Ik heb 5 bitten gekocht, hebben jullie een kleine uitleg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Ik heb 5 bitten gekocht, hebben jullie een kleine uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:04

Hoi Bokkers,

Ik heb gisteren 5 bitten gekocht, online trouwens, en nou wil ik een beetje uitleg over de bitten, want, zijn ze bijv. scherp in de mond?! Moet ik ergens op letten!? Welke kan ik het beste niet gebruiken? Nou, een beetje van dat soort dingen.
Het ging mij het meeste om de koperen bitten en die met de rollertjes. Mijn pony is een dubbelgebroken bit gewend waarvan de ring zelf rond kan draaien, geen D-.-D vorm maar meer een o-^-o en die ^ staat dan voor het middenste stukje. Ik hoop dat jullie me wat uitleg kunnen geven over de bitten en ik doe onderaan ook even een foto.

Alvast bedankt!
PS: De Rechter ben ik niet van plan te gebruiken, maar waar dient die eigenlijk voor?

Afbeelding

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:07

Links is een rollenbit, die rollen moeten voorkomen dat het paard het bit vastpakt.
Als je je paard nu op een dubbelgebroken trensje rijdt zonder problemen zou ik deze niet zo snel erbij pakken.

Nouja, twee enkelgebroken bustrensjes van koper/argentan..
Vooral het andere materiaal maakt het verschil, bij koper/argentan/aurigan zou het paard meer gaan schuimen.
Zelfde geldt voor het watertrensje..

En dan heb je nog een fluitbit rechts.
Daarvan zou ik de werking niet durven zeggen. :)
Laatst bijgewerkt door upendo op 31-03-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:07

van links naar rechts:

rolletjes bit watertrens
gold brass bustrens harry's horse enkel gebroken
koper bustrens enkel gebroken
enkel gebroken watertrens koper
fluitbit ongebroken watertrens

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:10

Van links naar Rechts
1e Rolletjesbit: Om paard meer met het bit te laten spelen en kan het niet vastpakken.
2e: Bus trens, ligt stil in de mond maar is enkel gebroken en heeft dus notenkraker effect.
3e: D trens , ligt stiller en geeft iets meer druk op de mondhoeken met sturen, rest zelfde als bustrens.
4e: Enkelgebroken watertrens, ligt minder stil in de mond als een bustrens, voor de rest ook het notenkraker effect. Ik vind hem ook redelijk dik.
5e: Fluitjesbit is niet om mee te rijden maar om luchtzuigen tegen te gaan!

Ik zou ze zelf persoonlijk geen van allen gebruiken. :)
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 31-03-12 11:14, in het totaal 3 keer bewerkt

upendo

Re: Ik heb 5 bitten gekocht, hebben jullie een kleine uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:11

Om eerlijk te zijn..

Zou ik lekker je dubbelgebroken erin laten hangen.. :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:12

Waarom koop je bitten als je niet weet hoe ze werken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:12

upendo schreef:
Nouja, twee ongebroken bustrensjes van koper/argentan..

Enkelgebroken zul je bedoelen. ;)

Op deze site vindt je veel informatie over bitten:
http://www.paardenbitten.nl/index.html
Het eerste, vierde en vijfde bit vindt je onder watertrensen, de tweede en derde onder bustrensen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:13

Ohja, typfoutje. :')

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:15

mij was altijd geleefd dat een fluit bit special ontwikkeld waren voor paarden om te voorkomen dat ze lucht inslikten bij luchtzuigen en kribbenbijten dit vertelde een oude boer mij ooit eens.
Maar ik heb het werkelijk zelf nooit opgezocht, hij had dus 2 paarden met zo'n bit en ik vroeg erna.
De rest van de bitjes is al antwoord op gegeven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:19

MiniMouse schreef:
Ik zou ze zelf persoonlijk geen van allen gebruiken. :)

:D
dat was inderdaad ook het eerste dat ik dacht... 8-)

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:27

Het fluit bit heeft ook zijn werking bij het vastpakken van het bit. Wanneer een paard het bit vast pakt gaat de mond vaak iets open. Hierdoor komt lucht naar binnen. Omdat het een holle stang is met gaatjes gaat het bit fluiten door de lucht die door de gaatjes gaat. Hier kan een paard dan licht van schrikken en het bit weer los laten. Om het te gebruiken bij luchtzuigers heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:38

Ts heb jij geld te veel omdat je bitten koopt die je niet wil gaan gebruiken.

Uitleg is al gegeven, als ik jouw was zou ik gewoon lekker met je dubbelgebroken bit blijven rijden.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:48

Ik adviseer ook je eigen dubbelgebroken bit. Nu ben ik ook inderdaad wel nieuwsgierig waarom je deze bitten hebt aangeschaft? Als je een overstap wilt maken op een ander bit lijkt het me dan handiger om ze één voor één aan te schaffen, zodat je straks geen overschot aan bitjes hebt terwijl het bij de eerste al raak is.

Wil je je paard dan eigenlijk van het dubbelgebroken bit af hebben? Ik heb mijn paard altijd op dubbelgebroken gereden, en toen kwam ik (goedkoop) een dubbelgebroken kneveltrens tegen met een koperen rol in het midden. Dit vindt hij eigenlijk nog fijner, wat voor mij een reden is geweest daarmee te gaan rijden, misschien is dit dan een optie voor jou? Dan stap je niet van de dubbelgebroken af, maar voeg je wel nog wat toe.
Al zou ik nog wel even navragen wat men van de kneveltrens denkt, want ik heb her en der gehoord dat hij scherper schijnt te zijn. In mijn ogen is dat niet zo: Door de knevels aan beide kanten ligt het bit stiller in de mond en komen signalen duidelijker door. Maar daar kun je dan wellicht nog even op zoeken dmv de zoekfunctie, om je eigen mening te creëren.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:51

Ik vind sowieso apart dat een 12 jarige in één keer zoveel bitten kan kopen en dan ook nog via internet?
Tijden veranderen echt haha!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:07

Het zit zeg maar een beetje zo:
Ik reed eerst altijd met een dubbelgebroken bit, maar daar zet mijn pony de kiezen op. Paarden tandarts komt binnenkort. Iemand had nog een koperen bit over wat ik wel even mocht proberen, en die werkte goed. Nou ging ik eens kijken op een online veiling omdat ik niet steeds wilde lenen maar dan wilde ik ook zelf een hebben. En op een veiling had ik ze zien staan voor 12,50. Dat vond ik niet duur, dus ik wachtte tot de laatste paar seconden zodat ik er dan nog net overheen kon bieden zodat ik ze had. Nou heb ik dus de veiling gewonnen voor 17,50. Er bood namelijk nog iemand over heen. Ik heb natuurlijk wel allemaal aan mijn moeder gevraagd hoor. Maar ik wilde graag wat uitleg over de bitjes, ik kende wat ik wilde wel en daar zaten ook die dus bij. Maar die met rolletjes is denk ik het beste om gewoon eens te proberen, en mocht het niks zijn dan heb ik ze voor iets anders.
Zo zit het een beetje.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:23

Heb je ook al uitgezocht waarom hij zijn kiezen op het bit zet?
Ik zou eerst maar eens wachten met uitproberen totdat de tandarts is geweest.
Er is misschien wel een medische verklaring voor dit gedrag.
Succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:30

Ja, ik ga ook wachten met het gebruiken van de bitten, eerst de paardentandarts even laten kijken of hij haken op de kiezen heeft ofzo. Dan kan ik ook gelijk aan de tandarts vragen welk bit het meest geschikt is.

Maar het is niet zo dat hij niet naar beneden wil, maar het is meer zo, dat als hij ergens niet langs wil dan zet hij zijn kiezen erop en dan kan ik heel weinig en dat is dus eigenlijk ook een beetje de reden dat ik een ander bit heb geprobeerd, en ik wil nu ook een andere.

Maar ik denk dat ik die met de rolletjes dan het beste kan proberen. Maar het ligt ook aan de maten want dat stond er niet bij, maar het koste heel weinig en er is vast wel een bit dat past!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:34

Tja, ik vind je redenen nogmaals niet genoeg om er zomaar even een ander bit in te hangen.
En dan ook nog eens welke dan toevallig past?
Zoals meerdere dan mij in dit topic vinden geen van allen een fijn bit.
Voornamelijk omdat het allemaal enkel gebroken trensen zijn.
Ik zou dan eerder kiezen voor geen bit als één van deze 5.
Laat je aub goed informeren door mensen met veel ervaring, daar kan je meer van leren dan het zelf uit te proberen.
Succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:36

Wacht even, ik zei dat ik op advies van de tandarts iets zou proberen.
Edit; Niet welke , maar een goede die past die kan wel anders niet.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:41

Maar wat als ie geen haken op zijn kiezen heeft?

Dan heb je voor niets zoveel bitten gekocht..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:41

_Apple_ schreef:
Ja, ik ga ook wachten met het gebruiken van de bitten, eerst de paardentandarts even laten kijken of hij haken op de kiezen heeft ofzo. Dan kan ik ook gelijk aan de tandarts vragen welk bit het meest geschikt is.

Maar het is niet zo dat hij niet naar beneden wil, maar het is meer zo, dat als hij ergens niet langs wil dan zet hij zijn kiezen erop en dan kan ik heel weinig en dat is dus eigenlijk ook een beetje de reden dat ik een ander bit heb geprobeerd, en ik wil nu ook een andere.

Maar ik denk dat ik die met de rolletjes dan het beste kan proberen. Maar het ligt ook aan de maten want dat stond er niet bij, maar het koste heel weinig en er is vast wel een bit dat past!

weet je wel welke maat je pony heeft ?! zie namelijk verschillende maten dus allemaal gebruiken zit er zowiezo niet in :+

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:43

Zodra ik ze heb kijk ik welke dezelfde lengte heft dan weet ik dat en als de tandarts is geweest dan vraag ik het gewoon.

En ik ga ze echt niet allemaal gebruiken hoor :')

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:47

Groot gelijk hoor apple, eerst even de paardentandarts afwachten en als er niets bij zit wat je kunt gebruiken ( wat denk ik wel het geval is eerlijk gezegd want het zijn niet de meest vriendelijke bitjes ) dan zet je weer te koop op marktplaats, krijg je er vast meer voor dan je nu in totaal betaald hebt.
Bitloos is trouwens ook altijd nog een goede optie !

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:48

_Apple_ schreef:
Zodra ik ze heb kijk ik welke dezelfde lengte heft dan weet ik dat en als de tandarts is geweest dan vraag ik het gewoon.

En ik ga ze echt niet allemaal gebruiken hoor :')

Ik zou ze persoonlijk geen van allen willen gebruiken.
En vraag niet alleen je tandarts maar ook eens je instructrice en ervaren mensen op je stal.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:50

Ik heb mijn instructrice al gevraagt en die wil even afwachten wat de tandarts zegt