Hoe correctiebit aan hoofdstel maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje1988

Hoe correctiebit aan hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:41

Hi meiden :D

Ik heb even een hele stomme vraag. Ik gebruik een correctiebitje bij mijn paardje. Nu ben ik zijn hoofdstel aan het schoonmaken, heb ik het bitje eraf gehaald, en..... weet ik opeens niet meer hoe ik hem eraan krijg! :+ Echt weer wat voor mij.

Het "uitstekende" gedeelte in het midden, moet dat naar voren (richting neusriem) of naar achteren hangen?

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen :o

Thanks!

Nibbit

Re: Hoe correctiebit aan hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:44

Naar voren :j

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:49

Nibbit schreef:
Naar voren :j

Dankjewel!! :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:51

Als ik het goed begrijp heb je geen flauw benul van de werking van het bit...
Waarom rijd je dr dan in vredesnaam mee?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:52

smurffie schreef:
Als ik het goed begrijp heb je geen flauw benul van de werking van het bit...
Waarom rijd je dr dan in vredesnaam mee?

Amen.

Een correctiebit kan vrij heftig zijn, zeker de bustrensvorm...
Ik zou liever een ander bit erin hangen als je al niet weet hoe hij precies in de mond ligt....

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:54

Mijn lesinstructrice heeft me geleerd te rijden met dit bit. Het hing al in dit hoofdstel op dat moment.
Dat je even niet precies weet of hij naar de ene of de andere kant hangt wilt niet zeggen dat je er niet mee kunt rijden..

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:55

Waarom als iemand niet weet hoe een bit in elkaar moet kan je er meteen niet mee rijden? :)
Als je niet weet hoe het riempje van je sporen vast moet wil dat toch ook niet meteen zeggen dat je niet met sporen kan rijden?
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 31-03-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:56

Het lijkt me redelijk belangrijk dat je de werking van een bit weet.
En als je niet weet hoe het bit erin hangt en hoe het bit dus effect heeft met de hulpen die je geeft, denk ik niet dat je die kennis helemaal hebt.

Maargoed.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:57

Wat een gezeur weer. Ik twijfelde al of ik m'n vraag moest stellen, had dit al zien aankomen. Jammer..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:01

Krome vergelijking boempats. JA eigenlijk wil ik dat wel zeggen, je heb geen flauw idee wat dr in jou paard zijn mond gebeurt bij druk en ontspanning dus kun je er niet mee rijden. Je moet weten wat er gebeurt voor je iets kan beheersen...

Verdiep je anders eerst is in dingen voor je klakkeloos aan neemt dat het goed is..
EVen naar de vergelijking: als een sporenbandje niet goed zit is de werking van de spoor nog steeds het zelfde. BIj dit bit TOTAAL niet.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:04

smurffie schreef:
Krome vergelijking boempats. JA eigenlijk wil ik dat wel zeggen, je heb geen flauw idee wat dr in jou paard zijn mond gebeurt bij druk en ontspanning dus kun je er niet mee rijden. Je moet weten wat er gebeurt voor je iets kan beheersen...

Verdiep je anders eerst is in dingen voor je klakkeloos aan neemt dat het goed is..
EVen naar de vergelijking: als een sporenbandje niet goed zit is de werking van de spoor nog steeds het zelfde. BIj dit bit TOTAAL niet.

Klopt, daarom vraag ik er ook om zodat het niet verkeerd in zijn mond komt te hangen. :z

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:04

Trek het je niet aan! Ik kwam er ook pas achter dat je een bit weer achterstevoren aan de riempjes kon doen toen ik, ik had het hoofdstel uiteraard in mijn handen en niet aan mijn paard :D, zag hoe raar het bit `naar buiten boog` toen ik de twee losse eindjes bij elkaar bracht (trensje dus, wist ik veel ...).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:05

Floortje1988 schreef:
smurffie schreef:

Klopt, daarom vraag ik er ook om zodat het niet verkeerd in zijn mond komt te hangen. :z

Dan weet je alsnog de werking niet.

Dat bit kan flink scherp zijn, óók als hij er goed in hangt........

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:06

Maflinger_S schreef:
Trek het je niet aan! Ik kwam er ook pas achter dat je een bit weer achterstevoren aan de riempjes kon doen toen ik, ik had het hoofdstel uiteraard in mijn handen en niet aan mijn paard :D, zag hoe raar het bit `naar buiten boog` toen ik de twee losse eindjes bij elkaar bracht (trensje dus, wist ik veel ...).

Precies ja, thanks! :D Ik maar druk invetten, wil 't weer in elkaar zetten, en opeens... hé hoe zit dat nou eigenlijk?! :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:08

Floortje1988 schreef:
Wat een gezeur weer. Ik twijfelde al of ik m'n vraag moest stellen, had dit al zien aankomen. Jammer..

Gezeur? je bent verschrikkelijk naief ...stel je instructrice zegt doe prikkeldraad om je bit doe je dat dan ook? met de onderbouwing: ja maar zij zei dat het goed was?

Zelfs als hij goed hangt weet je dan de werking drvan? Nee.. dus kun je het dan beheersen? NEe.. dus moet/kun je dr dan mee rijden? NEe.

okee andere uitleg, de rem het gas en de koppeling van een auto zitten op de goede plaats. kun jij dan die auto rijden zonder te weten wat wat is?

VanilVision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:09

Wat een gezeur altijd, zoveel weten niet hoe het bit moet hangen en rijden er wel GOED mee.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:11

VanilVision schreef:
Wat een gezeur altijd, zoveel weten niet hoe het bit moet hangen en rijden er wel GOED mee.

Owja? GRappig... ik ken dr niet 1.

VanilVision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:12

smurffie schreef:
VanilVision schreef:

Owja? GRappig... ik ken dr niet 1.

Dan ken je blijkbaar weinig goede mensen ;).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:13

VanilVision schreef:

Lijkt me stug als je bit verkeerd hangt.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:13

smurffie schreef:
Floortje1988 schreef:

Gezeur? je bent verschrikkelijk naief ...stel je instructrice zegt doe prikkeldraad om je bit doe je dat dan ook? met de onderbouwing: ja maar zij zei dat het goed was?

Zelfs als hij goed hangt weet je dan de werking drvan? Nee.. dus kun je het dan beheersen? NEe.. dus moet/kun je dr dan mee rijden? NEe.

okee andere uitleg, de rem het gas en de koppeling van een auto zitten op de goede plaats. kun jij dan die auto rijden zonder te weten wat wat is?

Als je kunt autorijden wilt dat niet zeggen dat je precies weet hoe het er onder die versnellingsbak allemaal precies uit ziet...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:13

VanilVision schreef:

Of jij ziet onkunde voor kundig aan. :)

VanilVision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:15

upendo schreef:
VanilVision schreef:

Of jij ziet onkunde voor kundig aan. :)

Ik zie jou als iemand die voor geen meter meer op een pony past, en het is een goede stal waar ik bij loop dus die mensen hebben er wel verstand van, als ze alles naar de ZZ rijden.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:15

upendo schreef:
VanilVision schreef:

Lijkt me stug als je bit verkeerd hangt.

Daarom wil ik het juist goed laten hangen! Ik begrijp toch ook wel hoe belangrijk dat is, juist met dit bit! :roll:

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:16

Oppassen voordat het een reltopic word :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:17

VanilVision schreef:
Ik zie jou als iemand die voor geen meter meer op een pony past, en het is een goede stal waar ik bij loop dus die mensen hebben er wel verstand van, als ze alles naar de ZZ rijden.

Waar komt die persoonlijke aanval vandaan?
Ik weet niet hoor, maar alles in mijn profiel op één na zit in de ponymaat, dus die opmerking slaat kant noch wal, als ik er toch op in moet gaan.

Daarnaast... Neem ik aan dat ze dan een bit niet verkeerd hangen.
En hoge punten rijden betekent niet automatisch goed/op de juiste wijze met rijden bezig zijn.