Welke bitloze optoming?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Welke bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 13:35

Ik weet dat hier al honderden vragen over zijn, maar omdat ik zelf al het een en ander heb uitgezocht en er toch niet helemaal uitkwam, besloot ik me toch maar aan een topic te wagen. Hier komt ie dan:

Mijn arabiertje en ik proberen al een tijdje bitloos te rijden, en ik heb echt vanalles uitgeprobeerd - touwhalster, stalhalster, een stoffen stalhalster-model, simpelweg een losse neusriem, en nog wel wat, maar ik heb nog niks gevonden waarvan ik zou zeggen: Dat is hem.

Ik heb kingekruist en kaakgekruiste bitloze hoofdstellen geprobeerd, maar die begrijpt hij simpelweg niet. Dan raakt hij in de war, gaat hij er tegenin lopen, en hoewel ik hem er niet mee heb geprobeerd te léren lopen, voel ik die behoefte ook niet heel erg.

We doen het een en ander aan natural horsemanship, dus heb ik ook een touwhalstertje. Op de grond snapt hij dit, en het beginnetje van het sturen onder het zadel is er, maar toch is het hem niet helemaal.

Hij loopt namelijk het beste op een simpel stalhalster. Dit gaat echter schuren, schuiven, en het geeft ook nog redelijk wat ruis (hij begrijpt wat ik ermee bedoel, alleen komt het soms niet helemaal door).

Kunnen jullie misschien een bitloze optoming adviseren waarbij ik hem gewoon met het principe van een stalhalster kan rijden?

We doen ook het een en ander aan neckreining/western, vandaar dat onze communicatie met het touwhalster ietsje beter wordt, maar we springen zo nu en dan ook vrij fanatiek, dus in bijvoorbeeld dat soort situaties kan ik ook niet 100% neckreinen.

Maureen95

Re: Welke bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:26

ik rij met een parelli touwhalter. maar ik weet niet of dat wat voor jou is aangezien je een touwhalster niks vind. maar. er zijn ook hackamores

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:28

Misschien moet je eens een side pull proberen? Heeft directe teugelvoering, lijkt eigenlijk redelijk veel op een stalhalster, maar is echt gemaakt om te rijden :D
Veel succes nog !

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:18

Ik denk dat je er zeker goed aan doet als je een sidepull koopt. :j :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:21

Citaat:
Ik heb kingekruist en kaakgekruiste bitloze hoofdstellen geprobeerd, maar die begrijpt hij simpelweg niet. Dan raakt hij in de war, gaat hij er tegenin lopen, en hoewel ik hem er niet mee heb geprobeerd te léren lopen, voel ik die behoefte ook niet heel erg.

De release van zo een hoofdstellen is niet altijd goed, waardoor paarden er soms niet fijn op reageren.

Citaat:
We doen het een en ander aan natural horsemanship, dus heb ik ook een touwhalstertje. Op de grond snapt hij dit, en het beginnetje van het sturen onder het zadel is er, maar toch is het hem niet helemaal.

Ik vermoed dat het beter zal gaan wanneer je verder bent met neckreining.

Citaat:
Hij loopt namelijk het beste op een simpel stalhalster. Dit gaat echter schuren, schuiven, en het geeft ook nog redelijk wat ruis (hij begrijpt wat ik ermee bedoel, alleen komt het soms niet helemaal door).

Neem een sidepull. :j
Een duidelijk hoofdstel, geen kruislingse teugelvoering ed, en geen ruis (mits het netjes pas, maar dat spreekt voor zich.)
Een sidepull is een hoofdstel dat de werking van een stalhalster heeft en lijkt mij dus precies wat je zoekt!

Ik wil je graag ook een compliment maken, dat je dit zo uitzoekt, je erin verdiept en ook bereid bent moeite te doen om het juiste te zoeken en niet zomaar op te geven! +:)+

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 00:19

Allemaal bedankt voor jullie reacties. :) Ik zal nu even verder gaan googlen op een side pull, en er misschien eentje aanschaffen via marktplaats (een goedkoopje om mee te proberen).
Zoals jullie het beschrijven is de side-pull inderdaad wat ik zoek. Hoop dat ik binnenkort kan laten weten of het hem geworden is of niet. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 00:40

Sidepull zou ik inderdaad proberen dan :)
Wie weet zit er wel iemand in je buurt waarvan je deze kan lenen? Ik weet niet of je in de buurt van Katwijk woont? :P
Ik heb een sidepull en een hackamore die je best een keertje mag lenen ;)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 00:16

Ik woon in Noord Holland, in de buurt van Schagen. Niet echt in de buurt dus, maar alsnog hartstikke bedankt. :) Ik denk dat ik er gewoon één aan ga schaffen, of even aan een paar kennissen vragen of zij er misschien één hebben.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:15

NA -> HAR

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:21

Heb je de 'bitloze optomingstest' van paard natuurlijk al bekeken? Is ook best heel interessante informatie :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:26

Ik vind de site van Paard Natuurlijk ontzettend goed, duidelijke info. :)

De bitloze hoofdstellentest vind ik alleen niet zo... Zonde vind ik dat...
Ik vind zelf dat er betere sites zijn qua informatie over bitloos rijden en bitloze hoofdstellen.

Overigens niet om je af te kraken he!! Maar mijn eerlijke mening erover. :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 02:41

Ik heb die site al een tijd geleden bekeken, maar ben eerlijk gezegd niet heel veel wijzer geworden uit die test. Ik denk dat de test goed is als je een paard gaat beleren, omdat je het dier dan op een zo duidelijk mogelijke wijze de teugelhulpen kan aanleren. Maar wat hij al kent, dat kent hij, en eigenlijk heb ik nu een werking nodig die zoveel mogelijk op a) het hoofdstel of b) het stalhalster lijkt. :) (Met alle respect naar Paard Natuurlijk, want ik vind dat ze een fantastische site hebben en elke paar weken lees ik gewoon bijna alle informatie weer door, gewoon omdat ik het zo heerlijk beschreven vind!)

Maar ik heb nog eventjes gegoogled, en alleen aangezien de side pull toch vrij veel kost ga ik eerst even een touwhalster in elkaar knopen met lusjes aan de zijkanten (zodat het dus als het ware ook een side pull is) om daarmee te oefenen tot ik weer wat geld bij elkaar gespaard heb. :) Ik ga toch niet HOPLA ineens op bitloos over, want mijn paardje kan nogal ongeduldig worden met buitenrijden, alleen als ik 'dressuurmatig' (meer western) ga trainen pak ik hem zonder bit (en vaak zonder zadel).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 05:24

Mijn pony word ook met een sidepull gereden en dat scheelt hem een hoop frustratie uit onbegrip wat hij met bit en touwhalster wel heeft. De werking is erg duidelijk voor hem.

Ik heb mijn sidepull gekocht bij de ej... Was met korting dus 50 euro oid.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:03

Je kunt ook met een kaptoom of semikaptoom rijden. Daar kun je een bit nog gewoon bijhangen als je dat wil, maar het hoeft uiteraard niet.
Ik heb een kaptoom maar dan alleen een neusriem, dus die kan je in je eigen hoofdstel integreren. Om uit te proberen zou je evt een normale longeerkaptoom kunnen nemen. Voordeel is dat het zit als een stalhalster, maar iets preciezer en met minder ruis doorkomt

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:15

Ik heb ook alle bitloze optomingen geprobeerd die je benoemd en uiteindelijk een sidepull genomen om de redenen die anderen hierboven al hebben aangehaald.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:30

@ meintje: Het kaptoom is inderdaad een idee, het zal zo ongeveer dezelfde werking hebben als een stalhalster en een sidepull. Maar zoals je zelf al aangeeft zal daar ook net iets meer ruis doorheen komen, dus denk ik dat ik beter mijn geld aan een sidepull kan uitgeven. Bovendien kost een kaptoom ook niet niets, dus het is ook niet een simpele tussenoplossing (zoals ik met het touwhalster had bedacht).

Als ik een kaptoom zou hebben liggen had ik die wel kunnen gebruiken, maar helaas. Maar wel bedankt voor je reactie. :)

en @ Kasztanka: Dan ben ik niet de enige met het probleem. Fijn te weten dat ook jij voor de side-pull bent gegaan.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:50

Ik heb de sidepull Pardoes.

Afbeelding

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:53

Ziet er netjes uit taverno. Ik kom zelf continue terug bij het Side-pull Amber hoofdstel, maar die is wel ontzettend duur.

Weet iemand misscihen waar de twee riempjes voor dienen, die als het ware het uiteinde van het bakstuk vormen? Dat vind ik namelijk minder mooi staan, maar als het een functie heeft is het natuurlijk logisch. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:31

Ik heb ook de Sidepull Amber, vind het een fijn en mooi hoofdstel. En als het toch niet bevalt kan je er gewoon een bit aandoen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:44

Kimmsel schreef:
Ziet er netjes uit taverno. Ik kom zelf continue terug bij het Side-pull Amber hoofdstel, maar die is wel ontzettend duur.

Weet iemand misscihen waar de twee riempjes voor dienen, die als het ware het uiteinde van het bakstuk vormen? Dat vind ik namelijk minder mooi staan, maar als het een functie heeft is het natuurlijk logisch. :)

volgens mij is het om de druk te verdelen,.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:13

Ik zat er net naar te kijken. Ik dénk dat het is omdat de ringetjes/teugelbevestigingen vrij ver naar achter zit, dus dan zou de neusriem naar beneden 'vallen' als het ware.. Dit houdt de neusriem dan op zijn plek? Het druk verdelen zou ook best kunnen. Maar in ieder geval heeft het dus wel nut. ;)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:18

Kimmsel schreef:
@ meintje: Het kaptoom is inderdaad een idee, het zal zo ongeveer dezelfde werking hebben als een stalhalster en een sidepull. Maar zoals je zelf al aangeeft zal daar ook net iets meer ruis doorheen komen, dus denk ik dat ik beter mijn geld aan een sidepull kan uitgeven. Bovendien kost een kaptoom ook niet niets, dus het is ook niet een simpele tussenoplossing (zoals ik met het touwhalster had bedacht).

Als ik een kaptoom zou hebben liggen had ik die wel kunnen gebruiken, maar helaas. Maar wel bedankt voor je reactie. :)

en @ Kasztanka: Dan ben ik niet de enige met het probleem. Fijn te weten dat ook jij voor de side-pull bent gegaan.

Dan begrijpen we elkeer niet helemaal. Ik bedoel juist dat je met een kaptoom minder ruis hebt dan met een stalhalster. Met een kaptoom kun je net zo goed rijden als met een sidepull , op een stalhalster een stuk minder.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 23:07

Ik snapte het wel hoor. :) (Misschien stond het er een beetje vreemd, zoals ik het probeerde uit te leggen, dus laat ik het opnieuw proberen). Mijn theorie was:

Halster = veel ruis
Kaptoom = minder ruis
Side-pull = (zo ongeveer) geen ruis

Als ik een kaptoom had liggen, zou ik die nu kunnen gebruiken in plaats van het halster, maar dat is dus niet zo. En omdat zowel het kaptoom als de sidepull flink kosten, ga ik liever voor de side pull waar dus geen ruis in zit.

Begrijpen we elkaar zo, of bedoelde je het anders? :)

Ik ben nu overigens aan het kijken naar een lederen side-pull noseband die ik aan mijn huidige bit-hoofdstel kan bevestigen. :) Dat kost ongeveer 15 euro, en dan hangt mijn hoofdstel ook niet weg te rotten in de zadelkamer.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:37

Niet helemaal, met een kaptoom heb je ook géén ruis..
Maar succes met je zoektocht.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:30

Het is maar net waar je paard aan gewend is. Als hij het op een stalhalstertje heel goed doet en je rijdt western zou ik een sidepull doen als ik jou was. Al heeft iedereen dat al gezecht (A)
Deze is van touw?