kneveltrens blijft hangen onder neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aapje2

kneveltrens blijft hangen onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:12

hallo,
ik heb pas een keveltrens gekocht omdat mijn paard graag ergens naar kijkt (links of rechts) en daarbij gaan de ringen van een normaal bit zijn mond in.
tijdens het rijden met deze knevel trens blijft wel een 1 van de bovenste scharen zitten onder de neusriem van het gecombineerde hoofdstel. ik heb daarom al de neusriem hoger bevestigd, maar nog steeds gebeurt het. dan moet ik hem met de hand even er onder uit wippen door aan de onderste schaar te trekken.
is dit op te lossen met een kneveltrensriempje?
of wat voor een andere oplossingen zijn hiervoor? (behalve de topjes van de bovenste scharen om te buigen)
ik hoor het graag

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:41

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Re: kneveltrens blijft hangen onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:43

Dit gaat alleen op als je bij je kneveltrens een hefboomwerking wilt creeren Pasterza. De kneveltrens is namelijk ook zonder knevelriempies te gebruiken..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:47

.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:48

Afbeelding

Dit bedoel je?
Het zorgt er wel voor dat het bit sterker inwerkt!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:51

.

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:00

zijn er nog andere manieren om te voorkomen dat de kneveltrens blijft vanst hangen onder de neusriem?
of is het met de riempjes opgelost?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:35

Blijft hij onder de sperriem hangen of het gedeelte van de hoge neusriem? In geval 1 kan je namelijk gewoon de sperriem verwijderen, is het probleem opgelost. Bij geval 2 zou ik ook eens kijken wat de sperriem verwijderen doet, vaak zit de neusriem dan toch wat anders.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:38

Ik heb met een kneveltrens altijd een mexicaanse neusriem.. die zit hoger en zo kan de knevel er niet onder komen ;)

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:57

ik heb een gecombineerde neusriem zoals ik al noemde op het begin. hij blijft niet onder de sperriem hangen, wel onder de neusriem (van de gecombineerde neusriem).
mij lijkt het niet zomaar opgelost door de sperriem te verwijderen, ik zal het wel eens proberen.

met een mexicaanse neusriem is het ook opgelost, maar ik heb nu eenmaal een gecombineerde neusriem. ik zie (op fotos) genoeg ander mensen met een kneveltrens rijden met een gecombineerde neusriem en dan vraag ik me af of het bij hun dan niet blijft vast hangen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:59

Ik heb diverse kneveltrensen, en bij de ene 'kantelen' de knevels, en bij de andere niet.
Ben van mening dat het dus ook nog uitmaakt hoe het mondstuk gevormd is.. :j
Maar een oplossing voor de combinatie zoals je nu hebt.. geen idee.. :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:13

Hefboomwerking? Sterker inwerken? Door die riempjes? :') Come on.

TS: Zou gewoon die riempjes eraan hangen, is wel lelijk, maar als het werkt.. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:45

Let wel op dat je met die riempjes niet mag starten op wedstrijd.. dan moeten de knevels los zijn van de bakstukken ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:47

Knevelriempjes geven inderdaad een milde hefboomwerking, en een hefboomwerking is verboden in de dressuur ;) daarnaast is het dus niet bedoeld om het bit een betere ligging te geven. Het kan wel dat je probleem opgelost is door het bit lager te hangen, maar daar is alleen sprake van als je hem nu te hoog hebt zitten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 01:01

Nies_ schreef:
Hefboomwerking? Sterker inwerken? Door die riempjes? :') Come on.

TS: Zou gewoon die riempjes eraan hangen, is wel lelijk, maar als het werkt.. ;)

Come on ja. het is toch echt zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 06:28

Bullshit.
Verdiep je eens in je harnachement, werkelijk...... kom op zeg, vroeger hadden we geen internet, en toen wisten we die dingen wel, conclusie: jullie zijn gewoon lui.

Een kneveltrens heeft geen hefboomwerking. Nooit. Die knevels zijn om je bit stiller in de mond te laten liggen, en je teugelhulpen iets duidelijker door te laten komen, doordat de knevel druk geeft tegen de zijkant van de mond. Duidelijk is niet hetzelfde als streng (mocht je daaraan twijfelen, pak een woordenboek en zoek het op).
En door de knevelriempjes ligt het bit wat stiller, dat is al. Het is daardoor niet strenger.

En echt mensen...... koop eens een boek over harnachement in plaats van hier onzin uit te kramen met het risico dat TS het gelooft ook nog.

Oh, en TS: als de ringen in je paard zijn mond komen, lijkt het me tijd om goede les te nemen, dat mag echt NOOIT en NOOIT gebeuren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:15

Daar ben ik het bijna mee eens Yamcha, door het gebruik van knevelriempjes ligt het bit inderdaad stiller maar hierdoor ontstaat er wel wat meer druk bij dezelfde hoeveelheid normale teugeldruk. Omdat het mondstuk nu vast ligt met deze riempjes (want zonder ligt het mondstuk losser) drukt het sneller tegen het gehemelte aan. Dus je kunt inderdaad met de riempjes rijden, maar bedenk dan wel dat de drukverdeling dan anders is dan normaal.

Afbeelding Afbeelding
http://paardenbitten.nl/Kneveltrensen.html

Bovenstaande twee afbeeldingen laten zien wat ik bedoel, zonder het gebruik van de riempjes ligt het scharnierstuk van het gebroken mondstuk recht naar beneden en dit zal bij teugeldruk minimaal omhoog komen. Als de knevels nu vastgezet worden dan zal het scharnierstuk sneller naar het gehemelte wijzen wat dus een andere drukverdeling geeft. Uitgezonderd zijn de ongebroken mondstukken bij de kneveltrensen.

Een kneveltrens zal daar naast ook nooit een hefboomwerking krijgen, zoals Yamcha ook aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:16

Mee eens :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:26

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:42

Hehe. Twee die wél weten waar ze het over hebben.

Buiten dat, als je logisch nadenkt kan je nooit hefboomwerking krijgen bij een kneveltrens. Of je moet je bakstuk vasttapen aan de bovenste schaar en je teugels aan de onderste.. :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:54

Ik heb nooit gezegd dat ie een hefboomwerking heeft. wel dat ie wat steviger inwerkt als er riempjes aan zitten. Ook dat werd als onzin afgedaan. Vandaar dat ik reageerde op de come on opmerking van Nies.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:13

Ik reageerde dan ook niet op jou, Ania. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:48

Goed, dan wil ik ook iets weten: als grote "kneveltrens-fan" vraag ik me dan wel af: waar zijn die riempjes dan eigenlijk exact voor?
Want in de laatste post met voorbeeldplaatjes (van magda_90) zie ik bijvoorbeeld al, dat er 2 verschillende types kneveltrensen staan afgebeeld: links met een vaste ring (D-trens type) en rechts eentje met een water-trens type ring
Zelf lijkt mij dan dat het type links ( op de FOTO) met de D-ring, waar ik altijd mee rijd ( ik heb uitsluitend dubbelgebroken D-kneveltrensen met een koperen rolletje in het midden) sowieso al wel HEEL rustig in de mond ligt, dus waar die extra bevestigingsriempjes dan voorr zijn uitgevonden...? Is mij functioneel gezien een raadsel, eigenlijk.

Overigens heb ik ook wel eens (echt maar heel soms) dat de bovenste haan van de kneveltrens onder de rand van de neusriem schiet, dus ZOU het kunnen zijn, dat die bevestigingsriempjes gewoonweg zijn uitgevonden om nu juist dit probleem te voorkomen....? En dat dat de enige reden is dat ze bestaan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:07

terpentijn: Het zijn inderdaad twee verschillende soorten kneveltrensen die afgebeeld zijn, bij gebrek aan 2 dezelfde soorten foto's namelijk. De getekende afbeelding laat een fulmerkneveltrens zien en de foto een normale. Ik zal proberen het verschil zo goed mogelijk uit te leggen:
- Als de ruiter kracht A per mm² plaatst op een normale kneveltrens (via de teugels), dan zal dit met kracht A per mm² overkomen in de paardenmond;
- Als de ruiter kracht A per mm² plaatst op een fulmertrens (via de teugels), dan zal dit met kracht >A per mm² overkomen in de paardenmond;
Dit verschil is niet groot maar wel aanwezig, dus met dezelfde kracht komt dit bij een fulmertrens wat versterkt aan.

De kneveltrens (welk type je ook hebt) ligt al stil in de paardenmond, maar zonder de riempjes ligt het gebroken mondstuk dus richting de tong naar beneden en kan het paard hier nog wat mee spelen. Als de riempjes gebruikt gaan worden dan is er (even zwart/wit gezegd) geen beweging meer te krijgen in het mondstuk door het paard, hierdoor werkt het dus wat scherper in dan zonder gebruik van de riempjes.
Of de riempjes nu ontworpen zijn voor een nog stillere ligging met het gevolg van een iets scherpere werking of vice versa zijn ontworpen dan weet ik niet, maar ik weet wel dat ze beide gevolgen veroorzaken.

Deze foto geeft een beeld wat de knevelriempjes doen, namelijk het mondstuk vast zetten in de mond (je moet alleen nog even een paardenhoofd erbij denken).
Afbeelding

Zonder die riempjes heeft het paard wat meer vrijheid om met het mondstuk te kunnen spelen, zie deze link: http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... 9,r:16,s:0.

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:25

het bit dat ik voorheen gebruikte was een bustrens die was uitgevoerd met kleine ringen (nee geen onderlegtrens) daardoor komt het al eerder dat de (kleinere) ringen de mond ik gaan dan een normale grotere ringen.
ik heb de d-trens kneveltrens uitvoering. maar bij normaal rijden wijzen de scharen al vrij recht omhoog (kwasie evenwijdig aan de loodlijn) daardoor komen ze nog sneller onder de neusriem.

maar we moeten niet afdwalen naar de werking van de kneveltrens, daarvoor kun je in andere dicussies kijken. mijn vraag was hoe ik het kan voorkomen dat de bovenste scharen van de knevel trens niet onder te neusriem blijven hangen.