kopen vanwege slechte ervaringen..
En dan wel een Merano willen? In mijn ogen is het gewoon afval.

Laat dan gewoon een zadelpasser komen met tweedehands zadels zou ik zeggen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:28

moonfish13 schreef:
Ik vind het nogal scheef, geen tweedehands zadel willen kopen vanwege slechte ervaringen..

Waarom is dat scheef? Ik koop ook liever in een webshop dan particulier hoor. Als het verzonden moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:28

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:31

Elma_ schreef:
moonfish13 schreef:

Waarom is dat scheef? Ik koop ook liever in een webshop dan particulier hoor. Als het verzonden moet worden.

Nou, geen scheve bomen/gebroken bomen willen dan dan wel een Merano zadel willen.
Dan kan je net zo goed een zadel particulier kopen, heb je veel minder kans op een gebroken/scheve boom.

Verzenden van een zadel vind ik ook niets trouwens, ik zou het op zijn minst willen zien en laten checken door een zadelmaker.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:36

Dat van de plotseling gebroken boom heb ik idd ook vaker gehoord, dat is wat mij angst inboesemd.

Moonfish, als ik een zadelmaker laat komen met tweedehands zadels, moet ik toch minstens op 800 euro rekenen. Dat houdt in dat ik door moet sparen en in tussentijd dus niet kan rijden.

Wintec is zeker het overdenken waard, zelfs tweedhands, want deze bomen zijn te verwisselen, dus mocht hij al gebroken zijn kan ik een andere erin zetten ;)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:38

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:43

De goedkope zadels hebben vaak al een scheve boom voordat ze ooit gebruikt zijn. Waarom niet een goedkoop boomloos zadel (2e hands) kopen, gaan sparen voor een goed boomzadel, en dan je boomloos zadel weer verkopen? Dan maak je er bijna geen verlies op, heb je uiteindelijk een goed zadel, en kun je in de tussentijd wel rijden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:43

Citaat:
Wintec is zeker het overdenken waard, zelfs tweedhands, want deze bomen zijn te verwisselen, dus mocht hij al gebroken zijn kan ik een andere erin zetten

Van deze zadels kun je alleen maar het kopijzer vervangen hoor, niet de hele boom, en die kopijzers, die breken meestal toch al niet, dat is zo ongeveer het stevigste deel van het hele zadel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:45

Volgens mij is dat een kwestie van even bellen met de vraag of ze iets hebben voor je budget tweedehands..
Ik er ook een laten komen met een budget van 500 euro, en daarmee ben ik nieuw geslaagd.

Wintec past overigens niet altijd, alleen het kopijzer is te vervangen inderdaad.
Ik heb een thorowgood met verwisselbare boom.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-04-12 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kwpn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:45

Mijn ervaring is na een paar jaar gebroken boom. Oorzaak? geen idee. Verder best een mooi zadel wat niet heel verkeerd zat en lag prima op het paard. Heb nu alweer een paar jaar een tweedehands dat bevalt prima!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:46

Waarom zou je bij een zadelmaker minstens 800 euro neertellen voor een 2de hands zadel?
Die heeft heus ook wel wat oudere zadels hoor.
En dan wordt het zadel tenminste echt passend gemaakt.
Ik zou gewoon eens rondbellen wie er wat voor je heeft liggen.
Arno Brandt heeft ook veel inruilzadels liggen,ook voor een stuk minder.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:50

Om even in te gaan op het verhaal over de tweedehands zadels: Vaak kan je bij een ruitersportzaak ok tweedehands zadels kopen, van de bekende merken. Deze hoeven helemaal niet duur te zijn, en vaak mag je ze (tegen borg) meenemen om te passen.
Ik ben op deze manier aan een heerlijk (goedkoop) dressuurzadel gekomen, waar ik intussen alweer 5 jaar plezier van heb! ;)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:54

Okee het mag duidelijk zijn, merano is bagger...
Boomlooszadel gaat het niet worden, ik vindt dat echt niet prettig rijden, geen idee wat ik uitspook, maar heb er meerdere geprobeerd en altijd een blauwe plek in mijn lies na het rijden ???

Toevallig komt er volgende week een zadelmaker op stal, zal eens kijken of hij wat leuks voor me heeft. Ik heb een goed JC zadel als inruil, dus wie weet krijg ik daar nog wat voor.
(dit zadel ligt perfect op mijn paard, maar ik krijg er rugpijn van helaas)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:55

Ik ga met de reactie hierboven mee.
Ik heb hetzelfde probleem
Wegens diefstal van zadels en 0,0 euro vergoed ben ik ook op zoek naar een goedkoop zadel.
Ben er al een aantal van 200 euro tegen gekomen, maar deze paste helaas niet.
Ik zou er zelf geen van zadelmarkt nemen. Heb laatst een merkloos gepast en dat was ook niet echt was, dus deze weer terug gebracht naar de ruitersport zaak.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:56

ik heb destijds voor 400 euro een 2de hands zadel gekocht bij een zadelpasser.

Mijn persoonlijke mening en ervaring met merano dressuurzadels: op zich zitten ze zalig als je van een iets bredere zitting houdt. En op zich heb ik liever een passend merano zadel dat een totaal niet passende stubben ed. MAAR helaas is de pasvorm niet te vergelijken met een beter merk zadels.

Ik heb ondertussen met 4 verschillende merano's gereden,
1 verdenk ik van een gebroken boom (maar eigenaresse wil er niets over horen)
2 past voor geen meter op het paard, ook al zijn die mensen met het paard zelf tot bij zadelmarkt geweest
3 ligt redelijk en lijkt ookniets mis mee, buiten dat het ondanks dat het weinig gebruikt wordt al 2x bijgevuld moet worden
4 lijkt goed te passen, maar voelt heel "soepel" aan zou zonder problemen op een 10x dikker paard passen, zo flexibel bewegen de zweetbladen tov da zitting

Vroeger reed ik graag met die zadels, maar sinds ik ook met andere paarden en zadels gereden heb, merk ik dat ik "last" krijg van mijn heup als ik op een merano zadel rij. Dus naar mij toe is de vorm van de zitting niet geschikt (ik ben wel vrij klein en heb korte benen)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:01

Ik heb een Merano gehad (jaren geleden) en deze was wel van redelijke kwaliteit.
Ik heb hem zelfs 2x zonder problemen kunnen laten opvullen.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:04

zeker niet doen. wij hebben er toen 1 gekocht voor een fries, naar een half jeaar konden we hem weggooien, was helemaal verzakt kussensvervormd en paard de hele rug kapot. nooit geen merano of ander merkloos zadel meer!

Samantha89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:31

ik ben gegaan voor een kunstof norton zadel met een verwisselbare boom. ik had toen een zadelmaker laten komen met als budget max 500 euro. hij had verschillende zadels waaronder ook die norton. ik had er verschillende gepast op mijn toen 3,5 jarige(rond geribt en lage schoft) en uiteindelijk lag de norton perfect! en het bijzondere was dat hetzelfde zadel ook op mijn toen 16 jarige(rond geribt en hoge schoft) perfect lag dus ik had er gelijk nog 1 erbij besteld en ik was nog geen 500 euro kwijt voor 2 nieuwe zadels. Dit zadel heeft een teruggesneden kamer dus vandaar dat hij ook helemaal goed lag op mijn 16jarige. Nu zijn we bijna een jaar verder en ze liggen nog steeds perfect! de kussens zijn ook nog helemaal goed, geen deuken of ribbels etc. ik ben er nog steeds erg blij mee!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:58

Voor mij ook nooit meer een merano :n heeft mijn pony zijn rug goed verpest :j

ruiterarnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:55

Het probleem met zadels, is dat je er nooit in kunt kijken. Merano heeft de naam zadels te verkopen die wel eens verkeerd gemaakt zijn van binnen. Je zou via Google kunnen zoeken naar beeldmateriaal, daar zal je best van schrikken.
Het zal niet zo zijn dat elk goedkoop zadel niet goed is, maar net als met elk ander product geld dat er bij een lagere prijs vaak minder kwaliteit is. En helaas bestaan er nog geen minimumeisen voor de kwaliteit van datgene dat je als particulier niet kunt zien in een zadel.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:14

Hmm ik heb een Merano dressuurzadel... Hij lag eerst op een brede friese merrie, nu ligt hij op mijn smalle friese kruising ruin. Hij ligt nu goed op mijn paard, dus die merrie zal het niet zo'n fijn zadel hebben gevonden.
Ik moet zeggen dat hij heerlijk zit en hij ligt ook prima op mijn paard. Nadeel is alleen dat hij geen lusjes aan de zweetbladen heeft voor de beugelriemen. Ben wel van plan om een ander zadel te kopen als mijn paard helemaal ingereden is, hij zal dan sowieso een hele andere bouw hebben gekregen en ik wil dan gewoon een wat netter zadel dat nog heel wat jaren mee kan.
Die van mij heeft trouwens een avontuurtje in de sloot gehad met paard en al, 3x over de kop dwars door het hek heen, wonder boven wonder heeft het zadel het overleeft en heeft alleen wat krasjes op het leer.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:28

Ik heb voor 200 euro een nieuw knightrider neptunes vz zadel gekocht. Bevalt heel goed. Zachte kussens, fijn voor het paard z'n rug. En verwisselbare boom, dus is goed aan te passen. Het is kunststof, lekker makkelijk in onderhoud haha :)