Gelpad verschuift steeds, wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein93

Gelpad verschuift steeds, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:22

Hallo allemaal! :)
Ik gebruik een gelpad en dat leg ik altijd tussen het zadel en het zadeldekje neer.
Maar steeds verschuift het gelpad (het midden en de achterkant ) naar links, zodat het niet meer recht onder het zadel ligt..
Ik leg het wel altijd gewoon recht onder het zadel, en controleer dan nog een keer of hij echt recht ligt voor ik op stap.
Maar als ik dan een tijdje aan het rijden ben dan is de gelpad al weer naar links verschoven (Verschuift altijd naar de linkerkant, en nóóit de rechterkant..)
Het komt niet doordat het zadel te 'los' ligt, want alles zit gewoon goed vast (singel enz)..
En om nou telkens te stoppen met rijden en dat de gelpad weer goed te leggen is ook geen optie..

Weten jullie misschien wat ik daartegen zou kunnen doen?

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-04-12 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte tekst verwijderd

ambre

Re: Gelpad verschuift steeds, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:23

Een dekje kopen waar je de gelpad in kan doen.

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:26

Ik weet niet of het werkt/kan, maar misschien met duck-tape ofzo vastplakken? Dan blijft het misschien zitten?
xx :)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:27

Een passend zadel zoeken.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:28

SpecialBel schreef:
Een passend zadel zoeken.

Dit wilde ik inderdaad antwoorden!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:30

kan ook zijn dat je paard scheef is, dus dat het gelletje daardoor er van tussen floept :)

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:32

Misschien in plaats van een gelpad een wollen onderleger aan de meeste zitten er lusjes waar je je singel door kan stoppen.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:34

Zo'n dekje kan ik wel proberen, paardje is namelijk niet van mij zal eens vragen of haar baasje er nog ééntje heeft liggen!

En het zadel past goed dus daar zal het niet aan liggen..
Vind het ook zo vreemd dat het altijd maar naar één kant verschuift!

Ik dacht aan een bontje want die kan je natuurlijk vastzetten, maar dat heeft weer niet de werking die ik wil..
Dat is ook meer voor als je zadel niet goed past, dacht ik ?

Bedankt in ieder geval! Ik wacht nog even meer reacties af :) .

Groetjess!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:36

Waarom heb je er dan een gelpad onder?

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:42

Killed schreef:
kan ook zijn dat je paard scheef is, dus dat het gelletje daardoor er van tussen floept :)

Zou ook nog kunnen, maar voel ik zelf niks van en verder nog noooit op gelet haha.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:43

SpecialBel schreef:

Omdat ze anders lichte drukplekken krijgt..

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:45

marjolein93 schreef:
SpecialBel schreef:

Maar als het zadel perfect ligt, dan moet je paard lijkt mij,
geen drukplekken krijgen?

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:52

Citaat:

Citaat:
Maar als het zadel perfect ligt, dan moet je paard lijkt mij,
geen drukplekken krijgen?

Klopt, ik verzorg haar en vanaf voordat ik haar verzorgde heeft er altijd al een gelpad onder het zadel gelegen, dus denk dat dat de reden is/
En sowieso ook om schokken op te vangen!

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:00

carditjeuh schreef:
Misschien in plaats van een gelpad een wollen onderleger aan de meeste zitten er lusjes waar je je singel door kan stoppen.

Maar dat heeft weer een andere functie dan een gelpad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:44

Met een bontje kun je schokken wat opvangen, het is zacht voor de rug, zweet wordt goed geabsorbeerd, en met echte schapenwol voorkom je absoluut drukplekken. Vroeger legden wij wollen dekens onder het zadel, en niet de synthetische zooi van nu, nee, echte schapenwol, en wij hadden nooit drukplekken.
Tegenwoordig laat je elk jaar een zadelmaker komen om je zadel te laten controleren, vroeger werd een zadel aangepast en dat was het dan, en dus hadden we niet zo perfect passende zadels als nu. Wollen dekens waren daar een goede oplossing voor.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:54

Yamcha schreef:
Met een bontje kun je schokken wat opvangen, het is zacht voor de rug, zweet wordt goed geabsorbeerd, en met echte schapenwol voorkom je absoluut drukplekken. Vroeger legden wij wollen dekens onder het zadel, en niet de synthetische zooi van nu, nee, echte schapenwol, en wij hadden nooit drukplekken.
Tegenwoordig laat je elk jaar een zadelmaker komen om je zadel te laten controleren, vroeger werd een zadel aangepast en dat was het dan, en dus hadden we niet zo perfect passende zadels als nu. Wollen dekens waren daar een goede oplossing voor.

Okee dat is duidelijk!:)
Maar een bonte zadelonderlegger, of hoe je het wilt noemen is toch ook bedoeld voor als je zadel niet goed past, zeggen ze? Of ook voor drukverdeling?
En een gelpad is bedoeld voor de drukverdeling.
Of zit ik nu fout?

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:02

marjolein93 schreef:
Yamcha schreef:

Okee dat is duidelijk!:)
Maar een bonte zadelonderlegger, of hoe je het wilt noemen is toch ook bedoeld voor als je zadel niet goed past, zeggen ze? Of ook voor drukverdeling?
En een gelpad is bedoeld voor de drukverdeling.
Of zit ik nu fout?

Noujaa ik kan eerder zeggen, ik bedoel dit :)

Zadelbontje
Het zadelbontje neemt net als een dekje vocht op maar is veel dikker en heeft daarom ook invloed op de ligging van het zadel, [b]en is dan ook bedoeld om de ligging van een zadel (al dan niet tijdelijk) te corrigeren.
Omdat het zadel hoger komt te liggen en er minder vrije ruimte in de kamer en bij de ruggengraat is, is het raadzaam om met een zadelmaker te overleggen over het gebruik hiervan.
Een zadelbontje van echte wol neemt het zweet goed op, bontjes gemaakt van synthetische stoffen doen dit vaak minder.

Gelpad
Een gelpad is ook bedoeld om de ligging van het zadel te beïnvloeden. Het is gemaakt van siliconen, een gelei-achtige kunststof, die kan zorgen voor een betere drukverdeling. Siliconen nemen volstrekt geen vocht op, het wordt daarom over het algemeen tussen het dekje en het zadel geplaatst. Ook hierbij is advies van een zadelmaker vanwege de invloed op de ligging raadzaam.[/i]

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:30

In mijn beleving gaat de gel daar waar druk komt vh zadel weg,wijkt naar opzij,en heeft dus juist totaal geen nut mbt drukverdeling.
Daarom gebruik ik,wanneer nodig,eerder een bontje.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:34

ambre schreef:
In mijn beleving gaat de gel daar waar druk komt vh zadel weg,wijkt naar opzij,en heeft dus juist totaal geen nut mbt drukverdeling.
Daarom gebruik ik,wanneer nodig,eerder een bontje.

Ja inderdaad! Daar had ik dus ook al over nagedacht..
Maar ik weet niet wat ik nu moet doen..
Gaan voor een bontje, en ik dacht aan deze hieronder, aangezien die niet zoveel opvult en mijn zadel nog wel passend blijft,omdat hij nogal 'dun' er uit ziet, en niet kan verschuiven omdat hij kan worden vastgemaakt !

http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 17606-0005

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:23

Dat is imitatiebont, dat doet niks.

Beter ga je voor zoiets: http://winkel.equipads.nl/index.php/com ... l?Itemid=0
Is een stuk duurder, en dat is omdat het lamsvel is. Mattes heeft ze van merinowol (de zachtste schapenwol die er is) en Sectolin ook. Zonder dekje onder je zadel doen, gewoon zo op de rug. Werkt super.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:18

Ga inderdaad absoluut voor echte bont. Imitatiebont doet niet alleen niets, het geeft vaak juist hele nare drukplekken. Gelpads zijn ondingen, de gel wordt naar plaatsen geduwt waar wel ruimte is, dus tussen het zadel , en gaat weg op de plekken waar je druk zou willen verdelen.

Naast schapenbont is een luchtgevulde pad (moet door de zadelmaker op maat opgepomt worden onder het zadel en regelmatig worden gecheckt) een zeer goede optie om een zadel dat minder ligt door bijvoorbeeld spierverlies weer goed te laten liggen tot de spieren zijn bijgekomen.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 09:15

Okee dat is duidelijk ! Ik weet wat ik ga doen dus hier kan een slotje op. Bedankt allemaal!! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:00

De gelpad blijft aan de voorkant liggen terwijl midden en achterkant onder het zadel vandaan schuiven.

Dat is een flinke aanwijzing dat de gelpad aan de voorkant door het zadel erg stevig op zijn plaats gehouden wordt...maar niet door de rest van het zadel...dit geeft het vermoeden van een niet al te beste drukverdeling :de voorkant van het zadel ligt stevig op het paard maar midden en achterkant niet.

Vervolgens heb je het over drukplekken :=

Zitten deze rond de schoft ? Dan is 1 + 1 toch echt heel simpel 2 en kun je er vanuit gaan dat je zadel te krap is aan de voorkant (zoals helaas erg veel zadels...) en dat probleem ga je niet oplossen door er nog iets extra's tussen te stoppen :=

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:02

misschien kun je zon antislipmatje van de action proberen, maar dat lost het probleem niet op.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:11

PocoGaucha schreef:
misschien kun je zon antislipmatje van de action proberen, maar dat lost het probleem niet op.

Nee ik denk het ook niet..
Gaat puur om het verschuiven van de gelpad, terwijl het zadel goed past enz dus vind het nogal vreemd!