Hoe lang gaat een hoofdstel mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zuske

Hoe lang gaat een hoofdstel mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 07:58

Ik heb vorig jaar juni een hoofdstel van Dobert aangeschaft. Het is de stallmeister.

Het betreft dit hoofdstel http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -standaard.

Nu ben ik negen maanden verder en ik moet een nieuw hoofdstel halen omdat deze helemaal uitgelubberd is. Ik ben zuinig op mijn spullen en gebruik ledervet om mijn hoofdstel te onderhouden.

Ik vraag mij echt af hoe het kan dat dit hoofdstel zo snel zo veel gelubbert is. Zijn er meer mensen met dit probleem? Het lijkt mij toch dat dit hoofdstel (voor ruim 100 euro) toch wel wat langer mee zou mogen gaan.

HippoLogic

Re: Hoe lang gaat een hoofdstel mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:03

Hoofdstellen gaan bij mij > 10 jaar mee. Behalve een keer een stug, leren ding. Na minder dan een jaar uitgelubberde gaatjes, nog steeds stug en breukjes in het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:04

Hmmm dat mag zeker wel wat langer meegaan, ik heb een oude van IR (nog met smalle neusriem, niet onderlegd, en ook geen aansnoerneusriem, en die is nog steeds goed......
Ik zou zeggen, stel Ooteman zelf op de hoogte, want dit mag niet kunnen. Een beetje hoofdstel moet het toch wel een jaar of 10 uithouden.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 08:07

Yamcha schreef:
Hmmm dat mag zeker wel wat langer meegaan, ik heb een oude van IR (nog met smalle neusriem, niet onderlegd, en ook geen aansnoerneusriem, en die is nog steeds goed......
Ik zou zeggen, stel Ooteman zelf op de hoogte, want dit mag niet kunnen. Een beetje hoofdstel moet het toch wel een jaar of 10 uithouden.

Ik heb mijn hoofdstel niet bij Ooteman gekocht, maar bij de ruitersportzaak hier om de hoek. Ik ga zeker even terug vanmiddag, want ik vond dat hij wel erg kort mee ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:20

Zeker doen, en anders een klacht indienen bij de fabrikant, dat een hoofdstel van de Boerenbond zo lang niet meegaat, is tot daaraan toe, maar een Dobert hoofdstel moet minimaal 10 jaar mee kunnen, mijn IR was lang zo duur niet, en is nog prachtig, die gaat voor de volgende 10.......

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:44

Mijn hoofdstellen zijn na 10 jaar ook nog gewoon mooi, zelfs mijn hoofdstel van 13 euro id nog mooi na 5 jaar.

Zeker mee terug gaan, want dat hoort niet zo snel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:48

De stallmeister is het hoofdstel vd mindere kwaliteit uit de Dobertlijn.

Ledervet kan heel goed zijn,maar als je het teveel doet word je leer slap en gaat dus veel meer rekken.
Gebruik het dus niet vaker dan een paar x per jaar.Ik maak mijn hoofdstellen schoon met wat lauw water en gebruik soms wat zeep.Heel af en toe vet ik mijn hoofdstel.
Zadel vet ik echt nooit en gebruik ik ook maar heel zelden zeep,echt alleen wanneer het zadel droog is.
Dit alles op advies van diverse zadelmakers,was vroeger namelijk heel 'vetterig' en heb er erg voor op mijn mieter gekregen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:52

Ik heb een hoofdstelletje van Horze voor 20 euro voor mijn pony, die is nu 2 jaar oud en word goed gebruikt. Hij ziet er nog prima uit en er is niets op aan te merken, Belachelijk dus dat een hoofdstel van meer dan 100 euro zo snel kapot is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:59

Gaan hier jaren mee, Kieffer heeft mijn voorkeur. Tis wel zo dat des te soepeler/zachter het leer, des te sneller het gaat lubberen. Althans mijn ervaring. De meeste hoofdstellen hier hebben ze rond de 100,00 gekost en eigenlijk alleen goede ervaringen. De goedkope zijn vaak stug en dan wil er nog wel eens een riempje scheuren/breken.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:25

De Imperial Riding hoofdstelletjes gaan inderdaad erg lang mee, zijn ook nog eens een stuk goedkoper :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:53

ik heb een merkloos hoofdstelletje wat vanaf het begin heerlijk zacht was en helemaal niet duur. Ik moet zeggen, na elke rit kuis ik het niet af en modder laat ik er ook wel indrogen en 2x per jaar krijgt het een was en vet beurt. Maar na 5 jaar ziet het er nog steeds als nieuw uit.
Het enigste is dat de gespjes wat roest vertonen van in de vochtige opslag stal :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:58

Ik heb inmiddels 5 jaar lang een hoofdstelletje wat destijds 25 euro kostte.. Ik ben een ramp met spullen invetten en dergelijke. Maar hij ziet er nog super uit! Het leer is alleen nooit zo lekker soepel en zacht geweest als bij een hoofdstel van een goed merk en bijbehorende kwaliteit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:01

Pfoe, dan ben ik toch blij dat ik een hoofdstel van 'maar' €20 heb gekocht, die na 2 jaar nog steeds goed is :) Ik zou even teruggaan naar de winkel.

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:03

Ik heb zelf ook een Dobert hoofdstel, beetje dezelfde als die jij hebt alleen dan een bredere neusriem. Deze is nu 1,5 jaar oud maar mankeert echt niets aan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het hoofdstel niet vaak invet.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:03

Ik merk ook dat de goedkope (20-25 euro) hoofdstellen veel langer mee gaan,
Dit is lekke soepel leer, en kan tegen een stootje.

Overigens is te vaak invetten, behandelen met zadelzeep en olie ook niet goed.
De meeste 25 euro hoofdstelletjes worden nooit ingevet, en kijk maar eens hoe lang die mee gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:04

Ik vet idd zelden.

En mijn hoofdstel is nog erg mooi, en mijn zadel is 26 jaar oud en nog steeds mooi :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:06

wij hebben een dure Salzgeber Kieffer hoofdstel 13 jaar geleden gekocht. Het hoofdstel is nog super. Frontriempje zou wel vervangen mogen worden en daar gaik nog dit jaar achter aan. Hoofdstel wordt elke dag gebruikt en maar af en toe ingevet.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 00:03

Ik ben vandaag terug gegaan naar de winkel. Het hoofdstel wordt opgestuurd en ik krijg het nog te horen...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:06

Ik heb jaren gereden met het hoofdstel dat mijn moeder op haar pony had liggen toen zij een pennymeisje was. Daarnaast hebben wij een merrie die we ruim tien jaar hebben waarbij we het hoofdstel mee hebben gekregen bij de koop, was toen dus al gebruikt en daar rijden we nog steeds mee. Hoofdstellen horen echt wel lang mee te kunnen, zeker als je degelijk merk koopt. Goed dat je terug bent gegaan!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:09

Van een hoofdstel van die prijs mag je toch zeker wel meer verwachten.
Goed dat je terug gegaan bent, al zou ik je hoop er niet te hard op zetten dat ze er wat aan doen, want ze kunnen heel simpel afdoen als slecht onderhouden.
Ik zelf had een goedkoop hoofdstel ergens tussen de 25/30 euro nou dat was flink bagger spul, ik heb nu een stuk duurder dus ik mag hopen dat die heel wat langer mee gaat. Voordeel is dat het geen leer is en dus weinig onderhoudt nodig heeft op schoonmaken na.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:10

Yamcha schreef:
En mijn hoofdstel is nog erg mooi, en mijn zadel is 26 jaar oud en nog steeds mooi :)

Mijn zadel is wel iets jonger (17 jaar ong.) maar die wordt inderdaad ook nauwelijks ingevet en ziet er nog steeds fantastisch uit. Hij heeft alleen wat gebruikssporen (op de achterste rand van het zadel (oef ben naam kwijt :') ) zitten wat krassen van toen ik kleiner was en ik niet goed kon opstijgen :') ). Zadel wordt max. 1 keer in de drie jaar ingevet ofzo...
Zelfde hier met hoofdstellen...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 00:11

Het is wel degelijk goed onderhouden (niet teveel onderhouden naar mijn mening, maar ben er wel zuinig op). Ik verwacht er eerlijk gezegd wel wat van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:12

zuske schreef:
Het is wel degelijk goed onderhouden (niet teveel onderhouden naar mijn mening, maar ben er wel zuinig op). Ik verwacht er eerlijk gezegd wel wat van.

Ja dat zeg jij maar ze kunnen het je lastig maken, heb al een aantal keer meegemaakt wel met andere spullen maar toch ook 2 merken die niet de minste zijn. Daar heb ik ook nooit iets van terug gezien.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 00:25

Dat belooft niet veel goeds. Ik houd jullie op de hoogte. Tigra, welke merken waren dat?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:50

Hmmm.. Voor een Döbert hoort dat zeker niet te kunnen zeg.

Hopelijk pakt het positief voor je uit. :)

Ik klodder een keer in de 4/5 maand een keertje leervet op mn hoofdstellen, en soms poets ik ze tussendoor nog wat met een nat doekje.. En al die hoofdstellen zijn na 3 jaar nog steeds goed. En dan heb ik er HH hoofdstellen tussen zitten, Pagony, Kieffer en Vantaggio. :)
Moet zeggen dat ik een keer een Prestige hoofdstel heb gehad en dat ik toch liever m'n HH pakte.. Omdat ik dat een mooiere leerkwaliteit vond.. :o Je moet maar net geluk hebben met een hoofdstel.. :)